Gå til innhold

- Norge kan bli testlab for all el-transport


Anbefalte innlegg

Tesla leverer heller aldri det de lover, de sliter med store kvalitetsproblemer, de har bunnløs gjeld og de blir innhentet av konkurrentene. Musk solgte aksjer for 5 milliarder ved forrige emisjon. Det hele stinker av konkurs, og mitt klare råd er STYR UNNA! Dere vil garantert takke meg for det rådet innen 2-3 år når konkursen er et faktum og bilene dermed blir verdiløse over natten.

Hva har du å si til at Tesla fikk overskudd forrige kvartal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

...

At folk ikke skjønner hvilket enormt potensiale som ligger i avfall og overskuddskraft er utrolig når TU har hatt utallige artikler om dette.

...

Vi 'skjønner' det ikke fordi du ikke kommer med skikkelige kilder. Hva er det globale potensialet for 'avfall og overskuddskraft'?

 

Skal herr "alle som er uenige med meg jobber for Tesla" snart svare på dette?

 

Og alle de andre tingene vedkommende ikke har svart på, naturligvis.

 

Potensialet for å produsere hydrogen fra overskuddskraft og BTL-drivstoff fra avfall er ENORMT, det skjønner de fleste. I dag står vindmøllene stille opp mot 50% av tiden. Der er når det blåser mest, slik at langt over 50% av produksjonspotensialet går tapt. Avfall brennes i dag i stor fra i forbrenningsanlegg, så der er det også VELDIG mye å ta av.

 

Jeg ser INGEN rasjonell grunn til at så mange angriper meg når jeg påpeker disse tingene, og jeg kan bare oppfordre TUs lesere til å tenke selv...!

 

Den rasjonelle grunnen er at du ikke har noe å vise til. Kom med eksemplene dine, legg frem statistikk som viser potensialet!

 

Antyder du at 50% av energiproduksjonen til vindmøllene går tapt fordi de ikke får fraktet kraften ut av nærområdet? Er det overskuddskraften din? Påstår du at det er billigere å gjøre om denne energien til hydrogen i stedet for å forsterke nettet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke bekymret for Norges subsidiering av elbiler, men er bekymret over sløsingen med å spandere høyere utdanning på folk som tviholder på skylappene sine og prøver å overbevise andre om at fantasiene deres er sannheter...

 

Som noen påpeker: Lille Norge påvirker ikke stort. Derfor er jeg ikke bekymret over den påståtte subsidieringen av elbiler, men den faktiske subsideringen av fossilbiler i resten av verden, om du velger å kalle fravær av avgifter for subsidier.

 

Skal du også banne naboen opp og ned for at han er subsidiert, om han betaler mindre i avgifter på Fiestaen sin, enn du gjør på en svær SUV??

Lenke til kommentar

Potensialet for å produsere hydrogen fra overskuddskraft og BTL-drivstoff fra avfall er ENORMT, det skjønner de fleste.

Nei, dei fleste forstår ikkje kvar denne overskotskrafta eller dei enorme mengdene avfall skal komme frå. Du, som etter eige utsegn har so god greie på finans, kan kanskje fortelle oss kvifor det løner seg å byggje ut overskotskraft framfor å byggje ut kraftproduksjon som skal brukast til noko nyttig?

 

I dag står vindmøllene stille opp mot 50% av tiden. Der er når det blåser mest, slik at langt over 50% av produksjonspotensialet går tapt.

Det er ikkje sant. Norske vindturbinar står berre stille under vedlikehald. I EU går omlag 2% av den potensielle vindkrafftproduksjonen tapt pga overproduksjon, men dei er i ferd med å løyse problemet ved å installere batteribuffer både på vindparkane og i knutepunkt i straumnettet.

 

Avfall brennes i dag i stor fra i forbrenningsanlegg, så der er det også VELDIG mye å ta av.

Nei, det er nesten ingenting. Hugs at den varmen nesten alltid vert brukt til noko nyttig. Anten kraftproduksjon, fjernvarme eller begge deler. Du kan ikkje fylle avfallet på bilar i tillegg. Det kostar dessutan ein heil del energi å komme frå avfall til flytande drivstoff. Du som tydelegvis veit meir om finans enn alle andre her, kan kanskje fortelle kor mange kWh med energi som går med til å produsere ein liter drivstoff frå avfall?

