Gå til innhold

Stadig flere velger mobilabonnement med fri EU-roaming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før andre land også blir inkludert. Konkurransen vil sørge for det. "3" i Danmark inkluderer ikke bare EU/EØs, men også Kina, Sri Lanka, Indonesien (inkl Bali) og Macao. Hvis jeg iike tar helt feil er USA, Canada, Australia og NewZealand også inkludert.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et abonnement med EU pakke, men avventer nå til 1. juli før jeg foretar meg noe mer. Hvis f.eks Hello bare fjerner roaming og inkluderer alt i sine eksisterende pakker så beholder jeg dem.

 

PS: Chilimobil skal ha 349,- for sitt abonnement med 10 GB EU. Ikke 359,-

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

> Den 15. juni i år vil alle mobiloperatører i Norge måtte tilby fri roaming og like priser i hele EU/EØS-området, men flere norske operatører har allerede inkludert det i abonnementene sine

 

Dette er litt uklart:

* Telenor og Telia (som eksempler) tilbyr fri roaming (med visse begrensninger?) innen EU/EØS-området, men disse abonnementene er *dyrere* enn abonnementer som kun har fri roaming innen Norge eller Norden, dvs. det er ikke samme priser i hele området??

* Jeg trodde det var slik at *ingen* abonnement har lov til å ta roaming-avgifter innen EU/EØS-området etter sommeren 2017??

 

Med andre ord: etterlever teleselskapene regelverket dersom kun *noen* av deres abonnementer tilbys uten roaming-avgifter, mens andre (og billigere) abonnementer kun gir roaming-fritak innen begrensede områder (f.eks. Norge, Norden, e.l.)?

Lenke til kommentar

USA er det kritiske for meg, og jeg ser for meg at man virkelig kan få de fleste nordmenn til ta steget ved å inkludere de mest populære landene i tillegg til EU.

Chess har alt USA for 0.99øre eller noe per MB.

Jeg håper nå som prisen om europa er "ferdig" kan vi få økt fokus på datapakker samt spesialnummer som enda er smekkdyrt  

Lenke til kommentar

Canada er jo i bakevja hva gjelder mobilprising. Der har de ihvertfall tatt heftig betalt før, og de har også hatt en annen måte å prise trafikken på enn oss. Vi er litt bortskjemte i Norge sånn sett sammenliknet mot Canada. Har ikke sjekket hva slags prising-metode de følger i dag 2017.

 

Å få overtalt kanadiske mobiloperatører til å dele av seg uten at det betales heftig for det, det tror jeg man kan glemme.

 

 

EDIT:

OK, det kan være at ting har bedret seg:

https://www.fido.ca/nac/#/choose-plan

 

Var tidlig på 2000-tallet en gang jeg har et forhold til det. Tror faktisk en måtte betale minuttpris for å motta samtaler fra andre også, altså ikke kun ringe ut (den gang). Hvordan det spørsmålet stiller seg nå i dag har jeg ikke begrep om.

 

http://globalnews.ca/news/3007092/the-best-cheapest-cellphone-plan-in-canada-in-2016/

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Canada er jo i bakevja hva gjelder mobilprising. Der har de ihvertfall tatt heftig betalt før, og de har også hatt en annen måte å prise trafikken på enn oss. Vi er litt bortskjemte i Norge sånn sett sammenliknet mot Canada. Har ikke sjekket hva slags prising-metode de følger i dag 2017.

 

Å få overtalt kanadiske mobiloperatører til å dele av seg uten at det betales heftig for det, det tror jeg man kan glemme.

 

 

EDIT:

OK, det kan være at ting har bedret seg:

https://www.fido.ca/nac/#/choose-plan

 

Var tidlig på 2000-tallet en gang jeg har et forhold til det. Tror faktisk en måtte betale minuttpris for å motta samtaler fra andre også, altså ikke kun ringe ut (den gang). Hvordan det spørsmålet stiller seg nå i dag har jeg ikke begrep om.

 

http://globalnews.ca/news/3007092/the-best-cheapest-cellphone-plan-in-canada-in-2016/

Det er ikke sikkert at de kanadiske operatørene er griske, det kan hende at fortjenesten går i lomma på din egen operatør. En sjekk av norske operatørers priser for bruk i USA og Kanada viser at USA er billig mens Kanada er dyrere. Det er ikke SÅ store forskjeller mellom kostnadsnivået i de to landene, så min tolkning er at operatørene velger å ta ut fortjenesten i Kanada, fordi USA er et marked der flere reiser (tror jeg) og at det er mer fokus på prisene der. Begge landene er med i NANPA, noe som tyder på at de kan ha nokså like priser.

 

Når jeg ser at danske 3 kan tilby roam like home i både USA og Kanada (pluss Australia og NZ) så tyder det på at det er lave inkjøpspriser der, ikke at de vil være snille. Chess tar 19 øre per MB i USA, Talkmore tar litt mer, så innkjøpsprisene er nok lave.

 

Ellers er det riktig at man blir (eller ble) belastet for inngående mobilsamtaler i USA. Det skyldes at det koster det samme å ringe til mobil, faks, fastlinje og personsøker, og at den ekstra kostnaden for radiospranget blir belastet mobilabonnenten gjennom lik pris for inngående og utgående samtaler.

