Gå til innhold

Skulle bli et kjempeløft for bruken av elbil i nord: Men fant ingen til å bygge hurtigladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

 

Er det for kalt for elbilar er det også for kalt for eksosbilar. Med store nok batteri er det ikkje noko problem.

 

Det er f.eks. fleire Tesla Model S som kryssar Finmarksvidda om vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dei kan trygt leggje opp til at elbilar som skal køyre på tvers av Finnmark har minst 300 km rekkjevidde. Då dekkjer ein dei viktigaste norske huvudvegane med Alta, Karasjok og Varangerbotn. Ein superladar til i Skibotn, so er E6 til Finnmark òg dekkja, utanom tur-retur-reiser til stader midt mellom. Eg skriv superladar, for Tesla er vel dei einaste som driv eit nettverk av hurtigladarar utan mål om at kvar enkelt ladar skal gå med forteneste, og utan å forlange statsstøtte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

For kaldt? Hvilken personlig erfaring baserer du den påstanden på?

Elbil funker da langt bedre enn fossilbil i kulde.

Har selv kjørt elbil i 30 minus i 2 vintre nå, vi har 2 elbiler og ikke noe annet.

 

Elbilen blir varm på 5 minutter, starter ALLTID og batteriet trives godt i kulde (hete er værre).

Fossilbiler bruker ofte lang tid på å bli varme og man sitter med tunga i halsen når man rister løs en dieselkasse i 30 minus...

 

EDIT: heter ikke "tunga i halsen" men kommer ikke på det riktige uttrykket for øyeblikket :/

Endret av molna
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette kalles vel en catch22. Når man paradoksalt må ha en infrastrukturen på plass før mange tørr å kjøpe elbil. Hadde folk kjøpt bensin/dieselbil om det nesten ikke var bensinstasjoner på plass allerede? De fleste som har elbil her i Tromsø i dag har det som en bil nr 2 for å kjøre billig frem og tilbake i nærområdet. Hadde infrastrukturen vært på plass først ville selvfølgelig flere kjøpt elbil.

Lenke til kommentar

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

 

Det er, uansett drivstoff, en utfordring når avstandene mellom påfylling er for store.

Når det gjelder temperatur, så har de aller fleste nye elbiler varmepumpe, ptc-varmer på 5- 6 kw, og blir fort varme, og bruker ikke mer enn 5-700 watt for å holde varmen i kupéen, og stjeler ikke mer enn en mils kjøring på én lading i min bil.

Batterivarmer sørger for korrekt temperatur på batteriet, og denne holder seg til neste lading på langturene.

 

Så det er kun avstand mellom ladestasjoner (15-18 mil for min del) som må til. Og det er jo noe lenger enn det ofte er mellom bensinstasjoner.

 

Hvorfor er det tull å ha samme avstand mellom ladere langs en rute i Finnmark, som en på Østlandet??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

 

Du mener at alle som skal noe sted i Finnmark skal hele veien på tvers av fylket hver gang de skal kjøre bil? Elbiler som er i salg klarer opptil 2446Km på 24Timer inkludert lading Om infrastrukturen er på plass. (verdensrekord gjennomført med en standard Tesla i Tyskland) Hvor stort var Finnmark sa du ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

 

Er det for kalt for elbilar er det også for kalt for eksosbilar. Med store nok batteri er det ikkje noko problem.

 

Det er f.eks. fleire Tesla Model S som kryssar Finmarksvidda om vinteren.

Det er ikke sant men du er jo litt inne på noe. Å kjøre over store avstander i kulden er ikke uten risiko med en dieselbil. Bensinbilen er alle best i virkelig lav temperatur. Blir det kaldere enn -35 er det nesten bare bensinbilen som virkelig duger. Med litt batterivedlikehold har man ikke startproblemer. Min starter i -32 uten dieselvarmer. Ikke uten noen protester men den starter. Firmabilen (VW Caddy 2.0 TDi euro 6) er ikke like ivrig og trenger litt hjelp fra diesevarmeren. Saken med elbilen i kulden er at det skjer flere ting som påvirker evnen til å kjøre langt.

1.Du bruker mer energi på oppvarming

2.Batteriet er ikke like effektivt(batterikjemien blir "sløv")(uavhengig om du har batterivarmer. Energien må komme fra en plass, den er ikke gratis og du får den ikke igjen ved å varme opp batteriet)

3.Ladetiden blir svært mye lengre

 

I en dieselbil har du tilnærmet ubegrenset med ressurser til oppvarming i den grad motoren gir nok overskuddsvarme. Det kan bli et problem, dvs det blir et problem på de fleste moderne dieselmotorer men det løses med en ekstra dieselvarmer ala Webasto eller Ebersprächer som også kan monteres på en elbil(I Norge burde det være standard) eller rett og slett den gode gammeldagse papplaten i fronten.

