Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 (Sen 2016) møter Dell XPS 13 (2017)


Anbefalte innlegg

Jeg har vert Windows bruker i over ett tiår nå, mest pga pris. Kjøpte ny bærbar acer til 7k for en del år siden, etter 2 år var den "ferdig", gikk varm støtt, treg selv etter reinstall av Windows osv. Kjøpte meg så en ipad i stede, nå etter å ha hatt den i 4 år var den å ferdig, ipad 3 som ikke får oppdateringer lengre å er super treg. Kjøpte så en late 2010 macbook Pro 13 for 3 måneder siden for 1200 kroner, bytta til ssd og installerte Sierra, fy fader! Det er den beste bærbare jeg har hatt, den kan såklart ikke brukes til spill å redigering, men til surfing å lette oppgaver er den suveren, nytt ebay batteri å den varer nå 5-6 timer. Funger også til Google sketchup og autodesk fusion 360 uten problemer. Å dette er en 7 år gammel maskin som hadde over 2500 ladesykluser når jeg kjøpte den! Man kan si hva man vil om Apple å prisene, men hvem har en 7 år gammel Windows bærbar som funker like bra i dag som da? Altså, jeg har stasjonær gaming pc til ca 15k, å utenom spill å andre tyngre oppgaver er det ikke noe forskjell på hastigheten, ganske lik boot up og helt lik på åpning av nettleser å hente opp en side. Jeg er ingen Apple fan boy i det heletatt men syntes dette var imponerende.

 

Hvis vi skal skryte av gamle maskiner som surrer og går enda.. Så tenkte jeg at jeg kunne logge meg på for å legge ballen din død.

Har en stygg som juling Samsung r580 fra samme tidsperiode som kjører meget tilfredsstillende enda, dog uten SSD. Står koblet opp som "desktop" hos høvdingen i familien (bestemor), og får seg en restart en gang i blant. D.v.s. ca hvert halvår, kanskje oftere. Kommer an på hvor hyppig barnebarn eller oldebarn har loket rundt og vært så snille og installert Ask toolbar eller annet knask. (Fristet litt å skrive iTunes)

For all del, flott at maskinen din er syv år gammel og klarer å kjøre nettlesere og 720p, men det er ikke eksklusivt for Apple maskiner.

Ikke noe hat fra min side, kun en respektfull påpekning.

 

skrivefeil og kommafeilkommentarer kommafeil kommentarer rettes til min iPhone 5s 4"skjerm.

 

edit.

Hva var det jeg sa

Endret av lumfong
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Men maskina var jo billigere, eg betalte 12500kr per stykk.

Greit, men da sammenlikner du med fjorårets (egentlig forfjorårets :p) modell som egentlig ikke produseres mer? Det blir vel litt det samme som at man mot slutten sikkert fant billige XPS 13 9350-varianter også. Akkurat nå koster den billigste XPS 13 kun 12 490 NOK, men dette er da årets modell. Hvis du er en bredrift, kan du få kjøpt inn årets modell av XPS 13 til 12 360 NOK. Så altså, du har helt rett, MBP fra 2015 er billigere, men kanskje ikke helt fair sammenlikning? Og du må da altså opp 500 kr for å få samme løsning fra Dell, bare med nyere hardware...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Hva skal man med 13" 4k skjerm? Utover å bruke endel ekstra batteri?

Alvorleg greit for dei som jobbar med fleire ting samtidig, og som ikkje har plass til eksterne skjerm(ar). Sjølv vil eg foretrekke skjerm med oppløsning på 3840*2400 (16:10 breddeformat). 

 

Hvor mange ting jobber du med samtidig på en 13" skjerm at du trenger den oppløsningen? 

Lenke til kommentar

 

Men maskina var jo billigere, eg betalte 12500kr per stykk.

Greit, men da sammenlikner du med fjorårets (egentlig forfjorårets :p) modell som egentlig ikke produseres mer? Det blir vel litt det samme som at man mot slutten sikkert fant billige XPS 13 9350-varianter også. Akkurat nå koster den billigste XPS 13 kun 12 490 NOK, men dette er da årets modell. Hvis du er en bredrift, kan du få kjøpt inn årets modell av XPS 13 til 12 360 NOK. Så altså, du har helt rett, MBP fra 2015 er billigere, men kanskje ikke helt fair sammenlikning? Og du må da altså opp 500 kr for å få samme løsning fra Dell, bare med nyere hardware...

