Gå til innhold

Oslo byråd vil ha avgift for bensin- og dieselbiler


Anbefalte innlegg

Absolutt, og derfor er det en ubrukelig situasjon at en masse lokalpolitikere skal sitte og passe på seg og sitt.

 

Når det er sagt er jeg glad for at man nå er i ferd med å dreie investeringene bort fra å gjøre hverdagen enklere for bilister. Og det sier jeg som bilist selv.

 

Mer vei er rett og slett en elendig idé i det store og hele, selv om en del veiprosjekter selvsagt må gjennomføres. Kapasitetsøkninger bør man derimot holde seg unna. Mye bedre å bare øke prisen på eksisterende vei og sette av dedikerte kollektivfelter hele veien.

 

Selvsagt er det ikke bra å trekke seg ut av avtaler om å oppgradere i kommunene rundt, men det er bedre enn å gjennomføre på sviktende grunnlag. Da bør man heller betale samme summer for andre tiltak.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt, og derfor er det en ubrukelig situasjon at en masse lokalpolitikere skal sitte og passe på seg og sitt.

 

Når det er sagt er jeg glad for at man nå er i ferd med å dreie investeringene bort fra å gjøre hverdagen enklere for bilister. Og det sier jeg som bilist selv.

 

Der er vi helt enige, selv om nåværende byråd i Oslo må sies å være i særklasse hva å stelle i stand rot, og usikkerhet på langsiktige planer angår.  

For min del er noe av det viktigste i Oslopakke 3 alle småtingene om man kan kalle det det. Utbedringer av farlige kryss. Rundkjøringer i stedet for lyskryss osv osv. Ting som både i Oslo og kommunene rundt er ting som for lengst burde vært avklart og gjort noe med, men som stadig har fått utsettelser fordi politikere opp gjennom har kranglet om i utformingen av oslopakke 3. Når de nå alle var enige kom altså det nye byrådet i Oslo, og resten av historien er kjent. Derfor blir også reaksjonene så voldsomme fra kommunene rundt når det endelig var på plass en avtale som sikret alle i Osloregionen et forutsigbar avtale og en endelig plan. Nå fikk Oslo som første ledd sine utbedringer med Bjørvika osv som kommunene rundt betalte i henhold til avtalen i Oslopakke 3. Da forventer man jo at byrådet i Oslo holder seg til sin del av avtalen. I hvert fall på ting som gjør at kollektivtilbudet blir bedre. En tunell på E18 fra Lysaker mot Sandvika med egne busstraseer langs toglinjen inn mot Oslo er jo et godt eksempel på dette. Fornebubanen like så.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Rart folk er overrasket over at Avgiftspartiet vil ha nye avgifter, det  er jo det de lever og ånder for.

 

Rart noen er overasket i det hele tatt, høyere avgifter på fossilbiler har jo vært flagget i lengre tid nå. Det handler om når, ikke om det kommer. På samme måte som "nullutslipsbiler" skal få avgifter, det kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo fair enough at de som bor utenfor Oslo og kjører inn i såfall må betale for disse nye veiene utenfor Oslo de kan kjøre på - det er vi som bor her som må puste inn forurensninga de bidrar med.

 

Nå er det ikke noen menneskerett å bo i byen, man kan fint flytte til en gård på landet om man ikke tåler litt forurensing. Alternativet er at byfolk sponser motorveier som gå utenfor byene, ellers kommer folk til å fortsette å kjøre igjennom byen fordi de må.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke noen menneskerett å bo i byen, man kan fint flytte til en gård på landet om man ikke tåler litt forurensing. Alternativet er at byfolk sponser motorveier som gå utenfor byene, ellers kommer folk til å fortsette å kjøre igjennom byen fordi de må.

 

Så enkelt er det nok ikke!

Luftforurensningen belaster trolig tilnærmet alle Oslos 670.000 innbyggere, hvor noen tåler det mer eller mindre enn andre. Til info; Hvert år dør 185 Oslo-borgere for tidlig på grunn av svevestøv - NRK

 

De som bidrar til luftforurensningen må ta en større del av kostnaden, og med både pisk og gulrot oppfordres til å bruke mer miljøvennlige reisemåter.

Lenke til kommentar

MDG er helt krystallklare på sin ambisjon om ren(ere) luft.

Dette var de før valget, under valget og nå også etter valget.

De jobber hardt for å få dette til.

