Gå til innhold

Jon von Tetzchner langer ut mot Microsoft: – Dere stjeler brukere!


Anbefalte innlegg

Andre eksempler finnes også.. f.eks. taste inn en uri i startmenyen og åpne nettleser derfra via søket. Alltid Edge, uansett standard nettleser, også med Cortana avslått. Ved lansering respekterte Windows 10 standard nettleservalg her, men oppførselen endret seg en gang i løpet av 2016.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er veldig synd at Microsoft har inkludert Edge som default nettleser som de lager selv, med OSet de lager selv, som de selger og ikke gir vekk gratis, dermed ruller krokodilletårene hos skaperne av en nettleser som folk knapt bruker. Right.

Prov heller å markedsføre deres produkt og gjøre den attraktiv i stedet for å klage hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er veldig synd at Microsoft har inkludert Edge som default nettleser som de lager selv, med OSet de lager selv, som de selger og ikke gir vekk gratis, dermed ruller krokodilletårene hos skaperne av en nettleser som folk knapt bruker. Right.

Prov heller å markedsføre deres produkt og gjøre den attraktiv i stedet for å klage hele tiden.

 

Og så kan du forsøke å sette deg inn i hvordan det er fra en liten og sårbar konkurrents synspunkt når en stor, markedsdominerende aktør bryter loven gjentatte ganger og åpenbart med vilje, i din disfavør. Prøv, jeg tenker du evner det om du bare slipper løs tankene et øyeblikk. 

 

Microsoft har blitt dømt for dette allerede før. De vet hva de gjør. Men de mister markedsandel raskt, og velger å ignorere det de vet. 

 

Forresten er utsagnet ditt bare en stor, illeluktende billeball. Det er ingen som har klaget over at Edge er default nettleser. Klagen går på at dersom kunden velger noe annet som default nettleser, så endrer Microsoft det tilbake til Edge, mot kundens vilje og etter at kunden har gjort bevisste handlinger på å finne ut hvordan man bytter default nettleser, og så har gjennomført denne endringen. Og Microsoft har nå reversert kundens valg ikke bare en gang, men flere ganger. 

 

Hvis denne kunden i tillegg har som jobb å lage en mer attraktiv nettleser, og så må oppleve dette gjentatte ganger, skulle han bare ha holdt kjeft og latt som ingenting? 

 

Ville du? I don't think so. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har det blitt slik at Digi slipper til von Tetzchner uansett hva slags vås han måtte lire av seg denne uken?

 

Det er dog pussig at Digi skriver om Vivaldi og von Tetzchner nærmest hver eneste uke, og aldri ett eneste kritisk ord.

Har redaksjonen vurdert å endre navn på sin publikasjon fra "Digi" til "Vivaldi-bloggen"?

 

En nettleser som har noe sånt som 0.04% av markedet, har fått intet mindre enn 13 artikler på trykk, flere av de rent skryt over hvor fortreffelig Vivaldi er.

 

26. JAN. 2017 - Opera-gründer Jon von Tetzchner langer ut mot Microsoft

20. DES. 2016 - INTERVJU: VIVALDI TECHNOLOGIES

10. DES. 2016 - Mange norske nettbutikker fortjener fortsatt stryk­karakter

22. APRIL 2016 - Jon vil kopiere Opera helt ned til smådetaljene

13. APRIL 2016 - Hyller Norge som landet der man bør starte IT-bedrifter

6. APRIL 2016 - Brukerne våre er kresne

10. FEB. 2016 - Jon von Tetzchner: – Operas skjebne er trist

3. NOV. 2015 - Nettleseren Vivaldi begynner å ta form

15. MAI 2015 - Det er mange der ute som trenger Vivaldi

28. APRIL 2015 - Det går fremover for Vivaldi

9. MARS 2015 - Vivaldi med ny testversjon

4. FEB. 2015 - Fantastisk mottakelse for Vivaldi

27. JAN. 2015 - Smeller til med ny norsk nettleser

 

I samme periode finnes det kun noen få artikler om Edge og Chrome, de fleste av de omhandler sårbarheter og den slags.

 

Her jamrer altså von Tetzchner seg over at Microsoft velger å pakke sin egen nettleser med sitt eget operativsystem, og at operativsystemet til stadighet forsøker å tilbakestille innstillingene slik at brukeren benytter deres egen nettleser.

 

Han har jo forsåvidt et poeng, i og med at Microsoft tidligere har blitt dømt for å forsøke å påtvinge IE på brukerne sine, men den gangen Microsoft ble dømt for å utnytte sin monopolsituasjon, var nettlesermarkedet helt annerledes.

 

Nå i dag har Chrome 75% av markedet, mens Microsoft har 5%, det er lite sannsynlig at Microsoft ville bli dømt for å skape en monopollignende situasjon i dag.

 

Alt tyder på at brukerne av Windows helt fint klarer å velge en annen nettleser, problemet for von Tetzchner er vel heller at de velger Chrome, ikke Vivaldi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har det blitt slik at Digi slipper til von Tetzchner uansett hva slags vås han måtte lire av seg denne uken?

