Gå til innhold

[Løst] AMS: Alt du må vite om strømmåleren du snart får hjemme hos deg


LMH1

Anbefalte innlegg

AMS: Alt du må vite om strømmåleren du snart får hjemme hos deg

http://www.side3.no/teknologi/ams-alt-du-ma-vite-om-strmmaleren-du-snart-far-hjemme-hos-deg/3423310413.html

 

 

Skal du derimot bruker mer avanserte tjenester - som blant annet å kunne overvåke ditt eget nettbruk på mobilen, må strømboksen din likevel tilkobles ditt lokale hjemmenettverk gjennom det som gjerne kalles HAN-pluggen i strømmåleren - der du plugger en vanlig nettverkskabel.

Noen vet hvor dyrt HAN (Home automation network) vil koste hvis man skal måle på alle rom?

 

 

1. Strømprisen kan variere ganske mye fra time til time, og med dagens system finnes det ingen mulighet til å vite når du faktisk bruker strøm. En vet bare at du har brukt en gitt strømmengde mellom de to siste gangene du leste av strømmåleren.

Det er ikke noe problem, ene man kan lese av oftere, eller strømlevrandøren hvis de har TN nett kan de måle per kunde, med IT nett gir det vel bare informasjon om strømbruket i boligfeltet?

 

it-nett_0.jpg

Da de kunne ha flere strømkabeler direkte koblet til hver av boligene.

I så fall kunne de overvåket strømnettet på den måten. Da det sies det blir 400 kr dyrere i linjeleie usikker hvor lenge? Hadde lønnet seg å betalt det selv.

 

Nå har jeg ikke mot digital strømmåler, men ville foretrekket valgfrihet.

Er det riktig gamle analoge målere kan måle 10% feil? Så man får lavere pris man betaler ved gamle målere?

 

Før var det snakk om wireless eller kabel til bredbånd linjen.

Eller mobil bredbånd for de som ikke har det? Er det blitt endret?

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem, ene man kan lese av oftere, eller strømlevrandøren hvis de har TN nett kan de måle per kunde, med IT nett gir det vel bare informasjon om strømbruket i boligfeltet?

Hvordan ser du for deg at det er forskjell på hva strømleverandøren kan måle på TN og IT?

Begge systemer er jo avhengig av måler hos kunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har vel strømselvskapet egene måler de kan overvåke drifte strømnettet, men dog måles det vel kun i et området.

Ikke per bolig, men de ser vel lenge før nettet er overbelastet eller ikke eller kortsluttninger etc.

 

Så de vet ca hvor mye strøm som boligene bruker ca daglig.

Lenke til kommentar

 

 

Betyr AMS at jeg får høyere strømregning?

Ja, mest sannsynlig. Målet er at du skal føle på at det er dyrt å bruke strøm i "rushtiden". Det blir så din egen jobb å redusere strømregningen ved å flytte strømforbruket fra dyre til billige perioder.

...

Det er derimot beregnet at kostnaden er rundt 3500 kroner per strømmåler som skal installeres - og at totalkostnaden for hele landet er rundt 10 milliarder kroner.

For å dekke inn denne kostnaden vil nettleia øke, og det antas at det vil tilsvare rundt 200 kroner ekstra i året per husstand.

 

Jeg tror nok totalprisen for måleren blir høyere... Sannsynligvis blir økningen i nettleie konstant (ikke bare i ca 2 år for å dekke inn måleren), slik at man etter 10 år faktisk har betalt 200x12x10 = 24 000 kr for denne flotte nye måleren.   Det er langt mer sannsynlig at nettleien kommer til å øke enda mer fordi den dyreste databaseløsningen som penger kan kjøpe er valgt - Oracle.  Denne prisen for ny programvare og maskinvare til å håndtere og lagre alle dataene er ikke tatt med i regnestykket.   

 

Hvis det hadde vært flere data-kyndige økonomer i Norge, så hadde det muligens blitt en opinion mot nye målere - men det er dessverre ikke tilfelle.

 

Det er også verd å merke seg at strømmåleren kan fjernstyre "til- og frakobling av kundens anlegg".  Jammen bra vi ikke har noen Cyberkrig på gang...  tenk på de nye verktøyene en angriper har fått.... Slå av strømmen til alle husstander i et område rett før invasjonen...

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar

... må strømboksen din likevel tilkobles ditt lokale hjemmenettverk gjennom det som gjerne kalles HAN-pluggen i strømmåleren - der du plugger en vanlig nettverkskabel.

Dette er i beste fall svært unøyaktig. HAN pluggen er riktignok en RJ45 kontakt, men det nytter ikke å koble den rett til nettverket.

Det er MBUS som brukes. https://www.hafslundnett.no/kunde/veiledning/15554

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal nettleverandørene med muligheter til å fjernutkoble anleggene via målerne?

Høre ut som en glimrende måte å pådra seg søksmål og erstatningskrav på.

 

Vel, hvis du ikke betaler f.eks. så er det nå blitt mye lettere å kutte strømmen.

