Gå til innhold

JUBILEUM: I dag er iPhone 10 år


Anbefalte innlegg

 

Jeg hadde Nexus 6 en stund i fjor, og brukeropplevelsen var absolutt like smooth som på iOs. Bedre noen steder, verre på andre. Vanskelig for meg å si at den ene var bedre enn den andre egentlig.

 

 

Nougat forbedrer animasjonene ytterligere (nokså kraftig vil jeg si). Ifjor hadde du altså en Nexus-telefon med en godt underklokket prosessor med throttlingproblemer. Forskjellen i ytelse og opplevelse mellom 6P og Pixel er rimelig stor. Det samme er tilfellet i batteritid, kamerakvalitet, touch latency, sRGB-kalibrering og mer.

 

Det som for meg får iOs til å fortsette å re det eneste reelle alternativet er hvor bra telefonen jobber sammen med laptopen og iPaden min.

 

 

Denne påstanden har jeg aldri forstått. Hva er det som skiller iOS økosystem med Android, når det kommer til samarbeid med andre enheter? Chrome, Gmail, Drive, SMS (gjennom tredjepartsapplikasjoner som Messenger, MySMS og flere) ol. fungerer da like sømløst over samtlige enheter. For å ikke snakke om samtlige plattformer, der Apples økosystem er begrenset til Apples plattformer. At det er "totalt uaktuelt" for deg å gå over til en annen enhet på grunn av Apples økosystem er vel et testamente på det jeg har påstått om Apples inngjerding. Du, som mange andre, ønsker ikke å bytte plattform, rett og slett fordi de samme tjenestene ikke eksisterer på andre enheter. Apple vet dette godt selv, og bruker det mot enhver kunde som vil prøve noe annet.

 

Bare Photos alene gjør det verdt å betale ekstra.

 

 

Utenom redigeringsmuligheten, hva nøyaktig er det som skiller Apple Photos fra Google Photos (som også tilbyr ubegrensede bildeopplastninger)?

Hvorfor spør du om alt dette? Iflg deg selv så har du to iPader, så da burde du jo vite slikt.

 

Nei, tror fremdeles ikke at du har ett eneste iOS produkt :) Sorry

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-82pScT

Kanskje du burde ha tatt hintet første gang han ignorerte deg, når du svarte han frekt og gikk til personangrep? Ta den barnslige holdningen din tilbake til ITAvisens kommentarfelt (ja, jeg vet godt hvem du er), der du hører hjemme.

Lenke til kommentar

Ajajaj, det var kun dette som manglet. Apple fanboy #1 Audun kommer til unnsetning å forsvare Apple. Det er sånne bastante naive karer som Audun som gjøre kommentarfeltet til den underholdningen det er.

 

Først klager han på sikkerheten i Android og like etter nevner han at han syncer all personlig data og passord mellom enhetene sine. Kan jeg spørre hvilken kryptering som brukes? Hvor lang er nøkkelen? Synces det over wifi? Bruker du tredjeparts programmer for dette, hvilke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Android _ALLTID_ skuffer, uansett merke og telefon så er det nyeste og hotteste alltid helt rått i 2-3måneder så taper det seg kraftig svært raskt, telefonene blir latterlig trege, varme og bruker uhorvelig med batteri og man lurer på hva søtten man gjorde galt - dette slipper man med en iPhone - 

 

Dette er helt uriktig i min erfaring, og det får meg til å lure på hvilke telefoner det er du har hatt i ditt eie. Du kan heller ikke se bort i fra det faktum at med større utvalg av enheter øker også risikoen for problemer. For å ikke snakke om større prissjikt og kvalitetsnivå også har innvirkning på hva man får/ikke får. Selv kan jeg si at jeg med mine samtlige OnePlus- og Nexus-enheter ikke bare har opprettholdt kvaliteten over tiden, men fått forbedret ytelse/brukeropplevelse gjennom oppdateringer. Tilfellet har dog vært det motsatte med flaggskipmodeller fra Samsung og LG. 

 

For å nevne ett eksempel oppretthold OP3en min ytelse og fart de første fem månedene jeg hadde den. Så kom en F2FS-oppdateringen, som forbedret lagringsytelse med ~20%. En måned etterpå kom Android 7, som forbedret animasjoner, fart og generell glatthett ytterligere (så mye at jeg nå selvsikkert kan si at Android 7, gjennom OP3T og Pixel, gir en glattere brukeropplevelse enn iOS 10). 