 

Du glemmer andre vesentlige faktorer, og det er at Apple har veldig godt kjent byggekvalitet og batterilevetid. Med andre ord, vi vet hva vi får. Dell har også mye bra, men det føles fremdeles litt lotto. F.eks den XPS modellen du linker til har ikke f.eks retinaskjerm. Og vi har ingen anelse om touchpadda eller tastaturet leverer. En Macbook er fort verdt 2000kr mer enn en tilsvarende spekket laptop fra andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som sagt, du har helt rett at Apple sin MBPr 2015 er billigere, og kan sikkert være et bedre valg for magne. Skal ikke si noe imot at Apple kanskje er det sikre valget hvis man først liker tastaturoppsettet og pekeflaten (jeg digger dem). Og jeg har selv opplevd problemer med Dell-laptopen, så jeg forstår godt hva du mener.

 

Jeg diskuterte kun på ren pris for "billigste modell en kan kjøre 2x1440". Og der synes jeg det ikke blir helt riktig å sammenlikne en modell fra 2015 som egentlig er gått ut av produksjon, med en fra 2017. Dog, for all del, du kan vel alltids spare en del på å gå for fjorårets modell, uavhengig av produsent.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å kjøpe en Asus eller Lenovo eller noe sånt om du vil ha det billigste som tar det antall skjermer. XPS, Mac og billig passer ikke i samme setning. 

 

Utifra innlegget ditt så er det åpenbart at du egentlig bare vil ha en Mac. Du er ikke egentlig opptatt av hva som er billigst.

 

"Litt lotto" "F.eks har ikke den du linker til retinaskjerm"

 

Du vet at "retinaskjerm" ikke er noe? Åpenbart bare der at du er Apple, Apple, Apple. Det heter QHD. Bare folk som bare vet om Apple produkter sier retinaskjerm og alt.  Det er dessuten ikke lotto om du får en FHD skjerm eller en QHD. Det står på nettsiden. Ellers har Apple fortsatt 900p skjermer på MBA. MYE dårligere enn alt annet på markedet. Lotto hva du får når du kjøpe Mac? FHD er og et ALTERNATIV Dell tilbyr, siden de har ALTERNATIVER. Kanskje noe nytt om du er vant med Mac. FHD gir deg MYE mer batteritid, samtidig som du får dårligere skjerm. Så det er alt etter hva du vil ha. Dell XPS 13 FHD har mye bedre batteritid enn noen Mac. Mac kunne hatt like bra, men de har ingen nye modeller med FHD. Du har ingen ALTERNATIVER.

 

 

Du har ingen garanti for at tastaturet og touchpaden leverer?  De nye XPS modellene har levert det i 2 år nå. Det finnes tester fra alle kjente sider som bekrefter det. For folk som ikke ser på noe annet en Mac så forstår jeg det, men om du var interessert i noe annet, så hadde du visst hva du fikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke lotto hva man får når man kjøper fra andre produsenter enn Apple, men jeg tror jeg forstår hva han mener. Apple har alltid vært gode til å passe på at hele produktet funker og at det ikke er enkeltdeler som ikke leverer, også av de tingene som ikke direkte kan leses utfra et spec sheet. Ting som touchpad-drivere, fargekalibrering, viftefrekvens, power brick som ikke tar så mye plass osv. Når jeg kjøper fra Apple stoler jeg på at de har kontroll på alt sånt og at jeg ikke får negative overraskelser. Når jeg kjøper fra andre er min erfaring at det stort sett er ett eller annet irriterende. Et eksempel er elektronisk støy fra Dell-maskina som ble testet her, eller totalt fraværende viftestyring på den XPSen jeg kjøpte meg i fjor. 

