Gå til innhold

Hvilket parti har du tilhørighet til?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyre kanskje FRP, er i tvil. Synes utdanningsreformen er gått ut på dato. Et system som lar dårlige lærere undervise. Var en 70+ år gammel tysk lærer som var helt på bærtur. Flere klasser som klagde på han og løsningen på problemet var at skolen bare rotere på klasser slik at en helt annen klasse fikk akkurat samme problem. 

 

Makan til bortkastet tid og ikke minst umotiverende. Skulle gjerne valgt bort nynorsk og fått mer matte da jeg trengte mer av dette, evt andre fag.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg til Rød og SV om ikke de drev å fjaset så mye om klimaavgifter, miljø og global oppvarming.. Stemte på SP ved siste valg..

 

Begrunnelse:

Jeg liker at ting er statlig, ønsker ikke at noe skal tjene penger på tjenester som er mer eller mindre obligatorisk for folk flest. Skole, Helsetjeneste, Internett, Strøm, Vann, Kloakk etc.. Alt dette burde vært en fast årlig avgift, så det ikke skaper hodebry for de som har litt mindre penger å rutte med.. Ingen bør tjene penger på ting vi er mer eller mindre pliktig til å ha..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg til Rød og SV om ikke de drev å fjaset så mye om klimaavgifter, miljø og global oppvarming.. Stemte på SP ved siste valg..

 

Begrunnelse:

Jeg liker at ting er statlig, ønsker ikke at noe skal tjene penger på tjenester som er mer eller mindre obligatorisk for folk flest. Skole, Helsetjeneste, Internett, Strøm, Vann, Kloakk etc.. Alt dette burde vært en fast årlig avgift, så det ikke skaper hodebry for de som har litt mindre penger å rutte med.. Ingen bør tjene penger på ting vi er mer eller mindre pliktig til å ha..

 

Men da er du mot konkurranse? Hva om en privat tilbyder kan gi noe som er bedre og billigere enn det statlige eller kommunale, er ikke det ok at folk får velge det da? Venezuela er jo et prakteksempel på hva som skjer når man lar ideologi gå først og nasjonaliserer alt som er.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville holdt meg til Rød og SV om ikke de drev å fjaset så mye om klimaavgifter, miljø og global oppvarming.. Stemte på SP ved siste valg..

 

Begrunnelse:

Jeg liker at ting er statlig, ønsker ikke at noe skal tjene penger på tjenester som er mer eller mindre obligatorisk for folk flest. Skole, Helsetjeneste, Internett, Strøm, Vann, Kloakk etc.. Alt dette burde vært en fast årlig avgift, så det ikke skaper hodebry for de som har litt mindre penger å rutte med.. Ingen bør tjene penger på ting vi er mer eller mindre pliktig til å ha..

 

Men da er du mot konkurranse? Hva om en privat tilbyder kan gi noe som er bedre og billigere enn det statlige eller kommunale, er ikke det ok at folk får velge det da? Venezuela er jo et prakteksempel på hva som skjer når man lar ideologi gå først og nasjonaliserer alt som er.

 

Det er jo ikke konkurranse på nødvendige produkter og tjenester.. Så selger vi jo bare til utlandet..

 

Strøm var statlig.. Det var for noen 10år tilbake i tid en fast strømpris her i landet, statlig og lik over hele landet... Ble det tatt formye penger, gikk det inn i statsbudsjettet om de tjente noe..

 

Nå er går de private-eide strømselskapene flere hundre millioner i overskudd hvert år, de har aldri tjent mer penger nå enn før.. Hvor går overskudded? Ja, til private aksjonærer, ikke til utbygging av bedre infrastruktur og bedre fordeler for oss kundene.. Og hver gang det er noe galt, sier de, at ja, strømkundene må ta regningen for Regjeringens politikk når de gjør noe som ikke er lønnsomt for de.. 

 

Jeg er derimot for konkuranse.. Men tjenester som vi har få tilbydere av og er mer eller mindre monopol på og er pliktig for en innbyger å eie mener jeg bør ha en kontroll over å sikre at innbygere i landet har en tjeneste som ikke koster mer en den faktisk kostprisen det er å gi..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes Liberalistene bygger på viktige verdier som man bør etterstrebe. Et stort problem med dette partiet er, til tross for deres tiltro til vitenskap og fornuft, benektingen av klimaendringer. Man kan helt klart ha sine egne meninger, men ikke sine egne fakta. Dersom 99% av verdens forskningsrapporter på feltet peker i en retning, og man velger å bruke den resterende 1% til å underbygge sine egne argumenter, kan man i det hele tatt si at man har vitenskapelig støtte? Hører også stadig folk hevde at de 99% er basert på korrupsjon i FN osv osv. Man kan selvsagt aldri være helt sikker på noe som helst, men slike konspirasjonsterier leder ikke verden videre og det vil på samme tid tilsi at man mister tiltro til den vitenskapelige metode. Den samme metoden som har gitt oss den kunnskapen vi har i dag kontra for si 3000 år siden.

Endret av Mos Def
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Liberalistene fordi jeg er for fred og mot politikk. Alle bør få være i fred og gjøre som de vil så lenge de ikke krenker andres tilsvarende rett. Det er umoralsk/ondskapsfullt å bruke tvang mot andre mennesker.

 

Anarki med andre ord. OK.

 

 

Har Singapore anarki? Det er et godt eksempel på et land som har liberalisert samfunnet ganske mye, økonomisk sett. Liberalistene reklamerer også på nettsidene om et sterkt politi og rettsvesen. Anarki er nok en ganske feil måte å male Liberalistene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Liberalistene fordi jeg er for fred og mot politikk. Alle bør få være i fred og gjøre som de vil så lenge de ikke krenker andres tilsvarende rett. Det er umoralsk/ondskapsfullt å bruke tvang mot andre mennesker.

 

Anarki med andre ord. OK.

 

 

Har Singapore anarki? Det er et godt eksempel på et land som har liberalisert samfunnet ganske mye, økonomisk sett. Liberalistene reklamerer også på nettsidene om et sterkt politi og rettsvesen. Anarki er nok en ganske feil måte å male Liberalistene på.

 

 

Singapore er at ganske godt stykke fra hva liberalistene mener, enda det er noen ting som er nærmere (som det er i de fleste samfunn)

 

AtW

Lenke til kommentar

Som hva da? Og jeg snakker om økonomisk liberalisering, ikke sosiale problemer som dop og prostitusjon.

 

Det er jo en ganske massiv ting akkurat det da, å se bort i fra gigantiske deler av det politiske systemet. Spesielt når kritikken er "anarki", som neppe er en kritikk mot økonomisk liberalisering alene. Men ting som kan nevnes er jo at singpore som stat bruker penger på langt mer enn politi og forsvar, en selskapsskatt som ikke er høy akkurat, men på nivå med maks inntektsskatt. Statlig kontrollerte bedrifter står moderat sterkt og styrer noe av markedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...