 

Det har skjedd også med gml type utkobling - uten at det resulterte i noe søksmål.   Forskjellen nå er at det blir mye enklere.  Pluss mye enklere at en operatør i en varm driftssentral gjør en feil.

https://www.budstikka.no/nyheter/nyheter/fros-i-hjel-hjemme/s/2-2.310-1.3500478

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den hendelsen der skapte en hel del liv og røre og bølger utover elkraftfaget.

Tilsynet her i områdte kobler for eksempel ikke lengere fra strømmen hos kunder som ikke utbedrer feil etter kontroll fra tilsynet blandt annet.

Å ha strøm begynner å bli en såpass viktig del av hverdagen at det kan få store konsekvenser å bli uten og er derfor jeg lurer på hvorfor de går for denne løsningen innebygget.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ifølge mitt nettselskap skal visst nettleien øke med 199,- pr år pga de nye målerne.  

 

Det betyr isåfall at de har hatt endel overskudd på budsjettet fra før (...og hvorfor er ikke dette brukt til å forbedre leveransekapasiteten ?) og samtidig at denne økningen sannsynligvis er litt lav - vil nok øke over tid som driftsutgiftene slår inn mer.

 

@LMH1 - fine bilder, men dette er ikke klart per idag, slik jeg tolker nettselskapets info ang dette:

 

 

Måleren er utstyrt med en HAN-plugg (Home Area Network) med Ethernet-tilkobling. Gjennom denne kan tredjepartsleverandører tilby tjenester som styring og overvåking samt rapportering av forbruk og kostnader. Dette er tjenester med ev. tilleggsutstyr som du må anskaffe selv. Nettselskapene kan ikke tilby slike tjenester. 

Den fysiske HAN-pluggen leveres inkludert i alle strømmålere som er direkte målt (strømmåler for husholdninger og mindre næring med hovedsikring under 100 A). Det gjenstår Software utvikling for at HAN-pluggen kan tas i bruk og du vil få beskjed når dette er utført.

 

Bare det at det kreves kablet tilkobling antyder jo foreldet teknologi.

 

Ellers vil jo dette med fjernutkobling være en gavepakke i en moderne (cyber)krig - hvor angriper kan hacke eller ta kontroll over nettselskap og deretter slå av strømmen for alle boliger i et større eller mindre område.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

At infrastrukturen er sårbar for angrep via internett er vel neppe noe som innføres med disse målerne. Muligheten har vel eksistert lengre enn de fleste som besøker diskusjon.no...

i 98% av tilfellene er det brukerfeil mange gidder ikke å oppdatere programvaren.

I enkelte tilfeller kanskje 2% er det produsenten som har gjort dårlig jobb med kryptering og programvare f.eks Dlink har hatt noen digital ip kamera med programvare det har vært mulig å se andre sitt hus uten de vet om det.

Hadde heller brukt webkamera og VPN istedenfor slike digitale kamera.

 

Det jeg lurer mest på blir det brukt Homeplug f.eks gjennom strømnettet til slike digitale produkter?

Eller kun trådløs\tp kabel?

 

For godt mulig om ikke lenge får man liste over hvilken enheter som trekker strøm og hvor mye.

Slik man kan få opp alle enhetene på smarthus og vet nøyaktig hvor mye hver enhet tar av strøm.

 

Fordelen da man kan ha strømkabel ute og vet naboen bruker strøm på sitt egen hus.

Man kan også ha kamera utendørs man vet hvis noen skal stjele.

Ellers kan man selge strøm til naboen hvis man produser strøm selv. Vet ikke om AMS kan slå av seg fra mobilen? F.eks hvis man vet det er brann eller ligdene? Eller har glemt å slå av komfyren\lys etc kan man slå det av fra mobilen uten å trenge utstyr med fjernbryter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Må si jeg ble litt skuffet:

 

Hafslund strøm-app

Skal vise hva du bruker strøm på, men det er én hake

Strøm-appen fra Hafslund baserer seg på et estimat.

 

Så hva er vitsen med digital strømmåler når man ikke kan stole på det er reielt forbruk?

Hadde vært fint man kan reise på ferie å måle hvor mye strøm huset tar.

Men virker ut som appen kun gjetter basert kvadrat arial man kunne like godt kjøpt kina målere på biltema\clasohlson med app funksjonalitet og slippe å betale 200 kr måneden for utstyret. Synd man ikke har angrerett på slike ting. Hadde jeg vist det skulle blitt så dårlig hadde jeg byttet levrandør.

Lenke til kommentar

Ja men det hjelper lite? la oss si man bruker 450 watt i timen når man ikke er hjemme.

 

150 watt på kjøleskap\fryser \ 25 watt på belysning ute\ 150 watt på varmtvann oppvarming.

 

Hvor går da resten av strømmen på?

Tar energimålen 125 watt å gi disse tallene? Med mindre man har en pc på som server som kanskje kan forklare det?

 

For meg gir det lite mening.

 

For det hadde vært bedre måte å måle på en:

fordeling_684-min.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja men det hjelper lite? la oss si man bruker 450 watt i timen når man ikke er hjemme.