Det skjer ikke så skrekkelig mye i norsk IT-bransje og Tetzchner er en fin kilde av interessante utspill. Jeg kan vel anbefale å sende inn saker til tips@digi hvis du ønsker å se andre fjes på trykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er brukerfeil, ikke noe MS feil.

 

Skal du unngå dette så bør du kanskje lage deg en normal bruker å ikke sitte med administrator konto.

 

La meg ta en eksempel. Først og fremst, Microsoft lager Windows til alle grupper, IT pros, gamere, n00bs, gamle folk osv... Når du installerer en stor oppdatering (for eksempel) Firefox, så trenger du administrator rettigheter til det, riktig? 

Hvergang jeg installerer ny maskin og installerer (chrome, bruker det selv) så får jeg opp "om jeg vil gjøre dette til standardnettleser" så svarer jeg ja, riktig? Ok... 

 

Hva skjer om du avinstaller Firefox? Edge går automatisk som default.

Hva skjer når du installere stor oppdatering til Firefox? Jo du får prompt som spør om du vil gjøre dette til default igjen.

 

Dette er bare for brukeren beste, om man blir irritert, gjør som jeg skrev på første setning.

 

Mange vil fortsatt stille spørsmålet hvorfor det skjer? Jo, fordi...veldig mange apps, api, softwares, defender (for å nevne noen) er avhengig av en nettleser (Edge, siden det er default på Win10) så er det selvfølge den vil skifte til eieren (kaller edge for eier siden den er default ved ny install av win10) fordi andre programmer apps er avhengig av det.

 

Jeg har opplevd dette med store PDF programmer, dette er default og en del av sikkerhet.

 

Du vil ikke at en bruker skal plutselig sitte uten nettleser, selvom DU vet hva du kan gjøre med det så betyr ikke resten av verden kan det. Ikke alle kan navigere til settings bla bla bla og endre default web-browser.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Dette er brukerfeil, ikke noe MS feil.

 

Skal du unngå dette så bør du kanskje lage deg en normal bruker å ikke sitte med administrator konto.

 

La meg ta en eksempel. Først og fremst, Microsoft lager Windows til alle grupper, IT pros, gamere, n00bs, gamle folk osv... Når du installerer en stor oppdatering (for eksempel) Firefox, så trenger du administrator rettigheter til det, riktig? 

Hvergang jeg installerer ny maskin og installerer (chrome, bruker det selv) så får jeg opp "om jeg vil gjøre dette til standardnettleser" så svarer jeg ja, riktig? Ok... 

 

Hva skjer om du avinstaller Firefox? Edge går automatisk som default.

Hva skjer når du installere stor oppdatering til Firefox? Jo du får prompt som spør om du vil gjøre dette til default igjen.

 

Dette er bare for brukeren beste, om man blir irritert, gjør som jeg skrev på første setning.

 

Mange vil fortsatt stille spørsmålet hvorfor det skjer? Jo, fordi...veldig mange apps, api, softwares, defender (for å nevne noen) er avhengig av en nettleser (Edge, siden det er default på Win10) så er det selvfølge den vil skifte til eieren (kaller edge for eier siden den er default ved ny install av win10) fordi andre programmer apps er avhengig av det.

 

Jeg har opplevd dette med store PDF programmer, dette er default og en del av sikkerhet.

 

Du vil ikke at en bruker skal plutselig sitte uten nettleser, selvom DU vet hva du kan gjøre med det så betyr ikke resten av verden kan det. Ikke alle kan navigere til settings bla bla bla og endre default web-browser.

 

Beklager, men jeg tror du må forsøke forstå problemstillingen før du forsøker forklare den. Nullstilling av standard nettleser berører ingen av de poengene du trekker inn her.

 

Problemstillingen er som følger:

Enkelte oppdateringer i Windows Update nullstiller default nettleser. Årsaken kan være mer komplisert, men utfallet er kun én ting: at de som har tatt et valg, og aktivt gjort grep for at Edge ikke skal være standard nettleser, likevel får Edge som standard nettleser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Beklager, men jeg tror du må forsøke forstå problemstillingen før du forsøker forklare den. Nullstilling av standard nettleser berører ingen av de poengene du trekker inn her.

 

Problemstillingen er som følger:

Enkelte oppdateringer i Windows Update nullstiller default nettleser. Årsaken kan være mer komplisert, men utfallet er kun én ting: at de som har tatt et valg, og aktivt gjort grep for at Edge ikke skal være standard nettleser, likevel får Edge som standard nettleser.

 

Og nå er nullstilling er stort problem? Sånn i tilfelle da folk klikker på en link fra epost-appen og bruker Edge i stedet for Opera, og aldri legger merke til det selv, og glemmer at den er installert siden de ble ikke imponert nok til å huske om at de har Opera, og dermed er det et "stort problem"?

Herregud må jo være tidenes teiteste unnskyldning. Må nesten spørre Google om råd hvordan de klarte å bli så populære med Chrome uten å grine på MS hele tiden.

