Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt TV som gave, hva med NRK lisens?


Stormwolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det ikke går å flytte lisens kan jo hun betale penger til deg når lisensen kommer to ganger i året uansett, da, så betaler du lisensen du får. Det er jo ikke noe krise.

 

Men det burde jo ikke være noe problem, som sagt over selges jo TV'r brukt hele tiden.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

lisensen skal overføres til ny eier. Ellers fortsetter du bare å få tv lisens for tv'n. NRK vet jo ikke om du har solgt TV'n til naboen før du sier fra til lisenskontoret. Litt som at det er en selvfølge å overdra papirene for en bil til ny eier, så han får veiavgift og forsikringer.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk regning på 236 kr for desember. Har aldri betalt nrk avgift før så jeg vet ikke så mye om det.

 

Men er det nok å bare si at man har solgt den da? må ikke dette bevises på noen måte? 

 

Snart må alle betale selv om man ikke har tv i hele tatt (ref. ny media-avgift) så kanskje like greit å venne seg til utgiften.

 

Ja, du må dokumentere hvem som har overtatt tv-apparat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok.. Det var black friday å min mor ville ha ny TV. Jeg tenkte jeg skulle være så snill å bestille denne til henne. Jeg tenkte meg fint lite om for nå fikk jeg NRK lisens regning. Noen måte å komme seg unna denne med å sette tven over på henne? Er ikke rett at jeg skal få denne regninga når det ikke er min TV.

 

Om moren din allerede betaler lisens kan du sende inn en lisens sak til NRK og si du har kjøpt TV'en til henne og at lisenskravet overføres til hennes lisens, som hun da altså uansett betaler og vil ikke få noe ytterligere kostnad av.

Lenke til kommentar

Ok.. Det var black friday å min mor ville ha ny TV. Jeg tenkte jeg skulle være så snill å bestille denne til henne. Jeg tenkte meg fint lite om for nå fikk jeg NRK lisens regning. Noen måte å komme seg unna denne med å sette tven over på henne? Er ikke rett at jeg skal få denne regninga når det ikke er min TV.

Du kommer ingen vei med å bare ringe NRK, du må sende dem en mail med et vedlagt dokument der du forklarer saken for å kunne slippe å betale avgiften.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er vel først og fremst at de ikke tror på deg, og dermed risikerer man en viss pågang av kontrollører.

 

Idag betaler 9 av 10 husstander NRK-lisens. Å ikke ha tv (eller påstå det) er derfor veldig uvanlig.

 

At så mange husstander betaler, har også gjort kontroll mye enklere. Bor du i "Hans Hansens vei" som går fra nr.1 til 100, er det altså bare 10 husstander de trenger konsentrere seg om. Datamaskinen skriver ut adresse-lister på disse enslige "unntakene" og dermed har de full oversikt.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hva om jeg fyller ut dette skjemaet selv om jeg eier TV? Og bare fortsetter å se på den? Slipper jeg lisens da? Har ikke sett en slik kontrollør i hele mitt 39 år gamle liv.

Som det ble forklart lenger oppe i tråden, de kontrollerer kun husstander som ikke betaler lisens.

Sier du opp lisensavtalen er sjansen stor for at du får besøk.

Lenke til kommentar

Ikke stol på det du har fått per telefon. Vi ringte inn , mailet inn og styrte på når mine foreldre døde. Hver gang var det ok men vi mottok purring på purring på lisens.

Ikke før jeg ringte og klikket over telefon så fjernet de den selv om de hadde sagt 4-5 ganger at de hadde avsluttet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...