Gå til innhold

TEST: AMD Ryzen 7 1800X


Anbefalte innlegg

I følge videon til Linus så klare han ikke å kjøre mer enn 2666 mhz på flere ulike RAM kits. Ryzen og dens brikkesett skal være kapabel for optill 3200 mhz og han spekulerer i at resultatene i en del av benchmarken hans hadde vært høyere for AMD dersom RAM hadde kjørt på en høyere frekvens.

 

Hvilken hastighet klarte dere å kjøre på RAM-en deres tek?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint at AMD kommer på banen med et "Xeon-alternativ". Intel har fått leke for lenge alene med flerkjerneløsninger, og dertil toppet prising.

For den vanlige bruker så er Ryzen lite relevant, men for de som ønsker en arbeidsstasjon, så er dette riktig.

Spill er til nå lite avhengig av flere CPU-kjerner, men kanskje dette blir endret på når prisen faller?

Veldig greit med litt konkurranse i alle fall!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- til de som tenker å bytte fra i5 til ryzen for spill, ikke gidd om du ikke bare må brenne av litt penger. veldig lite å hente fra i5 k modeller til ryzen.

 

jeg skal bytte fra en Llano til ryzen når hovedkort og cpu har modnet seg ca 3mnd =) jeg trur jeg er en av de som virkelig vil merke forskjell 

 

arbeidsstasjoner derimot, knuser ryzen intel på ytelse/pris  

Lenke til kommentar

 

 

" Ingen overklokk og ikke noe for spilleren "

 

Vel... en sannhet med modifikasjoner. Sant nok at man får litt mindre fps men til den prisen??? Jeg skal kvitte meg med mitt intel oppsett og kjøpe amd for å støtte de selv om jeg er intel fan. Men jeg kan ikke forsvare intel i den prisingen de har og har hatt de siste årene.

Tar glatt en 10-20 frames mindre for halve prisen :D da de frames jeg mister har ikke en pøkk med den totale spill opplevelsen.

Overasket så... Well done til AMD og min støtte skal de få for hva de leverer denne gangen til den prisen.

Tja, 7700K koster 3500, X1800 koster 5400. I følge testen yter disse CPU-ene likt i alle spill, om ikke bedre for 7700K.

Alltid noen som må spre negativitet. Aldri fornøyd. Kan ikke dere være stille en liten stund? Utrolig bra jobbet av AMD. Intet mindre enn imponerende med tanke på hvor langt bak de har vært. Følgelig må man støtte opp under AMD for å svekke Intel. De har hatt monopol altfor lenge. Det er rett og slett ens plikt som forbruker.

Spre negativitet? Det er jo en helt reell sammenligning. Kan ikke kjefte på meg for å stadfeste det som en hver idiot burde se når det kommer til gaming. Det er faktisk du som er negativ her. Jeg er faktisk forsatt fornøyd med min gamle 3930k. Sorry at jeg ikke er en AMD fanboy og tar en fisk for en fisk. Jeg er et simpelt menneske når det kommer til å kjøpe produkt, jeg kjøper det som passer best til oppgaven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utfordringene med SMT / virtuelle kjerner må vel nesten ligge i BIOS eller firmware? Er vel neppe spillene/spillmotorene i seg selv som gjør noe feil i forhold til prosessoren. Spillmotorer har vel generelt lite de gjør i henhold til optimalisering direkte mot CPU? Om så er så er det vel lite håp om at spillutviklere vil ta seg bryet med å prioritere spesialisering direkte mot AMD da de har forsvinnende lav markedsandel per dags dato og selv om Ryzen trolig kan selge endel så krever det jo knallgodt salg over en lenger periode før de får en markant økning i markedsandelen.

 

Om du forventer at spillene i seg selv helt magisk skal bli mye bedre på Ryzen så tror jeg du blir skuffet. Men om det viser seg å faktisk være en bug i CPU eller hovedkort/BIOS og det er noe AMD klarer å fikse så er det jo håp om et lite hopp i ytelsen. Men inntil videre så rapporterer jo alle anmeldere at de har vært i kontakt med AMD over en periode nå uten at de har klart å få noen klare svar på hva som foregår.

