Gå til innhold

I London må eldre dieselbiler betale 220 kroner for å kjøre inn i sentrum i rushtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt greit at man stenger ute eldre dieselbiler uten partikkelfilter.

 

Nye dieselbiler med partikkelfilter og NOX-rensing forurenser imidlertid så ubetydelig at de bør få kjøre.

 

Heldigvis forsvinner nå elbilsubsidiene raskt, og man bør istedenfor prioritere å subsidiere kollektivtrafikken. Gratis kollektivtransport er et mye bedre tiltak enn gratis bompenger for elbiler, og kan benyttes også av dem som ikke har carport med lademulighet.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nye dieselbiler med partikkelfilter og NOX-rensing forurenser imidlertid så ubetydelig at de bør få kjøre.

 

Heldigvis forsvinner nå elbilsubsidiene raskt, og man bør istedenfor prioritere å subsidiere kollektivtrafikken. Gratis kollektivtransport er et mye bedre tiltak enn gratis bompenger for elbiler, og kan benyttes også av dem som ikke har carport med lademulighet.

 

Nei det gjør de ikke. 

 

Hva har elbilsubsidene med london å gjøre? Er det virkelig det eneste som står i hodet på deg? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er helt greit at man stenger ute eldre dieselbiler uten partikkelfilter.

 

Nye dieselbiler med partikkelfilter og NOX-rensing forurenser imidlertid så ubetydelig at de bør få kjøre.

 

Partikkelfilteret gir høyere utslipp av NO2, og rensingen av NOx gir også mer NO2. Nyere dieselbiler er kilden til problemer, men nye bensinbiler kommer etter de også. Husk at tiltaket var rettet mot NO2, ikke partikler eller NOx. Hadde vært en fordel om du kunne prøve å sette deg litt inn i dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det virkelig lov å forby bruken av noe man har betalt enorme summer i avgifter for, og kjøpt i god tro?

Har ikke kjøperne rett på refusjon av engangsavgiften, eller deler av denne, når man får forbud mot å bruke bilen?

For de som er helt avhengig av bilen, også for å drive forretning og dermed den daglige inntekt, vil et forbud fort koste dem svært mange penger.

Slettes ikke alle har råd til å kjøpe ny bil i øyeblikket.

Hva ville domstolen i Haag ha sagt til dette?

Lenke til kommentar

Er det virkelig lov å forby bruken av noe man har betalt enorme summer i avgifter for, og kjøpt i god tro?

Har ikke kjøperne rett på refusjon av engangsavgiften, eller deler av denne, når man får forbud mot å bruke bilen?

For de som er helt avhengig av bilen, også for å drive forretning og dermed den daglige inntekt, vil et forbud fort koste dem svært mange penger.

Slettes ikke alle har råd til å kjøpe ny bil i øyeblikket.

Hva ville domstolen i Haag ha sagt til dette?

 

Selvfølgelig kan myndighetene det.

Du er kanskje ikke gammel nok til å huske  hvordan det var før røykeloven ble innført i Norge?

 

Hvis ting er farlig nok kan de til og med forby deg å eie det, og ha en amnestiperiode der du kan levere det til politiet uten å bli straffet. (f. eks. kraftige laserpekere, fyrverkeri, bombekjemikalier osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig lov å forby bruken av noe man har betalt enorme summer i avgifter for, og kjøpt i god tro?

Har ikke kjøperne rett på refusjon av engangsavgiften, eller deler av denne, når man får forbud mot å bruke bilen?

Dei forbyr jo ikkje bruken. I dette tilfellet pålegg dei berre ekstra avgifter i eit lite område. Dei kunne forby bruken i eit område i staden, og det er sjølvsagt heilt i orden når dei har ein god grunn. For ganske lenge sidan vart det forbode å røykje innandørs på sjukehus, og etter kvar stadig fleire stader, av ein god grunn. Om du har betalt aldri so høge avgifter på tobakken, gjev det deg ingen rett til å forgifte lufta til andre.

 

For de som er helt avhengig av bilen, også for å drive forretning og dermed den daglige inntekt, vil et forbud fort koste dem svært mange penger.

Slettes ikke alle har råd til å kjøpe ny bil i øyeblikket.

Hva ville domstolen i Haag ha sagt til dette?

 

Domstolen vil nok seie akkurat det same. Om du har betalt aldri so høge avgifter, gjev ikkje det deg rett til å gjere lufta helseskadeleg for andre. Tilsvarande er det strenge krav til eksosavsug, om du vil bruke bilen innandørs på ein offentleg stad. I staden for å installere eksosavsug i til dømes ein idrettshall eller eit lukka garasjeanlegg, kan ein forby bruk av eksosbilar i idrettshallen/garasja.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Partikkelfilteret gir høyere utslipp av NO2, og rensingen av NOx gir også mer NO2. Nyere dieselbiler er kilden til problemer, men nye bensinbiler kommer etter de også. Husk at tiltaket var rettet mot NO2, ikke partikler eller NOx. Hadde vært en fordel om du kunne prøve å sette deg litt inn i dette.

 

Er ikke NOx en fellesbetegnelse på NO2 og NO? Endret av Espenito
Lenke til kommentar

Er det virkelig lov å forby bruken av noe man har betalt enorme summer i avgifter for, og kjøpt i god tro?