 

Apple har selvsagt også hatt sine bommer på dette feltet, men min erfaring er at de er best i klassen på å levere kvalitet også på ikke-funksjonelle krav og fravær av irritasjonsmomenter. Det vil ikke si at man ikke kan få fantastiske produkter fra andre produsenter, det krever bare mer research på hvert enkelt produkt. 

 

Et produkt er langt mer enn summen av sine deler, noe veldig mange produsenter ikke tar nok hensyn til. Dessverre mener jeg å se at også Apple begynner å slite litt med dette, noe som er ekstremt synd. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

 

 

Personlig gikk jeg fra macbook til en XPS13 nettopp pga skjermen, 13 tommer i samme størrelse (ca) som kabinettet til 11-tommeren jeg hadde før, en langt bedre skjermløsning. Byggekvaliteten er også, litt avhengig av hvilke faktorer man sikter til, bedre.

 

AtW

Ja Dell har kommet seg kraftig ang størrelse, den som var på markedet for 7-8 år siden, da 11" MBA kom, var en murstein og en mastodont i forhold tlf MBA, jeg hadde en XPS da, og byttet til MBA 11"

 

Er veldig spent hvilke faktorer ang byggekvalitet som er bedre på Dell sin, min 11" MBA er 7 år, og den har ikke ett eneste svakt punkt byggemessig, alt er jo aluminium, knirking og bøying er ikke ett tema en gang.

 

Skjermen på MBA er definitivt ett svakt punkt idag, og den har mye mer bezel selvfølgelig, men det har lite med byggekvalitet å gjøre, kalles gjerne utvikling.

 

Og det er jo en annen her som har lagt ut linker som sier det motsatte ang byggekvaliteten til Dell.

 

Så hvilke faktorer tenkte du på?

 

 

Kommet seg og kommet seg, Dell har hatt ultraportable lenger enn apple har hatt det. (se feks X1, som riktignok er litt preget av at den er 12 år gammel).

 

MBA har følgende problemer: Dårlig sklisikring, ubehagelig overflate mtp temperatur (viktig for en bærbar), luftesystemet har problemer med støv o.l som er vanskelig å fikse (over tid), for dårlig toleranse for batteri, så når det blir gammel risikerer man at man ikke kan klikke på touchpadden osv. Det er ikke en dårlig maskin, for all del, men jeg er mer fornøyd med chassiet til XPSen enn jeg var med MBA.

 

AtW

De har kommet seg ja, kjente rimelig godt til Dell på den tiden siden jeg hadde to bærbare på rad, XPS var noe av det råeste både ang utseende og annet.

Jeg hadde som sagt denne som siste maskin før overgang til MBA, hadde flere feiler på den, batteriet måtte byttes før det var gått to år, hdd måtte skiftes, alt dette var garantisaker, men allikevel.

 

MBA er begynt på sitt 7 år, batteriet fungerer ennå, og det er fullt mulig å løsne de 10 små skruene som holder bunnplaten på plass for å evt bytte batteri og samtidig støvsuge eller noe hvis det skulle være mye støv, det er faktisk også såpass stor åpning ar man kan støvsuge utvendig uten å ta vekk bunnplaten, luftehull hele baksiden, de sees bare ikke, så din frykt for evt fremtidige problem ang både batteri og styreflate er STERKT overdrevet, min er som sagt brukt heftig både til jobb og privat i snart 7 år.

 

Og gummeiknottene er ikke fjernet på min, så den står fint på bordet, men 1 kg er ikke rare vekta, noe som gjør den ultra portabel, noe som gjør "synsingen" din om overflaten og temperatur og mindre bærbar pga det, rimelig langt unna fakta.

 

Fakta er at første 13,3" MBA som kom like etter XPS, og som veide rundt 1,3 kg, gjorde XPS til rundt 2 kg til en murstein i forhold, og 11" veier bare 1 kg, på den tiden var det ganske heftige forskjeller, tro meg jeg hadde/har begge.

 

XPS var forøvrig da regnet som noe av det beste som var av Windows maskiner, og det er den sikkert idag også, fint at du er fornøyd :)

 

However, the difference wasn't enough to stop us concluding that the Dell M1330 is the best Windows based notebook in its class. Of all 13.3in notebooks available, none can match the combination of quality features, performance and design savvy that the XPS M1330 achieves. Thus, if you want a Windows machine of this size, you can't do much better.