 

Så inntil videre så må vi jo nesten bare forholde oss til de tallene som faktisk foreligger.

Lenke til kommentar

Flott å se AMD på banen igjen, og virkelig knuse blodprisene Intel har påført entusiastmarkedet. Ingen her skylder AMD noen ting. De klarer seg fint uten at du kjøper noe ut av sympati. Heldigvis så ser det ut som AMD klarer seg helt fint med Ryzen, godspeed.

 

Overklokking er vel stort sett alltid problematisk i de tidlige stadiene av nye arkitekturer og prosesser, så skal ikke se bort fra at dette kommer til å forbedre seg på senere utgaver.

 

De biter nok negler hos AMD etter denne lanseringen, hva skjer om intel kommer tilbake med 16-kjerner og lavere pris enn i dag?

 

Hva skjer om himmelen faller ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utfordringene med SMT / virtuelle kjerner må vel nesten ligge i BIOS eller firmware? Er vel neppe spillene/spillmotorene i seg selv som gjør noe feil i forhold til prosessoren. Spillmotorer har vel generelt lite de gjør i henhold til optimalisering direkte mot CPU? Om så er så er det vel lite håp om at spillutviklere vil ta seg bryet med å prioritere spesialisering direkte mot AMD da de har forsvinnende lav markedsandel per dags dato og selv om Ryzen trolig kan selge endel så krever det jo knallgodt salg over en lenger periode før de får en markant økning i markedsandelen.

 

Om du forventer at spillene i seg selv helt magisk skal bli mye bedre på Ryzen så tror jeg du blir skuffet. Men om det viser seg å faktisk være en bug i CPU eller hovedkort/BIOS og det er noe AMD klarer å fikse så er det jo håp om et lite hopp i ytelsen. Men inntil videre så rapporterer jo alle anmeldere at de har vært i kontakt med AMD over en periode nå uten at de har klart å få noen klare svar på hva som foregår.

 

Så inntil videre så må vi jo nesten bare forholde oss til de tallene som faktisk foreligger.

Tror de får fikset en del av barne sykdommer fremover som det alltid er med en ny release. I noen tester er 1700 3.9Ghz vs 5Ghz 7700K nesten helt likt i spill som under her.

 

https://youtu.be/V5RP1CPpFVE

 

G4iFIfz.jpg

 

AMD har komt ut med et svar i går kveld og.

 

AMD responded to the issues late last night with the following statement from John Taylor, CVP of Marketing:

 

“As we presented at Ryzen Tech Day, we are supporting 300+ developer kits with game development studios to optimize current and future game releases for the all-new Ryzen CPU. We are on track for 1000+ developer systems in 2017. For example, Bethesda at GDC yesterday announced its strategic relationship with AMD to optimize for Ryzen CPUs, primarily through Vulkan low-level API optimizations, for a new generation of games, DLC and VR experiences.

Oxide Games also provided a public statement today on the significant performance uplift observed when optimizing for the 8-core, 16-thread Ryzen 7 CPU design – optimizations not yet reflected in Ashes of the Singularity benchmarking. Creative Assembly, developers of the Total War series, made a similar statement today related to upcoming Ryzen optimizations.

CPU benchmarking deficits to the competition in certain games at 1080p resolution can be attributed to the development and optimization of the game uniquely to Intel platforms – until now. Even without optimizations in place, Ryzen delivers high, smooth frame rates on all “CPU-bound” games, as well as overall smooth frame rates and great experiences in GPU-bound gaming and VR. With developers taking advantage of Ryzen architecture and the extra cores and threads, we expect benchmarks to only get better, and enable Ryzen excel at next generation gaming experiences as well.

