Gå til innhold

Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen


Anbefalte innlegg

Dette er et langt bedre konsept enn hybridbiler.

 

Det jeg har sett for meg at ville kommer var noe ala dette bare som rent batteri. Man leier en fulladet slik hos Esso i Oslo og lever den hos Esso i Trondheim.

 

Da har man et lite batteri(lav vekt) i hverdagen, og nok kapasitet på langkjøring. Man slipper dessuten "lang" ladetid ettersom man kun bytter ekstrabatteriet når det begynner å gå tomt.

 

Kan en ikke bare lade ved stasjonen? Hengeren vil øke forbruket og stasjonene må ha mange av de. Ser ikke hvorfor folk har så sinnssykt med ladeangst. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er et langt bedre konsept enn hybridbiler.

 

Det jeg har sett for meg at ville kommer var noe ala dette bare som rent batteri. Man leier en fulladet slik hos Esso i Oslo og lever den hos Esso i Trondheim.

 

Da har man et lite batteri(lav vekt) i hverdagen, og nok kapasitet på langkjøring. Man slipper dessuten "lang" ladetid ettersom man kun bytter ekstrabatteriet når det begynner å gå tomt.

 

Kan en ikke bare lade ved stasjonen? Hengeren vil øke forbruket og stasjonene må ha mange av de. Ser ikke hvorfor folk har så sinnssykt med ladeangst.

 

Fordelen er da at du slipper å drasse på et unødvendig stort batteri hele året, når du trenger det kun en gang. Dessuten så vil bytte av et hengerbatteri gå på et minutt, mens lading vil ta mye lengre tid.

 

De fleste vil dog ta seg tid til å lade bilen sin, ettersom det vil være rimeligere.

Lenke til kommentar

Vil hengeren øke forbruket? Jeg vil nå heller si at bilene vil øke forbruket om kjører 100% av tida med 400 kg batterier, sammenlignet med å kjøre 90% av tida med 100 kg batterier og 10% av tida med 400 kg batterier (300 på hengeren).

 

Bedre at stasjonene har 10 hengere, 10 sakteladeplasser for hengerne og 10 hurtigladeplasser enn 0 hengere og 40 hurtigladeplasser. Hengere kan lades sakte over natta. Biler må nødvendigvis lade helst raskt og akkurat når folk kjører langtur forbi der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er et langt bedre konsept enn hybridbiler.

 

Det jeg har sett for meg at ville kommer var noe ala dette bare som rent batteri. Man leier en fulladet slik hos Esso i Oslo og lever den hos Esso i Trondheim.

 

Da har man et lite batteri(lav vekt) i hverdagen, og nok kapasitet på langkjøring. Man slipper dessuten "lang" ladetid ettersom man kun bytter ekstrabatteriet når det begynner å gå tomt.

 

Kan en ikke bare lade ved stasjonen? Hengeren vil øke forbruket og stasjonene må ha mange av de. Ser ikke hvorfor folk har så sinnssykt med ladeangst.

 

Fordelen er da at du slipper å drasse på et unødvendig stort batteri hele året, når du trenger det kun en gang. Dessuten så vil bytte av et hengerbatteri gå på et minutt, mens lading vil ta mye lengre tid.

 

De fleste vil dog ta seg tid til å lade bilen sin, ettersom det vil være rimeligere.

 

 

Den fordelen er veldig liten, batterier veier mindre og mindre. Ikke utgjør vekt en stor rolle for forbruket heller. Men fordelen med raskere "lading" er der jo, men etter å ha kjørt elbil i over ett år er det ikke ofte jeg må vente på bilen og de gangene har det egentlig bare vært digg med en 10 minutters ekstra pause. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil hengeren øke forbruket? Jeg vil nå heller si at bilene vil øke forbruket om kjører 100% av tida med 400 kg batterier, sammenlignet med å kjøre 90% av tida med 100 kg batterier og 10% av tida med 400 kg batterier (300 på hengeren).

 

Bedre at stasjonene har 10 hengere, 10 sakteladeplasser for hengerne og 10 hurtigladeplasser enn 0 hengere og 40 hurtigladeplasser. Hengere kan lades sakte over natta. Biler må nødvendigvis lade helst raskt og akkurat når folk kjører langtur forbi der.