Read more at http://www.trustedreviews.com/Dell-XPS-M1330-review-dell-xps-m1330-page-4#v44W3bIJAjuPRQSP.99

Lenke til kommentar

 

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

Tja, har hatt en Macbook Air ( ikke Pro, men prinsippet er det samme) i snart to år nå, og synes fortsatt at den "fantastiske og revolusjonerende" touchpaden er voldsomt overhypet. Hvordan man høyreklikker f.eks kommer jeg aldri til å bli vant med ( mulig det er fordi jeg er venstrehendt), og fortsatt trenger jeg opptil flere forsøk før jeg får det til. Så veldig stille er den heller ikke, og da mener jeg tastatur og touchpad, og det har mange rundt meg lagt merke til også.

 

Byggekvaliteten er så som så, til tross for at den har blitt tatt godt vare på og brukt som "stasjonær" pc for det meste av tiden, og alltid pakket godt inn når jeg er på reiser og møter etc er det en usynlig brist en eller annen plass som gjør at hver gang jeg løfter den høres det ut som den skal knekke (på venstre side). Ser ingen synlige skader på unibodydesignet, så åpenbart at der er noe på innsiden som har fått seg en trøkk. Har også hatt problem med hodetelefonutgangen, så har gått over til kun å bruke bluetooth-headsett med den nå.

 

Og lyd er den definitivt ikke best på. Ihvertfall ikke når det kommer til å spille høyoppløselig musikk.

Blir kanskje litt dumt å kritisere touchpaden når du i praksis kjøpte en maskin som kom på markedet 5-6 år tideligere, i 2010 var touchpaden helt av en annen verden kontra det som var da, og MBA har vel egentlig hatt samme touchplate siden første modell i 2008.

 

Og hvis noe er løst inni den, så har det garantert skjedd ett uhell, eldste datter til kjæreste hadde heller aldri mistet MBP da hdd var gåen, men plutselig "husket" hun at den hadde gått i gulvet da en venninne hadde prøvd den og vært uheldig.

 

Ang touchpaden, du trenger ikke klikke en gang, holder med å bare tappe på den, så den er i praksis helt lydløs, samme med tastaturet og maskinen totalt, meget lite lyd.

 

Her er en 6 år gammel test av 11" prinsippet er det samme som med 13"

 

"Multitouch-styreflate - Styreflaten på Macbook er overlegent alt annet vi har prøvd, og med multitouch-muligheter gjør den deg ekstra produktiv."

 

http://www.dinside.no/data/apple-macbook-air-11/61735932

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

 

 

Personlig gikk jeg fra macbook til en XPS13 nettopp pga skjermen, 13 tommer i samme størrelse (ca) som kabinettet til 11-tommeren jeg hadde før, en langt bedre skjermløsning. Byggekvaliteten er også, litt avhengig av hvilke faktorer man sikter til, bedre.

 

AtW

Ja Dell har kommet seg kraftig ang størrelse, den som var på markedet for 7-8 år siden, da 11" MBA kom, var en murstein og en mastodont i forhold tlf MBA, jeg hadde en XPS da, og byttet til MBA 11"

 

Er veldig spent hvilke faktorer ang byggekvalitet som er bedre på Dell sin, min 11" MBA er 7 år, og den har ikke ett eneste svakt punkt byggemessig, alt er jo aluminium, knirking og bøying er ikke ett tema en gang.

 

Skjermen på MBA er definitivt ett svakt punkt idag, og den har mye mer bezel selvfølgelig, men det har lite med byggekvalitet å gjøre, kalles gjerne utvikling.

 

Og det er jo en annen her som har lagt ut linker som sier det motsatte ang byggekvaliteten til Dell.

 

Så hvilke faktorer tenkte du på?

 

 

Kommet seg og kommet seg, Dell har hatt ultraportable lenger enn apple har hatt det. (se feks X1, som riktignok er litt preget av at den er 12 år gammel).

