Gå til innhold

RYKTE: Dette skal være prisene på Ryzen-prosessorene


Anbefalte innlegg

 

Nå var jo Intel nest best fra 1999-2006 og kunne ikke styre priser eller noe egentlig da AMD slo de på alle områder. Og da som forhåpentligvis nå fikk vi en priskrig og utvikling som tok helt av.

 

 

Om de var nest best alltid i den perioden kan jo diskuteres (og gud vet at det ble diskutert her på forumet på den tiden). Selv har jeg kjørt utelukkende på Intel siden min første 386SX 20 Mhz pc i 1991. Men jeg har aldri vært en gamer, så kanskje derfor jeg heller ikke har vært så opptatt av overklokking (har jo selvsagt forsøkt meg litt) og slike ting.

Jeg er vel stolt av at jeg sto på Intel sin side, for vi vet jo alle hvem som stakk avgårde med seieren. ;)

 

Men jeg må jo innrømme at Intel har melket oss i alle år, men det ville jo vi alle gjort om vi var i samme situasjon, Intel er jo ikke en "non profit" organisasjon. Hvorfor ikke melke, når det uansett ikke finnes reelle alternativer. Så sett i lys av dette, sier jeg velkommen til Ryzen og håper som nevnt opptil flere ganger at de yter godt på de områdene som kan presse Intel prisene nedover, samtidig som Intel får fortgang på å lage nye generasjoner.

 

Bakdelen er vel at det trolig går 10-12 år til neste gang AMD kommer med en ny Intel killer, for jeg tror virkelig ikke Intel lar AMD beholde noen ytelses trone veldig lenge. Og AMD har jo vist at de ikke har det teknologiske og økonomiske fremskritt som trengs for å pøse ut nye og bedre prosessorer gang på gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X86 markedet er slik at lanseres det en dårlig arkitektur får den likevel et ganske langt liv. Det er ikke fort gjort å designe en ny prosessor som i tillegg skal være feilfri, rask og effektiv.

Bulldozer og påfølgende versjoner av den er et godt bevis på det. Det samme er Pentium 4 og Itanium.

Lenke til kommentar

Som linux bruker kjøper jeg ikke ATI,..

 

Med mindre du har planer om å bruke den integrerte grafikkprosessoren så spiller det ingen rolle hvilken prosessor du har. Dessuten er AMDGPU bedre enn Nvidia sine proprietære blobs som breakes hver Xorg-oppdatering.

 

X86 markedet er slik at lanseres det en dårlig arkitektur får den likevel et ganske langt liv. Det er ikke fort gjort å designe en ny prosessor som i tillegg skal være feilfri, rask og effektiv.

Bulldozer og påfølgende versjoner av den er et godt bevis på det. Det samme er Pentium 4 og Itanium.

 

Jeg ser ikke hvordan ISA skal være relevant i dette tilfellet, gitt at du ikke tar en total omvending på designfilosofien til prosessoren din (type RISC-design). x86 var et komplekst beist i sin tid da de stod hakk ihjel med enkle og elegante alternativer som PowerPC og SPARC, men igjen så har ikke ISA dominanse over implementasjonen til en prosessor, så selv om Intel og AMD snakker det samme språket så er de fortsatt bygget opp på forskjellige måter. Intel 8086 og AMD Bulldozer er begge x86-prosessorer, men har mindre til felles enn en Intel i7 og en Snapdragon 805.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan Ryzen 1800X egentlig yter mot Intel sine får vi se når den kommer, men AMD har selv sagt at de skal konkurere på entusiastmarkedet nå med Ryzen, og det betyr mot Broadwell-E. Det at AMD priser Ryzen så lavt har vel å gjøre med at dem ønsker å kapre så mange kunder som mulig. Hadde AMD priset Ryzen 1800X til 1000 dollar, så hadde dem ikke oppnådd dette.

Lenke til kommentar

 

 Nå var jo Intel nest best fra 1999-2006 og kunne ikke styre priser eller noe egentlig da AMD slo de på alle områder. Og da som forhåpentligvis nå fikk vi en priskrig og utvikling som tok helt av.

