Gå til innhold

Reparasjon av telefon med knust skjerm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Sony Xperia Z5 Premium som jeg kjøpte i januar i år. Telefonen har et problem med kameraet som gjør at bildene blir uklare/utvasket på venstre side. Før jeg la merke til dette var jeg uheldig å mistet telefonen i bakken, noe som førte til en sprekk i skjermen og at berøringen bare virker på halve skjermen. Jeg bestemte meg for å sende den inn til service allikevel for å få fikset kameraet, noe de selvfølgelig ikke godtok på grunn av sprekken i skjermen. Servicerapporten inneholder kun to bilder av telefonen og et standardsvar: Med bakgrunn i ytre påvirkning... osv. Verkstedet har ikke testet telefonen på noen som helst måte i følge rapporten. De kom med et prisoverslag på 2600,- for å bytte skjermen før de ville ta i telefonen. Problemet med kameraet er kjent, leter man rundt på diverse forum ser man at flere er berørt, til og med på Sony sitt eget forum.

 

Er litt usikker hvor mye man kan kreve som forbruker i forhold til mangel på vare, kan det kreves at kameraet testes selv om kun halve skjermen virker(Og ikke er årsaken til at kameraet har problemer)? 

 

Noen som har erfaringer fra liknende saker?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en lignende sak. Tok meg et år å vinne frem, men fikk ny mobil pga. tredjegangsfeil.

I utgangspunktet så er det verkstedets ansvar å dokumentere at skaden har forårsaket feilen, spesielt fordi du har dokumentert at feilen sannsynligvis ikke er relatert til skaden. Du må gå på selger og hevde at verkstedets policy ikke kan gjøres gjeldende mot deg i henhold til f.kjl. og at om verkstedet ikke vil ta i mobilen uten å reparere skjermen, så er det selgers problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar alle!

 

 

Er det at de ikke vi se på kameraet fordi skjermen er knust, eller fordi kameraet kan ha blitt ødelagt av de samme påknenningene som gjorde at skjermen knuste?

 

De vil ikke se på kameraet fordi skjermen er knust.

 

 

Kopierer inn litt fra servicerapporten:

 

Viser til henvendelse angående funksjonssvikt på apparatet. Dette apparatet har dessverre skader som følge av at det har vært utsatt for ytre påvirkning eller er utenfor produsentens garantitid. Vår tekniker konstaterte dette xx.xx.2016. Det henvises til punktene under angående generell informasjon om ytre påvirkning. Se nedenfor for nærmere beskrivelse av skade og sannsynlig årsak til denne.

 

Kundens Feilbeskrivelse

 

Annet
Bildene kamerat tar er uklare på venstre side, men veldig fine og klare ellers.

 

Hvorfor dekkes ikke apparatet av garanti?

"Apparatet har blitt utsatt for en ytre påvirkning som har ført til sprekk i glasset på skjermen. Slagmerker vises på touch/front. For mer support ta kontakt med Sony Mobiles kundesenter på 815 00 840 eller gå til support.sonymobile.com
"

Funksjonssvikten/skaden på apparatet er av en slik karakter at det har formodningen mot seg at funksjonssvikten var til stede på kjøpstidspunktet. 

 

Hvordan kan skaden ha oppstått?

Kunden har mest sannsynlig mistet apparatet fra en høyde og ned på hardt underlag.

 

Sammenheng mellom kundens feilbeskrivelse og tekniker sin vurdering av apparatet. Kundens feilbeskrivelse sier kamera tar uklare bilder på venstre side, knust front.

 

Tilbud
Vi kan tilby reparasjon av touch/front. 

