Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beholde eller selge bil?


Anbefalte innlegg

Hei, blir glad om jeg får litt hjelp på et valg jeg ikke klarer helt å bestemme meg for.

 

Har pr. i dag 2 biler, må på grunn av samlivsbrudd kvitte meg med den ene.

 

Har tre barn, og to-tre ganger i året blir det langtur med disse. Har ellers 12 mil tur/retur pendlervei hver dag til jobb. Må ha hengerfeste.

 

Bil 1: Liten stasjonsvogn bensin, gått 280.000km, nettopp EU-godkjent. God stand. Ikke hengerfeste, ikke takrails. Ikke noe lån. Salgsverdi ca. 15.000,-. Hendig og kjekk å pendle med, men mangler cruise.

 

Bil 2: Stor stasjonsvogn/flerbruksbil (7 seter) diesel. Gått 99.000km, EU ut 2017, pen og i god stand. Hengerfeste og takrails. Lån ca. 120.000,-, salgsverdi 110-120.000,- (ved privatsalg). Litt mer "skute" å kjøre småveier med, men har cruise som er fin på strekkene.

 

Går jeg for bil 1 må jeg bruke ca. 8000,- på å få montert hengerfeste, og får utfordringer med bagasje når jeg skal ha med ungene. Dog antagelig minimale bilutgifter frem til neste EU-kontroll (der det mest sannsynlig er mest økonomisk å skrape bilen).

 

Går jeg for bil 2 får jeg ekstrakostnad på ca. 3000,-/mnd (lån pluss kaskoforsikring). Sparer 3-5.000,- årlig på drivstoff. Slipper å kjøpe ny bil om to år (kan vel antageligvis ha denne i 4-6 år).

 

Hva tror dere? Jeg klarer å betale for bil 2, men det blir selvfølgelig trangere økonomisk enn med bil 1. Men siden jeg med bil 1 likevel må kjøpe ny bil til minst 60.000,- om to år synes jeg det er vanskelig å ta en avgjørelse...

Endret av snapshooter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en bil med antatt salgsverdi på 15.000 kan man ikke forvente minimale utgifter frem til neste EU-kontroll.

Hvis du likevel tenker å beholde denne bilen, se først om du kan finne tilsvarende bil med hengerfeste for 23.000 eller mindre. Kanskje også med diesel.

 

Ellers syns jeg du svarer deg selv ganske bra om at bil 2 er både den du ønsker å beholde og som nok er mest praktisk.

Lenke til kommentar

Hva med å selge bil 2 og leie bil de gangene du har behov for større hvert år?

Investeringen med hengerfeste til bil 1 er jo "tjent inn" på få måneder (ref. lånekostnader på bil 2).

Eller selge begge og kjøpe en mellomting som dekker alle krav, som det nevnes over.

Lenke til kommentar

å leie bil er sjeldent lurt økonomisk sett

Tullprat.

 

Hvis man har et behov en sjelden gang for større bil (eller bil i det hele tatt) kan leie utmerket godt være et økonomisk gunstig alternativ.

 

I dag har man også ymse kollektivløsninger slik som bilkollektivet som kan være gunstig for slike tilfeller.

 

Det er klart det er mindre gunstig å leie større bil innimellom enn å leie bil en sjelden gang man har behov for bil.. Har man bil i utgangspunktet får man jo uansett en del faste kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OT har behov for bil hver dag, og da er det lite økonomisk å leie en bil, når en allerede har en bil

Nå vet vi ikke hvor ofte vedkommende har behov for en større bil eller en bil med tilhengerfeste.

 

Dersom dette er typisk et par-tre uker i året vil det lønne seg med leiebil.. Som vedkommende selv sier er det snakk om ca 3k i mnd i merutgifter for alternativ 2. Og ca 5k i besparelse årlig.

Man får leid seg en god leiebil for typisk under 800,- i døgnet.

3k x 12 er 36k s åtrekker vi fra 5k og ender på 31k, det tilsvarer 38 (!) døgn med leiebil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...