Gå til innhold

Schafer som er aggressiv mot andre hunder


Anbefalte innlegg

Har en gråschafer på snart 1 år. Han er til vanlig en snill hund hjemme og ligger som regel og slapper av. Han får mye fysisk trim, sammen med hjernetrim. Trener søk, spor, lydighet etc.

 

Men skal vi på en vanlig tur gatelangs, gruer jeg meg hver dag. Å møte andre hunder er et stort problem, spesielt på kort avstand. Om jeg trener søk med han i hagen, og det går en hund på veien noen meter unna vil han ikke bry seg om den andre hunden. Da har han en annen oppgave han fokuserer på. Problemet oppstår når han er i "turmodus", og ikke er fokusert på noe annet. Jeg har prøvd å få fokuset vekk fra den møtende hunden med alskens godbiter, pinne, kong men den andre hunden er fortsatt mest interessant. Han bjeffer, knurrer og sliter i båndet. Jeg forsøker å holde roen da kjefting bare vil gjøre han enda mer oppjaget.

 

Aggresjonen tror jeg bunner i frustrasjon. Jeg vet at jeg ikke har sosialisert han godt nok da jeg kjenner få med hund. Jeg har også kviet meg for å gå på hundekurs nettopp fordi han blir så spinnvill i nærheten av andre hunder. Og ja, selvfølgelig burde jeg gått på hundekurs når han var mindre (men denne problematferden kom ikke før han ble kjønnsmoden. Før kunne vi møte hunder uten problemer). Er det noen som har vært på hundekurs før, som vet hvordan hundetrenerne vil løse dette? Jeg vil jo ikke ødelegge kurset med en hund som er oppjaget og i verste fall aggressiv mot de andre hundene.

 

Det er allikevel en annen hund vi har gått tur med, og dette går veldig fint. De løper fritt rundt og leker fint. Så han kan jo hvis han vil/er trygg nok på den andre hunden.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får sosialisert han nok (mistenker jeg). Andre hundeeiere er jo naturligvis skeptisk til å la han i det hele tatt hilse. Og det skjønner jeg godt.

 

Jeg vet at dette er et vanlig problem, men nå må jeg få tatt tak i det. For min egen del, men mest for hunden sin del. Jeg synes synd på han og jeg vil ikke at han skal gå et liv hvor han reagerer slik på andre hunder hver gang vi er på tur. Jeg vil ha en hund som jeg kan slippe i en hundepark og hvor han kan få lekt med en masse andre hunder. Han er jo så glad og livlig til vanlig.

 

Er det noen som har hatt en slik problematferd og som har løst dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være frustrasjon først og fremst, som du jo selv har vært inne på - pga dårlig sosialisering er hunden overivrig og iveren gir seg utslag i "aggresiv" atferd. Skal ikke påstå for mye uten å kjenne bikkja, men det lukter frustrasjon lang vei. Typisk gjeter-/arbeidsbikkje å bli slik føler jeg.

Løsninga er sladretrening eller kindereggmetoden. Google er din venn. Lykke til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor du bor så finnes det helt sikkert noen du kan ta kontakt med. Jeg tror ikke automatisk at hunden din er aggressiv - det er ikke uvanlig at de endrer seg når de blir kjønnsmodne, og det kan hende at mangelfull trening og sosialisering har satt deg i en verre situasjon enn du ville vært med kurs og mer sosialisering. 

 

Dersom du tar kontakt med en hundeklubb og forteller hvordan hunden er, og at du ønsker å fikse det, så får du sannsynligvis hjelp til å trene hunden, og du må ikke tenke at du ødelegger for de andre deltakerne! Det er instruktørens jobb å sørge for at alle får utbytte av kurset, og jeg vil anbefale deg å finne et kurs type "grunnkurs" og ikke nødvendigvis ren lydighet. Det hunden din trenger er sannsynligvis grunntrening med tanke på kontakt, selvbeherskelse, stress og lignende. 

På kurs vil du få muligheten til å trene på disse tingene på en avstand til andre hunder som hunden din tåler. Det vil si; bjeffer og hopper hunden din og ikke klarer å ta imot belønning, da trenger du større avstand til problemet (andre hunder). Får du ikke belønnet hunden fordi den er for stressa så får du heller ikke belønnet god atferd!

 

Ja, jeg ville prioritert kurs. Du har en rase som har forutsetninger til å kunne trenes godt, men du trenger kanskje litt hjelp på veien :)

Eventuelt finnes det mye hjelpsomt på nettet, hvis du er motivert for det. Jeg liker godt denne kanalen, hun gjør ting veldig forståelig for alle og med detaljert fremgangsmåte. NB: denne atferden du beskriver er ikke fjernet på en dag, du trenger tålmodighet!

https://www.youtube.com/user/kikopup/playlists

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Som jonlem så tenker jeg også med en gang på kindereggmetoden. Jeg bruker den på egen hund på alt fra passerende syklister og joggere til andre hunder. 

