Gå til innhold

NVIDIA NV38 vs ATI R360


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er jo om 1000p i 3dmark er verdt 1500,-. :)

Veldig bra test, denne har jeg ventet på. Resultatet var kanskje ikke så overaskende, men gøy å se at 9800p faktisk ligger så nært XT som det gjør.

ikke for å være frekk eller noe... men du må være ganske dum for å kjøpe XT.. (forutsatt at du bryr deg litt om penger..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er jo om 1000p i 3dmark er verdt 1500,-. :)

Veldig bra test, denne har jeg ventet på. Resultatet var kanskje ikke så overaskende, men gøy å se at 9800p faktisk ligger så nært XT som det gjør.

ikke for å være frekk eller noe... men du må være ganske dum for å kjøpe XT.. (forutsatt at du bryr deg litt om penger..)

Visst man alltid har lyst på det beste til enhver tid så er joh ikke Xt noe dumt kjøp/valg :roll:

Endret av nikkor
Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo om 1000p i 3dmark er verdt 1500,-. :)

Veldig bra test, denne har jeg ventet på. Resultatet var kanskje ikke så overaskende, men gøy å se at 9800p faktisk ligger så nært XT som det gjør.

ikke for å være frekk eller noe... men du må være ganske dum for å kjøpe XT.. (forutsatt at du bryr deg litt om penger..)

Visst man alltid har lyst på det beste til enhver tid så er joh ikke Xt noe dumt kjøp :roll:

nei men da brur man seg heller ikke om penger...

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo om 1000p i 3dmark er verdt 1500,-. :)

Veldig bra test, denne har jeg ventet på. Resultatet var kanskje ikke så overaskende, men gøy å se at 9800p faktisk ligger så nært XT som det gjør.

ikke for å være frekk eller noe... men du må være ganske dum for å kjøpe XT.. (forutsatt at du bryr deg litt om penger..)

Visst man alltid har lyst på det beste til enhver tid så er joh ikke Xt noe dumt kjøp :roll:

nei men da brur man seg heller ikke om penger...

Nei. :)

En annen ting var at han fikk kortet endel billigere en utsalgsprisen.

Men du hadde vel kjøpt det uannsett :thumbup: eller...

Endret av nikkor
Lenke til kommentar

Flott test! (les over etter taste-leifer ;) )

 

Spørsmål: Hvorfor i all verden skulle det hjelpe 3D-ytelsen til FX korta hvis du overklokker 2D-frekvensene?

 

Jeg må si at jeg har tro på driverne til nVidia. Som jeg har nevnt før så er dette den første releasen av Unified Compiler, og jeg regner vel med at ytelsen til PS2.0 vil øke uten å gå på bekostning av bildekvalitet, som Unified Compiler ikke kan gjøre noe med.

 

Og til deg som hevder at de nye driverne inneholder de samme "cheatsene" som før: Av alle tester jeg har lest hittil så stemmer jo ikke det. Tror det når jeg ser det!

Lenke til kommentar

At GeForce FX 5950 støyer mindre enn forgjengerene betyr vel ikke at kortet på noen måte er stille. At dette er merket som "pluss" er jo forsåvidt greit, men det er jo fortsatt negativt?

 

Jeg ville aldri vurdert å kjøpe et GeForce FX kort så lenge man får relativt stillegående alternativ fra ATI. At ATI i tillegg er et bedre kort både på ytelse og kvalitet skulle vel gjøre valget veldig enkelt?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo om 1000p i 3dmark er verdt 1500,-. :)

Veldig bra test, denne har jeg ventet på. Resultatet var kanskje ikke så overaskende, men gøy å se at 9800p faktisk ligger så nært XT som det gjør.

ikke for å være frekk eller noe... men du må være ganske dum for å kjøpe XT.. (forutsatt at du bryr deg litt om penger..)

Visst man alltid har lyst på det beste til enhver tid så er joh ikke Xt noe dumt kjøp :roll:

nei men da brur man seg heller ikke om penger...

Ikke la dette bli en diskusjon, men jeg bryr meg om penger.

Men med hånden på hjertet hvor mange av dere hadde sagt nei takk til et 9800 XT til 1500.-, ikke det nei.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo om 1000p i 3dmark er verdt 1500,-. :)

Veldig bra test, denne har jeg ventet på. Resultatet var kanskje ikke så overaskende, men gøy å se at 9800p faktisk ligger så nært XT som det gjør.

ikke for å være frekk eller noe... men du må være ganske dum for å kjøpe XT.. (forutsatt at du bryr deg litt om penger..)

Visst man alltid har lyst på det beste til enhver tid så er joh ikke Xt noe dumt kjøp :roll:

nei men da brur man seg heller ikke om penger...

Ikke la dette bli en diskusjon, men jeg bryr meg om penger.

Men med hånden på hjertet hvor mange av dere hadde sagt nei takk til et 9800 XT til 1500.-, ikke det nei.

