Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 (Sen 2016) møter Dell XPS 13 (2017)


Anbefalte innlegg

Jeg har vert Windows bruker i over ett tiår nå, mest pga pris. Kjøpte ny bærbar acer til 7k for en del år siden, etter 2 år var den "ferdig", gikk varm støtt, treg selv etter reinstall av Windows osv. Kjøpte meg så en ipad i stede, nå etter å ha hatt den i 4 år var den å ferdig, ipad 3 som ikke får oppdateringer lengre å er super treg. Kjøpte så en late 2010 macbook Pro 13 for 3 måneder siden for 1200 kroner, bytta til ssd og installerte Sierra, fy fader! Det er den beste bærbare jeg har hatt, den kan såklart ikke brukes til spill å redigering, men til surfing å lette oppgaver er den suveren, nytt ebay batteri å den varer nå 5-6 timer. Funger også til Google sketchup og autodesk fusion 360 uten problemer. Å dette er en 7 år gammel maskin som hadde over 2500 ladesykluser når jeg kjøpte den! Man kan si hva man vil om Apple å prisene, men hvem har en 7 år gammel Windows bærbar som funker like bra i dag som da? Altså, jeg har stasjonær gaming pc til ca 15k, å utenom spill å andre tyngre oppgaver er det ikke noe forskjell på hastigheten, ganske lik boot up og helt lik på åpning av nettleser å hente opp en side. Jeg er ingen Apple fan boy i det heletatt men syntes dette var imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

 

 

Personlig gikk jeg fra macbook til en XPS13 nettopp pga skjermen, 13 tommer i samme størrelse (ca) som kabinettet til 11-tommeren jeg hadde før, en langt bedre skjermløsning. Byggekvaliteten er også, litt avhengig av hvilke faktorer man sikter til, bedre.

 

AtW

Ja Dell har kommet seg kraftig ang størrelse, den som var på markedet for 7-8 år siden, da 11" MBA kom, var en murstein og en mastodont i forhold tlf MBA, jeg hadde en XPS da, og byttet til MBA 11"

 

Er veldig spent hvilke faktorer ang byggekvalitet som er bedre på Dell sin, min 11" MBA er 7 år, og den har ikke ett eneste svakt punkt byggemessig, alt er jo aluminium, knirking og bøying er ikke ett tema en gang.

 

Skjermen på MBA er definitivt ett svakt punkt idag, og den har mye mer bezel selvfølgelig, men det har lite med byggekvalitet å gjøre, kalles gjerne utvikling.

 

Og det er jo en annen her som har lagt ut linker som sier det motsatte ang byggekvaliteten til Dell.

 

Så hvilke faktorer tenkte du på?

Lenke til kommentar

Har dere i redaksjonen hatt noe problem med at maskinen starte opp av seg selv å blir stående påslått til den går tom før strøm? Eventuelt nekte å slå seg av ute svenskeknappen?

Plages med dette på min XPS 15 1550 modellen fra fjoråret.

Dette har med innstillinger å gjøre. Sjekk Power Options/strøminstillinger. Sjekk evt. BIOS om det er slått på wake on lan eller wake up timers.

Lenke til kommentar

Har dere i redaksjonen hatt noe problem med at maskinen starte opp av seg selv å blir stående påslått til den går tom før strøm? Eventuelt nekte å slå seg av ute svenskeknappen?

Plages med dette på min XPS 15 1550 modellen fra fjoråret.

Har du oppdatert bios?

 

Hadde problemer med at min XPS 13 ble liggende påslått i bagen uten å gå i dvale i begynnelsen (i fjor sommer) men dette rettet seg utpå høsten. - Antagelig ifm en bios- eller driver-oppdatering.

Lenke til kommentar

Jeg har vert Windows bruker i over ett tiår nå, mest pga pris. Kjøpte ny bærbar acer til 7k for en del år siden, etter 2 år var den "ferdig", gikk varm støtt, treg selv etter reinstall av Windows osv. Kjøpte meg så en ipad i stede, nå etter å ha hatt den i 4 år var den å ferdig, ipad 3 som ikke får oppdateringer lengre å er super treg. Kjøpte så en late 2010 macbook Pro 13 for 3 måneder siden for 1200 kroner, bytta til ssd og installerte Sierra, fy fader! Det er den beste bærbare jeg har hatt, den kan såklart ikke brukes til spill å redigering, men til surfing å lette oppgaver er den suveren, nytt ebay batteri å den varer nå 5-6 timer. Funger også til Google sketchup og autodesk fusion 360 uten problemer. Å dette er en 7 år gammel maskin som hadde over 2500 ladesykluser når jeg kjøpte den! Man kan si hva man vil om Apple å prisene, men hvem har en 7 år gammel Windows bærbar som funker like bra i dag som da? Altså, jeg har stasjonær gaming pc til ca 15k, å utenom spill å andre tyngre oppgaver er det ikke noe forskjell på hastigheten, ganske lik boot up og helt lik på åpning av nettleser å hente opp en side. Jeg er ingen Apple fan boy i det heletatt men syntes dette var imponerende.

 

Jeg har en Asus u31sd som jeg kjøpte i 2011. Oppgradert med SSD og Windows 10. Funker like bra i dag som da jeg kjøpte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

 

 

Personlig gikk jeg fra macbook til en XPS13 nettopp pga skjermen, 13 tommer i samme størrelse (ca) som kabinettet til 11-tommeren jeg hadde før, en langt bedre skjermløsning. Byggekvaliteten er også, litt avhengig av hvilke faktorer man sikter til, bedre.