 

MBA har følgende problemer: Dårlig sklisikring, ubehagelig overflate mtp temperatur (viktig for en bærbar), luftesystemet har problemer med støv o.l som er vanskelig å fikse (over tid), for dårlig toleranse for batteri, så når det blir gammel risikerer man at man ikke kan klikke på touchpadden osv. Det er ikke en dårlig maskin, for all del, men jeg er mer fornøyd med chassiet til XPSen enn jeg var med MBA.

 

AtW

De har kommet seg ja, kjente rimelig godt til Dell på den tiden siden jeg hadde to bærbare på rad, XPS var noe av det råeste både ang utseende og annet.

Jeg hadde som sagt denne som siste maskin før overgang til MBA, hadde flere feiler på den, batteriet måtte byttes før det var gått to år, hdd måtte skiftes, alt dette var garantisaker, men allikevel.

 

MBA er begynt på sitt 7 år, batteriet fungerer ennå, og det er fullt mulig å løsne de 10 små skruene som holder bunnplaten på plass for å evt bytte batteri og samtidig støvsuge eller noe hvis det skulle være mye støv, det er faktisk også såpass stor åpning ar man kan støvsuge utvendig uten å ta vekk bunnplaten, luftehull hele baksiden, de sees bare ikke, så din frykt for evt fremtidige problem ang både batteri og styreflate er STERKT overdrevet, min er som sagt brukt heftig både til jobb og privat i snart 7 år.

 

Og gummeiknottene er ikke fjernet på min, så den står fint på bordet, men 1 kg er ikke rare vekta, noe som gjør den ultra portabel, noe som gjør "synsingen" din om overflaten og temperatur og mindre bærbar pga det, rimelig langt unna fakta.

 

Fakta er at første 13,3" MBA som kom like etter XPS, og som veide rundt 1,3 kg, gjorde XPS til rundt 2 kg til en murstein i forhold, og 11" veier bare 1 kg, på den tiden var det ganske heftige forskjeller, tro meg jeg hadde/har begge.

 

XPS var forøvrig da regnet som noe av det beste som var av Windows maskiner, og det er den sikkert idag også, fint at du er fornøyd :)

 

However, the difference wasn't enough to stop us concluding that the Dell M1330 is the best Windows based notebook in its class. Of all 13.3in notebooks available, none can match the combination of quality features, performance and design savvy that the XPS M1330 achieves. Thus, if you want a Windows machine of this size, you can't do much better.

Read more at http://www.trustedreviews.com/Dell-XPS-M1330-review-dell-xps-m1330-page-4#v44W3bIJAjuPRQSP.99

 

 

Det virker som du misforstår meg, dette er ikke ting jeg er redd for, det er ting jeg har opplevd. Støvfjerning fungerer ikke så bra (enten det eller så blir viftestyringen dårligere over tid), jeg har hatt problemer med batterisvelling og styreflate. (og man må bestille en egen skrutrekkertype fordi apple gjør seg vanskelige) osv.

 

XPS på den tiden var ikke en ultraportabel, maskiner som X1 og X300 var de ultraportable dell hadde før.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

 

 

Personlig gikk jeg fra macbook til en XPS13 nettopp pga skjermen, 13 tommer i samme størrelse (ca) som kabinettet til 11-tommeren jeg hadde før, en langt bedre skjermløsning. Byggekvaliteten er også, litt avhengig av hvilke faktorer man sikter til, bedre.

 

AtW

Ja Dell har kommet seg kraftig ang størrelse, den som var på markedet for 7-8 år siden, da 11" MBA kom, var en murstein og en mastodont i forhold tlf MBA, jeg hadde en XPS da, og byttet til MBA 11"

 

Er veldig spent hvilke faktorer ang byggekvalitet som er bedre på Dell sin, min 11" MBA er 7 år, og den har ikke ett eneste svakt punkt byggemessig, alt er jo aluminium, knirking og bøying er ikke ett tema en gang.

 

Skjermen på MBA er definitivt ett svakt punkt idag, og den har mye mer bezel selvfølgelig, men det har lite med byggekvalitet å gjøre, kalles gjerne utvikling.

 

Og det er jo en annen her som har lagt ut linker som sier det motsatte ang byggekvaliteten til Dell.

