Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 (Sen 2016) møter Dell XPS 13 (2017)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vert Windows bruker i over ett tiår nå, mest pga pris. Kjøpte ny bærbar acer til 7k for en del år siden, etter 2 år var den "ferdig", gikk varm støtt, treg selv etter reinstall av Windows osv. Kjøpte meg så en ipad i stede, nå etter å ha hatt den i 4 år var den å ferdig, ipad 3 som ikke får oppdateringer lengre å er super treg. Kjøpte så en late 2010 macbook Pro 13 for 3 måneder siden for 1200 kroner, bytta til ssd og installerte Sierra, fy fader! Det er den beste bærbare jeg har hatt, den kan såklart ikke brukes til spill å redigering, men til surfing å lette oppgaver er den suveren, nytt ebay batteri å den varer nå 5-6 timer. Funger også til Google sketchup og autodesk fusion 360 uten problemer. Å dette er en 7 år gammel maskin som hadde over 2500 ladesykluser når jeg kjøpte den! Man kan si hva man vil om Apple å prisene, men hvem har en 7 år gammel Windows bærbar som funker like bra i dag som da? Altså, jeg har stasjonær gaming pc til ca 15k, å utenom spill å andre tyngre oppgaver er det ikke noe forskjell på hastigheten, ganske lik boot up og helt lik på åpning av nettleser å hente opp en side. Jeg er ingen Apple fan boy i det heletatt men syntes dette var imponerende.

 

Jeg har flere, men kan nevne en HP HDX18 som jeg kjøpte rundt omkring 2008, den fungerer knall den dag i dag og foruten å ha oppgradert Windows til W10 har jeg ikke gjort noen endringer på den. Hverken disk eller batteri er byttet ut.

 

Dette handler ikke om Apple OSX vs Microsoft Windows, men hvilke komponenter som benyttes. Man kan si mye rart om maskinvare og forskjellige merker, men Acer har en lang historikk med valg av middels komponenter og maskinvare som feiler og faller fra hverandre. Komponenter som begynner å feile kan gi en opplevelse av at maskinen er treg og ustabil. Eksempelvis fordi systemoperasjoner må sendes flere ganger og etter hvert også kan feile helt slik at OS eller programvare krasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Macbook pro er det billigste alternativet om en ønsker å drive 2 stykk eksterne skjermer med 1440p.

Hvorfor det? Hvorfor kan Mac klare to eksterne, mens andre ikke kan?

 

 

Fordi Macbook pro kommer med to stykk displayport utganger. Vanlege PC laptopper koster jo 15k for tilsvarende.

Vi handla nyleg inn laptopper til AI-Trainere hos oss, og det enda med fjorårets modell av Macbook pro som går for 12500kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fordi Macbook pro kommer med to stykk displayport utganger. Vanlege PC laptopper koster jo 15k for tilsvarende.

Vi handla nyleg inn laptopper til AI-Trainere hos oss, og det enda med fjorårets modell av Macbook pro som går for 12500kr.

Nå har ikke antall fysiske utganger alt å si. Dell XPS13 har faktisk to kanaler ut på USB-C/Thunderbolt-kontakten, og kan dermed kjøre to skjermer på samme port ved bruk av riktig adapter.

 

Ser ut som om noen har fått til 2x 4k@60Hz med Dell XPS13

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Tja, har hatt en Macbook Air ( ikke Pro, men prinsippet er det samme) i snart to år nå, og synes fortsatt at den "fantastiske og revolusjonerende" touchpaden er voldsomt overhypet. Hvordan man høyreklikker f.eks kommer jeg aldri til å bli vant med ( mulig det er fordi jeg er venstrehendt), og fortsatt trenger jeg opptil flere forsøk før jeg får det til.

 

Hvordan er det du høyreklikker da? Du kan gjøre det på to forskjellige måter: enten ved å holde CTRL nede, eller ved å klikke med to fingre. Du også stille inn om du ønsker at "tap" også skal registreres som klikk, hvis du foretrekker dét.

Lenke til kommentar

Fordi Macbook pro kommer med to stykk displayport utganger. Vanlege PC laptopper koster jo 15k for tilsvarende.

Vi handla nyleg inn laptopper til AI-Trainere hos oss, og det enda med fjorårets modell av Macbook pro som går for 12500kr.

 

 

Jeg regner med at du mener 2 stk thunderbolt?

 

Nå er det iogforseg ikke noe poeng å koble 1 skjerm til hver port med mindre du skal ha flere enn 2 4k-skjermer, da er det jo mye smartere med en overgang og bruke resten av portene til noe annet, men joda - den har flere porter enn XPS'en.

Lenke til kommentar

 

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

Tja, har hatt en Macbook Air ( ikke Pro, men prinsippet er det samme) i snart to år nå, og synes fortsatt at den "fantastiske og revolusjonerende" touchpaden er voldsomt overhypet. Hvordan man høyreklikker f.eks kommer jeg aldri til å bli vant med ( mulig det er fordi jeg er venstrehendt), og fortsatt trenger jeg opptil flere forsøk før jeg får det til. Så veldig stille er den heller ikke, og da mener jeg tastatur og touchpad, og det har mange rundt meg lagt merke til også.