 

Videre finner jeg det interessant at du sier du aldri har hatt noen av de nevnte problemene med iPhone. iPhone 7 har hatt problemer med forvrengt lyd. 3D Touch som sporadisk ikke virker, for så å virke igjen etterpå. At telefonen har en hørbar hvesende lyd, især under load. Kameralinsen som lett får riper. Haugevis av problemer med kobling til Earpods (kobling som faller ut, knapper som ikke fungerer, lyd som ikke kan justeres på telefonen, osv). At telefonen krasjer på samtlige applikasjoner og steder.

 

Mange iPhone 6S-brukere har måttet få sin batteri byttet direkte fra Apple, da de har rapportert batteriproblemer og plutselige avslutninger av telefonen. Noen av telefonene slår/slo seg av etter 30% med batteri igjen. Flere rapporterte overroppheting, og da spesielt på hjemknappen.

 

iPhone 6 hadde det notoriske "touch disease"-problemet, der mange mennesker rapporterte om at touchskjermen sluttet å fungere. Plus-modellen hadde også et vidstrakt problem med at skjermen plutselig flimret.

 

iPhone pre-6 er det ikke vits å nevne engang. Der har bortimot alle modeller hatt batteritider som har gått rett i vasken etter ca. 1 års tid (Apple måtte starte en gjenbyttingsprogram for i5, som hadde batteriproblemer fra starten av), og har tvunget mange forbrukere å måtte bytte batteri. Så har man hatt de evige antenneproblemene, som har plaget mange modeller. Hjemknapper/Touch ID som har slettet å fungere (det gjelder alle telefoner helt opp til iPhone 6S, og er en av grunnene til at Apple forandrer hjemknappen med i7), ladere som ikke har fungert, osv. 

 

Jeg nevner ikke alt dette for å vise hvor dårlig iPhone er, noe det absolutt ikke er. Men for å påpeke at iPhone-modeller er like påvirket av smarttelefoners svakheter i kvalitetssikring som andre. Når det gjelder programvare, har jeg allerede gått inn i dybden på det, og beskrevet hvordan eldre iPhone-modeller strever med nyere oppdateringer, og hvordan selv nyere iPhone-modeller har en rekke frame drops (dette skyldes dog programvaren, ikke selve telefonen) på flere steder. Du finner haugevis av tilfeller på nettet og demonstrasjoner på YouTube over "iOS lag" over samtlige av de seneste iPhone-modellene. 

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket UI var som iOs før iPhone kom?

 

Apple kan tas for mye rart, men å hevde at ikke iPhone definerte UX for smarttelefoner er rett og slett tullprat.

Les det jeg skriver da. Jeg sa det eneste nye var å sette det sammen. Alt som gjør at OSet fungerer som ikoner, swiping, pinch-to-zoom, osv, osv eksisterte fra før. Kort eksempel: https://youtu.be/zd-dqUuvLk4?t=307

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter 10 år med drittkasting, påstander om at bare blinde apple fans kjøper iphone(de er blitt noen stykker siden starten), kan vi ikke bare bli enige om at iphone er noe dritt og android ruler. Så kan de som bruker det ene os'et krype tilbake til hullet de kom i fra, og vi som bruker ios kryper tilbake i vårt. Så kan vi sitte der å nappe vår digitale løk i ekstase over hvor mye bedre akkurat vårt os er. La oss heller mobbe ms og windows telefoner!

Lenke til kommentar

 

Hvilket UI var som iOs før iPhone kom?

 

Apple kan tas for mye rart, men å hevde at ikke iPhone definerte UX for smarttelefoner er rett og slett tullprat.

Les det jeg skriver da. Jeg sa det eneste nye var å sette det sammen. Alt som gjør at OSet fungerer som ikoner, swiping, pinch-to-zoom, osv, osv eksisterte fra før. Kort eksempel: https://youtu.be/zd-dqUuvLk4?t=307

Noe sier meg at du ikke har så mye erfaring med å bygge UX. Det er ingenting "bare" med det de gjorde. Å lage en ny Soc er tross alt "bare" å sette sammen transistorer også, lett som bare det!

Lenke til kommentar

Ajajaj, det var kun dette som manglet. Apple fanboy #1 Audun kommer til unnsetning å forsvare Apple. Det er sånne bastante naive karer som Audun som gjøre kommentarfeltet til den underholdningen det er.