 

 

Om de var nest best alltid i den perioden kan jo diskuteres (og gud vet at det ble diskutert her på forumet på den tiden). Selv har jeg kjørt utelukkende på Intel siden min første 386SX 20 Mhz pc i 1991. Men jeg har aldri vært en gamer, så kanskje derfor jeg heller ikke har vært så opptatt av overklokking (har jo selvsagt forsøkt meg litt) og slike ting.

Jeg er vel stolt av at jeg sto på Intel sin side, for vi vet jo alle hvem som stakk avgårde med seieren. ;)

 

Men jeg må jo innrømme at Intel har melket oss i alle år, men det ville jo vi alle gjort om vi var i samme situasjon, Intel er jo ikke en "non profit" organisasjon. Hvorfor ikke melke, når det uansett ikke finnes reelle alternativer. Så sett i lys av dette, sier jeg velkommen til Ryzen og håper som nevnt opptil flere ganger at de yter godt på de områdene som kan presse Intel prisene nedover, samtidig som Intel får fortgang på å lage nye generasjoner.

 

Bakdelen er vel at det trolig går 10-12 år til neste gang AMD kommer med en ny Intel killer, for jeg tror virkelig ikke Intel lar AMD beholde noen ytelses trone veldig lenge. Og AMD har jo vist at de ikke har det teknologiske og økonomiske fremskritt som trengs for å pøse ut nye og bedre prosessorer gang på gang.

Nå laget jo AMD bedre CPUer enn Intel i en årrekke, mer eller mindre helt til de havnet i rettslig strid med Intel pga rettigheter til noen Intel-spesifikke patenter. Vi fikk aldri klarhet i hva forliket gikk ut på, men det var i kjølvannet av den saken at Intel fikk det overtaket de nå har levd fett på.

 

Kan glatt forestille meg at de årene AMD har måttet holde seg i selen pga forliket nå er over, og de igjen kan pøse på med heftige CPUer som kan hamle opp med Intel. Om det stemmer, kan jeg ihvertfall fort se for meg at de har hatt noe på lur lenge, og at vi nå står foran noen år der AMD kan briljere igjen.

 

Dog, for egen del har de beste CPUene aldri vært aktuelle, så det er i mellomklassen det har gått i. Og det er der massen og derved pengene ligger. De heftigste CPUene er bar skrytefaktoren som skal få oss til å velge fra den beste produsenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste det som om du sa at x86 var en dårlig arkitektur. Må hente mer kaffe.

Var ikke det jeg mente i det hele tatt. Brukte bare x86 som et eksempel da det er hva Intel og AMD stort sett konkurrerer med. Og både Intel og AMD har hatt noen direkte dårlige arkitekturer som de har måttet slite med i flere år da det tar de lang tid å utvikle noe helt nytt.

Etter netburst fadesen dro jo Intel frem P6 igjen og pusset den opp. Og det er jo den arkitekturen du har i maskinen din nå. 25 år gammel design som har blitt forminsket og tweaket. De måtte ha en rask løsning på netburst problemet og AMD dro lenger og lenger ifra dem.

De tok AMD på senga og sistnevnte gjorde samme brøleren som Intel hadde gjort før dem. Satset på en altfor lang pipeline og diverse andre håpløse løsninger for å kontre intels hyperthreading (bulldozer).

AMD hadde ikke tid til å komme med noen Zen før så da ble det piledriver, steamroller, excavator mens de jobbet på spreng med Zen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

X86 markedet er slik at lanseres det en dårlig arkitektur får den likevel et ganske langt liv.

Det er ikke fort gjort å designe en ny prosessor som i tillegg skal være feilfri, rask og effektiv.

Bulldozer og påfølgende versjoner av den er et godt bevis på det.

Det samme er Pentium 4 og Itanium.

 

 

 

 

- Har i lengre tid fått høre direkte eller indirekte at det smakte tåfis av salaten når det kommer til "Pentium-4"...

 

Bare nysgjerrig her, men tenkte du fra "Prescott" og oppover eller greier du alt under samme kam?

Lenke til kommentar

Prescott var vel den verste ja, men så fikk den K8 å bryne seg på også, det var nesten urettferdig hvor grisejuling den fikk. Willamette fikk jo greit slakt den også. Skulle være Intels redning mot K7 så ble den slått av Pentium 3 til og med.

 

Northwood klarte seg ganske bra da den kun hadde en aldrende K7 å hanskes med. Varte ikke så lenge dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...