 

Så hvilke faktorer tenkte du på?

 

 

Kommet seg og kommet seg, Dell har hatt ultraportable lenger enn apple har hatt det. (se feks X1, som riktignok er litt preget av at den er 12 år gammel).

 

MBA har følgende problemer: Dårlig sklisikring, ubehagelig overflate mtp temperatur (viktig for en bærbar), luftesystemet har problemer med støv o.l som er vanskelig å fikse (over tid), for dårlig toleranse for batteri, så når det blir gammel risikerer man at man ikke kan klikke på touchpadden osv. Det er ikke en dårlig maskin, for all del, men jeg er mer fornøyd med chassiet til XPSen enn jeg var med MBA.

 

AtW

De har kommet seg ja, kjente rimelig godt til Dell på den tiden siden jeg hadde to bærbare på rad, XPS var noe av det råeste både ang utseende og annet.

Jeg hadde som sagt denne som siste maskin før overgang til MBA, hadde flere feiler på den, batteriet måtte byttes før det var gått to år, hdd måtte skiftes, alt dette var garantisaker, men allikevel.

 

MBA er begynt på sitt 7 år, batteriet fungerer ennå, og det er fullt mulig å løsne de 10 små skruene som holder bunnplaten på plass for å evt bytte batteri og samtidig støvsuge eller noe hvis det skulle være mye støv, det er faktisk også såpass stor åpning ar man kan støvsuge utvendig uten å ta vekk bunnplaten, luftehull hele baksiden, de sees bare ikke, så din frykt for evt fremtidige problem ang både batteri og styreflate er STERKT overdrevet, min er som sagt brukt heftig både til jobb og privat i snart 7 år.

 

Og gummeiknottene er ikke fjernet på min, så den står fint på bordet, men 1 kg er ikke rare vekta, noe som gjør den ultra portabel, noe som gjør "synsingen" din om overflaten og temperatur og mindre bærbar pga det, rimelig langt unna fakta.

 

Fakta er at første 13,3" MBA som kom like etter XPS, og som veide rundt 1,3 kg, gjorde XPS til rundt 2 kg til en murstein i forhold, og 11" veier bare 1 kg, på den tiden var det ganske heftige forskjeller, tro meg jeg hadde/har begge.

 

XPS var forøvrig da regnet som noe av det beste som var av Windows maskiner, og det er den sikkert idag også, fint at du er fornøyd :)

 

However, the difference wasn't enough to stop us concluding that the Dell M1330 is the best Windows based notebook in its class. Of all 13.3in notebooks available, none can match the combination of quality features, performance and design savvy that the XPS M1330 achieves. Thus, if you want a Windows machine of this size, you can't do much better.

Read more at http://www.trustedreviews.com/Dell-XPS-M1330-review-dell-xps-m1330-page-4#v44W3bIJAjuPRQSP.99

 

 

Det virker som du misforstår meg, dette er ikke ting jeg er redd for, det er ting jeg har opplevd. Støvfjerning fungerer ikke så bra (enten det eller så blir viftestyringen dårligere over tid), jeg har hatt problemer med batterisvelling og styreflate. (og man må bestille en egen skrutrekkertype fordi apple gjør seg vanskelige) osv.

 

XPS på den tiden var ikke en ultraportabel, maskiner som X1 og X300 var de ultraportable dell hadde før.

 

AtW

OK, da har vel jeg vært heldig med min, jeg bestilte forøvrig nytt batteri på eBay til min MBA, de to skrutrekkerne som trengtes var inkludert. Batteriet ble uansett ikke byttet pga at de sendte feil, noe jeg oppdaget etter jeg tok løs det gamle, fik uansett konstatert at det var minimalt med støv inni og fikk rengjort den for det lille som var, går absolutt like stille som før.