Lenke til kommentar
Herregud må jo være tidenes teiteste unnskyldning.

 

Unnskyldning? Det er jo du som unnskylder de som tar kundens valg og overskriver med eget valg. Du bedriver unnskyldning, det jeg gjør er å forklare hva som skjer og hvorfor dette kan oppleves som irriterende. Om ikke du ville opplevd det som irriterende om noen bevisst gikk inn for å fjerne det valget du har gjort, så fint for deg. Jeg blir ikke irritert jeg heller, bruker så mange nettlesere at default ikke betyr noe for meg. Men jeg synes dette er skikkelig dårlig kundehåndtering, å bevisst fjerne valgene de har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok DU som må forstå problemet, dessverre!

 

Siden Edge er bygd inn i OS så er det helt åpenbart at ting resettes ved enkelte oppdateringer. Det er ikke 100% sikker at Firefox/Chrome vil fungere for alle når nye OS oppdateringer er installert, Microsoft derimot vet at det vil fungere på nettleseren Edge og at andre programmer vil fungere optimalt.

 

Det kan ikke mozilla eller google garantere noe for når Microsoft kjører ut nye oppdateringer.

 

Jeg prater ikke hva som er best for meg eller noe, men for folk flest.

 

Se; sikkerhet (igjen).

 

Dette er bare et problem om du gjør det til et problem.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er dog pussig at Digi skriver om Vivaldi og von Tetzchner nærmest hver eneste uke, og aldri ett eneste kritisk ord

Hvilke kritiske ord tenker du på da?

 

Og hvorfor skulle ikke en av Norges mest suksessrike gründere, som i tillegg har hatt stor innvirkning på WWW generelt og det globale nettlesermarkedet, få oppmerksomhet i norske medier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg oppgraderte ifra w7 til w10 så husker jeg ikke om jeg ble spurt om jeg ville sette firefox som default browser, men uansett hvor mange store og små updates siden da har jeg ALDRI blitt spurt om noe endring av nettleser eller om jeg ville sette firefox etc som default nettleser eller at edge bare blir default igjen automatisk, så enten er jeg the computer whisperer eller så er de fleste amatører, stryk det som ikke passer.

Og alt jeg åpner, åpnes i firefox, the superior browser of them all.

 

Pleide å bruke opera på tlf både før og etter inntoget av smart phones, men det døde jo sånn passe fort ut det også etter noen år.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Når jeg oppgraderte ifra w7 til w10 så husker jeg ikke om jeg ble spurt om jeg ville sette firefox som default browser, men uansett hvor mange store og små updates siden da har jeg ALDRI blitt spurt om noe endring av nettleser eller om jeg ville sette firefox etc som default nettleser eller at edge bare blir default igjen automatisk, så enten er jeg the computer whisperer eller så er de fleste amatører, stryk det som ikke passer.

 

Om du ikke tror på oss og ikke tror på et firma som utvikler nettlesere, hva om du da tror på Microsoft?

 

http://news.softpedia.com/news/microsoft-warns-that-windows-10-anniversary-update-resets-some-pc-settings-506920.shtml

 

Forresten kan Mozilla få svare på hva som skjedde når du oppdaterte - Edge ble satt til default, og de var ikke noe mer fornøyd enn Vivaldi er denne gangen:

 

https://arstechnica.com/information-technology/2015/07/windows-10-upgrade-resets-your-default-browser-to-edge-mozilla-is-very-unhappy/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo ikke det at jeg ikke tror på folk, men brukerfeil er alt jeg har å si.

Hos meg står det nå firefox der(system>standard apps) og jeg har aldri endret det siden dag 1 når jeg oppgraderte og har ikke endret eller fått spørsmål om å endre når jeg fikk anniversary updaten heller, men er det det der dere syter over?

Hvem faen er det som ikke pinner mest brukte programmer nede på start linja?

Og alt jeg åpner med mindre jeg ikke sitter i chrome åpnes i defualt browsern, firefox.

Og nei, jeg tror at fleste parten er amatører når jeg aldri har hatt dette problemet og jeg er en amatør så det lover ikke så godt for resten av folket.

Viste nesten ikke engang om System>standard apps, har aldri for vane å rote altfor mye rundt, men er vel også derfor jeg sjelden støter på problemer.

 

Jeg har vært påpasselig med å sjekke om noen innstillinger er endret etter HVER update jeg får og mine innstillinger endres aldri, som enkelte også klager over, det er også flere enn bare meg som ikke har ett problem med dette.

Og det at IE/edge ble satt som default når man oppgraderte ifra w7/w8 er jo bare rett å rimelig å forvente, du innstallerte jo teknisk sett ett nytt OS og det tok 10sek å endre tilbake, som det blei klagd på i andre linken din, den er forøvrig ifra juli 2015, relevant much?

Nei, det har ingenting med nyere updates å gjøre, når det snakkes om at det var under upgrade at ting blei endra og det mener jeg man må forvente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...