Gå til innhold

JUBILEUM: I dag er iPhone 10 år


Anbefalte innlegg

Jeg er eplemann. Når jeg leser dette så ser man jo at det egentlig ikke har skjedd så mye siden 2013 da fingeravtrykkleseren kom. Etter det har vi fått større skjerm, men egentlig ikke så mye mer. Derimot har man "tapt" hodetelefonutgangen.

 

Konklusjonen må vel derfor bli at etter Iphone 6s pluss har det egentlig bare gått nedoverbakke rent teknisk sett

Litt på samme måte som at "proffe" macbrukere som fotografer og folk som kobler til ting i jobb-bruk fortrekker forrige modell framfor dagens model som mangler alt mulig og må bruke dongles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av de viktigste punktene i iPhone og iOS’ historie er iOS 7 i 2013. Det var da Apple lanserte iOS 7 og febrilsk forsøkte å holde seg relevant ved å kopiere en lang rekke essensielle funksjoner som hadde eksistert på Android i lang tid (multitask-vinduer, taskbar, avansert behandling av varslinger, nettleserfaner, osv.), og de påfølgende versjonene som fortsatte denne trenden. Uten at dette hjalp noe særlig, da iOS fortsatt er utrolig begrenset i forhold til Android (som ved hjelp av fragmenteringen alltid vil ligge mange steg foran, når det kommer til utviklingen av nyere, mer innovative funksjoner). Så mye at det hindrer den generelle brukeropplevelsen, brukervennligheten, effektiv arbeid og mer. Det har også hindret individuelle brukere å uttrykke deres personlighet gjennom telefonen deres, der hver eneste person med en Android-telefon har sin unike oppsett. Hos iPhone har alle brukere helt like telefoner.

 

Men det er ikke det som er betydningsfullt med hoppet over til iOS 7. Viktigheten ligger i tapet av iOS største styrke: et OS som «bare funker». For med implementering av de nye funksjonene og en stadig mer kompleks OS, har mange av de svakhetene som Android har blitt kritisert for, dukket opp i iOS. Jeg har en iOS-enhet hjemme som blåser enhver Android-enhet fullstendig av banen, når det kommer til prosessor- og lagringsytelse – dette inkluderer også SoCens grafikkprosessor. Likevel får jeg stadige frame drops, når jeg går fra portrett- til landskapsmodus. Når jeg scroller gjennom multitaskvinduet. Når jeg scroller eller gjør handlinger gjennom ting i en lang rekke applikasjoner, inkludert standardapplikasjoner som App Store og Calendar. Og inniblant når jeg drar ned varselsenteret fra oven, eller sveiper til venstre for å komme til modulsiden, kan det lugge.

 

Alt dette høres såklart verre ut enn det er, og jeg setter disse tingene litt på spissen. Men ikke mer enn når jeg gjør det på Android. Distinksjonen mellom de er at disse problemene, hvis sporadiske tilfeller også er eksisterende på Android, er tilstede i mindre grad på min OP3T med Nougat (Android 7), eller en Pixel (som jeg fikk prøvd i en ukes tid). Disse telefonene med Android 7, og med en mer eller mindre ren utgave av Android, er glattere i bruk en iPhone. De har passert iOS i en av deres største styrker, som jeg også tror vil være den største grunnen til at iPhone vil tape brukere fremover. Der Android siden iOS 7 har kontinuerlig forbedret animasjonsflyten fra KitKat til Lollipop til Marshmallow og nå Nougat, har Apple ikke løst noen av problemene sine (også fordi ingen anmeldere eller tilhengere, utenom Chris Pirillo, tar tak i det). Som Pirillo påpeker, står iOS 6 står fortsatt igjen som det glatteste brukergrensesnittet i industrien. Min gamle iPad 3 med iOS 6 kjørte faktisk glattere enn min iPad Pro 9.7 med iOS 10 nå!

 

Glem Quick Charge og det faktum at iPhone/iPad tar dobbel så lang tid å lade enn tilsvarende Android-toppmodeller. Glem at fingeravtrykkleseren på iPhone/iPad er nå «middelmådig» i generell registrering i forhold til de beste på Android. Glem at prislappen er latterlig høy. Glem at de har proprietære løsninger og har nå fjernet hodetelefoninngangen. Glem at iOS har et horribelt varslingssystem, manglende innstillingsmuligheter og mer. Når iOS taper på det punktet det konsekvent har vært best på, «generell glatthet», da er løpet kjørt. Da har iOS få/ingen incentiver til å lokke brukere, i min mening, og holder igjen sine kunder kun på grunn av det innelåste økosystemet deres (iMessage, iCloud, osv.) og statussymbolet ved å eie en Apple-enhet. Og, ironisk nok, bedre benchmarks. 

