Gå til innhold

Utsette betaling til Lånekassen og heller spare på BSU?


Elyo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er nå ferdig å studere, og fått brev fra lånekassen om å starte nedbetalingen på gjelden min.

Har lest mange steder at studielånet er det beste lånet å ha, og burde da heller betale ned på annen gjeld først, så da har jeg et par spørsmål.

 

Jeg er 25 år gammel, og har 270 000 i gjeld hos lånekassen, men ellers gjeldsfri.

Har nå nylig fått meg jobb med 100% stilling, så har nå litt ekstra penger til overs i måneden.

 

Hva lønner seg nå?. 

 

  • Begynne å spare til BSU kontoen min
  • Spare på høyrentekonto,
  • Eller starte nedbetalingen til lånekassen?

(per dags.dato har jeg 0 kr på BSU).

 

  • Jeg har muligheten til å utsette studielånet i 36 mnd, men etter dette er jeg vel nødt til å betale minstebeløpet til de hver mnd.
  • Eller burde jeg "spare" på mine 36 utsettelse-måneder, tilfelle noe skulle skje i fremtiden, hvor jeg ikke har mulighet til å betale ned på studielånet.

 

Beklager for rotete oppsett, håper dere kan vise meg riktig retning :)

Endret av Elyo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar i BSU.

 

Lånet hos lånekassen kommer ikke til å stige med over 5000 kr + rentene du får på BSU.

 

Men, du bør ikke utsette alle 36mnd med en gang, kan være kjekt å ha noen av de til senere.

takk for svar, hvor mange av de tenker du er greit å ha ? Utsette 30mnd? så har jeg ett halvt år

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det vill du ca gå i null etter 3 år, gjeldsgraden øker ca 17 000 og renter og skattefradrag utgjør ca 17 000. Så skal jo lånet betales ned og det blir jo litt mer renter hele veien pga gjeldsgraden din er høyere, men i tillegg fortsetter rentene på BSU konto. For å komme med nøyaktig vurdering må du nok komme med tenkt betalingsplan og sparingsplan etter disse 36 månedene. 

Lenke til kommentar

Alltid betal ned lån så fort som mulig, i lengda sparer du på det, men ta gjerne å sett av noen kroner til BSU også. Det er ikke slik at det er enten eller, med 100% jobb kan du gjøre begge deler.

 

Synes ikke det er noe godt råd, man tjener mer på å sette det inn BSU med kontrollert økonomi. Faktisk synes jeg trådstarter bør vurdere å ta lån fra lånekassa et år til, det gjør at det er rentefritt "gratis" det året, og man kan bruke pengene som egenskapital ved huskjøp. Dette krever dog økonomisk disiplin, og planer om kjøp av bopel ganske raskt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vet at man må betale ned lån også AtW?

 

Forresten hvis banken gjør jobben sin skal de nekte deg å bruke lånte penger til egenkapital.

 

Det er jo litt vanskelig å øremerke hvilke penger som kommer fra lån og lønn for så å vite hva som er brukt :) Forøvrig er jeg enig, har en mulighet til å hente inn lån fra lånekassen bør en gjør det så lenge en har styr på økonomien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt usaklig, men det bør være mulig å både spare i BSU og betale lånet ditt. Synes det er spesielt å sette disse to oppimot hverandre. Det å ta opp lån i lånekassen for å betale leilighet var interessant, og noe jeg ikke har tenkt på! Har fra før spart på lånekassen i fall jeg vil studere mer, men absolutt interessant. 

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er ikke valgfritt ihvertfall, når man begynner i full jobb skal man betale ned studielånet. Som sistemann sa, følge betalingsplanen og så kan eventuelt det man sparer utenom settes i BSU. Men man skal være jævlig sikker på at man vil kjøpe bolig på et tidspunkt. Selv synes jeg det høres bedre ut og mer likvid, å ha aksjer i eiendomsselskaper og leie bolig. :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Med 100% jobb og kun 270k i studielån (under 1,500 per måned?) bør det ikke være noe problem å gjøre begge deler? altså 1,500 + 25,000/12 = 3,583 per måned, som gir deg maks skattefradrag samt at du slipper å utsette lånet?

 

Dette bør være et minimum av hva du "sparer". Utover dette bør du ikke betale ned studielån ekstraordinært da det teoretisk er et billig lån ettersom det hører til personen som tok det opp og forsvinner dersom du dør. Ikke at du skal være redd for å hverken utsette det, eller ta opp mer som atw nevner heller.