 

Det er også forskjell på det å kunne passere andre hunder på tur og det å sosialisere med å løpe med andre hunder. På tur (i bånd) bør han ikke få hilse på andre hunder. Både fordi begrensningen gjort av båndet vil øke frustrasjonen og kan i verste fall gi utsalg i aggresjon, samt at det vil øke frustrasjon og stress når han ser andre hunder fordi han får forventninger om å hilse. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Dette kan være frustrasjon først og fremst, som du jo selv har vært inne på - pga dårlig sosialisering er hunden overivrig og iveren gir seg utslag i "aggresiv" atferd. Skal ikke påstå for mye uten å kjenne bikkja, men det lukter frustrasjon lang vei. Typisk gjeter-/arbeidsbikkje å bli slik føler jeg.

Løsninga er sladretrening eller kindereggmetoden. Google er din venn. Lykke til ;)

Enig i at kindereggmetoden kan være en god løsning. Selv om dette faktisk er et typisk Schæferproblem, dessverre. 

Men øving, øving, øving er løsningen!

 

Trådstarter, gå på hundekurs, der kan du møte mange som er villige til å hjelpe deg med forbipassering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Forstår hunden din betydningen av ordet nei? Hvis den ikke gjør det kan korrigering av adferd være vanskelig. Når man har en skarp hund har man et ansvar for å korrigere slik adferd, og det er her betydningen av ordet nei kommer inn i bildet. 

 

Til en viss grad. Han forstår ordet nei, når fristelsen foran han ikke er for stor. Det vil si at om han begynner å snuse på en tallerken som står på bordet og jeg sier nei tusler han vekk. Når det gjelder hans toleranse ovenfor andre hunder er ordet "nei" nytteløst. Og jeg skjønner at jeg selvfølgelig burde vært mye klarere på denne treningen fra han var 8 uker gammel.

 

For øvrig har kindereggmetoden gitt noen små resultater hittil. Blant annet at vi har kommet nærmere andre hunder uten at han begynner å bjeffe. Når det gjelder passering av andre hundre er dette mildt sagt fortsatt utfordrende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Forstår hunden din betydningen av ordet nei? Hvis den ikke gjør det kan korrigering av adferd være vanskelig. Når man har en skarp hund har man et ansvar for å korrigere slik adferd, og det er her betydningen av ordet nei kommer inn i bildet. 

 

Når det gjelder hans toleranse ovenfor andre hunder er ordet "nei" nytteløst. Og jeg skjønner at jeg selvfølgelig burde vært mye klarere på denne treningen fra han var 8 uker gammel.

 

 

 

Jeg har sett omplasseringshunder som har vært brukt i hundekamper bli rolige hunder med rett disiplin. Hunder fulle av arr som har klikket fullstendig bare de har fått snusen av noe på to bein. Hvis de kan rehabiliteres, burde det ikke være noen problem med din. Men du må bruke streng disiplin.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har sett omplasseringshunder som har vært brukt i hundekamper bli rolige hunder med rett disiplin. Hunder fulle av arr som har klikket fullstendig bare de har fått snusen av noe på to bein. Hvis de kan rehabiliteres, burde det ikke være noen problem med din. Men du må bruke streng disiplin.

 

Utagering/aggresjon mot andre hunder kommer som regel av frykt. Og frykt kan ikke fjernes ved å påføre hunden ubehag. Påfører man hunden ubehag så kan den bli passifisert, dvs at den ikke lenger tør utagere for å unngå ubehaget som fører gir den. Men det er bare symptombehandling - man har fjernet/undertrykket symptomet (utageringen), men ikke jobbet med årsaken (frykten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Jeg har sett omplasseringshunder som har vært brukt i hundekamper bli rolige hunder med rett disiplin. Hunder fulle av arr som har klikket fullstendig bare de har fått snusen av noe på to bein. Hvis de kan rehabiliteres, burde det ikke være noen problem med din. Men du må bruke streng disiplin.

 

Utagering/aggresjon mot andre hunder kommer som regel av frykt. Og frykt kan ikke fjernes ved å påføre hunden ubehag. Påfører man hunden ubehag så kan den bli passifisert, dvs at den ikke lenger tør utagere for å unngå ubehaget som fører gir den. Men det er bare symptombehandling - man har fjernet/undertrykket symptomet (utageringen), men ikke jobbet med årsaken (frykten).

 

 

Kommer som regel av, men ikke alltid, hunder kan være aggressive og dominant akkurat som mennesker og det er galt å blankt avfeie det som frykt.  