 

Har du bestemt deg om du har en eller to iOS enheter hjemme???

 

Tenker i mitt stille sinn at du har absolutt ingen iOS enheter, og aldri har hatt noen, særlig siden du nevner Pirillo :)

Lenke til kommentar

<Snip>

Når iOS taper på det punktet det konsekvent har vært best på, «generell glatthet», da er løpet kjørt. Da har iOS få/ingen incentiver til å lokke brukere, i min mening, og holder igjen sine kunder kun på grunn av det innelåste økosystemet deres (iMessage, iCloud, osv.) og statussymbolet ved å eie en Apple-enhet. Og, ironisk nok, bedre benchmarks. 

Greit nok at det en sjelden gang kan oppstå hakking. Det har alltid vært tilfelle. Men hvis du har brukt en forholdsvis ny iPad eller iPhone med iOS 10 så bør du også ha lagt merke til at animasjonene det meste av tiden faktisk er raskere og flyter bedre enn tidligere. Det skyldes at de er mer dynamiske i iOS 10. Hvis det skjer noe mens en animasjon pågår så vil animasjonen endres umiddelbart i steden for å først gjøre seg ferdig. F.eks. hvis du klikker på hjem knappen mens en applikasjon maksimeres så vil den umiddelbart minimeres, mens den tidligere først ble maksimert. Denne endringen har (imo) hatt en merkbar positiv effekt på hvor godt ting flyter, og det vil bare bli bedre etter hvert som dette nye api'et blir tatt i bruk i flere applikasjoner. Din bekymring for glattheten i iOS er nok betydelig overdrevet.

Lenke til kommentar

Jeg er eplemann. Når jeg leser dette så ser man jo at det egentlig ikke har skjedd så mye siden 2013 da fingeravtrykkleseren kom. Etter det har vi fått større skjerm, men egentlig ikke så mye mer. Derimot har man "tapt" hodetelefonutgangen.

 

Konklusjonen må vel derfor bli at etter Iphone 6s pluss har det egentlig bare gått nedoverbakke rent teknisk sett

Litt på samme måte som at "proffe" macbrukere som fotografer og folk som kobler til ting i jobb-bruk fortrekker forrige modell framfor dagens model som mangler alt mulig og må bruke dongles.

Tja, kameraet er vel mye bedre? Og ytelsen er vel mangedoblet. Og så har man ting som 3D Touch, haptic feedback, m.m. Det kommer i tillegg til designendringer (som jo stort sett er overfladiske). At det ikke har skjedd mye siden 2013 er ikke akkurat riktig.

Lenke til kommentar

Greit nok at det en sjelden gang kan oppstå hakking. Det har alltid vært tilfelle. Men hvis du har brukt en forholdsvis ny iPad eller iPhone med iOS 10 så bør du også ha lagt merke til at animasjonene det meste av tiden faktisk er raskere og flyter bedre enn tidligere. Det skyldes at de er mer dynamiske i iOS 10. Hvis det skjer noe mens en animasjon pågår så vil animasjonen endres umiddelbart i steden for å først gjøre seg ferdig. F.eks. hvis du klikker på hjem knappen mens en applikasjon maksimeres så vil den umiddelbart minimeres, mens den tidligere først ble maksimert.-

 

Denne dynamiske tilnærmingen har eksistert på Android en stund, og fungerer (i min mening) bedre der. Uansett er dette Apples forsøk på å ordne opp i et problem som de bedre kunne ha gjort ved å heller gi sine brukere bedre tilgang til animasjoner i sine innstillinger, slik som på Android, hvor man kan bedre styre hastigheten på de. Der deles animasjoner opp i tre grener, som hver av dem kan reduseres og økes trinnvis. Mulighetene er enda større med launchere som Nova, hvor man kan bestemme animasjonstype og enda flere hastighetsinnstillinger. 

 

Faktum er at animasjonene på selv iOS 10, selv når en reduserer dem, er vanvittig trege -- uansett om de er dynamiske eller ei. Man merker ikke det først før man bruker en enhet som OP3(T) eller HTC 10. Til tross for dobbel så høy entrådet ytelse og dobbel så rask lesehastighet, så åpner applikasjoner (med unntak av spill) generelt raskere på min OP3T enn iPhone 7. Og dette skyldes ikke bare bedre programvare, eller det faktum at OOS velger å klokke sine to high cluster-kjerner til 2,3 GHz i det lille øyeblikket applikasjonen åpnes. Animasjonene på iOS har en del av skylden og.