Game performance will be optimized for Ryzen and continue to improve from at-launch frame rate scores.” John Taylor, AMD

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For spilling så håper jeg mer på Ryzen 5, da de forhåpentligvis kan matche i-5 ytelse til en lavere pris. Single core ytelse er jo bra på Ryzen ser det ut til, og da kan det bli spennende med en utfordring i mid-range markedet. Forhåpentligvis så er det noe som holder igjen spillytelsen her, men som nevnt over så må man jo forholde seg til hva tallene sier idag. Uansett så vil man jo kunne være optimistisk og håpe på noe optimalisering over tid, men å kjøpe noe idag på bakgrunn av løfter om at det skal bli bedre holder ikke for meg.

 

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det ikke blir noen ny AMD cpu på meg inntil videre. Men dette lover godt for CPU markedet, for en gangs skyld :)

Endret av fiskerdigg123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte ny Skylake-rigg i sommer, så det blir nok ikke aktuelt med Ryzen i denne omgang, men en framtidig iterasjon av den vil kanskje ende opp i den neste riggen jeg bygger. Er bare at jeg egentlig bare spiller om dagene og jeg bruker ingen tungt flertrådede applikasjoner som Ryzen tar premien i (vs. pris i noen tilfeller vel å merke). Men har lyst til å støtte AMD igjen, så regner med at AMD forbedrer plattformen ettersom tiden går, og da blir det nok en CPU fra dem.  

 

Edit: Forøvrig vil jeg nok bytte ut HTPCn med en Zen-basert APU når de kommer senere, helt garantert. Som den står nå er den altfor stor og klumpete, den skal konverteres til m-ITX så snart sjansen byr seg.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Utvilsomt bra for CPU-markedet. Intel sin HDET plattform har jo fått seg et skikkelig skudd for bauen kan man trygt si. Nå mangler riktignok Ryzen både 4-channel memory og antallet PCI-Express lanes, men så er det jo en langt hyggeligere prislapp. Veldig spennende å se hvordan Intel sine Skylake-X planer blir forandret som et resultat av dette. De kan jo umulig slippe 6-kjerner til type 4500kr, 8-kjerner til type 10000kr osv etter dette.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

 

" Ingen overklokk og ikke noe for spilleren "

 

Vel... en sannhet med modifikasjoner. Sant nok at man får litt mindre fps men til den prisen??? Jeg skal kvitte meg med mitt intel oppsett og kjøpe amd for å støtte de selv om jeg er intel fan. Men jeg kan ikke forsvare intel i den prisingen de har og har hatt de siste årene.

Tar glatt en 10-20 frames mindre for halve prisen :D da de frames jeg mister har ikke en pøkk med den totale spill opplevelsen.

Overasket så... Well done til AMD og min støtte skal de få for hva de leverer denne gangen til den prisen.

Tja, 7700K koster 3500, X1800 koster 5400. I følge testen yter disse CPU-ene likt i alle spill, om ikke bedre for 7700K.

Alltid noen som må spre negativitet. Aldri fornøyd. Kan ikke dere være stille en liten stund? Utrolig bra jobbet av AMD. Intet mindre enn imponerende med tanke på hvor langt bak de har vært. Følgelig må man støtte opp under AMD for å svekke Intel. De har hatt monopol altfor lenge. Det er rett og slett ens plikt som forbruker.

 

 

Negativitet? Slik går det jo når en absolutt skal sammenligne spill ytelse kontra andre egenskaper. Å kjøpe X1800 basert på spill ytelse i seg selv er jo ikke det smarteste? For meg kunne de cpuene vært noe i og med at jeg ikke spiller så mye og setter pris på andre ytelser...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utviklerne til Ases of the singularity har allerede bekrefta at de vil jobbe med patcher etc for å bedre ytelsa med Ryzen. Er dog enig med deg i at hovedproblemet ligger hos Ryzen og at AMD må jobbe med drivere, BIOS-opodateringer etc. Støtte for høyere minnehastighet kan vell også hjelpe. AMD gjorde det samme med GPU RX-serien hvor driverne var mer umodne enn hos de grønne og ytelsa lå et stykke under 1060, et halvt år senere var forspranget så og si tatt igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

" Ingen overklokk og ikke noe for spilleren "

 

Vel... en sannhet med modifikasjoner. Sant nok at man får litt mindre fps men til den prisen??? Jeg skal kvitte meg med mitt intel oppsett og kjøpe amd for å støtte de selv om jeg er intel fan. Men jeg kan ikke forsvare intel i den prisingen de har og har hatt de siste årene.

