Gå til innhold

Snake, T9 og numeriske taster – Vi prøvde Nokia 3310


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det var jo egentlig en billig telefon når den kom også, jeg skjønner ikke helt hvorfor alle syns denne var så bra? At den tålte mye? Det gjorde mange telefoner på den tiden også

 

Denne huskes nok som bedre enn den var, ja, det var en billigmodell og grei til prisen men det var ingen den gang da som misunte deg en 3310, så vidt jeg husker.

71XX og 82XX var vel grom-mobilene fra Nokia på den tiden.

Hvis livet handler om å få andre til å misunne deg for ting, da bør du få andre prioriteter i livet.

 

Nokia 3310 gruser alle dagens telefoner når det kommer til konstruksjonskvalitet. Skal de lage en ny, kan vel den i det minste være vanntett?

Lenke til kommentar

 

8210  :love: 

Kjøpte en slik etter konfirmasjonen husker jeg, den vakte litt mer oppsikt enn 3310 ja 

 

Mest ikoniske Nokia telefon (fra gamle dager) er i min mening 5110 fremfor 3310

 

8210 er fremdeles den fineste telefonen jeg har hatt :)

 

 

Hadde selv 8310. En fantastisk liten telefon. Vurderer å begynne å bruke 8310 igjen, men trenger nytt batteri, og nytt deksel. Dagens telefoner er som store murbrikker i forhold. Nesten som å gå med en stor dataskjerm i lommen.

 

"ja, men de er jo mindre fordi den er tynnere"..

 

Ærlig talt! Det er den selvfølgelig ikke. Så rull in med fjaset om at gigantiske "telefoner" som er tynne er mindre enn mindre telefoner som er litt tykkere.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne skal jeg ha. Selv om min gamle 3310 fortsatt lever i beste velgående. Greit med litt ekstra plass for minnekort, for jeg husker godt at jeg etter hvert måtte slette meldinger når innboksen ble full (noe som gikk utrolig kjapt, men ikke så kjapt som med min gamle Bosch 509 GSM).

 

Seriøst, den Bosch telefonen var min første mobil!

Lenke til kommentar

Denne skal jeg ha. Selv om min gamle 3310 fortsatt lever i beste velgående. Greit med litt ekstra plass for minnekort, for jeg husker godt at jeg etter hvert måtte slette meldinger når innboksen ble full (noe som gikk utrolig kjapt, men ikke så kjapt som med min gamle Bosch 509 GSM).

Akkurat det må man på nyere nokia telefoner også desverre. Det ødelegger for kvaliteten er at det ikke er noe konkurranse på dette markedet. Set bort ifra ytelse så var dumme telefoner for 10 år siden nærmest smarte i forhold.
Lenke til kommentar

Jeg sier bare

8g2 8e2 8b1 8g2 8e2 8b1 8g2 8e2 8b1 8#f2 8e2 8b1 8#f2 8e2 8b1 8d2 8c2 8g1 8d2 8c2 8g1 8d2 8c2 8g1 8e2 8d2 8a1 8e2 8d2 8a1 8e2 16a1

 

Hvis ikke det går an, så er det uaktuelt. Husker jo 3310 som en knallmobil, og det jeg likte best var å lage ringetoner. Det jeg _ikke_ likte, var at de som leverte ringetoner hadde flere verktøy tilgjengelig enn det man hadde på selve telefonen. Og ærlig talt, den Snaken der er ikke det samme som på 3310. 3310 hadde for øvrig Snake II, den opprinnelige Snaken var på 3210.

Fant igjen en 3310 i fjor, skaffet et nytt batteri og brukte den med tvillingkort en periode.

Nå har jeg ikke brukt den på en stund, og det ser desverre ut til å ha streiket, reagerer ikke på laderen.
 

Var veldig uvant men veldig godt med batteritid på ei uke! Dagens mobiler kan bare gå og legge seg. Så skal det sies at det store strømsluket på dagens mobiler er nettopp skjermen.

Det jeg ikke savnet var alle begrensningere. Maks 12 meldiner på SIM-kort, maks 100 kontakter på SIM-kort (200 om man hadde et nyere SIM-kort), ikke kalender, etc. Sånn vi gjør det i dag med synking av kalender og kontakter opp mot gmail etc, det er en ufattelig forenkling.

 

Kun mulig å sette én alarm. Ikke rart jeg ikke våkna om morran da jeg var i tenårene.
Og knappetaster med t9 ordbok? Uovervinnelig.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

"her er den viktigste ulempen at du ikke får oppgraderingene i lydkvalitet som 3G og 4G gir."

3G gir da vel ingen oppgradering i lydkvaliteten. Så vidt jeg vet, går tale over 2G på telefoner som ikke støtter såkalt voice over LTE.

Men artikkelen har rett i at det største problemet er at 2G-frekvenser ikke er garantert å være veldig mye lengre. Tar du med denne telefonen til USA, så vil man ha betydelig dekningsproblemer, siden mange operatører bruker CDMA-teknologi, og mange planlegger å skru av 2G snart, til fordel for å sende all tale over 4G.

Egentlig burde denne telefonen ha 4G-tale også, men de kunne sikkert ha sluppet unna med kun grunnleggende støtte. Ikke noe behov for dusinvis av mbit/s.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Joda, jeg kan se den egentlig, den var en av de første som definerte seg som en "ungdomsmobil", så er med deg på den. Likevel, legende-statusen denne mobilen har i dag, føler jeg er litt i overkant - den tålte like mye som "alle andre" Nokia telefoner og hadde animert meny og xpress-on deksler (som flere Nokia telefoner også hadde).

Men det var vel stortsett der det stoppet mener nå jeg og det var ellers en middelmådig mobil på mange måter syns jeg selv - på den tiden. Men for all del, artig at de gjør en throwback, kan jo fint bruke en sånn som en backup-mobil :)

 

3310 har nok ekstra nostalgifaktor med tanke på at den kom akkurat idet veldig mange fikk både råd til og bruk for mobiltelefon.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

"Og det er vel akkurat tilstrekkelig til å høre på radio til det norske FM-nettet legges ned."

 

Når skal journalister få med seg at FM-nettet ikke legges ned, det er de riksdekkende kanalene som forsvinner! Meste f. for en uvitenhet...

 

FM nettet legges ned. Lokalradioene har dispensasjon ut 2019 eller 2022 hvis ikke alle kriterier om overgang er oppfylt.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...