 

Disse animasjonene hindrer effektiv bruk av enheten, for min del. Det at Apple ikke tillater en å fjerne eller kraftig redusere de er bare ett av mange eksempler på hvor underlegen iOS er. Man sitter fast på de løsninger som Apple har bestemt seg for å implementere. Og om det ikke fungerer for deg, er det ingenting du kan gjøre med det. 

 

Din bekymring for glattheten i iOS er nok betydelig overdrevet.

 

Det er betydelig overdrevet for både iOS og Android, da de er sporadiske hos begge. Jeg gjør det for å kunne kommentere de tydeligere. Poenget jeg har forsøkt å få fram er at animasjonsflyten og generell frame drops og problematikken rundt dette er faktisk blitt bedre på Android enn det, det er på iOS. Dette er noe som har innvirkning på den generelle opplevelsen av å bruke enhetene. Spesielt over tid, og ikke minst over fremtidige oppdateringer. Bare se på iOS 10 på de to år gamle modellene iPhone 6 og 6 Plus, og du vil se at frame drops har begynt å poppe opp overalt. I stedet for 60 glatte bilder i sekundet, får man alt fra 30 til 45 til 60, og det har negativ innvirkning på brukeropplevelsen. 

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er fingeravtrykkleseren på Samsung Galaxy S7 helt elendig sammenlignet med iPhone 5S som jeg hadde for 2 telefoner siden. Merkelig å kalle det for et "innelåst økosystem". Det er jo faktisk tilfelle med alle slike økosystemer. Windows Store, Google Play osv.

 

:)

Når mener innelåst, menes det med hvor lite du kan gjøre med Iphonen før du jailbreaker den og ikkje støtes.

 

Android kan man mer eller mindre roote uten noen problem og ikkje avhenging av google play, dermed ikkje lukket økosystem.

 

Personlig er android blitt veldig mye reklame drit og pushe programvare med oppdatering at bruker homebrew i stedet :)

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Disse animasjonene hindrer effektiv bruk av enheten, for min del. Det at Apple ikke tillater en å fjerne eller kraftig redusere de er bare ett av mange eksempler på hvor underlegen iOS er. Man sitter fast på de løsninger som Apple har bestemt seg for å implementere. Og om det ikke fungerer for deg, er det ingenting du kan gjøre med det.

Nå virker det jo som du er ganske spesiell og har veldig spesielle behov. Du bruker sikkert Linux også. Da er nok ikke mainstream-produkter noe for deg nei. Men du representerer jo ikke alle andre.

 

Jeg kan ikke si jeg har lagt noe særlig merke til animasjoner på hverken iOS- eller Android-telefoner jeg har prøvd.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du glemmer en ting til. Fragmenteringen til Android. Enn så lenge, så får man bare begrenset med oppdateringer til de fleste Android-telefoner.

 

Jeg har en gammel iPod, med kamera så det er ikke den eldste generasjonen, men den er helt ubrukelig bortsett fra til musikk. Jeg får ikke oppdatert til høyere enn iOS 6 eller.no

 

Ingen apper fungerer, for de krever at jeg oppdaterer app'en og da trenger jeg selvsagt iOS7+ da alle apper på AppStore trenger så og si nyeste iOS.

 

En gammel Android fungerer fremdeles, da de fleste som lager app'er støtter Android ned til 4 uansett.

 

Hva er egentlig mest forbrukervennlig? Hvertfall ikke iOS, da liker jeg faktisk fragmenteringen eller utviklingsmetodikken til Android bedre. Det er ikke noe poeng å kreve høyeste iOS når man ikke bruker funksjonaliteten eller API i nyeste iOS. Legg lista på det laveste av det man trenger.

Lenke til kommentar

 

Du glemmer en ting til. Fragmenteringen til Android. Enn så lenge, så får man bare begrenset med oppdateringer til de fleste Android-telefoner.

Jeg har en gammel iPod, med kamera så det er ikke den eldste generasjonen, men den er helt ubrukelig bortsett fra til musikk. Jeg får ikke oppdatert til høyere enn iOS 6 eller.no

 

Ingen apper fungerer, for de krever at jeg oppdaterer app'en og da trenger jeg selvsagt iOS7+ da alle apper på AppStore trenger så og si nyeste iOS.

 

En gammel Android fungerer fremdeles, da de fleste som lager app'er støtter Android ned til 4 uansett.