Har ikke kjøperne rett på refusjon av engangsavgiften, eller deler av denne, når man får forbud mot å bruke bilen?

For de som er helt avhengig av bilen, også for å drive forretning og dermed den daglige inntekt, vil et forbud fort koste dem svært mange penger.

Slettes ikke alle har råd til å kjøpe ny bil i øyeblikket.

Hva ville domstolen i Haag ha sagt til dette?

 

De som kjøpte dieselbiler fikk jo avgiftsrabatt? Så de har jo allerede blitt kompensert for disse ekstra avgiftene?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes det et snev av ryggmargsrefleks igjen i det norske folket altså? :wee:  Jeg trodde folket var blitt passive sofasittere, som godtar alt som tres nedover hodene våre. Jeg savner utbrodering fra skribent om hvor denne protesteringen evt. skjedde fra Oslo-borgere og byens besøkende eventuellt !

 

For de som ikke er Oslo-borgere og følger med på alt som måtte være av nyhetsbildene, så blir det vanskelig å få med seg slike tomme protester som ikke blir hørt på av de som styrer landet og byene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Finnes det et snev av ryggmargsrefleks igjen i det norske folket altså? :wee:  Jeg trodde folket var blitt passive sofasittere, som godtar alt som tres nedover hodene våre.

Folket er kanskje til og med enige i tiltaket, i tillegg til å godta det. Det er jo derfor organisasjoner som NAF er så tannløse også, fordi de har en stor medlemsmasse med ulike meninger. Mange av disse synes dieselrestriksjoner er en god idé.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Finnes det et snev av ryggmargsrefleks igjen i det norske folket altså? :wee:  Jeg trodde folket var blitt passive sofasittere, som godtar alt som tres nedover hodene våre.

Folket er kanskje til og med enige i tiltaket, i tillegg til å godta det. Det er jo derfor organisasjoner som NAF er så tannløse også, fordi de har en stor medlemsmasse med ulike meninger. Mange av disse synes dieselrestriksjoner er en god idé.

 

Til og med FrP er blitt så stort at de har fått inn folk med utdanning og kunnskap, men man hører jevnlig noen populistiske oppgulp derfra da de fortsatt har folk fra grasrota.

Lenke til kommentar

På hvilken måte er en avgift mer drastisk enn et forbud? En avgift gjør det dyrt, et forbud gjør det umulig. For noen betyr sikkert dyrt umulig, men likevel.

 

Avgiftslegg gjerne dieselbiler i Norge også. Det vil selvsagt være å innrømme sine feil for 10-15 år siden, så kanskje derfor det sitter så langt inne. Forskningsbasert politikk er jo sjelden en får øye på.

 

Merk: Jeg har dieselbil og vil nødvendigvis også rammes av slikt.

Lenke til kommentar

Det er helt greit at man stenger ute eldre dieselbiler uten partikkelfilter.

 

Nye dieselbiler med partikkelfilter og NOX-rensing forurenser imidlertid så ubetydelig at de bør få kjøre.

 

Heldigvis forsvinner nå elbilsubsidiene raskt, og man bør istedenfor prioritere å subsidiere kollektivtrafikken. Gratis kollektivtransport er et mye bedre tiltak enn gratis bompenger for elbiler, og kan benyttes også av dem som ikke har carport med lademulighet.

 

Sett i lys av at kollektivtransport ikke passer alle ,så er det du kaller sudbsidier p åelbil fornuftig.

 

Men å kalle det subsidier blir feil, da det er reduksjon/ bortfall av avgifter, som er basert på at forurenser betaler.

Eller mener du, at en som kjøper og kjører en Ford Fiesta, som bruker 0,4 på mila, er subsidiert, framfor en som kjøper en svær SUV og bruker 2 liter på mila, siden førstnevnte betaler langt mindre i avgifter??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er helt greit at man stenger ute eldre dieselbiler uten partikkelfilter.

 

Nye dieselbiler med partikkelfilter og NOX-rensing forurenser imidlertid så ubetydelig at de bør få kjøre.

 

Heldigvis forsvinner nå elbilsubsidiene raskt, og man bør istedenfor prioritere å subsidiere kollektivtrafikken. Gratis kollektivtransport er et mye bedre tiltak enn gratis bompenger for elbiler, og kan benyttes også av dem som ikke har carport med lademulighet.

Sett i lys av at kollektivtransport ikke passer alle ,så er det du kaller sudbsidier p åelbil fornuftig.

 

Men å kalle det subsidier blir feil, da det er reduksjon/ bortfall av avgifter, som er basert på at forurenser betaler.

Eller mener du, at en som kjøper og kjører en Ford Fiesta, som bruker 0,4 på mila, er subsidiert, framfor en som kjøper en svær SUV og bruker 2 liter på mila, siden førstnevnte betaler langt mindre i avgifter??

 

 

Nei, det alene er ikke nok til å kalle et tiltak fornuftig, at alternativet ikke passer alle. Det passer ikke alle å følge loven feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

]Er ikke NOx en fellesbetegnelse på NO2 og NO?

 

For dieselbiler er det NO2 som er det store, og det er også den gassen det har vært verdensrekord i for Oslo og Bergen til tider.

Det er greit nok, men du skrev "rensingen av NOx gir også mer NO2." Jeg skjønner ikke den setningen siden NOx er en fellesbetegnelse på NO og NO2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...