 

Ren luft er ikke noe som kun kommer MDG eller venstreekstremistene til gode, som noen ser ut til å tro.

Dyrere bom/bensin gjelder alle uavhengig av politisk tilhørighet.

Bilfritt sentrum gjelder alle uavhengig av politisk tilhørighet.

 

MDG er et parti som har et veldig fornuftig mål når det kommer til lokalt miljø i Oslo. De er helt ærlige på at det krever en stor og vond omstilling. MDG er et parti som, på dette feltet, jobber målrettet med de løftene de ga og innenfor den overbevisningen de har.

 

Harde tiltak krever selvfølgelig fornuft og kompetanse for å forstå hvorfor de gjennomføres, og det er dessverre noe som ikke trekker velgere :/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er jo fair enough at de som bor utenfor Oslo og kjører inn i såfall må betale for disse nye veiene utenfor Oslo de kan kjøre på - det er vi som bor her som må puste inn forurensninga de bidrar med.

Nå er det ikke noen menneskerett å bo i byen, man kan fint flytte til en gård på landet om man ikke tåler litt forurensing. Alternativet er at byfolk sponser motorveier som gå utenfor byene, ellers kommer folk til å fortsette å kjøre igjennom byen fordi de må.

 

 

Like lite som det er en menneskerett å kjøre inn i byen om du velger å bosette deg utenfor, om du ikke tåler litt restriksjoner i trafikk, flytt og jobb på landet...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig, dette er et stort skritt i riktig retning. Man har innhentet en fagvurdering. TU hvorfor har dere ikke forsøkt å få tak i denne utredningen? Selv i dagens klikk-åte samfunn må vi kunne få litt gravende journalistikk!

 

Her har man altså indentifisert tungtransport i form av eldre lastebiler som hovedfaktor. Disse avgiftslegges, det er flott! Samtidig bør man konsekvensutrede, for å ha et levende sentrum må varer kunne leveres. I dette tilfellet kan man gå over til nyere lastebil, eller betale ekstra. Det bør være til å leve med. Dette vil antagelig gi et bidrag som monner.

 

Hvordan er det med bussene? I Bergen tøffer det masse dieselbusser rundt ennå, i London ble de identifisert som storsynder til NOX. I gassnasjonen Norge bør det være en smal sak å bruke gassbusser innenfor ring 3. La resten av landet ta over dieselbussene, NOX er tross alt kun et lokalt problem noen få plasser. Kan vi få en litt dypere TU artikkel med noen intervjuer kanskje?

Lenke til kommentar

 

Nå er det ikke noen menneskerett å bo i byen, man kan fint flytte til en gård på landet om man ikke tåler litt forurensing. Alternativet er at byfolk sponser motorveier som gå utenfor byene, ellers kommer folk til å fortsette å kjøre igjennom byen fordi de må.

 

Så enkelt er det nok ikke!

Luftforurensningen belaster trolig tilnærmet alle Oslos 670.000 innbyggere, hvor noen tåler det mer eller mindre enn andre. Til info; Hvert år dør 185 Oslo-borgere for tidlig på grunn av svevestøv - NRK

 

De som bidrar til luftforurensningen må ta en større del av kostnaden, og med både pisk og gulrot oppfordres til å bruke mer miljøvennlige reisemåter.

 

 

Den rapporten du linker til skyldes dødsfall grunnet svevestøv og vedfyring. Altså problemer kommunen lenge har kunne gjøre noe med, men ikke gjort det. Vasking av vei, og forbud mot vedfyring er løsningen om man ønsker de tallene nedover. Hva slags drivstoff en bil bruker osv har ingenting med den rapporten å gjøre, men det er kun der du ser massive tiltak fra kommunen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme problem i Bergen. Bompenger finansierer kollektivtrafikk og bybaneutbygging. Kommunen skrur stadig opp prisene i bommene under påskuddet at vi må få ned biltrafikken fordi det er uheldig for miljøet. Samtidig budsjetterer de med en stadig økende biltrafikk. Etter innføring av rushtidsavgift, så gikk biltrafikken ned, og nå sitter de med et stort "underskudd", og har ikke lenger råd til tingene disse pengene skulle gått til. Ingen vet hvordan planlagte veiprosjekter og bybaneutbygging skal finansieres, når ikke lenger biltrafikken øker så mye som kommunen så for seg, samtidig som avgiftene de innfører sikter på å få ned biltrafikken. Henger det på greip? Nei. Neste gang luften blir så dårlig at det må innføres tiltak, så skal passering gjennom bomringen koste over 200 kr. Da skal også kollektivtrafikk være gratis. Det har ikke skjedd enda, men det blir jammen interessant å se hvordan det (ikke) går.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal til Oslo i helgen.

