Gå til innhold

Jon von Tetzchner langer ut mot Microsoft: – Dere stjeler brukere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo ikke det at jeg ikke tror på folk, men brukerfeil er alt jeg har å si.

Hos meg står det nå firefox der(system>standard apps) og jeg har aldri endret det siden dag 1 når jeg oppgraderte og har ikke endret eller fått spørsmål om å endre når jeg fikk anniversary updaten heller, men er det det der dere syter over?

Hvem faen er det som ikke pinner mest brukte programmer nede på start linja?

Og alt jeg åpner med mindre jeg ikke sitter i chrome åpnes i defualt browsern, firefox.

Og nei, jeg tror at fleste parten er amatører når jeg aldri har hatt dette problemet og jeg er en amatør så det lover ikke så godt for resten av folket.

Viste nesten ikke engang om System>standard apps, har aldri for vane å rote altfor mye rundt, men er vel også derfor jeg sjelden støter på problemer.

 

Jeg har vært påpasselig med å sjekke om noen innstillinger er endret etter HVER update jeg får og mine innstillinger endres aldri, som enkelte også klager over, det er også flere enn bare meg som ikke har ett problem med dette.

Og det at IE/edge ble satt som default når man oppgraderte ifra w7/w8 er jo bare rett å rimelig å forvente, du innstallerte jo teknisk sett ett nytt OS og det tok 10sek å endre tilbake, som det blei klagd på i andre linken din, den er forøvrig ifra juli 2015, relevant much?

Nei, det har ingenting med nyere updates å gjøre, når det snakkes om at det var under upgrade at ting blei endra og det mener jeg man må forvente.

 

 

Det er ikke andre som er amatører når det er du som ikke vet hva som er default nettleser og bare surfer med uten å få med deg at den ble endra bl.a. når du installerte Windows 10. Men hvis det gjør deg lykkelig, så jøss ja, Mozilla, Vivaldi, Microsoft faktisk, og vi kan godt være amatører for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er dog pussig at Digi skriver om Vivaldi og von Tetzchner nærmest hver eneste uke, og aldri ett eneste kritisk ord

Hvilke kritiske ord tenker du på da?

 

Og hvorfor skulle ikke en av Norges mest suksessrike gründere, som i tillegg har hatt stor innvirkning på WWW generelt og det globale nettlesermarkedet, få oppmerksomhet i norske medier?

 

 

Når det kommer til "norske medier", så vet vel de fleste knapt nok hvem von Tetzchner er, med unntak av Digi, som ser ut til å ringe Jon hver uke for å få en kommentar om et eller annet.

 

Poenget var vel uansett at lederen for et selskap som de færreste knapt har hørt om, og som har en helt ubetydelig markedsandel, ser ut til å få uforholdsmessig mye spalteplass, selv for de merkeligste ting, slik som å klage over at operativsystemet hans tilbakestiller nettleservalget.

 

At Microsoft ønsker å pushe egne produkter kan vel umulig komme som noen bombe.

Det som derimot er overraskende er at Jon klager. Han har tross alt vært leder for Opera, et selskap som alltid har forsøkt å pushe egne produkter på alle tenkelige måter, og som operer på samme måte ved å integrere sine egne annonsenettverk i nettleserne sine, og som skyr åpen kildekode som pesten.

 

Opera har jo også formelig kastet rundt seg med søksmål for å presse penger ut av andre, Microsoft betalte for eksempel 12.75 millioner dollar til Jon og Opera for noen år siden for å slippe søksmål. Opera er vel også et av svært få IT-selskaper som har forsøkt å saksøke egne ansatte.

Kanskje Jon satser på et nytt forlik med Microsoft, og legger opp til samme finansieringsmodellen av Vivaldi som for Opera, forlik med større konkurrenter.

Lenke til kommentar

Vi får nok snart den berømte Browser Choice Screen tilbake.

Etter at den forsvant fra Windows 7 har jeg nesten savnet å bli minnet på at det finnes noe slikt som Sleipner og Maxthon.

 

Mulig, men da vil den dukke opp hvergang det er ekstra ordinary updates på tur.

 

Joda, det hjelper for de som ikke klarer å trykke på "OK".

Lenke til kommentar

 

 

Det er dog pussig at Digi skriver om Vivaldi og von Tetzchner nærmest hver eneste uke, og aldri ett eneste kritisk ord

Hvilke kritiske ord tenker du på da?

