Gå til innhold

Fotobokser i Norge


Slitenkæll

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge vegvesenet så trekker dei ifrå ein feilmargin på 3 km/t på fotoboksene.

Dette fråtrekket må ikkje blandast saman med feilmarginen på speedometeret, her kan det på enkelte bilar være 5+ km/t med feilmargin medan andre er heilt nøyaktige.

 

Ved manuelle kontrollar så er det opp til kvar enkelt kontrollør om det skal leggast til ein feilmargin, og kor stor denne feilmarginen eventuelt skal være på. Men det har meir med å kunne prioritere dei som kjøyrer aller fortast i staden for å bruke opp tida på dei bilistane som berre akkurat var over fartsgrensa på langstrekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved manuelle kontrollar så er det opp til kvar enkelt kontrollør om det skal leggast til ein feilmargin, og kor stor denne feilmarginen eventuelt skal være på. Men det har meir med å kunne prioritere dei som kjøyrer aller fortast i staden for å bruke opp tida på dei bilistane som berre akkurat var over fartsgrensa på langstrekket.

GP 4027 sier tydelig hvilken margin som minst skal trekkes fra, denne instruksen er politiet forpliktet til å følge ved trafikkontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bilføraren får ikkje muligheit til å vurdere om bildet er godt nok på forhånd.

 

 

Hva er grunnen til dette? Har man ikke rett på å få vurdere bevisene i en straffesak?

 

 

Det er fordi ikkje skal lønne seg å nekte for å ha brutt fartsgrensa, og deretter innrømme skuld for lavast mulig straff når ein ser at bildet er godt nok til at ein kan dømmast.

 

Slik som det er no så må du berre anta at det foreligger bildebevis, slik at dersom du nekter for å brutt fartsgrensa så skal det være på grunnlag av at du meinar å ikkje ha brutt lova, ikkje på grunnlag av at du meinar at det ikkje kan bevisast at du braut lova.

Ved å vente med å vise fram beviset til saka er omtvista og tatt i retten så medfører det ein risiko for høgare straff i form av både høgare bot og strafferegistrering, men også ved å risikere å måtte dekke saksomkostningane, dersom du du veit at du er skuldig men likevel vil utfordre bevisstyrken i saka.

 

Dette sparer mykje saksbehandlingsarbeid då ein ikkje nødvendigvis må drive å framlegge bevis i absolutt all sakene. I dei fleste tilfeller så veit sjåføren at farta var for høg i det ein passerte fotoboksa og dermed godtar eit forenkla forelegg med ein gong for å få saka ut av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det er bare et eksempel på at du kan bli siktet og tiltalt.

Vent på dommen før du sier noe mer du.

 

Well, skal man flisespikke så har du rett.

 

Men for den jevne borger er det allikevel ofte gunstigst å betale boten eller indikere hvem som kjørte for å unngå at saken kommer opp for retten.   Og skulle man bli dømt så kan det påvirke jobb- og reisemuligheter - ihvertfall for en periode.

 

For en som evt er uten både førerkort og inntekt og gir f... kan saken stille seg annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge vegvesenet så trekker dei ifrå ein feilmargin på 3 km/t på fotoboksene.

Dette fråtrekket må ikkje blandast saman med feilmarginen på speedometeret, her kan det på enkelte bilar være 5+ km/t med feilmargin medan andre er heilt nøyaktige.

 

Ved manuelle kontrollar så er det opp til kvar enkelt kontrollør om det skal leggast til ein feilmargin, og kor stor denne feilmarginen eventuelt skal være på. Men det har meir med å kunne prioritere dei som kjøyrer aller fortast i staden for å bruke opp tida på dei bilistane som berre akkurat var over fartsgrensa på langstrekket.

du kan ha opp til 10% for høy fart på speedometret i forhold til reel fart , min bil har ganske nøyaktig 10% for høy fart når jeg målte med kjørecomputeren som regner ut snitt fart. ( dvs jeg må kjøre i ca 88 på speedometret for og ha faktisk 80) 

Lenke til kommentar

 

I følge vegvesenet så trekker dei ifrå ein feilmargin på 3 km/t på fotoboksene.

Dette fråtrekket må ikkje blandast saman med feilmarginen på speedometeret, her kan det på enkelte bilar være 5+ km/t med feilmargin medan andre er heilt nøyaktige.

 

Ved manuelle kontrollar så er det opp til kvar enkelt kontrollør om det skal leggast til ein feilmargin, og kor stor denne feilmarginen eventuelt skal være på. Men det har meir med å kunne prioritere dei som kjøyrer aller fortast i staden for å bruke opp tida på dei bilistane som berre akkurat var over fartsgrensa på langstrekket.

du kan ha opp til 10% for høy fart på speedometret i forhold til reel fart , min bil har ganske nøyaktig 10% for høy fart når jeg målte med kjørecomputeren som regner ut snitt fart. ( dvs jeg må kjøre i ca 88 på speedometret for og ha faktisk 80) 

 

 

Og allikevel kjører folk 10 km/t under (ifølge mitt speedometer) fartsgrensen når de ser en fotoboks. Med andre ord kjører mange nær 20 km/t under fartsgrensen når de ser fotoboks. Er svært fristende å kjøre forbi da, men da er det plutselig et problem med at man ikke kan gjøre en rask og trygg forbikjøring uten å få fartsbot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig disse gjennomsnittsmålingene ganske godt, det er ofte en fin anledning til å komme forbi sinkene.

 

Jeg kjører mye på Riksvei 4, og drar da gjennom gjennomsnittsmålingen sør for Grua..

Siden jeg vet at en reell hastighet på 85 ikke gir bot forsøker jeg å satse på et snitt rundt 85 (dette har jeg ordnet meg en løsning for å holde styr på)

Som regel kommer jeg forbi mellom 3 og 5 biler i løpet av strekningen med gjennomsnittsmåling.

 

Svært mange ligger godt under fartsgrensa.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...