 

Edit: typos.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

Chess har alt USA for 0.99øre eller noe per MB.

19 øre per MB og SMS, 49 øre per minutt.  :)

 

Men det blir ektremt dyrt å bruke mye, bruke mobilen 5-15 minutter da kostet det 300 kr.

Så det sier litt, har man ikke wifidekning på hotelrommet blir det dyrt. Bare å laste ned noe.

 

Chess bekrefter de ikke ha datapakker i utlandet. Dermed får man kun tilbud om 19 øre per mb.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Chess har alt USA for 0.99øre eller noe per MB.

19 øre per MB og SMS, 49 øre per minutt.  :)

 

Men det blir ektremt dyrt å bruke mye, bruke mobilen 5-15 minutter da kostet det 300 kr.

Så det sier litt, har man ikke wifidekning på hotelrommet blir det dyrt. Bare å laste ned noe.

 

Chess bekrefter de ikke ha datapakker i utlandet. Dermed får man kun tilbud om 19 øre per mb.

 

Du ser på ganske tunge filmer for og klare bruke så mye på kort tid med gjeldene priser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

> Den 15. juni i år vil alle mobiloperatører i Norge måtte tilby fri roaming og like priser i hele EU/EØS-området, men flere norske operatører har allerede inkludert det i abonnementene sine

 

Dette er litt uklart:

* Telenor og Telia (som eksempler) tilbyr fri roaming (med visse begrensninger?) innen EU/EØS-området, men disse abonnementene er *dyrere* enn abonnementer som kun har fri roaming innen Norge eller Norden, dvs. det er ikke samme priser i hele området??

* Jeg trodde det var slik at *ingen* abonnement har lov til å ta roaming-avgifter innen EU/EØS-området etter sommeren 2017??

 

Med andre ord: etterlever teleselskapene regelverket dersom kun *noen* av deres abonnementer tilbys uten roaming-avgifter, mens andre (og billigere) abonnementer kun gir roaming-fritak innen begrensede områder (f.eks. Norge, Norden, e.l.)?

Det er helt riktig at det ikke er anledning til å ta betalt for roaming innen hele EU/EØS etter 15.6.2017. Jeg er usikker på selve datoen, men dette skal uansett tre i kraft i løpet av sommeren. Flere norske aktører har allerede tilpasset seg dette kravet, blant dem Telia, Telenor, Chilimobil og Talkmore. Hvis jeg ikke husker feil var det sånn at Telia bare inkluderte roam like home i de fleste av pakkene sine, mens de andre har laget nye pakker der roaming ble inkludert. Hvis du leser prislistene nøye, ser du at det som regel er færre GB inkludert i de nye pakkene.
 
Det er en mulighet for at de som ikke har tilpasset seg, vil lage nye pakker frem mot sommeren og stanse salget av de gamle pakkene. Det er ikke lett å spå noe eksakt om dette, for her er det markedet som rår. Telia og Telenor ligger per i dag lengst fremme i å tilpasse seg de nye roaming-kravene, og for at de fortsatt skal være ledende kan det tenkes at de tilbyr enda mer frem mot sommeren. Dette kan enten være at USA/Canada/Australia/NZ blir inkludert, eller at du betaler samme pris for å ringe til EU/EØS som du betaler for innenlandske samtaler.
 
Spennende blir det uansett.  :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er vel mer snakk om at man blir presset på å bytte over til fri roaming abonnnement.

Ja, faktisk. Du tvinges altså til å kjøpe en vare du muligens ikke har bruk for, men sånn har det faktisk blitt etter at vi fikk pakker med ubegrenset tale. Hva skal jeg egentlig med ubegrenset tale, som bare ringer Rælingen pizza to ganger i måneden?

 

De norske operatørene må uansett kjøpe tilgang til utenlandske nett, og den kostnaden må kundene ta, gjennom økte priser. Selv om grossistprisene er regulert av EU, vil de fortsatt være en utgift som kundene må dekke.

 

For å sette det på spissen: alle operatører i EU er tvunget til å kjøpe tjenester av hverandre som de ikke kan viderefakturere direkte. Derfor må prisene opp. Synd men sant.

 

Edit: presiseringer

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

Det er vel mer snakk om at man blir presset på å bytte over til fri roaming abonnnement.

Ja, faktisk. Du tvinges altså til å kjøpe en vare du muligens ikke har bruk for, men sånn har det faktisk blitt etter at vi fikk pakker med ubegrenset tale. Hva skal jeg egentlig med ubegrenset tale, som bare ringer Rælingen pizza to ganger i måneden?

 

De norske operatørene må uansett kjøpe tilgang til utenlandske nett, og den kostnaden må kundene ta, gjennom økte priser. Selv om grossistprisene er regulert av EU, vil de fortsatt være en utgift som kundene må dekke.

 

For å sette det på spissen: alle operatører i EU er tvunget til å kjøpe tjenester av hverandre som de ikke kan viderefakturere direkte. Derfor må prisene opp. Synd men sant.

 

Edit: presiseringer

Det er jo ikke tvil om at mobilabonnementene har blitt vanvittig mye billigere med åra, ikke minst etter innføring av fri tale/SMS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...