Gå til innhold

[Løst] AMS: Alt du må vite om strømmåleren du snart får hjemme hos deg


LMH1

Anbefalte innlegg

Det er ikke dette som er ute til høring, altså må en ikke betale for "første effekt".

 

 

Jo "det må man", jeg har allerede betalt en del fakturaer da jeg har hatt AMS og bl.a. Effekt ledd avregning en stund. (maksimaltime, gj.snitt av tre høyeste timeverdiene pr.mnd som beskrevet i prisliste over)

 

Hvorvidt du/andre har eller får etter hvert lignende avregning, kommer helt an på hvordan ditt strømselskap velger å innrette seg.

 

Frem til høringen er over og noen nasjonale kjøreregler/normer vedtas, kommer sikkert til å ligge 4-5 år frem i tid. Inntil det skjer lar NVE nettselskapene prøve ut ulike modeller. Effekt Ledd 1, Effekt Ledd 2, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I "gamle dager" var det visstnok vanlig med to strømmålere.  En vanlig og en for "overforbruk" - dvs koblet på kursen for stekeplater/stekeovn osv, som begynte å telle Kwh for dette ekstra store strømforbruket (typisk ved middagstider osv).

 

Det er faktisk denne gamle modellen med "overforbruk" som NVE vil tilbake til og som muliggjøres via de nye strømmålerne.

 

Oppsummert: Nettselskapene har til nå tatt ut eventyrlige gevinster fordi NVE tillater inntil 20% årlig prisvekst uten å sette ned foten OG fordi nettselskapene ikke har investert noe i ny kapasitet.

 

Regningen for tidligere overskudd hos nettselskapene får nå kundene via nye prismodeller for gammeldags "overforbruk".

 

 

Snakk om å gå baklengs inn i framtiden.

 

Det vi er vitne til er egentlig et gigantisk nullsum-spill (for kundenes del) der det med AMS forsøker skape illusjon om at det er mulig å spare penger, hvilket er en bløff. Rett og slett fordi, som du påpeker, NVE bestemmer fra år til år hva strømselskapene har lov til å tjene.

 

I praksis fungerer det slik,

 

i tilfelle de drar inn for mye penger ett budsjettår, skal overskytende (etter at drift/innvesteringer/utbytte til eierne/ er fratrukket) tilbakeføres selskapet og benyttes til utbedringer.

 

drar de inn "for lite penger" fra kundene et budsjettår (i forhold til hva NVE har bestemt) har de lov å øke prisene påfølgende år for å ta igjen "det tapte".

 

Med andre ord, i et scenario der deler av kundemassen hos Strømselskap X evt. blir såpass "strøm-smarte" etter hvert (reduserer mengde generelt bruk av strøm) og/eller unngår bruk ved "rushtid-effekt måling i løpet av visse tider i døgnet, ja så vil strømselskapene bare ta det igjen (fra alle kunder) ved f.eks. å øke nettleie, slik at de igjen oppnår maks iht. hva NVE har gitt de lov til å tjene.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke dette som er ute til høring, altså må en ikke betale for "første effekt".

 

Jo "det må man", jeg har allerede betalt en del fakturaer da jeg har hatt AMS og bl.a. Effekt ledd avregning en stund. (maksimaltime, gj.snitt av tre høyeste timeverdiene pr.mnd som beskrevet i prisliste over)

 

Hvorvidt du/andre har eller får etter hvert lignende avregning, kommer helt an på hvordan ditt strømselskap velger å innrette seg.

 

Frem til høringen er over og noen nasjonale kjøreregler/normer vedtas, kommer sikkert til å ligge 4-5 år frem i tid. Inntil det skjer lar NVE nettselskapene prøve ut ulike modeller. Effekt Ledd 1, Effekt Ledd 2, etc.

Nei, det skal innføres 1.1.2019 og forslag er ute til høring som sagt.

 

Det du snakker om er test, som finnes noen plasser. Flere får tilbakebetalt da de ikke følger test prosedyrer osv.

Lenke til kommentar

 

Nei, det skal innføres 1.1.2019 og forslag er ute til høring som sagt.

 

 

Alle strømkunder skal ha fått installert AMS strømmåler innen 1.1. 2019, men å bli enige om hva slags prissystem som skal gjelde fra samme dato, tror jeg for min del at aktørene & NVE ikke evner å komme i mål med. Men, vi får se.

 

Det er i alle fall uenighet om hvilken modell som skal gjelde

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-de-nye-nettleieprisene-br/432271

 

For øvrig kan jeg legge til at jeg ikke frykter selve prisnivå (i beste fall er det nullsumspill som nevnt over), men heller (prinsipielt sett) at intensjonen og begrunnelsen vi serveres for at det brukes 10 milliarder på AMS målere, ikke kommer til å manifestere seg entydig i prismodellen som tilslutt blir gjeldene.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...