Gå til innhold

Stadig flere velger mobilabonnement med fri EU-roaming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

I 1993 kostet abo hos NetCom 199 kroner per måned, og det kostet 2,99 per minutt å ringe. Ringe var det eneste du kunne gjøre. Omregnet til dagens priser er det 318 kroner per måned og 4,78 per minutt. Joda, verden går fremover.

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel mer snakk om at man blir presset på å bytte over til fri roaming abonnnement.

Ja, faktisk. Du tvinges altså til å kjøpe en vare du muligens ikke har bruk for, men sånn har det faktisk blitt etter at vi fikk pakker med ubegrenset tale. Hva skal jeg egentlig med ubegrenset tale, som bare ringer Rælingen pizza to ganger i måneden?

 

De norske operatørene må uansett kjøpe tilgang til utenlandske nett, og den kostnaden må kundene ta, gjennom økte priser. Selv om grossistprisene er regulert av EU, vil de fortsatt være en utgift som kundene må dekke.

 

For å sette det på spissen: alle operatører i EU er tvunget til å kjøpe tjenester av hverandre som de ikke kan viderefakturere direkte. Derfor må prisene opp. Synd men sant.

 

Edit: presiseringer

Det er jo ikke tvil om at mobilabonnementene har blitt vanvittig mye billigere med åra, ikke minst etter innføring av fri tale/SMS.

 

Det har vel blitt noe billigere med årene med tanken på "konkuransen" vi har her til lands..? Derimot, så har vi vel fortsatt en av europas dyreste abonnement hvis jeg ikke tar helt feil?

Nå er det jo ikke fri tale, du betaler jo for dataen som brukes :p

Lenke til kommentar

Det blir veldig spennende å se om det dukker opp noen slags postadresse-selskaper som folk vil benytte seg av for å spare penger på mobilabonnementer (gitt at tjenesten med postadresse i fremmede land er rimelig nok. F.eks. innskanning og e-posting til deg). Eller om det kreves landets personnummer for å kunne ha abonnement der.

 

Vil fri-roaming i EU også gjelde kontantkort? Et knippe på en tre-fire slike kort fra forskjellige land, så er man kanskje dekket for disse tidsbegrensningene i bruk. Det er også blitt veldig rimelig med lavkostflyturer, så det å bevege seg i Europa er jo en mulighet for den som er litt fleksibel og ivrig på å nyte det billigste. (litt mye jobbing for å tjene det lille ekstra kanskje)

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva faen, så jeg skal måtte vente til mai for avklaring i dette spørsmålet om priser ved EU-reise, alt er likt som det var tidligere prismessig, ingen forbedringer å se?

 

Chess er jeg abonnent hos foreløpig. Skal en tur til utlandet før den tid. Bør jeg bytte mobiloperatør for så å bytte tilbake eller til en mobiloperatør jeg kan leve med etter ferieturen? Jeg savner info om priser og min framtid som kunde hos Chess i forhold til alle disse utenlandsspørsmålene (priser, roaming og sånn).

 

https://www.chess.no/mermoro/nyheter/2015/Priser-i-utlandet

Endret av G
Lenke til kommentar

Men er det bare Telenor-leiren som har tilbud om gi deg en bekymringsfri utenlandstur regningsmessig da? Eller snakker de bare piss i reklamen sin og har dårlige tilbud de også foreløpig? Jeg har rett og slett ikke giddet å besøke de forskjellige operatørene denne gang enda. Stjelenor frister lite å gå tilbake til (5-siffrede numre saken)  :omg:

Endret av G
Lenke til kommentar

Sakset i fra Chess websiden:

 

  • Fri bruk av SMS og MMS til lokale numre i EU, EØS og Sveits og hjem til Norge

 

Merket meg denne ordlyden. Forstår at jeg kan sende SMS og MMS til en spanjol f.eks. om jeg er i Spania. Men kan jeg gjøre det samme mellom de personene som har et annet norsk mobilselskaps abonnement når jeg er i Spania, uten at det påløper noe ekstra luriumsprising?

