Gå til innhold

Fotobokser i Norge


Slitenkæll

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilen får bot, så bileier må betale uansett hvem som  kjørte, med mindre bilen er stjålet..

 

Men for å gi prikker må de identifisere kjører

 

Men utifra artikkelen så virker det ikke som om dette er tilfellet i Sverige 

 

 

 

Holder ikke som bevis

Men mange fotobokser til tross: Effektiviteten er nok neppe den svenske Polisen fornøyd med.

De har nemlig lagt fram statistikk som viser at så mye som to av tre som bryter fartsgrensene og blir fotografert, likevel slipper unna bot.

Her handler det i stor grad om at bildene som blir tatt, ikke holder som tilstrekkelig bevis.

Lenke til kommentar

Ja, du må kunne identifiseres.  Du får ikke bilde medmindre du bestrider at det er du som har kjørt.

 

Hvis det blir mange fartsbøter med din bil og fører som ikke kan identifiseres så blir evt sak opprettet og etterforsket hos politiet.  Og husk at dette prioriteres mye høyere enn f.eks. tyveri som bare blir henlagt!

 

I andre land (f.eks. mange sentraleuropeiske) er det alltid bileier som får boten uansett hvem som har kjørt. Ingen krav til identifisering.

Jo flere som evt "jukser" dess snarere får vi vel samme type regler i Norge.

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Aha, da var jo den grei  :green:

 

 

 

Annen sjåfør i din bil

Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører når fartsovertredelsen skjedde.

Politiet sender brev til den som står som eier av bilen, og eieren blir oppfordret til å opplyse navnet på føreren dersom en annen har kjørt bilen. Bileieren har i utgangspunktet ingen plikt til å forklare seg, men vær oppmerksom på at du har en plikt til å møte opp hos politiet hvis du får en innkalling.

Lenke til kommentar

Det er bilfører som er ansvarlig for å kjøyre etter fartsgrensa, ikkje bileigaren. Derfor skal bota gå til sjåføren.

 

Reint praktisk blir dette løyst ved at ein sender brev (uten bilde) til registrert bileigar med ei bot og beskjed om å oppgi kven som var sjåfør. 

I dei fleste tilfeller vedtar bileigaren at han/ho kjørde sjølv, eller dei opplyser kven som faktisk kjøyrde.

 

 

Dersom bileigaren nekter for å ha kjøyrd bilen og derfor ikkje vedtar bota så må det bevisast kven som kjøyrde. Dette skjer då i retten der bildet blir lagt fram som bevis.

Bilføraren får ikkje muligheit til å vurdere om bildet er godt nok på forhånd.

Ein må enten vedta faktiske forhold og akseptere bota, eller ein nekter og dermed tek ei runde i retten. Mulige utfalg der er enten at bildet er for dårlig til å bevise kven som kjøyrde slik at ingen får bot, eller så beviser bildet kven som kjøyrde slik at bilføraren får bot pluss saksomkostningar.

Lenke til kommentar

Det er bilfører som er ansvarlig for å kjøyre etter fartsgrensa, ikkje bileigaren. Derfor skal bota gå til sjåføren.

 

Reint praktisk blir dette løyst ved at ein sender brev (uten bilde) til registrert bileigar med ei bot og beskjed om å oppgi kven som var sjåfør. 

I dei fleste tilfeller vedtar bileigaren at han/ho kjørde sjølv, eller dei opplyser kven som faktisk kjøyrde.

 

 

Dersom bileigaren nekter for å ha kjøyrd bilen og derfor ikkje vedtar bota så må det bevisast kven som kjøyrde. Dette skjer då i retten der bildet blir lagt fram som bevis.

Bilføraren får ikkje muligheit til å vurdere om bildet er godt nok på forhånd.

Ein må enten vedta faktiske forhold og akseptere bota, eller ein nekter og dermed tek ei runde i retten. Mulige utfalg der er enten at bildet er for dårlig til å bevise kven som kjøyrde slik at ingen får bot, eller så beviser bildet kven som kjøyrde slik at bilføraren får bot pluss saksomkostningar.

Når jeg ble tatt 2015-2016 så kom det med bilde i posten.

Lenke til kommentar

Jeg har fått tilsendt bilde, men det var etter at jeg etter avtale møtte opp på politikammeret for å få se bildet, uten at det lå tilgjengelig. Jeg ringte saksbehandleren og ga klar beskjed om at jeg hadde møtt opp som avtalt for å se bildet slik jeg hadde krav på, uten at hun hadde gjort sin del. Jeg ga beskjed om at hun enten kunne sende bildet, eller så kom vi til å ende i retten, med bakgrunn i at hun hadde tilbakeholdt beviset. Jeg fikk bildet tilsendt. Dette bildet var såpass bra at det ikke hersket noen tvil, så jeg vedtok forelegg.

Lenke til kommentar

 

 

Når jeg ble tatt 2015-2016 så kom det med bilde i posten.

Nå skal jeg ikke si at det IKKE skjedde, men det er ikke standard praksis. Politiet sender ikke ut "troféer".

 

ikke mye trofe 54 i 50 sone 

 

 

54 i en 50 sone ? Har de fotobokser i ditt område som knipser 4 km/t over fartsgrensa ?

 

Hjelpes. 

Lenke til kommentar

Kjørte sikkert i 59, så har de trukket fra 5 km/t

 

Skulle faktisk tro han hadde kjørt i 64 km/t. 5 km/t de trekker i fra + bot for 9 km/t over fartsgrensen. 

 

Det er i hvert fall slik det fungerer her. I en 70 sone så må du kjøre i 84 km/t for å bli knipset. 

Endret av Slitenkæll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...