 

Resten av det som står i rapporten er generell informasjon om hvordan de går frem ved service samt to bilder av telefonen.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde før en Z5P, knuste skjermen, byttet den fikk tilbake så gikk bare mer og mer istykker, knapper sluttet å funke, microfonene var bare surr folk hørte meg ikke ++++ 

 

Endte opp med å kjøpe en ny telefonen.  Jeg hadde ikke anbefalt å fikse den telefonen, når jeg ringte rundt fant jeg ut at flere service sentere hadde sluttet å ta inn telefonen helt grunnet den er for vanskelig å fikse og kommer fort flere følgeskader. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde før en Z5P, knuste skjermen, byttet den fikk tilbake så gikk bare mer og mer istykker, knapper sluttet å funke, microfonene var bare surr folk hørte meg ikke ++++ 

 

Endte opp med å kjøpe en ny telefonen.  Jeg hadde ikke anbefalt å fikse den telefonen, når jeg ringte rundt fant jeg ut at flere service sentere hadde sluttet å ta inn telefonen helt grunnet den er for vanskelig å fikse og kommer fort flere følgeskader. 

 

 

 

Takk for at du deler erfaringene dine! 

 

Har kommet til den konklusjonen at det å betale 2600,- for å fikse skjermen ikke vil være verdt det. Leser om mange som har problemer med Z5 familien og Sony telefoner generelt. Blir vel å finnet et annet merke som leverer telefoner av god kvalitet. Kan jeg spørre hva du byttet din Z5P i?  :)

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde før en Z5P, knuste skjermen, byttet den fikk tilbake så gikk bare mer og mer istykker, knapper sluttet å funke, microfonene var bare surr folk hørte meg ikke ++++ 

 

Endte opp med å kjøpe en ny telefonen.  Jeg hadde ikke anbefalt å fikse den telefonen, når jeg ringte rundt fant jeg ut at flere service sentere hadde sluttet å ta inn telefonen helt grunnet den er for vanskelig å fikse og kommer fort flere følgeskader. 

 

 

 

Takk for at du deler erfaringene dine! 

 

Har kommet til den konklusjonen at det å betale 2600,- for å fikse skjermen ikke vil være verdt det. Leser om mange som har problemer med Z5 familien og Sony telefoner generelt. Blir vel å finnet et annet merke som leverer telefoner av god kvalitet. Kan jeg spørre hva du byttet din Z5P i?  :)

 

Jeg byttet til Samsung S7 Edge. stor fornøyd. 

Eneste jeg har og utsette er Telia som er trege med VoLTE; :p (som Sony Z5 har )

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde før en Z5P, knuste skjermen, byttet den fikk tilbake så gikk bare mer og mer istykker, knapper sluttet å funke, microfonene var bare surr folk hørte meg ikke ++++ 

 

Endte opp med å kjøpe en ny telefonen.  Jeg hadde ikke anbefalt å fikse den telefonen, når jeg ringte rundt fant jeg ut at flere service sentere hadde sluttet å ta inn telefonen helt grunnet den er for vanskelig å fikse og kommer fort flere følgeskader. 

 

 

 

Takk for at du deler erfaringene dine! 

 

Har kommet til den konklusjonen at det å betale 2600,- for å fikse skjermen ikke vil være verdt det. Leser om mange som har problemer med Z5 familien og Sony telefoner generelt. Blir vel å finnet et annet merke som leverer telefoner av god kvalitet. Kan jeg spørre hva du byttet din Z5P i?  :)

 

Jeg byttet til Samsung S7 Edge. stor fornøyd. 

Eneste jeg har og utsette er Telia som er trege med VoLTE; :p (som Sony Z5 har )

 

 

 

Har tenkt på S7 edge hvis denne saken ikke løser seg, har hørt mye bra om den. Men lurer på om det gjerne lurer seg å vente til våren nå med tanke på det som måtte komme da, får se :)

Telenor har vel VoLTE? Kanskje jeg bytter tilbake til Telenor nå som såkalt "Winback" er blitt forbudt :hmm:

Lenke til kommentar

De får ikke reparert kameraet, da de må ta av skjermen først. Tar de av skjermen får de den ikke på igjen pga sprekken.

Godtar du PO på skjerm, så fikser de nok kameraet på garanti.

