Gå til innhold

Fondsparing


Alfrid

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit : hvilke fond sparer du i, og er du fornøyd?

 

Jeg sparer i DnB Nordic technology og på papiret ser det ut som grei avkastning, men skal jeg ha de ut i ekte penger hører jeg at jeg må skatte 27%.. Stemmer det? Og er det hele investeringen som skattlegges eller er det gevinsten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DNB Nordic Technology er et dyrt, aktivt forvaltet fond. Jeg aner ikke hvor du har det fra at det er "index", men du har rett i at de fleste i dag anbefaler indeksfond. Det er imidlertid også riktig at mange anbefaler dette fondet, fordi det tidligere har gitt god avkastning.

 

Du betaler 1,5 % årlig i forvaltningskostnader i det aktuelle fondet, hvilket vil si at den aktive forvaltningen må gi ~1,2 % bedre avkastning enn en indeks. Det har det gjort tidligere, men det er mer sannsynlig at de ikke vil klare det i framtiden enn at de vil klare det.

 

Hvis du ønsker å bytte fond, må du betale skatt av gevinsten, ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser Dnb har lagt ut info om aksjesparekontoen kommer i løpet av året: https://www.dnb.no/privat/aksjesparekonto.html

 

Leser og på http://www.dinepenger.no/penger/aksjefond/dnb-skal-selge-konkurrentenes-aksjefond/23911137 at fondsutvalget hos Dnb blir utvidet med andre tilbydere ala hos Skandiabanken/Nordnet.

 

Ser ut som 2017 blir et interessant år for sparere. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, ikke godt å si om det blir "krakk", men skummelt er det når vi ser hvem som har kommet til makta i uniten.. DNB NORDIC TECHNOLOGY har ihvertfall høyest avkastning hos meg de siste 3 årene, men det er jo også et høyrisikofond, så det vil nok ikke vare inn i evigheten..

 

Aksjesparekonto er en god nyhet;) det blir jo litt søkt om du skal skatte av en "potensiell gevinst, men som er plassert videre inn i fond. Hvis jeg har forstått skatteleggingen riktig

Lenke til kommentar

Jeg sparer i DnB Nordic technology og på papiret ser det ut som grei avkastning, men skal jeg ha de ut i ekte penger hører jeg at jeg må skatte 27%.. Stemmer det? Og er det hele investeringen som skattlegges eller er det gevinsten?

 

Ja, sånn er det i Norge. Du skatter av gevinsten. Eksempel: 10.000 forrenter seg til 11.000. Gevinst er da 1000, og du skatter 270 kr. 

 

Du må også skatte av renter på bankinnskudd. Fordelen med fondssparing i denne sammenheng er at du slipper å skatte før du selger fondsandelene dine. 

 

Det finnes land som har bedre skatteregler enn dette, og man kan vurdere å flytte dit. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Jeg tror DnB Nordic technology også er index, uten at jeg har satt meg alvorlig inn i det. Jeg hører også de som skal ha peiling anbefaler index. Hvis jeg ønsker å bytte fond, utløses det skatt da?

 

Nei, ikke med DnBs nye løsning som straks kommer. Men det er ingen grunn til å bytte fond med mindre du har valgt et dårlig et. Velg et godt fond og hold deg til det. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Du skatter 29,76% av aksjegevinst. Aksjesparekonto er en statlig regulert ordning, så mange flere enn DnB vil tilby den, og av hensyn til konkurranse og betingelser ville jeg nok anbefalt en annen leverandør enn DnB. Du vil uansett stå fritt til å flytte denne kontoen mellom banker senere. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...