 

Jeg ser INGEN rasjonell grunn til at så mange angriper meg når jeg påpeker disse tingene, og jeg kan bare oppfordre TUs lesere til å tenke selv...!

 

Alle gjennomskodar deg. Dersom du hadde eit lite snev av ein spore til kunnskap på området, hadde du klart å argumentere for deg. Det gjer du aldri. Du berre slengjer ut påstandar, medan alle andre kan forklare kvifor påstandane dine berre er oppspinn.

 

Dersom det hadde vore lurt å byggje ut masse overskotskraft, hadde nokon gjort det. Eg ser ingen som gjer det. Fortell meg kva selskap som byggjer ut ein haug med fornybar kraftproduksjon som dei berre skal ha som overskot. Kanskje du skal slutte jobben og satse på det, sidan det tydelegvis er meir lønsamt enn å bruke krafta til nyttig arbeid? Potensialet er sikkert enormt, men eg trur du vil slite med å finne nokon til å finansiere ideen. Prøv Spetalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er utdannet ingeniør, og jeg har drevet med finans i mange år. Jeg skjønner spillet.

 

Jeg har også teknisk utdannelse og 15+ års erfaring fra finans i oljesektoren, og jeg kan si deg en ting - opsjoner vet du ikke hva er. Tviler litt på at du forstår forbrenningsprosessen også...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

El-biler er ikke og vil aldri bli fremtiden. Fossilbiler har vært og er de reneste bilene i dag og i fremtiden. I havet er olje og gass den viktigste enkeltfaktoren i næringskjeden.

Det samme gjelder selvkjørende biler. Det kommer aldri til å skje annet enn som en kuriositet. I flybransjen er det autopiloten som er årsak til de fleste alvorlige ulykkene i dag.

Lenke til kommentar

El-biler er ikke og vil aldri bli fremtiden. Fossilbiler har vært og er de reneste bilene i dag og i fremtiden. I havet er olje og gass den viktigste enkeltfaktoren i næringskjeden.

Det samme gjelder selvkjørende biler. Det kommer aldri til å skje annet enn som en kuriositet. I flybransjen er det autopiloten som er årsak til de fleste alvorlige ulykkene i dag.

Not sure if serious...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Ved å delta i en bildelingstjeneste vil jeg kunne spare mye. Da kan det fort bli slik at de fleste av oss har en relativt ny dieselbil stående i garasjen i påvente av de få turene man trenger den." Det er kanskje ikke det han mener? Ved å delta i en bildelingstjeneste så kan han slippe å ha denne dieselbilen, som kanskje må ha 4-hjulsdrift for å komme opp den siste kneika til hytta, stående i garasjen. Dessuten snakker han om samkjøring. Bildeling er noe mer.

 

Likevel vil jeg nok slite litt med å ikke ha min egen bil tilgjengelig. Jeg har den utrustet slik jeg vil, med lastestropper og annet som jeg trenger når jeg transporterer noe osv. Så har vi jo vent oss til den luksus å spontant kunne bestemme oss for en biltur. I et bildelingsopplegg vil jeg tro vi må planlegge litt bedre, men det er vel ikke så dumt. Da vil vi vel også kjøre litt mindre.

Lenke til kommentar

 

Jeg er utdannet ingeniør, og jeg har drevet med finans i mange år. Jeg skjønner spillet.

Jeg har også teknisk utdannelse og 15+ års erfaring fra finans i oljesektoren, og jeg kan si deg en ting - opsjoner vet du ikke hva er. Tviler litt på at du forstår forbrenningsprosessen også...

 

 

Når man ser hva 2LK70DN1 får seg til å skrive her så er det vanskelig å vite hva man kan stole på uten å sjekke alt selv. 

Han/hun kan lett skryte på seg mer utdannelse og yrkeserfaring enn hva han/hun har, vi har ingen måte å verifisere dette på.

Lenke til kommentar

El-biler er ikke og vil aldri bli fremtiden. Fossilbiler har vært og er de reneste bilene i dag og i fremtiden. I havet er olje og gass den viktigste enkeltfaktoren i næringskjeden.

Det samme gjelder selvkjørende biler. Det kommer aldri til å skje annet enn som en kuriositet. I flybransjen er det autopiloten som er årsak til de fleste alvorlige ulykkene i dag.