 

Og hvorfor skulle ikke en av Norges mest suksessrike gründere, som i tillegg har hatt stor innvirkning på WWW generelt og det globale nettlesermarkedet, få oppmerksomhet i norske medier?

 

 

Når det kommer til "norske medier", så vet vel de fleste knapt nok hvem von Tetzchner er, med unntak av Digi, som ser ut til å ringe Jon hver uke for å få en kommentar om et eller annet.

 

Jeg vil heller berømme Digi for at de faktisk løfter frem en norsk/islandsk person som har vært svært viktig for WWW og nettlesere generelt. De fleste i Norge har nok uansett hørt om Opera. Og med tanke på at Digi retter seg mot IT-kyndige så er det liten grunn til å tro at leserne ikke har hørt om ham.

 

Jeg har sett mange gode dybdeartikler fra Digi om Opera. De er en av få medier som faktisk har tatt seg tid til å se nærmere på dette globale selskapet som faktisk gjorde det ganske stort rundt i verden.

 

Poenget var vel uansett at lederen for et selskap som de færreste knapt har hørt om, og som har en helt ubetydelig markedsandel, ser ut til å få uforholdsmessig mye spalteplass, selv for de merkeligste ting, slik som å klage over at operativsystemet hans tilbakestiller nettleservalget.

I forhold til hvor stor Opera var under JvT og hvor stor innvirkning de hadde på internett, så har de fått uforholdsmessig lite spalteplass.

 

Og kritikken hans går på det generelle plan. Alle nettlesere påvirkes av dette. Opera under JvT hadde lange tradisjoner for å tale klart og tydelig når noe var galt og truet WWW eller nettlesermarkedet.

 

At Microsoft ønsker å pushe egne produkter kan vel umulig komme som noen bombe.

Det som derimot er overraskende er at Jon klager. Han har tross alt vært leder for Opera, et selskap som alltid har forsøkt å pushe egne produkter på alle tenkelige måter, og som operer på samme måte ved å integrere sine egne annonsenettverk i nettleserne sine, og som skyr åpen kildekode som pesten.

Jeg skjønner ikke sammenligningen. Det er ikke noe galt i å ønske å pushe egne produkter. Det som er galt er måten Microsoft gjør det på. Jeg kan ikke huske at Opera har gjort noe veldig kritikkverdig.

 

Hvilke måter har Opera forsøkt å pushe egne produkter på som du mener er sammenlignbare med måten Microsoft utnytter operativsystemet sitt på?

 

Integrere annonsenettverk i nettleserne? Hva mener du med det?

 

Hva har åpen kildekode med saken å gjøre? Visste du at Opera både har deltatt i mange og opprettet egne prosjekter med åpen kildekode?

 

Opera har jo også formelig kastet rundt seg med søksmål for å presse penger ut av andre, Microsoft betalte for eksempel 12.75 millioner dollar til Jon og Opera for noen år siden for å slippe søksmål. Opera er vel også et av svært få IT-selskaper som har forsøkt å saksøke egne ansatte.

Kastet rundt seg med søksmål? Saken fra 2004 handler jo nok en gang om at Microsoft har misbrukt monopolet sitt. Saken fra 2013 handler om en tidligere ansatt som tok med seg produktskisser som var eid av Opera og ga dem til konkurrenten. Opera prøvde mange ganger å komme til enighet, men den tidligere ansatte som stjal Operas "eiendom" nektet å samarbeide.

 

Kanskje Jon satser på et nytt forlik med Microsoft, og legger opp til samme finansieringsmodellen av Vivaldi som for Opera, forlik med større konkurrenter.

Opera har tjent sine egne penger.

 

Men ingenting av det du skriver her endrer på det faktum at JvT er en markant figur når det gjelder WWW og nettlesere. Du kan gulpe opp så mange sure oppstøt du bare vil og lyve så mye du bare vil om ting Opera har vært involvert i, men det er fortsatt ikke relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil heller berømme Digi for at de faktisk løfter frem en norsk/islandsk person som har vært svært viktig for WWW og nettlesere generelt. De fleste i Norge har nok uansett hørt om Opera. Og med tanke på at Digi retter seg mot IT-kyndige så er det liten grunn til å tro at leserne ikke har hørt om ham.