 

Hva er egentlig mest forbrukervennlig? Hvertfall ikke iOS, da liker jeg faktisk fragmenteringen eller utviklingsmetodikken til Android bedre. Det er ikke noe poeng å kreve høyeste iOS når man ikke bruker funksjonaliteten eller API i nyeste iOS. Legg lista på det laveste av det man trenger.

 

Så spørs det hva man prioriterer. At man faktisk får fikser og oppdateringer (inkludert sikkerhet!) over flere år (iOS), eller at man ikke får oppgradert etter noen måneder (Android). At flere apper fungerer med eldre Android-versjoner hjelper jo ikke hvis sikkerheten er på bunn.

 

Jeg synes du lar Android-produsenter slippe altfor lett unna med forbrukerfiendtlige holdninger.

Lenke til kommentar

 

 

Du glemmer en ting til. Fragmenteringen til Android. Enn så lenge, så får man bare begrenset med oppdateringer til de fleste Android-telefoner.

Jeg har en gammel iPod, med kamera så det er ikke den eldste generasjonen, men den er helt ubrukelig bortsett fra til musikk. Jeg får ikke oppdatert til høyere enn iOS 6 eller.no

 

Ingen apper fungerer, for de krever at jeg oppdaterer app'en og da trenger jeg selvsagt iOS7+ da alle apper på AppStore trenger så og si nyeste iOS.

 

En gammel Android fungerer fremdeles, da de fleste som lager app'er støtter Android ned til 4 uansett.

 

Hva er egentlig mest forbrukervennlig? Hvertfall ikke iOS, da liker jeg faktisk fragmenteringen eller utviklingsmetodikken til Android bedre. Det er ikke noe poeng å kreve høyeste iOS når man ikke bruker funksjonaliteten eller API i nyeste iOS. Legg lista på det laveste av det man trenger.

 

Så spørs det hva man prioriterer. At man faktisk får fikser og oppdateringer (inkludert sikkerhet!) over flere år (iOS), eller at man ikke får oppgradert etter noen måneder (Android). At flere apper fungerer med eldre Android-versjoner hjelper jo ikke hvis sikkerheten er på bunn.

 

Jeg synes du lar Android-produsenter slippe altfor lett unna med forbrukerfiendtlige holdninger.

 

 

Jajo, men poenget er at de som utvikler til Android 6/7 gjør det også mulig å bruke appen på Android 4. Det tilfelle eksisterer ikke for iOS utviklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt spesielt å skylde på Apple her. Apple er riktignok veldig proaktiv med å kutte støtte for eldre/utgående APIer i nye operativsystemversjoner osv.. Og med iOS 7.0 så handler det vel for det meste om krevet til omlegging til 64-bit kode i alle apper? Utviklere skal også ha muligheten til å gi brukere muligheten å få opp valget om å laste ned "siste kompatible" utgave av appen om utviklerne ønsker å drifte flere utgaver av appen.

 

Sitter du forøvrig med en telefon som ikke støtter iOS 7.0 i dag så må telefonen din være nesten 4,5 år gammel. Spesielt i mobilmarkedet så er det ytterst få som kan forvente supportering og støtte i såpass lang tid. Og akkurat her er vel nettopp Apple av de beste på markedet når det kommer til mobil og nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig at også dette ble en diskusjon om Android av iOS og samme regla igjen. Bra aggresjonen kommer ut her og ikke andre steder...

 

 

Konklusjonen må vel derfor bli at etter Iphone 6s pluss har det egentlig bare gått nedoverbakke rent teknisk sett
Litt på samme måte som at "proffe" macbrukere som fotografer og folk som kobler til ting i jobb-bruk fortrekker forrige modell framfor dagens model som mangler alt mulig og må bruke dongles.

 

Sannhet med modifikasjoner, jeg tror det bare er de mest bitre folka som skriker høyest om dette. Jobber som fotograf og kjører nyeste Macbook Pro jeg, helt smertefritt med en liten overgang. Alt kjøres via eksterne harddisker og funker fett både til postproduksjon av både stills og film i 4K uten rendring. Absolutt verdt det når OS-et og maskinen er såpass bra på alt. Teknologien må gå fremover!

Lenke til kommentar

Det mest interessante ved å se introduksjonen av iPhone er hvor sinnsykt mye av brukergrensesnittet Apple klarte å få rett på første forsøk. Husk at veldig mange av interaksjonsmodellene som ble introdusert her var helt nye, og allikevel er de fortsatt gjeldende på alle relevante plattformer. Det var ikke åpenbart hvordan man skulle zoome, scrolle, sortere og velge med et fingerbasert brukergrensesnitt, så Apple skal ha stor kred for å ha klart å treffe så godt på første forsøk.