 

Først klager han på sikkerheten i Android og like etter nevner han at han syncer all personlig data og passord mellom enhetene sine. Kan jeg spørre hvilken kryptering som brukes? Hvor lang er nøkkelen? Synces det over wifi? Bruker du tredjeparts programmer for dette, hvilke?

Selvfølgelig har jeg kontroll på alt det der, noe annet hadde vært rart. Jeg er faktisk kompetent på disse greiene her og kan mer enn nok om både it-sikkerhet og kryptering til å gjøre gode valg. Har til og med papir på det.

 

Jeg klager forøvrig ikke over sikkerheten på Android, men på produsentenes vilje til å støtte produktene sine etter at de er solgt. Sikkerheten er bare en liten del av det.

 

Hvis du faktisk leser det jeg skriver er jeg langt fra storfornøyd med Apple - det at jeg anser dem som det beste valget vil ikke si at de er noe i nærheten av perfekte eller at de leverer 100% det jeg ønsker meg - langt derifra. Faktisk er jeg stadig mindre fornøyd og har derfor jevnlig testet andre løsninger, men ender alltid opp med å falle tilbake, mest pga at OSX fremstår som det eneste alternativet på datamaskin, og da blir det naturlig med iOs på resten av enhetene. Men om noen kommer med et alternativ jeg opplever som like godt hopper jeg over ganske kjapt (Android/Nexus er der allerede på mobil, men på tablet og datamaskin opplever jeg ikke at det finnes noe som fungerer like godt som iOs/OSX). Alt dette kommer selvsagt helt an på bruksmønster - det finnes masse use cases som løses bedre med Android/Windows/Linux enn med OSX/iOs, det er bare ikke de Use Casene som er mest relevante i mitt liv.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Masse rart

Jeg har hatt en masse iPhones og Androider siden 2010, og jeg lurer seriøst på om du og jeg lever i hvert vårt univers. Du har en fantastisk evne til å grave frem de mest utrolige feil ved iPhone, og nærmest lage verdensproblemer ut av det. Min erfaring er at begge OS, med apper, fungerer helt flott for en normal bruker. Jeg bytter elegant mellom de to, min eneste kommentar er at iOS føles som et menysystem, mens Android oppleves som et operativsystem, fordi det finnes en haug av apper som gir deg et blikk bak kulissene.

 

Dessuten er jeg veldig glad for at vi er kvitt WP. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en masse iPhones og Androider siden 2010, og jeg lurer seriøst på om du og jeg lever i hvert vårt univers. Du har en fantastisk evne til å grave frem de mest utrolige feil ved iPhone, og nærmest lage verdensproblemer ut av det. Min erfaring er at begge OS, med apper, fungerer helt flott for en normal bruker. Jeg bytter elegant mellom de to, min eneste kommentar er at iOS føles som et menysystem, mens Android oppleves som et operativsystem, fordi det finnes en haug av apper som gir deg et blikk bak kulissene.

 

Dessuten er jeg veldig glad for at vi er kvitt WP.

Det var definitivt sånn fra starten av, men nå har de (heldigvis) nærmet seg hverandre. For fem år siden var Android alt for åpent (f.eks sånn at apper kunne lese andre appers data uten noen kontroll), mens iOs var altfor begrenset. Nå begynner de å bli veldig like på den fronten, med god sandboxing og fornuftige APIer for det meste. Det er mange år siden jeg følte at iOs begrenset meg nå, det store skillet var vel sånn ca. da delingssenteret ble implementert i det meste av apper. Nå fungerer filbaserte flyter helt fint, og jeg får gjort det jeg vil. Fortsatt er det nok noen ting man får gjort på Android som ikke er mulig på iOs, men de blir færre og færre og jeg kommer ikke på noen som er viktige for meg, det måtte vært enkelte IFTTT-liknende workflows i tilfelle. Når det er sagt er beskrivelsen din veldig god - Android ligger definitivt langt nærmere "tradisjonelle" operativsystemer i brukeropplevelsen enn det iOs gjør, siden man kan endre på stort sett hva man vil.

 

(Heiet forøvrig på WP, men det toget har nok gått nå. Tre aktører gir langt bedre konkurranse enn to, særlig når den ene egentlig gir blaffen i hva folk bruker - Google tjener jo like mye penger på iOs-brukere som på Android-brukere, om ikke mer).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Hvilket UI var som iOs før iPhone kom?