De færreste nordmenn vet hvem von Tetzchner er, de fleste aviser har omtrent aldri skrevet en artikkel om mannen, med noen få unntak, spesielt Digi som skriver om von Tetzchner nærmest månedlig.

 

De fleste nordmenn har nok heller ikke hørt om nettleseren Vivaldi, og det er nå seks år siden Jon ledet Opera, slik at selv om de fleste nordmenn kanskje har hørt om Opera, så er det lite relevant for hva som er skrevet om von Tetzchner de siste fem-seks årene.

 

På den andre siden er Tim Berners Lee, Bob Kahn, Marc Andreessen, Ray Tomlinson, Brendan Eich, for å ikke glemme norske Håkon Wium Lie, personer som har vært viktige for WWW og nettlesere generelt.

Jon von Tetzchner er helt fullstendig irrelevant i den sammenhengen, både for internet slik vi kjenner det, og for nettlesere generelt, men det er likevel skrevet mer på Digi om von Tetzchner, enn de seks personene ovenfor sammenlagt, noe jeg finner bemerkelsesverdig i seg selv?

 

Det betyr på ingen måte at jeg mener von Tetzchner ikke har vært suksessrik, eller ikke har gjort en god jobb som leder av Opera i mange år, kun at han på ingen måte er viktig for historien til hverken nettlesere eller internet som sådan.

 

I forhold til hvor stor Opera var under JvT og hvor stor innvirkning de hadde på internett, så har de fått

uforholdsmessig lite spalteplass.

 

Tja, Opera hadde vel 2% markedsandel på desktop nettlesere på det meste, og ligger nå på rundt 1% markedsandel, så joda, de var større under von Tetzchner, faktisk dobbelt så store, men likevel svært, svært små.

 

På mobil har Opera vært en god del større, Opera Mini har de siste årene har hatt noe sånt som 5-6% av markedet.

 

At du mener Opera og von Tetzchner bør få enda mer spalteplass hos Digi er helt greit for meg, forskjellige lesere har forskjellige interesser.

Det var i grunn ikke det som var pussig, det var det enorme antallet artikler Digi skriver om denne mannen jeg fant pussig, og at han dukker opp hver eneste måned, enten det er det ene eller det andre artikkelen handler om.

 

Og kritikken hans går på det generelle plan. Alle nettlesere påvirkes av dette. Opera under JvT hadde lange tradisjoner for å tale klart og tydelig når noe var galt og truet WWW eller nettlesermarkedet.

 

Har du noen eksempler på dette, de eneste tilfellene jeg kan huske når Opera "talte klart og tydelig" var når de selv hadde noe å tjene på det, som for eksempel når de fikk 12 millioner dollar av Microsoft i et forlik, eller var med på å dra Microsoft for retten fordi de ønsket bedre konkurranse for sine egne produkter?

 

Jeg antar at du kan nevne minst et par tre eksempler på at Opera har stått opp for internet eller nettlesere generelt, annet enn når det var for å tjene penger eller fremme egne interesser?

 

Jeg skjønner ikke sammenligningen. Det er ikke noe galt i å ønske å pushe egne produkter. Det som er galt er måten Microsoft gjør det på. Jeg kan ikke huske at Opera har gjort noe veldig kritikkverdig.

 

Hvilke måter har Opera forsøkt å pushe egne produkter på som du mener er sammenlignbare med måten Microsoft utnytter operativsystemet sitt på?

 

Integrere annonsenettverk i nettleserne? Hva mener du med det?

 

Opera er jo en av verdens største selgere av annonser. Opera eier flere annonsenettverk, og da særlig annonsenettverk for mobil, som er tilpasset Opera Mini.

Opera eier altså egne selskaper som selger annonser som embeddes direkte i Opera Mini.

Så vidt jeg vet har ikke Opera åpnet Opera Mini slik at hvem som helst kan plassere annonser uten å benytte Operas egne annonsenettverk?

Opera har også utviklet egen software for TV'er, som kommer ferdig levert med Operas egen nettleser, uten noen større mulighet til å endre nettleser, så vidt jeg vet?

 

Det er jo helt vanlig at et selskap som selger flere produkter, pakker dette sammen, slik som Microsoft har gjort med sin nettleser.

 

Når det kommer til hvorfor Windows tilbakestiller standard nettleser, når man har valgt noe annet, så gjelder det ikke bare nettleseren, men flere programmer under Windows 10.