Forskjell på å betale 1500,- som et mellomlegg fra 9800pro, og på å gi 1500,- for hele kortet. Tror de fleste 'med hånden på hjertet' kan si at de ikke ville betalt mellomlegget for et XT-kort...

Lenke til kommentar

Jeg har akkutat lest testen nå og vil si den er svært bra skrevet.

 

Men det er noe som "mangler".. Dvs. i forrige grafikkort-undersøkelse her på forumet så sitter veldig mange av oss (~25%) med enten et Geforce4Ti-kort og vurderer å oppgradere. Det ville vært så mye lettere for oss både nå og fremover om et slikt hadde blitt sammenlignet med resten. Det ville også vært et viktig verktøy for vurderinger her i forumet.

 

Men men, jeg skal ikke klage, det var jo tross alt ganske omfattende og godt skrevet.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo om 1000p i 3dmark er verdt 1500,-. :)

Veldig bra test, denne har jeg ventet på. Resultatet var kanskje ikke så overaskende, men gøy å se at 9800p faktisk ligger så nært XT som det gjør.

ikke for å være frekk eller noe... men du må være ganske dum for å kjøpe XT.. (forutsatt at du bryr deg litt om penger..)

Visst man alltid har lyst på det beste til enhver tid så er joh ikke Xt noe dumt kjøp :roll:

nei men da brur man seg heller ikke om penger...

Ikke la dette bli en diskusjon, men jeg bryr meg om penger.

Men med hånden på hjertet hvor mange av dere hadde sagt nei takk til et 9800 XT til 1500.-, ikke det nei.

Forskjell på å betale 1500,- som et mellomlegg fra 9800pro, og på å gi 1500,- for hele kortet. Tror de fleste 'med hånden på hjertet' kan si at de ikke ville betalt mellomlegget for et XT-kort...

Skall prøve å forklare dette en SISTE gang, jeg FIKK 9800 pro for kr 0 ,solgte det og kjøpte 9800 XT , da måtte jeg ut med 1500.- i mellomlegg, altså jeg har betalt kr 1500 for et XT kort , dette er den totale prisen det har kostet meg, skulle ikke vere så vanskelig å fatte.

Men nå driter vi i det og går tilbake til topic :xmas:

Lenke til kommentar
NV35-brikken er i utgangspunktet designet som en 8x1 løsning (8 operasjoner per klokke).

Er den egentlig det?

 

Where NVIDIA initially tried to advertise NV30 as an 8 pipeline based chip testing indicated that it could only output 4 colour writes per clock, and NVIDIA have since openly stated that NV35 is a 4 pipeline design with two bilinear texture samplers per pipe with an optimised stencil rendering path.

-Beyond3D

 

Som vi ser troner dagens to testobjekter på topp. Radeon 9800 XT kommer best ut ved singeltexturing (som er mest vanlig i dagens spill)

Er det i det hele tatt noen spill i dag som ikke benytter multi-texturing?

 

Tidligere var det nesten utelukkende fillrate som sa noe om ytelsen til et skjermkort.

Rå minnebåndbredde spilte/spiller også en avgjørene rolle.

 

Testen benytter seg av en del DirectX 9-instruksjoner, men er på ingen måte en "ren" DX9-test.

Jeg vil ikke kalle 4 PS2.0 instruksjoner en del. Aquamark3 er hovedsaklig en DX8 test.

 

Vi tør påstå at de færreste vil se forskjell i billedkvaliteten mellom disse to kortene med det blotte øyet.

Det er klart dette kommer ann på øyet som ser, men som dere selv sier så er klar forskjell i 3DMark03 GT1. Hvor merkant aliasingen er beror også mye på grafikken og i GT1 som har mange harde linjer er det ganske merkant og forskjellen mellom OGAA og RGAA kommer virkelig fram med linjer som er nær horisental og vertikal, som flyvingene i GT1.

 

Ellers vil jeg si at det er ganske dårlig at det ikke ble kjørt flere tester med AA/AF, med slike dyre kort er dette de fleste ser på (vil jeg ihvertfall tru).

 

5950Ultra er et mye bedre kjøp. Kortet får du til 3800kr på databutikken.com (annen produsent, but who cares) og er mye mer å foretrekke framfor XT når du sammenligner prismessig. Har også sett et Gainward 5950Ultra til 4000kr akkuratt..

Det blir opp til hver enkelt å avgjøre hva som er et bedre kjøp. R9800XT ligger nede på 4200,-

 

DX9 ytelse kan vi ikke si jack shit på, hvis det betyr noe så lå jeg på mellom 60 og 90fps i Doom3 alphaen med FX5800 og kompisen med 9700Pro lå på 30-60.

Hvorfor kan vi ikke si noe om DX9 ytelsen? Det har vært diverse syntetiske tester som lenge har vist at NV3x sliter med DX9 og nå som tester av DX9 spill har begynt å komme så viser dem det samme, i tillegg er det diverse spill utviklere som bekrefter det.