 

Å begynne med BSU i en alder av 25 er lovlig sent! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg kjenner noen som går på sosialen og prioriterer å betale ned studielånet til den kjære, kjæææære staten fremfor å flytte ut fra barndomshjemmet og bli voksen og betale tilbake det vedkommende har lånt av meg, som er en ikke ubetydelig sum. Selv om man er fritatt fra å betale studielånet når man går på sosialen.   :hrm:

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Hei Putin

 

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg prioritert BSU-kontoen, egentlig med et så høyt beløp som du tenker du kan sette over og hvert fall maxsummen per år for skattelette. Jeg tror det er en veldig fornuftig måte å spare på for en ung person (i større grad enn vanlig sparekonto og høyrentekonto, som begge har lavere rente enn BSU). I tillegg er det lurt å ha en buffer som er lett tilgjengelig dersom du skulle trenge litt ekstra (50 000?), samtidig som du følger nedbetalingsplanen fra Lånekassa. Jeg skjønner at det er fristende å prøve å gjøre seg gjeldsfri, men studielånet er såpass "snilt" at det kan dure og gå i bakgrunnen. Husk at dersom du skal ta opp boliglån på et eller annet tidspunkt (noe du helt sikkert kommer til å gjøre) så vil jo mest mulig egenkapital bety mindre lånsbehov. Og selv om rentene på Lånekassa og boliglån akkurat nå er ganske like, så er boliglånsrenta vanligvis høyere. 

 

Jeg har i hvert fall både boliglån og studielån (første på over en mill, sistnevnte på 450 000), og når jeg innimellom har penger "til overs" så er det helt klart boliglånet jeg betaler ekstra på.

Endret av milla_magia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke valgfritt ihvertfall, når man begynner i full jobb skal man betale ned studielånet. Som sistemann sa, følge betalingsplanen og så kan eventuelt det man sparer utenom settes i BSU. Men man skal være jævlig sikker på at man vil kjøpe bolig på et tidspunkt. Selv synes jeg det høres bedre ut og mer likvid, å ha aksjer i eiendomsselskaper og leie bolig. :)

Men man får ikke 600% gearing på egenkapitalen til 2% rente til aksjekjøp.

 

Anonymous poster hash: 7e48f...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Det er ikke valgfritt ihvertfall, når man begynner i full jobb skal man betale ned studielånet. Som sistemann sa, følge betalingsplanen og så kan eventuelt det man sparer utenom settes i BSU. Men man skal være jævlig sikker på at man vil kjøpe bolig på et tidspunkt. Selv synes jeg det høres bedre ut og mer likvid, å ha aksjer i eiendomsselskaper og leie bolig. :)

Men man får ikke 600% gearing på egenkapitalen til 2% rente til aksjekjøp.

 

Anonymous poster hash: 7e48f...b88

 

Du får ikke 600% avkastning på bolig heller. Men interessant at du nevnte 600% for det er ganske nøyaktig det jeg fikk i gevinst på en aksje en gang. Det var på tre måneder. Og når du har aksjer i f.eks. OLT (Olav Thon) eller andre store selskaper som handles mye hver dag på børsen, så er det ekstremt likvid, kollapser boligmarkedet plutselig kan du bli kvitt aksjene dine på et blunk, mens hvis du sitter med en bolig så får du ikke solgt den i et marked i fullt kollaps. Det kan ta måneder i så fall og da er det kanskje for sent. :)

Lenke til kommentar

 

Det er ikke valgfritt ihvertfall, når man begynner i full jobb skal man betale ned studielånet. Som sistemann sa, følge betalingsplanen og så kan eventuelt det man sparer utenom settes i BSU. Men man skal være jævlig sikker på at man vil kjøpe bolig på et tidspunkt. Selv synes jeg det høres bedre ut og mer likvid, å ha aksjer i eiendomsselskaper og leie bolig. :)

Men man får ikke 600% gearing på egenkapitalen til 2% rente til aksjekjøp.

 

Anonymous poster hash: 7e48f...b88

 

 

Ja, helt idioti å sitte på eiendomsaksjer før man eier egen bolig... Man kan jo bruke det som et ledd i en diversifisert spareportefølje for å oppnå EK på 15%, men utenom dette er bolig det absolutt første jeg ville spart mot og satt penger i. Husk at et tap ikke er realisert før man selger, og man trenger alltid en bolig å bo i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

Det er ikke valgfritt ihvertfall, når man begynner i full jobb skal man betale ned studielånet. Som sistemann sa, følge betalingsplanen og så kan eventuelt det man sparer utenom settes i BSU. Men man skal være jævlig sikker på at man vil kjøpe bolig på et tidspunkt. Selv synes jeg det høres bedre ut og mer likvid, å ha aksjer i eiendomsselskaper og leie bolig. :)

Men man får ikke 600% gearing på egenkapitalen til 2% rente til aksjekjøp.

 

Anonymous poster hash: 7e48f...b88

 

 

Ja, helt idioti å sitte på eiendomsaksjer før man eier egen bolig... Man kan jo bruke det som et ledd i en diversifisert spareportefølje for å oppnå EK på 15%, men utenom dette er bolig det absolutt første jeg ville spart mot og satt penger i. Husk at et tap ikke er realisert før man selger, og man trenger alltid en bolig å bo i.

 

Tja... Jeg har mest tro på å sitte med bankaksjer. Når dere boligeiere skal låne til egenkapital så tjener jeg på det og ler hele veien til banken... :) Og når dere skal på ferie og låner opp mer på boligen etter som verdien øker, så sitter jeg der og tjener på det også!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...