Tar glatt en 10-20 frames mindre for halve prisen :D da de frames jeg mister har ikke en pøkk med den totale spill opplevelsen.

Overasket så... Well done til AMD og min støtte skal de få for hva de leverer denne gangen til den prisen.

Tja, 7700K koster 3500, X1800 koster 5400. I følge testen yter disse CPU-ene likt i alle spill, om ikke bedre for 7700K.

Nå koster Ryzen 1700 også 3500,men vi har ikke noe tester på den enda. Forsåvidt nevnes det også at SMT og bugs potensielt påvirker resultatet en del.

 

Kanskje det er noe bug med bios, software etc?

 

Med "HT" (SMT) disabled, så yter den plutselig mye bedre.

 

post-319721-0-14857900-1488469648_thumb.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklerne til Ases of the singularity har allerede bekrefta at de vil jobbe med patcher etc for å bedre ytelsa med Ryzen. Er dog enig med deg i at hovedproblemet ligger hos Ryzen og at AMD må jobbe med drivere, BIOS-opodateringer etc. Støtte for høyere minnehastighet kan vell også hjelpe. AMD gjorde det samme med GPU RX-serien hvor driverne var mer umodne enn hos de grønne og ytelsa lå et stykke under 1060, et halvt år senere var forspranget så og si tatt igjen.

 

 

Det er jo greit nok. Men det er litt forskjell på det å sammenligne GPU og GPU drivere og CPU og BIOS. Men forhåpentligvis så viser det seg jo at det er noe muffens og det er fikset på null, komma, ingenting. For den store "flaskehalsen" i et mangle på bedre ord er jo den noe skuffende spillytelsen. Jevnt over ellers så er jo prosessorene temmelig prima til veldig gode priser.

Lenke til kommentar

Utviklerne til Ases of the singularity har allerede bekrefta at de vil jobbe med patcher etc for å bedre ytelsa med Ryzen. Er dog enig med deg i at hovedproblemet ligger hos Ryzen og at AMD må jobbe med drivere, BIOS-opodateringer etc. Støtte for høyere minnehastighet kan vell også hjelpe. AMD gjorde det samme med GPU RX-serien hvor driverne var mer umodne enn hos de grønne og ytelsa lå et stykke under 1060, et halvt år senere var forspranget så og si tatt igjen.

Ja, forhåpentligvis så kan vi se på en økning her. Men der ligger også nettopp litt av problemet for AMD. Skal du kjøpe gamingrigg idag (som er det eneste jeg ville kjøpt data for) så er det ingen tvil om at man velger Intel. Når da AMD har tatt igjen forspranget, så er allerede Intel/Nvidia ute med nye modeller og det starter på nytt igjen. Merk at jeg sier gaming her - på andre felt så er jo AMD sin CPU på godt nivå.

 

Det jeg håper på denne gangen er at innsatsen til AMD er såpass god at utviklere etc MÅ optimalisere for produktene fordi de har en såpass stor markedsandel, eller ihvertfall en stor nok markedsandel. Jeg snakker da om komplett støtte ved release, og at et produkt er "ferdig" out of the box. Nå skal det jo selvfølgelig sies at en helt ny platform vil ha sine problemer, og forhåpentligvis kan man om 2-3 måneder se på et fult optimalisert produkt. Problemet blir jo da hva Intel kommer med i mellomtiden. Uansett for meg som gamer så er det uaktuelt å kjøpe et produkt i håp om at det skal bli bedre. Hvis det derimot viser seg å være en quickfix så ser dette veldig lyst ut for meg som AMD bruker.

 

Techspot har benchmarks av 1700x også forøvrig:

 

http://www.techspot.com/review/1345-amd-ryzen-7-1800x-1700x/

 

1700 benchmarks:

 

http://hothardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700-benchmarks-and-review

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...