Det er snakk om (R3x0 VS NV30/35/38) 8 pixelshadere fullt dedikert til PS2.0 mot 4 pixelshadere der dx9 komponentene har halvparten av prosseserings ytelsen til dx8 komponentene.

 

Den eneste DX9 funksjonen Doom3 bruker er float-point precision og her kjører NV3x i likhet med HL2 med partial precision for å holde ytelsen oppe. Doom3 bruker ingen PS2.0 level instruksjoner.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Skall prøve å forklare dette en SISTE gang, jeg FIKK 9800 pro for kr 0 ,solgte det og kjøpte 9800 XT , da måtte jeg ut med 1500.- i mellomlegg, altså jeg har betalt kr 1500 for et XT kort , dette er den totale prisen det har kostet meg, skulle ikke vere så vanskelig å fatte.

Men nå driter vi i det og går tilbake til topic :xmas:

 

 

Syntes du det var verdt å betale 1500kr for å gå 0-5% opp i ytelse? Tror du virkelig at du vil merke noe forskjell?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Skall prøve å forklare dette en SISTE gang, jeg FIKK 9800 pro for kr 0 ,solgte det og kjøpte 9800 XT , da måtte jeg ut med 1500.- i mellomlegg, altså jeg har betalt kr 1500 for et XT kort , dette er den totale prisen det har kostet meg, skulle ikke vere så vanskelig å fatte.

Men nå driter vi i det og går tilbake til topic :xmas:

 

 

Syntes du det var verdt å betale 1500kr for å gå 0-5% opp i ytelse? Tror du virkelig at du vil merke noe forskjell?

Herregud da, la nå mannen være, han forklarte det for siste gang, og SELVFØLGELIG hadde jeg også gjort det samme!

 

1500kr for XT kort og han gikk opp over 1000 i 3Dmark03 o noe mer i 2001 og aquamark3. Ta nå og regn ut prosentantallet selv og du ser kjapt at det er høyere enn 0-5% økning. Nærmere 15-20 prosent. Og ja jeg synes også det er verdt det.

 

Snekker'n : Synes du engang skal skaffe deg et FX kort og klokke det med din vannkjøling for å se om det suser bedre enn XT ;) Får du skaffa ett ??

Lenke til kommentar
Skall prøve å forklare dette en SISTE gang, jeg FIKK 9800 pro for kr 0 ,solgte det og kjøpte 9800 XT , da måtte jeg ut med 1500.- i mellomlegg, altså jeg har betalt kr 1500 for et XT kort , dette er den totale prisen det har kostet meg, skulle ikke vere så vanskelig å fatte.

Men nå driter vi i det og går tilbake til topic :xmas:

 

 

Syntes du det var verdt å betale 1500kr for å gå 0-5% opp i ytelse? Tror du virkelig at du vil merke noe forskjell?

Herregud da, la nå mannen være, han forklarte det for siste gang, og SELVFØLGELIG hadde jeg også gjort det samme!

 

1500kr for XT kort og han gikk opp over 1000 i 3Dmark03 o noe mer i 2001 og aquamark3. Ta nå og regn ut prosentantallet selv og du ser kjapt at det er høyere enn 0-5% økning. Nærmere 15-20 prosent. Og ja jeg synes også det er verdt det.

 

Snekker'n : Synes du engang skal skaffe deg et FX kort og klokke det med din vannkjøling for å se om det suser bedre enn XT ;) Får du skaffa ett ??

Hvilken praktisk betydning har 3DMark og Aquamark?

 

Ikke så mye...

Lenke til kommentar

Hvis han får høyere score der så yter kortet såklart bedre i spill også, det er jo et bevist faktum. Det VET du bare og det merker du bare. Får du 10000 i 3Dmark01 så vet du sånn halvveis åssen PCen kjører spill. Får du 20000 i 3Dmark01 så vet du også det. Og du merker forksjell. Stor forskjell. Ihvertfall i nyere spill som er storkrevende.

 

Der har jo 3Dmark03 litt mer innblikk....

Lenke til kommentar

Vil jo si at jeg hovedsaklig gir blanke i scoren på 3DMark03 (ja, jeg vet at jeg har scoren i min signatur). Min 3. PC er nå ca 5 år gammel, og jeg fikk 400 i score på 3DMark 01, men jeg vil ikke si at jeg ved dagligdags bruk merker at 9800PRO-kortet mitt nå er nesten 50 ganger raskere.

 

Så 1000 poeng ekstra i 3DMark03 tviler jeg på oppfattes som 15-20% forbedring i et virkelig scenario.

 

Uansett - knallbra test, og dersom man i tillegg hadde tatt med en overklokket 9800PRO i testen ville jo det ha gjort resultatet ennå bedre - for mitt kort...

 

PPPPPPPPPPPPPS: Og nei - jeg ville ikke ha betalt 1.500,- for et 9800XT kort... hehe... bare MÅTTE - sorry Snekker'n. Jeg har pengene, men ikke lysten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...