 

Apple kan tas for mye rart, men å hevde at ikke iPhone definerte UX for smarttelefoner er rett og slett tullprat.

Les det jeg skriver da. Jeg sa det eneste nye var å sette det sammen. Alt som gjør at OSet fungerer som ikoner, swiping, pinch-to-zoom, osv, osv eksisterte fra før. Kort eksempel:

Noe sier meg at du ikke har så mye erfaring med å bygge UX. Det er ingenting "bare" med det de gjorde. Å lage en ny Soc er tross alt "bare" å sette sammen transistorer også, lett som bare det!

 

UI er ingenting i massevis. Du får forklare hva som er så fantastisk og nytt i iPhone, bortsett fra nettopp det jeg sa, å pakke alt inn i en aludings med glasskjerm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du viser en såpass totalt manglende forståelse for utfordringene med å bygge gode produkter er det ingen vits å bruke tid på det. UX er kanskje det vanskeligste å få til når man lager noe nytt. HW er enkelt i forhold, det er stort sett å sette sammen eksisterende komponenter på opplagte måter.

Lenke til kommentar

 

Utenom redigeringsmuligheten, hva nøyaktig er det som skiller Apple Photos fra Google Photos (som også tilbyr ubegrensede bildeopplastninger)?

Hvorfor spør du om alt dette? Iflg deg selv så har du to iPader, så da burde du jo vite slikt.

 

Nei, tror fremdeles ikke at du har ett eneste iOS produkt :) Sorry

 

Det virker litt merkelig ja.

Lenke til kommentar

Ajajaj, det var kun dette som manglet. Apple fanboy #1 Audun kommer til unnsetning å forsvare Apple. Det er sånne bastante naive karer som Audun som gjøre kommentarfeltet til den underholdningen det er.

 

Først klager han på sikkerheten i Android og like etter nevner han at han syncer all personlig data og passord mellom enhetene sine. Kan jeg spørre hvilken kryptering som brukes? Hvor lang er nøkkelen? Synces det over wifi? Bruker du tredjeparts programmer for dette, hvilke?

Jeg skjønner ikke poenget ditt. Man kan da fint kritisere sikkeheten i noe samtidig som man bruker sikre systemer selv?

 

Bra start på karrieren din her, forresten. Personangrep er det første du kommer med. Du er ikke en sockpuppet?

Lenke til kommentar

Kanskje du burde ha tatt hintet første gang han ignorerte deg, når du svarte han frekt og gikk til personangrep? Ta den barnslige holdningen din tilbake til ITAvisens kommentarfelt (ja, jeg vet godt hvem du er), der du hører hjemme.

Tenker jeg avgjør selv hvilket kommentarfelt jeg vil være i, kanskje jeg kjenner til hva enkelte holder på med i Apple-artikler, og Apple-artikler er vel gjerne åpen for Apple-brukere også, og ikke bare troll, som gjerne har flere nick og knapt nok har eid produktet de rakker ned på.
Lenke til kommentar

Hvorfor er det Android-folka som er mest bekymret for "innelåsing". Det er solgt over en milliard iPhones, så bekymringen er mildt sagt overdrevet. Jeg byttet fra Android til iOS fordi HTC ikke lenger kunne levere varene, og er helt komfortabel med iOS. La gå, da, at iOS føles mer som et menysystem enn et operativsystem, men 99+ % av mobilbrukerne ser etter design, ytelse og apper. Hvis folk føler seg undertrykket av iOS, bytt til Android. Eller til WP. Da får du full frihet. Null apper i tillegg til at du er helt alene.

 

 

På hvilken måte får du mer frihet med Windows Phone / Windows 10 Mobile? Jeg registrerer at det er fryktelig mange som påstår at Windows Phone / 10 Mobile skal være så mye mer åpent enn iOS og dette er en påstand jeg aldri har forstått meg på. Selv var jeg bruker av Samsung Ativ S og Nokia Lumia 925 i perioder over noen måneder og Windows Phone fremsto da minst like "låst" som iOS i den form av at du må forholde deg til Windows Store, du kan gjøre minimalt med UX, du har ingen større valgfrihet hva gjelder innstillinger og Microsoft på lik linje med Apple har en temmelig streng holdning til Windows Store så de tillater jo heller ikke ting som nettlesere ifra tredjepart osv.. Om jeg ikke husker helt feil så hadde du heller ikke mulighet for å sette tredjepartapper som "standard" fremfor de som ble levert standard med telefonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...