 

det kommer jo an på utformingen av hengeren, men sannsynligvis er det lite å spare. Ekstra last i elbiler gir ikke store utslagene i forbruk sånn jevnt over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir jo bare tull. Kjører selv en Nissan Leaf, 2.generasjon. Null stress Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand. Riktignok noen ekstra stopp, men det er helt greit å kunne strekke på beina innimellom. Dessuten vil blant annet Opel nå i år komme med en modell som går minst 30 mil. Dermed kuttes behovet for å fylle på med strøm for å nå målet for turen betraktelig. Her må man og forstå at ladenettverket begynner å bli så bra at for selv mindre elbiler vil rekkevidde ikke bli noe som helst problem (Hele Sør-Norge: Maks. 50km. mellom hver ladestasjon). Og: Hvor skal man sette fra seg en slik henger når man ikke bruker den? Ikke alle har en slik mulighet til å kunne parkere denne trygt der man bor (eller plass). Søkt sammenligning er det og med mobil. Selv har jeg ekstra batteri som jeg setter mobilen i, og som sørger for at jeg får nok strøm til mobilen mer enn tregangeren i forhold til det selve mobilen gir. (Slipper ledning mellom lader og mobil. Genialt). Så hele dette konseptet blir bare tåpelig, sett i forhold til utviklingen vi nå vil se i elbilmarkedet.

Lenke til kommentar

 

Nå snakker jeg jo om de nye modellene som kommer med 300+ fra i dag av og ila de neste årene vill passere dette selv med EPA standard. Både leaf og resten av gjengen har nye batterier ventende.

Som baserer seg på en begrenset resurs ja.

 

https://www.metalary.com/lithium-price/

 

Og så?

 

I motsetning til olje forbrukes den jo ikke. Når batteriet kasseres er det like mye igjen som da batteriet ble laget. Og jo flere batterier kasseres jo mer lønnsomt blir det å resirkulere.

Lenke til kommentar

Batteriet i Zoe gen 2 eller hvadeter veier 305 kilo og har 41kWh tilgjengelig. Så om man lagde en henger med batteri med totalt 450-500kg istedenfor agregat, kunne man da ha fått 1.5 gangen rekkevidde, altså de samme 600km? Uansett et rimelig latterig konsept. Heller lei en Tesla S120D eller hva det blir om et år eller to som gir 60mil rekkevidde de to helgene i året man trenger det om man må gå på strøm.

Lenke til kommentar

Sukk....

Når skal elbil folka lære? Elektrisk fremdrift er den korrekte veien å gå, men elbilen kan ikke basere seg på batterier alene som energibærer skal den kunne utkonkurrere fossilbilen for alle og ikke kun for de som synes at alle har de samme behovene som en selv.

 

Spørsmålet er dermed hva slags primær energibærer dette skal være om ikke batteriet skulle være enerådende. Hydrogen sier mange, jeg er litt ambivalent i forhold til den løsningen, men løsningen ligger ikke i å putte stadig større batteripakker inn i doningen. Sikkert kult for den gemene saueflokk, men ikke så kult for resten.

 

En hybrid løsning hvor generator og motor/turbin som driftes under optimale forhold hele tiden, med renest mulig forbrenning, eller en brenselcelle løsning siden den først er nevnt, er en god start. Kanskje ikke slik som vår nevenyttige franske venn her, men iallefall ikke batteri alene.

 

Jeg for min del venter på min reaktor drevne lille børs-traktor. Den kommer den også.

Lenke til kommentar

 

Nå snakker jeg jo om de nye modellene som kommer med 300+ fra i dag av og ila de neste årene vill passere dette selv med EPA standard. Både leaf og resten av gjengen har nye batterier ventende.

Som baserer seg på en begrenset resurs ja.

 

https://www.metalary.com/lithium-price/

 

 

Batterier er ikke avhengig av litium, og det er massevis av det. Det er ikke ett reelt problem nå, og det er ingenting som tyder på at det blir det i fremtiden heller. De fleste nye batteriteknologier baserer seg på andre stoffer. Så det der er det ikke vits å komme med engang, blir litt som å si at apple snart er konk for litium prisen er så høy.. 

Lenke til kommentar

Sukk....

Når skal elbil folka lære? Elektrisk fremdrift er den korrekte veien å gå, men elbilen kan ikke basere seg på batterier alene som energibærer skal den kunne utkonkurrere fossilbilen for alle og ikke kun for de som synes at alle har de samme behovene som en selv.