 

150 watt på kjøleskap\fryser \ 25 watt på belysning ute\ 150 watt på varmtvann oppvarming.

 

Hvor går da resten av strømmen på?

Tar energimålen 125 watt å gi disse tallene? Med mindre man har en pc på som server som kanskje kan forklare det?

 

Måleren vil vise faktisk forbruk, og ut fra normalfordelingen for typen bygg vise hva det antakelig går til. Vil du ha måling på avgangsnivå må du nesten installere det selv. Det koster fort 1000-3000 per avgang, avhengig av type utstyr du vil bruke. Da vil du kunne se hvilken avgang i skapet som brukte energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...

AMS: Alt du må vite om strømmåleren du snart får hjemme hos deg

http://www.side3.no/teknologi/ams-alt-du-ma-vite-om-strmmaleren-du-snart-far-hjemme-hos-deg/3423310413.html

 

 

 

1. Strømprisen kan variere ganske mye fra time til time, og med dagens system finnes det ingen mulighet til å vite når du faktisk bruker strøm. En vet bare at du har brukt en gitt strømmengde mellom de to siste gangene du leste av strømmåleren.

 

 

Er det i heletatt noen nettselskaper som beregner time til time?

 

Ikke engang intensjonen bak såkalt Effekt ledd/prising, der man angivelig ønsker å oppmuntre til å unngå effekttopper i strømnettet, er det noe fastlagt mal på.

 

eks. Agder Energi har differensiert pris på Effekt vinster vs. sommer. Det virker logisk.

GPSk7i2.png

 

mens Norgesnett kjører samme Effekt pris hele året, dvs. i praksis "bryr de seg ikke" om sesong/belastning i nettet. (mangler logikken som foregående selskap benytter)

MAGMo1I.png

 

 

En annen ting som "irriterer meg" er at man bregner Effekt pris fra første kw/h (0 - 50 000 kw/h) Det vil si at selv med moderat/lav belastning. la oss si 1200W som høyeste målt gj.snitt a tre timer i løpet av en måned, må du betale blodpris. Ideelt sett mener jeg det burde være en basis i bunn for alle kunder, på la oss si 2000 kw/t som ikke skulle beregnes Effekt måling på. (kun det over)

 

Hvordan det er andre steder rundt omkring aner jeg ikke/ikke undersøkt, men folk vil jo "oppdage" etter hvert hvilken policy det er lokalt hos seg etter som AMS blir innkjørt.

Lenke til kommentar

I "gamle dager" var det visstnok vanlig med to strømmålere.  En vanlig og en for "overforbruk" - dvs koblet på kursen for stekeplater/stekeovn osv, som begynte å telle Kwh for dette ekstra store strømforbruket (typisk ved middagstider osv).

 

Det er faktisk denne gamle modellen med "overforbruk" som NVE vil tilbake til og som muliggjøres via de nye strømmålerne.

 

Oppsummert: Nettselskapene har til nå tatt ut eventyrlige gevinster fordi NVE tillater inntil 20% årlig prisvekst uten å sette ned foten OG fordi nettselskapene ikke har investert noe i ny kapasitet.

 

Regningen for tidligere overskudd hos nettselskapene får nå kundene via nye prismodeller for gammeldags "overforbruk".

 

 

Snakk om å gå baklengs inn i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

AMS: Alt du må vite om strømmåleren du snart får hjemme hos deg

http://www.side3.no/teknologi/ams-alt-du-ma-vite-om-strmmaleren-du-snart-far-hjemme-hos-deg/3423310413.html

 

 

1. Strømprisen kan variere ganske mye fra time til time, og med dagens system finnes det ingen mulighet til å vite når du faktisk bruker strøm. En vet bare at du har brukt en gitt strømmengde mellom de to siste gangene du leste av strømmåleren.

Er det i heletatt noen nettselskaper som beregner time til time?

 

Ikke engang intensjonen bak såkalt Effekt ledd/prising, der man angivelig ønsker å oppmuntre til å unngå effekttopper i strømnettet, er det noe fastlagt mal på.

 

eks. Agder Energi har differensiert pris på Effekt vinster vs. sommer. Det virker logisk.

GPSk7i2.png

 

mens Norgesnett kjører samme Effekt pris hele året, dvs. i praksis "bryr de seg ikke" om sesong/belastning i nettet. (mangler logikken som foregående selskap benytter)

MAGMo1I.png

 

 

En annen ting som "irriterer meg" er at man bregner Effekt pris fra første kw/h (0 - 50 000 kw/h) Det vil si at selv med moderat/lav belastning. la oss si 1200W som høyeste målt gj.snitt a tre timer i løpet av en måned, må du betale blodpris. Ideelt sett mener jeg det burde være en basis i bunn for alle kunder, på la oss si 2000 kw/t som ikke skulle beregnes Effekt måling på. (kun det over)

 

Hvordan det er andre steder rundt omkring aner jeg ikke/ikke undersøkt, men folk vil jo "oppdage" etter hvert hvilken policy det er lokalt hos seg etter som AMS blir innkjørt.

Det er ikke dette som er ute til høring, altså må en ikke betale for "første effekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...