Utover det er kjøreopplevelsen som ellers. Bilen går ikke merkbart kortere på en tank drivstoff og tanken tar akkurat like kort tid å fylle.

 

Å tro at elbilen er like god i kulden som en dieselbil kan ikke være noe annet enn virkelighetsfjernt. Det er den bare ikke. Ja du kan forvarme og starte komfortabelt men etter 3-4 timer i kulden er den effekten for lengst forsvunnet. All varme må bilen generere selv. Sist langtur jeg kjørte som omfattet 4 fjelloverganger måtte jeg vente i kolonnekø i 2,5 timer ved en fjellovergang. Det er ikke annonsert i nevneverdig grad om det er kolonner eller kolonnetidene så det er nesten umulig å planlegge. Du kjører til du ikke kan kjøre lengre og så venter du.

Det vanskelige blir alt det uforutsette med elbilen. Ja jeg har eid elbil så jeg vet hva jeg snakker om. I Finnmark er trafikken sjelden veldig forutsigbar. Været slår om fort, fjelloverganger stenger på et øyeblikk, kolonnetider er bob bob deluxe. Jeg har alltid full tank diesel før jeg starter på en lang veistrekning med flere fjelloverganger og topper opp der jeg kan nettopp pga uforutsette ting som bare vet kommer til å skje.

 

Når man da i tillegg tar med den forlengede ladetiden i kulden blir det hele ekstra kjedelig. Halvtimers hurtiglading fra 10-80% blir plutselig 1,5 time og da begynner det jo å bli vanskelig å tjene penger på en tjeneste som baserer seg på kr/kWt og ikke tiden man opptar en tjeneste.

Regn på hvor mange ladestasjoner som trengs feks i Tana Bru for å betjene 25% av ÅDT uten at det skal bli en ladekø som starter i Varangerbotn. Rekkevidden er egentlig ikke det største problemet til elbilen. Problemet er ladetiden, hvordan selve ladingen skal bli gjennomført så fort som mulig slik at QC'en kan betjene neste bruker. Hvis man tenker at "alle" før eller senere må lade uavhengig av rekkevidden på bilen, så vil det alltid være et relativt stort antall bilen som har behov for QC'en. Det er jo bare å se trafikken gjennom en bensinstasjon. I teorien vil det bli færre siden man jo kan fylle hjemme og mange vil gjøre det men en stor andel bilen på en bensinstasjon i Finnmark har kjørt ganske langt så å basere seg på at alle med elbiler bare kjører mellom hjem og jobben blir fort feil.

 

Personlig tror ikke jeg at ladehastigheten lar seg løses på en ren batteribil uten å gå på bekostning av noe annet. Strøm er rundt oss overalt men å få den inn i bilen er ikke så enkelt. Ergelig ikke sant? Diesel er langt pokker i vold unna oss men er kjempe enkelt å få på bilen. Man kan ta på det, holde det i handa, fylle det i en bøtte og helle de inn i tanken via en avis som trakt hvis det kniper. Det er en viss sikkerhet i det også.

Strømmen er mer knotete. Vi kan det meste om strøm i dag likevel er det relativt knotete å få fylt et batteri. Alle biler kan ikke fylles på samme måte, noen biler er kresne på strømmen de får og det krever sitt av det elektriske anlegget.

 

Jeg tror rett og slett ikke elbilen kommer til å bli det samme i Finnmark som i sør-Norge. Min elbil fungerte ufattelig bra når jeg brukte den til de små turene eller kunne planlegge de litt lengre og gjerne hadde litt tid til å komme meg rundt de uforutsette. En utrolig fin bil som jeg enda savner og ser langt etter hver gang jeg ser en lik en her i Finnmark men den realistiske siden av meg innså fort at bilen kunne ikke bli med meg til Finnmark. Det hadde ikke fungert som noe annet enn en komfortabel elsykkel og med boforhold uten strømuttak til bilen er det dødfødt. Jeg valgte derfor en dieselbil med Webasto for å være på den sikre siden at jeg har en varm og trygg bil her i Finnmark.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

Kaldt? Det er dieselbiler som sliter i kulda, ikke elbiler. Elbil er konge når det er kaldt, ferdig oppvarmet når den skal brukes og aldri startproblemer.

 

 

En må ha batterier, startmotor, glødeplugger i orden på diesel. Det lages vel også vinterdiesel som har et annet innhold enn sommerdiesel. Og på nyere dieselmotorer behøver en også at dynamo er i orden, ellers stopper motoren å svive ganske raskt, da moderne dieselmotorer krever strøm, mens eldre dieselmotorer bare durer og går selv om batteriet tappes tomt nok.