 

Skal ha med meg og levere fra meg to nattbord jeg har solgt på finn.

Hver av dem er ca. 80x80x60cm og veier 20-30 kg.

 

På vei hjem skal jeg plukke opp 3 barkrakker som jeg har kjøpt av en annen kar.

 

Hvilke andre muligheter har jeg enn å ta bilene egentlig?
Leie varetransport?

Den sliter og forurenser minst like mye som min bil der inne.

 

Ta med meg alt på tog til Oslo, videre på T-banen opp til Grefsen og så i henda de siste par kilometrene inn i boligstrøket til kjøperen?

 

Hvordan er kollektivmulighetene for meg for å hente barkrakkene i Svelvik på vei tilbake til Vestfold?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal til Oslo i helgen.

 

Skal ha med meg og levere fra meg to nattbord jeg har solgt på finn.

Hver av dem er ca. 80x80x60cm og veier 20-30 kg.

 

På vei hjem skal jeg plukke opp 3 barkrakker som jeg har kjøpt av en annen kar.

 

Hvilke andre muligheter har jeg enn å ta bilene egentlig?

Leie varetransport?

Den sliter og forurenser minst like mye som min bil der inne.

 

Ta med meg alt på tog til Oslo, videre på T-banen opp til Grefsen og så i henda de siste par kilometrene inn i boligstrøket til kjøperen?

 

Hvordan er kollektivmulighetene for meg for å hente barkrakkene i Svelvik på vei tilbake til Vestfold?

Det er derfor man ønsker bompenger, ikke forbud mot bil. Du står fritt til å kjøre, men du får ikke nødvendigvis lov til å eksternalisere kostnadene ved at du gjør det.

 

Det er jo også derfor byrådet ønsker differensierte bompenger heller enn f.ekes dieselforbud, fordi det er mange tilfeller der man er nødt til å bruke bil. Ingenting kontroversielt med det.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Nå er det ikke noen menneskerett å bo i byen, man kan fint flytte til en gård på landet om man ikke tåler litt forurensing. Alternativet er at byfolk sponser motorveier som gå utenfor byene, ellers kommer folk til å fortsette å kjøre igjennom byen fordi de må.

 

Så enkelt er det nok ikke!

Luftforurensningen belaster trolig tilnærmet alle Oslos 670.000 innbyggere, hvor noen tåler det mer eller mindre enn andre. Til info; Hvert år dør 185 Oslo-borgere for tidlig på grunn av svevestøv - NRK

 

De som bidrar til luftforurensningen må ta en større del av kostnaden, og med både pisk og gulrot oppfordres til å bruke mer miljøvennlige reisemåter.

 

 

Den rapporten du linker til skyldes dødsfall grunnet svevestøv og vedfyring. Altså problemer kommunen lenge har kunne gjøre noe med, men ikke gjort det. Vasking av vei, og forbud mot vedfyring er løsningen om man ønsker de tallene nedover. Hva slags drivstoff en bil bruker osv har ingenting med den rapporten å gjøre, men det er kun der du ser massive tiltak fra kommunen.  

Må faktiske si meg enig i archongamer. Oslo kommune må ha en helhetlig plan for å lykkes med å få ned utslippene.

* Renhold av veier og gater må bli bedre. Koster mer penger, kan belastes mer veiprising, dvs økte bompenger.

* Diesel har mye giftigere eksos en bensin. Tror egentlig nyere dieseler er omtrent like ille som gamle, da produsentene har vært mye mer utspekulerte i testprosedyrene. Kanskje adblue biler er renere, men her fuskes det også. Løsning må være brukerbetaling, altså høyere bom og avgifter for dieselbiler.