 

Ellers er det alltid artig å se alle som klager over at iOs ikke er Android. Nei det er det ikke, og takk for det. Jo færre innstillinger jo bedre, for da kan utviklerne fokusere på viktige ting i stedet.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Du glemmer en ting til. Fragmenteringen til Android. Enn så lenge, så får man bare begrenset med oppdateringer til de fleste Android-telefoner.

Jeg har en gammel iPod, med kamera så det er ikke den eldste generasjonen, men den er helt ubrukelig bortsett fra til musikk. Jeg får ikke oppdatert til høyere enn iOS 6 eller.no

 

Ingen apper fungerer, for de krever at jeg oppdaterer app'en og da trenger jeg selvsagt iOS7+ da alle apper på AppStore trenger så og si nyeste iOS.

 

En gammel Android fungerer fremdeles, da de fleste som lager app'er støtter Android ned til 4 uansett.

 

Hva er egentlig mest forbrukervennlig? Hvertfall ikke iOS, da liker jeg faktisk fragmenteringen eller utviklingsmetodikken til Android bedre. Det er ikke noe poeng å kreve høyeste iOS når man ikke bruker funksjonaliteten eller API i nyeste iOS. Legg lista på det laveste av det man trenger.

 

Så spørs det hva man prioriterer. At man faktisk får fikser og oppdateringer (inkludert sikkerhet!) over flere år (iOS), eller at man ikke får oppgradert etter noen måneder (Android). At flere apper fungerer med eldre Android-versjoner hjelper jo ikke hvis sikkerheten er på bunn.

 

Jeg synes du lar Android-produsenter slippe altfor lett unna med forbrukerfiendtlige holdninger.

 

Noen måneder er blankt ut løgn. Siden 2011 har en rekke produsenter, deriblant Samsung, Sony, LG, HTC, mfl. lovet sammen med Google å holde alle modeller oppdatert i minst to år.

 

 

 

Det mest interessante ved å se introduksjonen av iPhone er hvor sinnsykt mye av brukergrensesnittet Apple klarte å få rett på første forsøk. Husk at veldig mange av interaksjonsmodellene som ble introdusert her var helt nye, og allikevel er de fortsatt gjeldende på alle relevante plattformer. Det var ikke åpenbart hvordan man skulle zoome, scrolle, sortere og velge med et fingerbasert brukergrensesnitt, så Apple skal ha stor kred for å ha klart å treffe så godt på første forsøk.

 

Ellers er det alltid artig å se alle som klager over at iOs ikke er Android. Nei det er det ikke, og takk for det. Jo færre innstillinger jo bedre, for da kan utviklerne fokusere på viktige ting i stedet.

Det er egentlig ikke imponerende i det hele tatt siden alt som gjorde iPhone til iPhone var gammelt nytt. Nyheten var å sette komponentene sammen. Multitouch f.eks hadde eksistert i årevis, og deriblant også swiping og pinch-to-zoom. Eneste Apple klarte å patentere av betydning i den sammenhengen var vel idiotien "slide to unlock"...

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så spørs det hva man prioriterer. At man faktisk får fikser og oppdateringer (inkludert sikkerhet!) over flere år (iOS), eller at man ikke får oppgradert etter noen måneder (Android). At flere apper fungerer med eldre Android-versjoner hjelper jo ikke hvis sikkerheten er på bunn.

 

Jeg synes du lar Android-produsenter slippe altfor lett unna med forbrukerfiendtlige holdninger.

Noen måneder er blankt ut løgn. Siden 2011 har en rekke produsenter, deriblant Samsung, Sony, LG, HTC, mfl. lovet sammen med Google å holde alle modeller oppdatert i minst to år.

 

Har de holdt dette løftet?

 

Ser at iPhone 4S fikk sin siste oppdatering i 2016. Den ble lansert i 2011. Det er fem år med oppdateringer, det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og morsomt å lese anmeldelsen av den første iPhone og lese at den ikke hadde noen spill når den kom.

 

Også morsomt å lese all kritikken til manglende MMS-støtte og 3G-støtte. Selv uten 3G-støtte, så var fortsatt iPhone raskere på vise nettsider enn konkurrentene med 3G pga. konkurrentene hadde så dårlige nettlesere og software at iPhone opplevdes mye raskere til å laste inn nettsider, selv på EDGE.

 

Faktisk opplevelse vs specs på eska. Det er den samme gamle diskusjonen. Der andre produsenter strevde etter å være teoretisk sett imponerende, så fokuserte Apple på at det skulle være praktisk og virke. Så fikk heller tilleggsfunksjoner komme siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...