 

Spørsmålet er dermed hva slags primær energibærer dette skal være om ikke batteriet skulle være enerådende. Hydrogen sier mange, jeg er litt ambivalent i forhold til den løsningen, men løsningen ligger ikke i å putte stadig større batteripakker inn i doningen. Sikkert kult for den gemene saueflokk, men ikke så kult for resten.

 

En hybrid løsning hvor generator og motor/turbin som driftes under optimale forhold hele tiden, med renest mulig forbrenning, eller en brenselcelle løsning siden den først er nevnt, er en god start. Kanskje ikke slik som vår nevenyttige franske venn her, men iallefall ikke batteri alene.

 

Jeg for min del venter på min reaktor drevne lille børs-traktor. Den kommer den også.

 

Problemet er at det er fåtall av de som ikke kan klare seg med batterier alene, det ser en ganske greit med at elbilsalget stiger verden over(nesten). Flere og flere forstår at det er mulig, spesielt nå som bedre modeller kommer. Nei det vill ikke passe alle, men heldigvis er det andre muligheter for dem. En skal ikke glemme at gjennomsnitlig kjørelengde er rundt 10% av det de nyeste bilene nå leverer, dvs at de fleste klarer seg med elbilen i en uke+ uten å lade. 

Lenke til kommentar

Ideen er helt opplagt og og noe kompisgjengen har snakket om flere ganger.

 

Jeg er så glad for at noen faktisk har tatt på seg jobben! :)

 

Nå er det eneste som gjenstår at isteden for aggregat får man 200-300 kg batterier som man kan levere inn på neste bensinstasjon og evt bytte. Evt hydrogen-brenselcelle.

Lenke til kommentar

Man skulle jo tro at det var allmenn kunnskap at disse tivolibilene ikke er fremtiden.

 

Elektriske biler i dag lider akkurat samme skjebne som de gjorde på slutten av 1800-tallet, de forsvinner til fordel for ny og bedre teknologi.

 

Når det kommer til energi er nok plutonium det beste alternativet i dag, men så snart Mr. Fusion kommer i salg vil vi erstatte plutonium med fusjon som konverterer søppel til energi.

 

 

1487171482.jpg

 

 

Som man ser er selvfølgelig Mr. Fusion beregnet på bruk i husholdningen, slik at man enkelt kan bli kvitt søppel samtidig som man får energi.

 

Det vil også være mulig å montere en slik sak på en bil, vi vet jo allerede at Dr. Emmet Brown gjør dette om noen få år.

 

Doc_2015.png

Lenke til kommentar

Man skulle jo tro at det var allmenn kunnskap at disse tivolibilene ikke er fremtiden.

 

Elektriske biler i dag lider akkurat samme skjebne som de gjorde på slutten av 1800-tallet, de forsvinner til fordel for ny og bedre teknologi.

 

 

 

Hvordan energien skapes eller bæres er en ting, men at det er elektrisk fremdrift som er fremtiden er det vell liten tvil om. Den er så effektivt at det er flaut for fossilen om dagen, spesielt etter de "overraskende" resultatene som har vist seg de siste årene. 

Lenke til kommentar

 

"Når det er behov for å kjøre langt, kan en slik henger hektes på."

 

Nå er det jo ikke noe problem med rekkevidden på batteri-elbiler.  Og når man lader kan man jo like så godt  spise et godt måltid eller overnatte, det nok av koselige overnattingsplasser, så dette er ikke noe problem.

 

Men for de få som har såkalt rekkeviddeangst ( altså et konstruert begrep), burde denne tilhengeren inneholde et batteri. Så kan man fylle gratis hjemme.

 

:)

 

Hvorfor skal man stoppe for å spise et godt måltid eller sove? Jeg kjører ofte mellom Oslo og Stavanger, dette er en ren transport-etappe, og vil bare fortest mulig frem. Grunnen til at bilen brukes er at det ofte er flere som kjører sammen, og at det fraktes ting og tang samtidig. Så å ta fly, med all det styr som er med det, er uaktuelt, videre er tog av så forferdelig dårlig standard her i landet, at jeg ikke nærmer meg et slikt et.

Dagen man kan kjøre Oslo - Stavanger på vinterføre, så er det aktuelt med el-bil.

Ja, det er ditt behov :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...