 

Selvsagt så må jo den andre i reisefølge betale for sitt mottak alt ettersom hva slags abonnement de har skaffet seg. Men, jeg spør utelukkende for hva som nedtegnes på min egen mobilregning i EU-landene.

 

Dekkes det av ordlyden "hjem til Norge" på tross av at jeg ikke vet om vedkommende (mottaker) befinner seg i Norge? Jeg vet jo at vedkommende befinner seg i Spania, men er dette underordnet hva som belastes meg. Jeg velger nesten å tolke det slik at jeg faktisk ringer personen til hjem til Norge fra min mobilregnings ståsted.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Frank Olsen: det er bare Telia som har policy om fri bruk i EU.

@G: Telia har store problemer med å si hva roam like home innebærer, men sånn er det:

 

- du kan bruke datakvoten i hele EU

- du kan ringe og sende SMS/MMS fritt til alle norske nummer, uansett hvor mottakeren befinner seg.

- du kan ringe og sende SMS/MMS fritt til alle nummer hjemmehørende i det landet du befinner deg, uansett hvor mottakeren befinner seg.

 

Med EU menes også EØS og Sveits.

Lenke til kommentar

Men er det bare Telenor-leiren som har tilbud om gi deg en bekymringsfri utenlandstur regningsmessig da? Eller snakker de bare piss i reklamen sin og har dårlige tilbud de også foreløpig? Jeg har rett og slett ikke giddet å besøke de forskjellige operatørene denne gang enda. Stjelenor frister lite å gå tilbake til (5-siffrede numre saken)  :omg:

 

Telia ja. Jeg gikk over til Telia før vi reiste ut av Norge i august og brukte abonnementet hele Desember. Kosta meg 299,- pr. mnd.
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan komplett og ice er som selskap, men komplett må jo nesten være de som har gjort det smartest, kjøp 1GB for 99kr også slå på roam tingen når du skal reise, så og si alle andre selskaper så må du jo betale ekstra for slik fri roaming selv når det ikke brukes, syns egentlig 99kr for 1GB er sånn akkurat nesten for mye.
Fordelen med ice er jo at du ikke må betale ekstra når du har brukt opp det du har kjøpt, de struper hastigheten, men du kan da fortsatt bruke nettet til basic stuff.
Komplett får du jo 10GB for 399kr, ingen andre kan tilby så mye for den prisen, ikke noe god pris uansett spør du meg, men jeg er grisk som faen, hos andre selskap så får du som regel bare 5GB for 399kr, hello har vel 10GB for 294kr, men de har vel ikke slik fri roaming greie, 20GB for 398kr hos hello.
Telenor er jo kriminelle, de skal har 150kr eller noe for 500MB, at de har lov til å prise det slikt.

Skulle ønske det fantes noe ala kundeanmeldelser for mobil selskap, er nå litt skeptisk til alt av disse forskjellige selskapene.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Ga deg +1 (jeg også)
 

Nå har jeg jobba som et svin med å informere, uten å få en eneste upvote. Skjerp dere.

 
Fant denne kampanjen.
 
Får man de 60 Gigabyte'ne til bruk i f.eks. Spaniaferieuken også? Bruke disse 60 Gigabytene mens man er i Spania? Bruker ikke 1 Gig en gang, og jeg har 5 Gig abon. hos Chess. Så tviler på at jeg bruker særlig mange Gig i Spania, men det kan gå med noen flere om ting er fritt å bruke. Er relativt kjent på stedet, så vet ikke helt om jeg får særlig glede av fri roaming, men det kan jo ikke skade å ha det.
 
Kilde: Telia abonnementsinfo-siden

** Kampanjen innebærer 60 GB pr måned i to måneder. For nye kunder gjelder kampanjen ved bestilling til og med 31. januar 2017. Eksisterende kunder med SMART Pluss, Pluss Ekstra, Super, Total og Total 20 GB får automatisk 60 GB i 2 måneder f.o.m. 8. november 2016.[/size]

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...