Dette er en godt kjent og dokumentert feil, som har med sikkerhet rundt assosiering av fil-endelser og den slags å gjøre. å det finnes egne programmer man kan laste ned som løser dette, å hvis ikke jeg husker feil så finnes det en fiks på dette ved å endre systemregisteret også.

 

Som nevnt tidligere, det von Tetzchner egentlig klager på er ikke at det er et problem med Windows, men at dette problemet kanskje kan ha en innvirkning på hans helt minimale markedsandel.

Ingen liker konkurransefortrinn, så fremt de ikke er deres egne.

 

Hva har åpen kildekode med saken å gjøre? Visste du at Opera både har deltatt i mange og opprettet egne prosjekter med åpen kildekode?

 

Jeg har hørt snakk om dette, at Opera bidrar med så mye, særlig åpen kildekode?

Jeg setter veldig pris på om du kan fortelle meg hvilke prosjekter dette egentlig er?

Jeg finner noen få bidrag til Blink, som tross alt er åpen kildekode som Opera (og Vivaldi) fritt får bruke i sin nettleser?

 

Men ingenting av det du skriver her endrer på det faktum at JvT er en markant figur når det gjelder WWW og nettlesere. Du kan gulpe opp så mange sure oppstøt du bare vil og lyve så mye du bare vil om ting Opera har vært involvert i, men det er fortsatt ikke relevant.

 

Man kan gjerne kalle fakta for løgn, det er ofte eneste utvei når man går tom for argumenter.

Operas største bidrag så langt, er sannsynligvis den nylige lekkede kildekoden av Opera, og det var alt annet enn frivillig.

De sakene jeg har nevnt er reelle, forliket med Microsoft er fakta, det samme er søksmålet mot den tidligere ansatte, men det ser ut til at du vet mer om den saken enn meg? Jeg minnes å huske at Trond Werner Hansen ikke hadde gjort noe galt, og at Opera kom til enighet med Hansen ettersom det hele var ganske stygt, og så ut til å bli et PR-mareritt for Opera.

 

Hvorvidt man vil kalle von Tetzchner en "markant figur" får også være opp til hver enkelt. For lesere av Digi som ser bilder av mannen nesten hver uke, så er han i det minste svært markant.

 

For ordens skyld, så har selvfølgelig Jon bidratt med mer enn de fleste, ettersom de fleste ikke har bidratt med noe som helst, men jeg kan ikke huske å ha sett noe med hans navn på, som er del av en standard, eller har noe med nettlesere, internet eller annet relevant å gjøre?

 

Mesteparten av æren for det tekniske bak Opera tillegger jeg Geir, ikke Jon, selv om de selvfølgelig var to om prosjektet.

 

Nå er ikke mitt mål å rakke ned på Jon, han har gjort det bra på dette gjennom mange år, og trenger neppe min velsignelse for å fortsette å gjøre det bra, all ære til han for å ledet et bygget opp et stort suksessrikt selskap, og tjent uhyggelig mye penger på veien.

Som norsk næringslivsleder er mannen helt klart markant, og har gjort en særdeles god jobb.

 

Poenget var at både Jon og produktet hans, Vivaldi, har en nærmest ubetydelig markedsandel og er helt ukjent for de fleste mennesker.

De færreste benytter Vivaldi. Det er i beste fall noen ytterst få som bruker den nettleseren.

Likevel så skriver Digi ustanselig om Jon og Vivaldi.

 

Søker man på "vivaldi" på Digi så får man altså opp 25 treff, for et relativt nytt produkt. Søker man på "von Tetzchner" så ser det ut til at han er nevnt hele 183 ganger, over 50 av de ser ut til å være etter hans avgang i Opera?

Til sammenligning er selskapet Funcom nevnt 150 ganger hos Digi, slik at Digi har skrevet flere artikler som nevner mannen Jon von Tetzchner, enn det norske selskapet Funcom, noe som er pussig ettersom det har vært en del kontrovers rundt Funcom, samt mye nyhetsverdig grums, og selskapet har vært en del omtalt i de fleste andre medier.

 

Hos vanlige nettaviser slik som VG, Dagbladet osv. er det naturlig nok motsatt, der er det skrevet betydelig mer om Funcom enn om von Tetzchner.

Faktisk har Dagbladet skrevet rundt 500 artikler som nevner Funcom, mens de kun har skrevet 8-10 artikler som nevner von Tetzchners navn etter 2010.