 

Håpløst, rett og slett håpløst. Fossilbiler er ikke "renest" og kommer aldri til å bli det. Autopilot er ikke årsaken til de fleste alvorlige ulykkene i fly, ikke har det noe med autonome biler å gjøre heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

El-biler er ikke og vil aldri bli fremtiden. Fossilbiler har vært og er de reneste bilene i dag og i fremtiden. I havet er olje og gass den viktigste enkeltfaktoren i næringskjeden.

Det samme gjelder selvkjørende biler. Det kommer aldri til å skje annet enn som en kuriositet. I flybransjen er det autopiloten som er årsak til de fleste alvorlige ulykkene i dag.

 

Håpløst, rett og slett håpløst. Fossilbiler er ikke "renest" og kommer aldri til å bli det. Autopilot er ikke årsaken til de fleste alvorlige ulykkene i fly, ikke har det noe med autonome biler å gjøre heller.

 

Her er det nok ikke snakk om "alternative fakta" som andre har spesialisert seg på, dette minner om klassisk Prøysen:

Lenke til kommentar

Tror ikke 'ladeveier' blir noe av gitt. Jeg tenkte i samme baner selv for mange år siden, med induksjonslading i veibanen trenger ingen mer rekkevidde enn frem til nærmeste 'ladevei'. Nå har altså batteriene blitt billige nok til at 3-4 timers rekkevidde snart er innen rekkevidde for folk flest.

 

Hvis folk flest betaler sine egne batterier, hvorfor skal da staten legge induksjonskabler i tusenvis av kilometer med vei? Det blir fryktelig mye infrastruktur for noe som snart ser ut til å være unødvendig.

 

aldri si aldri. Men 'ladeveier' ville å vært en stor infrastruktur investering, men en investering delt på antall kjøretøy, en istedenfor for all den investeringen enkelt persepsjoner må.

men samkjøre den infrastruktur investering med annen infrastruktur samtidig ville å redusert kostnadene, Og ikke bare den typen some lader bilen, men data kommunikasjon også, -og annet.

Det å dra med seg energien sinn koster, og den vekten(med høyre energitetthet vill dette være mindre) veit ikke hva et tesla 100 Kw/h batteri pakke veier?:

Det fungerer så bra med tog og t-bane og trikk og taubane, som ikke har med seg energien, så det er jo så fristene.

 

"Nå har altså batteriene blitt billige nok til at 3-4 timers rekkevidde snart er innen rekkevidde for folk flest."

Det er bra at de blir billigere, men det er ikke mitt øverste problem, det er livssyklusen(blant annet levetid) og energitetthet(vill igjen speile seg i vekt) som er mer problemirsk. Men så at det var et selskap som skulle teste et under kant av 20 kilo "batteri" som skule rekke til 5 timer sammenhengende kjøring, Og kunne sammenlignings med et Tesla Model S 70 kWh batteri pakke som veier 535 kg. Da begynner det å smake. Så energitetthet er viktig OG ikke minst levetid(ut unnskyldninger om man kan bare bruke det some et hjemme batteri)

Lenke til kommentar

Batteriprisen har sunket mye siste årene. Hvor lavt tror vi at den ender? Finnes det en nedre grense? Hvis vi antar at hele den norske bilparken på 2,6 mill biler skal elektrifiseres, og at batteriene koster ca 40k per bil så ender vi på litt over 100 mrd kroner. Fordelt på 55000km riks- og fylkesvei får vi da 2 mill per kilometer å bygge induksjonsvei for..

 

 

Hvis induksjonsbiten var gratis, så er jeg usikker på om den summen holder til å asfaltere etter at du har gravet ned kablene.. ;)

 

 

40k for en batteripakke er omtrent 60% billigere enn det et 60kWh-batteri 'bør' koste i dag. Jeg tror vi er der lenge før vi er halvveis i å elektrifisere den norske bilparken. Om vi trenger 55000km med induksjonsvei er diskutabelt, kanskje det holder med riksveiene på 10500km, eller det som var definert som riksveier før klassifiseringen ble gjort om i 2010, 27000km.

Lenke til kommentar

At denne mannen fra eksospartiet nummer 1 skal sole seg i glansen fra Musk er kvamlt. Hadde vi hatt FrPs bilavgifter, hadde ikke elbiler solgt mer enn i Tyskland. Det er jo pga.de høye bilavgiftene FrP alltid har vært i mot, som gjør at elbil blir så billig i Norge. Nå har også denne fosilelskeren Ketil Solvik Olsen gjort store tunge eksosbiler over 100 000 kroner billigere. Det undergraver elbilsaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...