 

Byggekvaliteten er så som så, til tross for at den har blitt tatt godt vare på og brukt som "stasjonær" pc for det meste av tiden, og alltid pakket godt inn når jeg er på reiser og møter etc er det en usynlig brist en eller annen plass som gjør at hver gang jeg løfter den høres det ut som den skal knekke (på venstre side). Ser ingen synlige skader på unibodydesignet, så åpenbart at der er noe på innsiden som har fått seg en trøkk. Har også hatt problem med hodetelefonutgangen, så har gått over til kun å bruke bluetooth-headsett med den nå.

 

Og lyd er den definitivt ikke best på. Ihvertfall ikke når det kommer til å spille høyoppløselig musikk.

Høyreklikke gjøres med 2 fingre samtidig, hvor som helst på platen. Har ikke noe å si om man er høyre eller venstrehendt... Funker hver gang til normalt. (Med forbehold om at det ikke er noe galt med din styreplate da)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Tja, har hatt en Macbook Air ( ikke Pro, men prinsippet er det samme) i snart to år nå, og synes fortsatt at den "fantastiske og revolusjonerende" touchpaden er voldsomt overhypet. Hvordan man høyreklikker f.eks kommer jeg aldri til å bli vant med ( mulig det er fordi jeg er venstrehendt), og fortsatt trenger jeg opptil flere forsøk før jeg får det til. Så veldig stille er den heller ikke, og da mener jeg tastatur og touchpad, og det har mange rundt meg lagt merke til også.

 

 

Man trykker (eller "tapper") med to fingre istedenfor én. Med mindre man er multi-handikappet, skjønner jeg ikke at akkurat dette kan gjøres mye enklere? Hvordan i alle dager er det du høyre klikker da?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hva slags lyd fra XPS'en er det snakkes om i artikkelen og i noen av innleggene her?? Mulig jeg er for gammel til å høre de høyeste frekvensene (selv om jeg passerer hørselstesten med glans annethvert år i.f.m. yrket mitt...), eller at de har gjort nylige endringer, men jeg har ikke hørt en lyd fra min splitter nye XPS 13-maskin. Annet enn litt svak hvisking fra kjøleviften hvis den jobber med tyngre oppgaver, men det eneste mer stillegående jeg har hørt må vel være min datters vifteløse Asus....

Er i det hele tatt superfornøyd med Dell'en, men må vel nevne at et par av tingene som trekkes frem har null betydning for mitt vedkommende: Styreplater har jeg aldri blitt fortrolig med, uansett størrelse - er avhengig av å bruke en mus. Og web-kameraet kan de plassere hvor som helst for min del, om så på undersiden, for hva i all verden for noe fornuftig skal jeg bruke det til...? :-)

Artig med en slik sammenligning, men konklusjonen må vel være at de begge er svært gode laptop'er, som gir liten grunn til å gå over fra Windows til Mac eller omvendt!

Endret av ggranvik
Lenke til kommentar

 

1 skjerm til kvar port fungerer som regel ganske greit og koster veldig lite, i motsetning til daisy chaining eller skamdyr adapter.

 

En adapter til 700 er vel ikke akkurat "skamdyr" når du sammenlikner med å kjøpe en dyrere maskin?

 

AtW

 

Men maskina var jo billigere, eg betalte 12500kr per stykk.

Lenke til kommentar

Hva slags lyd fra XPS'en er det snakkes om i artikkelen og i noen av innleggene her?? Mulig jeg er for gammel til å høre de høyeste frekvensene (selv om jeg passerer hørselstesten med glans annethvert år i.f.m. yrket mitt...), eller at de har gjort nylige endringer, men jeg har ikke hørt en lyd fra min splitter nye XPS 13-maskin. Annet enn litt svak hvisking fra kjøleviften hvis den jobber med tyngre oppgaver, men det eneste mer stillegående jeg har hørt må vel være min datters vifteløse Asus....

 

Er i det hele tatt superfornøyd med Dell'en, men må vel nevne at et par av tingene som trekkes frem har null betydning for mitt vedkommende: Styreplater har jeg aldri blitt fortrolig med, uansett størrelse - er avhengig av å bruke en mus. Og web-kameraet kan de plassere hvor som helst for min del, om så på undersiden, for hva i all verden for noe fornuftig skal jeg bruke det til...? :-)

 

Artig med en slik sammenligning, men konklusjonen må vel være at de begge er svært gode laptop'er, som gir liten grunn til å gå over fra Windows til Mac eller omvendt!

Det heter "coil whine" og kan oppstå i elektronikk. Det er en ren elektrisk lyd, altså det er ingen fysiske objekter som beveger seg som en vifte. Folk her skriver jo selvfølgelig som om hvis maskinen tek testet har coil whine så har alle det. Det stemmer jo ikke. Det betyr at du kan få en maskin med det, og det er et problem på et % av disse maskinene. Det kan godt være at du rett og slett har en XPS 13 uten coil whine. Du kan jo alltids sjekke med å spørre noen yngre da. Husk at du trenger en del belastning på CPU for å kunne høre det da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...