 

Jeg personlig er litt nerd, slik at jeg finner det særdeles pussig at søk på "Highsoft", "Refnes", "Steffen Thorsen" og flere andre kommer opp tomme, mens for eksempel "varnish" ser ut til å være skrevet om nesten femti ganger?

 

Slike søkeresultater gir et inntrykk av at Digi til en viss grad er kjøpt og betalt, og at de skriver om de samme selskapene og personene gang på gang, uforholdsmessig ofte i forhold til hva man skulle anta. Når man leser en del av artiklene, så er det også slik at enkelte selskaper gang på gang får enorme mengder skryt, mens andre selskaper kun nevnes når det er noe galt.

Om dette er fordi produktene faktisk er bedre, eller fordi journalistene har preferanser, eller fordi man har mottatt incentiver, vet ikke jeg, men pussig er det likevel.

 

Noe annet som er pussig, er at ordet "pussig" er nevnt i artikler på Digi 113 ganger, noe som er 70 ganger færre enn navnet "von Tetzchner" ?

Lenke til kommentar

adeneo skal visst kverulere noe voldsomt på at bransjenettstedet Digi.no skriver om bransjen. Kanskje han skal gå tilbake til å lese Se&Hør, så slipper han å lese om markante figurer innenfor norsk IT-bransje.

 

Jeg gidder ikke delta i en kveruleringskonkurranse, men vil kort gå inn på et par ting:

 

1. Annonser: Opera begynte etter hvert med annonser, men det var rundt tiden ta JvT sluttet om CEO og etter hvert forlot selskapet nettopp fordi han var uenig i retningen selskapet tok. Ut over det så la ikke Opera egne annonser inn på nettsteder. Operas annonser har i liten grad vært integrert i egne produkter, og har i stedet vært mer som en separat operasjon, rettet mot andre selskaper og særlig app-markedet.

 

2. Bundling: Microsofts ugjerninger forsøkes rettferdiggjort med "alle andre gjør det", men nei, det gjør de ikke. De gjør det ikke som Microsoft - ved å være dominant i markedet og gjøre det vanskelig eller umulig for andre å konkurrere ved å for eksempel automatisk tilbakestille standard nettleser.

 

3. Insinuering om at JvT kjøper seg spalteplass i Digi: Dette burde egentlig være unødvendig å kommentere fordi det er så latterlig at det faller på egen urimelighet. Hvis JvT ønsker berømmelse og makt hadde han neppe valgt seg ut et smalt lite bransjemagasin i lille Norge. Penger har han jo som kjent uansett mer enn nok av.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

adeneo skal visst kverulere noe voldsomt på at bransjenettstedet Digi.no skriver om bransjen. Kanskje han skal gå tilbake til å lese Se&Hør, så slipper han å lese om markante figurer innenfor norsk IT-bransje.

 

Å kverulere betyr i utgangspunktet å si i mot uten å ha gode argumenter.

 

Nå er det vel ikke jeg som sier i mot, mitt første innlegg bemerket kun at Digi skriver uforholdsmessig mange artikler om Jon von Tetzchner, og så var det deg som sa i mot, uten å komme med noen gode argumenter for hvorfor det er slik?

 

Nå er selvfølgelig smaken forskjellig, men jeg personlig leser gjerne bransjenyheter, også om Opera og Vivaldi, det er jo grunnen til at jeg gidder å besøke Digi. Jeg må dog innrømme at jeg ikke finner de ukentlige artiklene om hva von Tetzchner synes og mener, enten det er om Microsoft, at han gjerne skulle kodet mer selv, hva han synes om Opera for tiende gang, syv år etter sin avgang, at han vil hjelpe andre med ditt og datt osv. ikke er spesielt interessante for meg, og jeg undrer meg over hvorfor Digi skriver om dette såpass ofte, men jeg respekterer at andre finner von Tetzchner fascinerende, og synes hans meninger om livet og alt annet er verdt å lese.

 

Og igjen, for ordens skyld, så har jo egentlig dette ingenting med von Tetzchner å gjøre som person, han er sikkert en hyggelig og kyndig fyr.

Jeg antar at det er journalistene hos Digi som tar kontakt med Jon for en ny kommentar titt og ofte, ikke at Jon ringer Digi for å fremme sin misnøye med en innstilling i operativsystemet sitt han ikke liker, og faktisk får spalteplass for slikt vås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...