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har også en hund som utragerer på folk/hunder. Bjeffer voldsomt, sliter i båndet, hopper rundt, står på to.. Prøver alltid å holde nok avstand, så hun observerer uten å utragere. Da er det godbiter og ros. Skulle det alikevel skje at noen er såpass nærme at hun blir koko, tar jeg et godt tak i nakkskinnet. Ber henne roe seg ned, og holder hånda stille. Røsker ikke. Bare holder.

Så det er hun selv som påfører eventuelt ubehag. Hun blir definitivt roligere av dette. Folk blir ikke så skremt. Og jeg bekymrer meg ikke for at båndet skal ryke eller at hun skal vri seg ut av det. Etter passering prøver jeg og få henne over i annen modus med godbitsøk eller noe.

Lenke til kommentar

Kommer som regel av, men ikke alltid, hunder kan være aggressive og dominant akkurat som mennesker og det er galt å blankt avfeie det som frykt.

Da er det greit å definere dominant også, dominans beskriver forholdet mellom to eller flere konkrete individer.

 

Man har gjennom alt for mange år betraktet utagerende hunder som dominante og aggressive, noe som altså i de aller fleste tilfeller er helt feil.

Som regel er det usikre hunder som viser utagerende adferd gjennom det vi kaller frykt-aggresjon, dette er også aggressiv adferd men har ikke noe som helst med dominans å gjøre.

 

Man kan se det samme hos mennesker, men da i en annen form.. Se hvordan mange usikre mennesker skjuler seg bak en fasade som gir inntrykk av at det der er en selvsikker person..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har sett omplasseringshunder som har vært brukt i hundekamper bli rolige hunder med rett disiplin. Hunder fulle av arr som har klikket fullstendig bare de har fått snusen av noe på to bein. Hvis de kan rehabiliteres, burde det ikke være noen problem med din. Men du må bruke streng disiplin.

 

Utagering/aggresjon mot andre hunder kommer som regel av frykt. Og frykt kan ikke fjernes ved å påføre hunden ubehag. Påfører man hunden ubehag så kan den bli passifisert, dvs at den ikke lenger tør utagere for å unngå ubehaget som fører gir den. Men det er bare symptombehandling - man har fjernet/undertrykket symptomet (utageringen), men ikke jobbet med årsaken (frykten).

 

 

Kommer som regel av, men ikke alltid, hunder kan være aggressive og dominant akkurat som mennesker og det er galt å blankt avfeie det som frykt.  

 

Nei, en hund ER ikke aggressiv eller dominant. Den kan vise aggresjon i enkelte situasjoner og den kan vise dominans i enkelte situasjoner. Begge deler er situasjonsbetinget og ikke et fast karaktertrekk ved et individ. En hund som viser aggresjon mot tilfeldige hunder har heller ikke noe med dominans å gjøre.

 

En hund som er trygg vil ikke ha behov for å vise aggresjon mot andre hunder bare ved passering. Aggresjon i slike situasjoner kommer som regel alltid av frykt. Noen ganger kan det komme av frustrasjon (hund som f.eks er vant med å alltid får hilse og som ikke lenger får lov å gjøre det kan bygge opp frustrasjon som kan slå ut i aggresjon). 

 

I ingen av tilfellene er det anbefalt å påføre hunden ubehag. En hund som er så høyt i stress som en utagerende hund er, har kun fokus på den andre hunden. Ethvert ubehag vil da antagelig bli assosisert med den andre hunden, og din hund får "bekreftet" at det er noe å være redd for (evt den blir reddere om den ikke var det).

 

Blir ubehaget man påfører sterkt nok, så kan det undertrykke hundens utagering (fordi den frykter ubehaget mer enn den andre hunden). Men det er bare symptombehandling. En hund som er redd eller frustrert blir ikke mindre redd eller frustrert av å bli påført ubehag, men den kan lære å undertrykke utageringen for å unngå ubehaget. Den kan da i verste fall bli en tikkende bombe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å dra eller stramme båndet når det kommer hund imot har motsatt av ønsket effekt.

 

Er problemadferden gått langt nok er det utrolig vanskelig å fikse og det tar lang tid. Jeg gikk alltid med pølser i lommene når jeg øvde passering med min og holdt pølsa inne i hånda hver gang vi passerte mens jeg godsnakka. Når vi var passert fikk han pølsa mens jeg gav ham overdrevet kos.

 

En hund i nabolaget var helt rabiat og det påvirka min hund. Hver gang den passerte satte jeg meg ned på huk med rumpa til min hund under meg så han ble sittende pent mens jeg koste med ham og godsnakka.

 

Såklart - er hunden din FOR fokusert vil han kanskje ikke ense dine forsøk. Få isåfall tak i en person i ditt nærmiljø med tilsvarende problem også avtaler dere passering trening ofte hvor dere går mot hverandre på tur og med en gang en hund begynner å vise tegn til å ikke gå pent så snur dere. Ikke la situasjonen bygge seg så langt at det blir nødvendig å bruke makt. Stopp utageringen før den begynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...