 

Er det noen biler som har mye varme å hente inn i kupéventilasjonen så er det nettopp diesel. La motoren svive litt og bil, ruter blir varme og duggfrie, frosne vinduer og dører blir medgjørlige innen kort tid på dieselbiler.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ett sted må jo vi ha og dumpe brukte fossilbiler om kort tid når det ikke er marked for dem i resten av landet. Vinn-Vinn. Samene får relativt nye billige (dersom man ser bort fra vedlikeholdskostnadene) dieselpurker og resten av landet blir kvitt dem. Egentlig er det jo samene som taper på dealen, men slik har det jo alltid vært.

Lenke til kommentar

Det med elbiler i streng kulde er vel mer et designspøsmål enn et teknologispørsmål? Det er vel ca *ingen* elbiler som er laget for sånt ennå. For de fleste elbiler er manglende isolasjon av batteriet en designfeature som brukes for å sørge for at batteriet ikke blir for varmt. Under saktelading i kaldt vær er manglende batteriisolasjon et problem. Under hurtiglading er det ikke like problematisk siden hurtiglading genererer nok varme i batteriet til å holde ladefarten oppe, til det blir skikkelig kaldt selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det tyske parlamentet gjør alvor av intensjonen om å forby produksjon og salg av fossilbiler i 2030, vil dette få konsekvenser for hele EU.

Hvis Finnmark ikke deltar i omstillingen må regionen drifte infrastrukturen på gammel lagervare av fossilbiler.

Foreløpig er dette et "hvis", men de tyske bilprodusentene har ikke startet sine "krasjprogram" for å utvikle elbiler for hundrevis av milliarder fordi de synes dette er et morsomt partytriks.

De hadde helst latt være - hvis de kunne.

Lenke til kommentar

 

 

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

 

Er det for kalt for elbilar er det også for kalt for eksosbilar. Med store nok batteri er det ikkje noko problem.

 

Det er f.eks. fleire Tesla Model S som kryssar Finmarksvidda om vinteren.

Å tro at elbilen er like god i kulden som en dieselbil kan ikke være noe annet enn virkelighetsfjernt. Det er den bare ikke. Ja du kan forvarme og starte komfortabelt men etter 3-4 timer i kulden er den effekten for lengst forsvunnet. All varme må bilen generere selv.
Her er det skilnad mellom elbilar, det veit eg, men for Tesla sin del er det ikkje noko problem. Batteri og elektronikk vil generere varme under køyring. Dette er vasskjølt, og går gjennom ein varmevekslar mot kumpevarmen. Dermed går forbruket til oppvarming stadig nedover gjennom køyreturen, og etter 3-4 timar er dei meir enn varme nok til å halde kupeen varm.

 

Sist langtur jeg kjørte som omfattet 4 fjelloverganger måtte jeg vente i kolonnekø i 2,5 timer ved en fjellovergang. Det er ikke annonsert i nevneverdig grad om det er kolonner eller kolonnetidene så det er nesten umulig å planlegge. Du kjører til du ikke kan kjøre lengre og så venter du.

Både kolonnekøyring og nattestenging pleier å vere annonsert i tide til at eg veit det før eg kjem fram. Eg har faktisk aldri opplevd å komme borti ei uannonsert kolonnekøyring, og eg har køyrt mykje over fjella om vinteren. Rettnok sær for Trøndelag. Kolonnetidene er typisk ikkje annonsert, det stemmer. Ventetida er ikkje noko problem. Sist vinter venta vi 45 minutt på bilberging av eit vogntog, og bilen mista berre 1 km på batterimålaren medan vi venta i varm bil.

 

Når man da i tillegg tar med den forlengede ladetiden i kulden blir det hele ekstra kjedelig. Halvtimers hurtiglading fra 10-80% blir plutselig 1,5 time og da begynner det jo å bli vanskelig å tjene penger på en tjeneste som baserer seg på kr/kWt og ikke tiden man opptar en tjeneste.

Somme bilar har direkte luftkjøing av batteriet tilpassa varmare klima, og då kan det vere eit problem. Dei som har isolert batteri med aktiv temperaturkontroll har ikkje problemet. Då vil batteriet normal allereie vere varmt etter å ha køyrt ei stund. Er det ikkje varmt, vert det snart varmt av ladinga. Aktiv forvarming med tilkopla bil vil som regel varme batteriet litt òg, slik at lading startar med brukbar effekt.

 

Regn på hvor mange ladestasjoner som trengs feks i Tana Bru for å betjene 25% av ÅDT uten at det skal bli en ladekø som starter i Varangerbotn.