 

AtW

Ja Dell har kommet seg kraftig ang størrelse, den som var på markedet for 7-8 år siden, da 11" MBA kom, var en murstein og en mastodont i forhold tlf MBA, jeg hadde en XPS da, og byttet til MBA 11"

 

Er veldig spent hvilke faktorer ang byggekvalitet som er bedre på Dell sin, min 11" MBA er 7 år, og den har ikke ett eneste svakt punkt byggemessig, alt er jo aluminium, knirking og bøying er ikke ett tema en gang.

 

Skjermen på MBA er definitivt ett svakt punkt idag, og den har mye mer bezel selvfølgelig, men det har lite med byggekvalitet å gjøre, kalles gjerne utvikling.

 

Og det er jo en annen her som har lagt ut linker som sier det motsatte ang byggekvaliteten til Dell.

 

Så hvilke faktorer tenkte du på?

 

 

Kommet seg og kommet seg, Dell har hatt ultraportable lenger enn apple har hatt det. (se feks X1, som riktignok er litt preget av at den er 12 år gammel).

 

MBA har følgende problemer: Dårlig sklisikring, ubehagelig overflate mtp temperatur (viktig for en bærbar), luftesystemet har problemer med støv o.l som er vanskelig å fikse (over tid), for dårlig toleranse for batteri, så når det blir gammel risikerer man at man ikke kan klikke på touchpadden osv. Det er ikke en dårlig maskin, for all del, men jeg er mer fornøyd med chassiet til XPSen enn jeg var med MBA.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det viktigste for Dell er å fikse alle småproblemene folk opplever med maskinene. Det virker som om det er det som kommer opp mest med maskinene hvertfall. Selv har jeg ikke hatt andre problemer enn med lyddriverene, men det var faktisk min egen feil.

 

Det er jo og en del ting med disse maskinene som ikke er riktig eller galt nødvendigvis. Eksempelvis er Mac i bare aluminium, mens XPS har karbonfiber med silikon. Jeg hadde PC med aluminium på toppen før, og jeg liker helt klart bedre Dell sitt valg her. Det er mye mer komfortabelt og du er er beskyttet for varmt og kaldt.

 

Tastaturet er jo og noe annet. Jeg liker veldig godt hvor stille det er. Så kommer vel litt an på hvor du er med maskinen og slik da, men det at du kan skrive vanlig på den uten at folk i nærheten kan høre det synes jeg er veldig nyttig. At maskinen da er dårligere å skrive på med mer "seige" taster synes jeg er verdt det.

 

Samtidig så er det og noen ting som bare er bedre/dårligere. Mac har f.eks bedre skjerm, ingenting å si på det. Lysstyrken er imponerende, og for folk som bruker maskinen ute i sollys mye, så blir jo Macen et åpenbart valg f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Av og til skulle jeg ønske man kunne få det stille tastaturet fra Dell, sammen med den stille touchpaden fra Apple :p Iallfall på XPS15 hører man museklikk veldig, veldlig tydelig sammenlikna med en nyere MBP :p

Lenke til kommentar

Av og til skulle jeg ønske man kunne få det stille tastaturet fra Dell, sammen med den stille touchpaden fra Apple :p Iallfall på XPS15 hører man museklikk veldig, veldlig tydelig sammenlikna med en nyere MBP :p

Ja, enig der :p Hver gang jeg fysisk trykker ned på XPSen så angrer jeg :p Museklikkene hører du rimelig tydelig ja. Nesten som de har gjort lyden utrolig høy med vilje..... Heldigvis kan du klikke uten å trykke ned, men det hadde jo klart vært bedre å da ha mer stille "fysisk" klikking fra MBP.

 

Macbook pro er det billigste alternativet om en ønsker å drive 2 stykk eksterne skjermer med 1440p.

Hvorfor det? Hvorfor kan Mac klare to eksterne, mens andre ikke kan?

Lenke til kommentar

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

Tja, har hatt en Macbook Air ( ikke Pro, men prinsippet er det samme) i snart to år nå, og synes fortsatt at den "fantastiske og revolusjonerende" touchpaden er voldsomt overhypet. Hvordan man høyreklikker f.eks kommer jeg aldri til å bli vant med ( mulig det er fordi jeg er venstrehendt), og fortsatt trenger jeg opptil flere forsøk før jeg får det til. Så veldig stille er den heller ikke, og da mener jeg tastatur og touchpad, og det har mange rundt meg lagt merke til også.

 

Byggekvaliteten er så som så, til tross for at den har blitt tatt godt vare på og brukt som "stasjonær" pc for det meste av tiden, og alltid pakket godt inn når jeg er på reiser og møter etc er det en usynlig brist en eller annen plass som gjør at hver gang jeg løfter den høres det ut som den skal knekke (på venstre side). Ser ingen synlige skader på unibodydesignet, så åpenbart at der er noe på innsiden som har fått seg en trøkk. Har også hatt problem med hodetelefonutgangen, så har gått over til kun å bruke bluetooth-headsett med den nå.

 

Og lyd er den definitivt ikke best på. Ihvertfall ikke når det kommer til å spille høyoppløselig musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...