 

Vi har nok forskjellige oppfatninger hva ultraportable er.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke lotto hva man får når man kjøper fra andre produsenter enn Apple, men jeg tror jeg forstår hva han mener. Apple har alltid vært gode til å passe på at hele produktet funker og at det ikke er enkeltdeler som ikke leverer, også av de tingene som ikke direkte kan leses utfra et spec sheet. Ting som touchpad-drivere, fargekalibrering, viftefrekvens, power brick som ikke tar så mye plass osv. Når jeg kjøper fra Apple stoler jeg på at de har kontroll på alt sånt og at jeg ikke får negative overraskelser. Når jeg kjøper fra andre er min erfaring at det stort sett er ett eller annet irriterende. Et eksempel er elektronisk støy fra Dell-maskina som ble testet her, eller totalt fraværende viftestyring på den XPSen jeg kjøpte meg i fjor. 

 

Apple har selvsagt også hatt sine bommer på dette feltet, men min erfaring er at de er best i klassen på å levere kvalitet også på ikke-funksjonelle krav og fravær av irritasjonsmomenter. Det vil ikke si at man ikke kan få fantastiske produkter fra andre produsenter, det krever bare mer research på hvert enkelt produkt. 

 

Et produkt er langt mer enn summen av sine deler, noe veldig mange produsenter ikke tar nok hensyn til. Dessverre mener jeg å se at også Apple begynner å slite litt med dette, noe som er ekstremt synd. 

Den delen forstår jeg. Den delen med at det er lotto om du får FHD eller QHD skal være lotto forstod jeg ikke. Og det står ganske tydelig at dette skal være et eksempel på "lotto" når en ikke kjøper Apple....

 

Og "ingen anelse hva touchpad og tastatur leverer".

 

Nye XPS serien har hatt mange småproblemer som ikke har kommet frem i tester, men har tastaturet eller touchpad ikke vært slik som beskrevet i tester i 2 år nå?

 

Problemet mitt er at denne personen åpenbart ikke har sett på andre maskinen enn Mac, og begynner å gjøre konklusjoner utifra det. Du har tom hatt XPS og problemene du har opplevd er jo høyst reelle, så alt det du sier stemmer 100% og har ikke noe problem med det. Du vet faktisk hva du snakker om. Gjerne ekstra godt, siden du prøver mange maskiner selv.

 

Utsagn som MBP er den billigste maskinen for å drive to 1440p skjermer er og ganske merkelige. Finnes nok enda billigere maskiner enn den PingEnt linket til og, da den faktisk har et GTX960M som er kraftigere enn selv de dyreste Macene. Det er jo ikke derfor folk kjøper Mac, for å få mest specs for penga, samme med XPS. Det er disse tingene jeg reagerer på. Ikke BIOS, vifter, drivere, coil whine osv. Det er faktisk mer "lotto" med Dell enn Apple. Det er jeg helt enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men at det står HDMI 1.4a har dessverre ikke alltid betydd at det fungerer. Det samme gjelder Thunderbolt. Selv om det i teorien skulle fungere så er informasjonen altfor uklar. Eg har brukt nok tid på crappy løsninger, og selv som dataingeniør så blir jeg forvirret over hva som egentlig fungerer. En kollega av meg sitter på en Acer PC som har HDMI 1.4 støtte og får ikke mer enn 1080p til hans 1440p skjerm.

 

For å ta noen eksempler fra faqen til displayport

 

Q: How will I know if the Type-C connector on my device supports DisplayPort over USB-C?

A: USB Type-C connectors that support the DisplayPort over USB-C will normally include the DisplayPort (DP) logo near the connector. This is described in the USB-IF Trademark License Agreement and Usage Guidelines document published by the USB IF and available here:  http://www.usb.org/developers

 

Q: What happens if I plug my display into a Type-C port that does not support the DisplayPort over USB-C?

A: No video data will be received by the display, so there will be no image on the screen. Doing this will not harm your device. A warning message will also be displayed on the screen of a USB product.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå betyr vel i de fleste tilfeller dataingeniør programvareutvikler, og de lærer i de fleste sammenhenger lite om fysiske tilkoblinger :p Aner ikke hva din kollega gjør feil med tilkoblingen, men det er vel ikke alltid problemet der er laptopen? (Sier ikke det er hans skyld, men det er andre feilkilder som skjerm, OS og driver)

 

Når det gjelder HP-laptopen står det under adapteren at HP med Thunderbolt 3 skal være støttet for 2xskjermer, dog aldri testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...