Kor stor del av den trafikken skal langt? Mesteparten er jo lokalkøyring, sjølv i Finnmark. Dei vil aldri ha bruk for hurtigladaren. Hugs at elbilar typisk hurtigladar mykje sjeldnare enn eksosbilar må innom ein bensinstasjon. Eg hadde forresten sett meg ut Varangerbotn som ideell stad for ein hurtigladar i distriktet, for å dekkje krysset E6 og E75 mot Vadsø og Vardø, men på ei anna side er det berre 250 km rekkjevidde mellom Vardø og Kirkenes. Det er godt innanfor rekkjevidda til dei bilane som er på veg no. Tana bru er nok ei betre plassering, som dekkjer dei som skal vidare nordover, eller kjem nordfrå.

 

Personlig tror ikke jeg at ladehastigheten lar seg løses på en ren batteribil uten å gå på bekostning av noe annet. Strøm er rundt oss overalt men å få den inn i bilen er ikke så enkelt. Ergelig ikke sant? Diesel er langt pokker i vold unna oss men er kjempe enkelt å få på bilen. Man kan ta på det, holde det i handa, fylle det i en bøtte og helle de inn i tanken via en avis som trakt hvis det kniper. Det er en viss sikkerhet i det også.

Eg ser ikkje heilt problemet. Eg har ikkje problem med å få straum inn på bilen min. Diesel er noko kliss, og eg må vedgå at eg aldri har eigd ei reservekanne med diesel. Dersom batteriet går tomt, kan du alltids få hjelp til å taue bilen eit stykkje, og hurtiglade med regen. Det er kjappaste ladinga du kan få utanom superlading.

 

Jeg tror rett og slett ikke elbilen kommer til å bli det samme i Finnmark som i sør-Norge.

Det trur eg han gjer, men bilane må vere lagd for det. 150 km rekkjevidde, uisolert bil utan aktiv temperaturkontroll på batteriet og utan resirkulering av varme frå elektronikken, det held ikkje til ein bil som skal brukast i Finnmark. Når bilane har rekkjevidde frå 400 km og opp og god nok varmeløysing, då trur eg dei vert vanlege i Finnmark òg. Det krev godt plasserte hurtigladarar med høg nok effekt til at folk kan køyre gjennom fylket. 50 kW er etter mi meining for lite. Der har Enova sett for låge krav.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er uansett altfor kaldt for elbiler i Finmark, og avstandene er veldig stooore! Bare tull å bruke penger på elbilladere her!

 

Er det for kalt for elbilar er det også for kalt for eksosbilar. Med store nok batteri er det ikkje noko problem.

 

Det er f.eks. fleire Tesla Model S som kryssar Finmarksvidda om vinteren.

Jaja, selvsagt, når en bil har gjort det ett fåtall ganger, så er det ingen problem å gjøre dette til en hverdagslig rutine. Folk har vært på sørpolen også, derfor er det ingen problem for hvem som helst å være polfarer, rutinemessig!

Kan ikke du flytte til finnmark å demonstrere at finnmarkingene selv tar helt feil!

Hold meg gjerne oppdatert på hvordan prosjekt Tesla-i-finnmarksvinter fungerer, dette er jeg spent på :D

Lenke til kommentar

 

Det er f.eks. fleire Tesla Model S som kryssar Finmarksvidda om vinteren.

 

Jaja, selvsagt, når en bil har gjort det ett fåtall ganger, så er det ingen problem å gjøre dette til en hverdagslig rutine. Folk har vært på sørpolen også, derfor er det ingen problem for hvem som helst å være polfarer, rutinemessig!

Kan ikke du flytte til finnmark å demonstrere at finnmarkingene selv tar helt feil!

Kva prøver du å fortelle her? Er det kvardagsleg rutine for finnmarkingane å krysse vidda med bil om vinteren? Dei fleste klarer seg vel med å kunne køyre til jobb, barnehage, butikken og slik til dagleg, og eg vil tru – utan å kunne vise til offisiell statistikk – at det store fleirtal av finnmarkingane har alle desse på same side av vidda som heimen? Når bilen i tillegg er i stand til å krysse vidda om vinteren, skulle han vel vere brukande til det meste?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje heller legge til rette for elbiler i byer som allerede har forurensingsproblemer, enn å kaste penger på hurtigladere i et fylke med 50 mil mellom byene og 50 000 mennesker fordelt på 50 000 km², og de tre elbilene fylket har kombinert?

 

Det er jo jevnt over i tråd med norsk politikk ellers da. Det er ikke snakk om å gjøre det som monner mest, men det som gir flest brownie points hos de politikerene prøver imponere. Det seg være elektriske oljeplatformer eller ladere på finnmarksvidda.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...