 

Den store utfordringen er at staten og kommunen ikke samarbeider/vet hva den andre gjør: vedfyring vil snart være veldig mye mer lønnsomt i hele Oslo når effekttariffer innføres. Da skal man betale dyrt for effekt, noe som gjør det lønnsomt å dempe eleffekten de dagene du bruker mest strøm. Altså alternativer til el er kostbare enøkprosjekter, som vil bli utført også, men de aller fleste eneboliger rekkehus og gamle sentrumsboliger har vedovn som det letteste, billigste (og koseligste) alternativ til eloppvarming. Hat folk flest først begynt med vedfyring og fått tak i billig ved fra hytta eller hjembygda blir dette vanskelig å finne løsninger på. Det kan vanskelig forbys (svært upopulært) kan ikke avgiftlegges annet enn "pipeavgift" og den rammer også de som ikke fyrer med ved, så da vil de som ikke fyrermed ved bli "trigget" : "hvis jeg skal betale så skal brev faexxn meg også fyre..."

 

Staten har heller ikke fått fjernet sine oljefyr.

 

Oslo kommune er altfor dypt involvert i fjernvarmen, som er forbrenningsbasert oppvarming. Riktignok er pipene høye, men ved stillestående luft synker også denne røyken ned i "bygryta" Fjernvarmen kan ikke skrues av ved uheldige atmosfæriske forhold. Har mange ganger selv sett røyken fra pipene går rett inn i boligområder langs dalsidene i Groruddalen. Dessuten "faller røyken ofte ned i Nordmarka som er rekreasjonsområde for hundretusener hvor man er fysisk aktiv og er mer sårbar for nox og annet drit som kommer ut av disse pipene.

 

Det er også en drøss med nyere forbrenningsanlegg basert på biovarme som flisanlegg, Pellet etc fordi fokuset for noen få år siden kun var klimaglobalt (og drit i lufta lokalt)

 

Så en mer balansert luftkvalitetspolitkk må til for at det skal være troverdig for de mange bilister og yrkessjåfører som får en mer kostbar byrde i (spleiselaget) arbeidet mot bedre luftkvalitet og bedre folkehelse i alle våre byer med luftforurensingproblemer.

Lenke til kommentar

Det er rart folk ikke gjør opprør. Er nordmenn virkelig så dumme at de aksepterer dette?

 

Tja, folk röstar med fötterna. Priserna på bostäder i Bærum, Asker och Ski går upp kraftigt då allt fler i øvre medelklass söker sig ut ifrån Oslo. Avgifter avgifter avgifter + extra skatt på bostaden... Oslo är på väg att bli av med medelklassen och fortsätter det så här kommer det bara att finnas socialfall och miljonärer i Oslo i framtiden.

Lenke til kommentar

 

Det er rart folk ikke gjør opprør. Er nordmenn virkelig så dumme at de aksepterer dette?

Tja, folk röstar med fötterna. Priserna på bostäder i Bærum, Asker och Ski går upp kraftigt då allt fler i øvre medelklass söker sig ut ifrån Oslo. Avgifter avgifter avgifter + extra skatt på bostaden... Oslo är på väg att bli av med medelklassen och fortsätter det så här kommer det bara att finnas socialfall och miljonärer i Oslo i framtiden.

 

Vi gjør som du sier - flytter ut av Oslo, til Tomter i Indre Østfold.

Det skal bli deilig med frisk luft, rolige omgivelser, og man kan til og med kjøre barna i barnehagen istedenfor å presse seg inn i en overfull buss. Ja, nå kan vi snart til og med handle mer enn 2 bæreposer av gangen, fordi vi kan legge dem i bilen, istedenfor å bære dem med oss på bussen!

Verden går fremover - eller rettere sagt, Oslo går bakover i tid.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

 

Det er rart folk ikke gjør opprør. Er nordmenn virkelig så dumme at de aksepterer dette?

Tja, folk röstar med fötterna. Priserna på bostäder i Bærum, Asker och Ski går upp kraftigt då allt fler i øvre medelklass söker sig ut ifrån Oslo. Avgifter avgifter avgifter + extra skatt på bostaden... Oslo är på väg att bli av med medelklassen och fortsätter det så här kommer det bara att finnas socialfall och miljonärer i Oslo i framtiden.

 

Vi gjør som du sier - flytter ut av Oslo, til Tomter i Indre Østfold.

Det skal bli deilig med frisk luft, rolige omgivelser, og man kan til og med kjøre barna i barnehagen istedenfor å presse seg inn i en overfull buss. Ja, nå kan vi snart til og med handle mer enn 2 bæreposer av gangen, fordi vi kan legge dem i bilen, istedenfor å bære dem med oss på bussen!

Verden går fremover - eller rettere sagt, Oslo går bakover i tid.

 

 

Ja, rolig omgivelser, i oslo er det mindre rolig, fordi folka fra østfold kjører inn til byen....

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...