 

 

Har ikke tilgang til servicemanual, men i alle guidene jeg har sett som omhandler reparasjon av denne telefonen så demonteres baklokket først, som er helt uten noen form for skader. Jeg vet ikke hva PO betyr, men om skjermen skulle bli enda mer ødelagt så er det greit for meg, den må byttes uansett :)

Lenke til kommentar

Legger merke til at du skriver mangler. Verkstedet refererer til garanti. Siden de følger garanti fra produsent, så kan de avvise ditt krav om mangel. Men selger derimot kan ikke avvise ditt krav om mangel selv om verkstedet aviser garanti. Så ta kontakt med selger du, og si at du reklamerer på produktet i henhold til forbrukerkjøpsloven (forutsetter at dette er et forbrukerkjøp). 

Lenke til kommentar

Legger merke til at du skriver mangler. Verkstedet refererer til garanti. Siden de følger garanti fra produsent, så kan de avvise ditt krav om mangel. Men selger derimot kan ikke avvise ditt krav om mangel selv om verkstedet aviser garanti. Så ta kontakt med selger du, og si at du reklamerer på produktet i henhold til forbrukerkjøpsloven (forutsetter at dette er et forbrukerkjøp). 

 

Sendte en mail til selger i dag med henvisning til forbrukerkjøpsloven, så får jeg se hvor veien går :)

 

 

PO = Pris Overslag. Om du alikavel skal bytte skjerm så kan du jo likegodt be de reparere den først, så ta kameraet etterpå.

 

Ser ut til at skjermen koster rundt 2438,- for original inkl arbeid.

 

 

Prisoverslag, takk :)

 

Problemet er at det er 50/50 sjanse for om kameraet byttes eller ei, ønsker ikke å punge ut 2600,- (som var prisoverslaget jeg fikk) for en telefon som jeg da ikke kommer til å bruke etterpå(Vet det er litt sært av meg, men telefonen ble tross alt markedsført med "Verdens beste kamera blant ledende smarttelefoner"). Vet ikke hvordan det er å selge Sony-telefoner brukt, men mistenker at det ikke er de mest populære telefonene på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Fikk denne mailen fra Telia hvor jeg kjøpte telefonen:

 

Hei,

 

Da har vi fått svar fra Sony som dessverre avviser din reklamasjon på bakgrunn av den ytre skaden.

 

Det er ikke nødvendigvis slik at det er noen sammenheng, men dersom verkstedet skal undersøke telefonen nærmere, å telefonen demonteres, og de får ikke montert telefonen sammen igjen med en skadet skjerm. Da må skjermen byttes, og siden dette er en ytre skade dekkes ikke dette av garantien.

 

Vi viser til tidligere svar, dessverre kan vi ikke dekke kostnaden for denne reparasjonen, dersom du ønsker å eskalere din sak videre til en ekstern klageinstans, står du fritt til å gjøre det.

 

Ønsker deg en god dag!

 

Begynner å bli litt smått irritert. Jeg kjøpte et OTG adapter på Clas til den nette sum av 89kr og har ingen problemer med å kontrollere telefonen ved hjelp av både mus og tastatur(klarer fint å ta bilder :)). Baksiden må demonteres før man kan bytte skjerm, det er jo kameraet bak som er problemet :wallbash:  

 

Dere her inne som har peiling på juss, tror dere at dette er en sak som det er mulig å komme noen vei med? 

 

Lenke til kommentar

Det høres jo ut som om de må ta ut skjermen, vet du om man trenger det eller ikke?

Om de tar må ta ut skjermen sier det selv at det ikke er sikkert de klarer å montere den igjen når skjermen er ødelagt.

Du kan kanskje godta at de fikse mobile men ikke monterer skjermen igjen om det ikke går?

Lenke til kommentar

Det høres jo ut som om de må ta ut skjermen, vet du om man trenger det eller ikke?

Om de tar må ta ut skjermen sier det selv at det ikke er sikkert de klarer å montere den igjen når skjermen er ødelagt.

Du kan kanskje godta at de fikse mobile men ikke monterer skjermen igjen om det ikke går?

 

 

Av det jeg har funnet av demonteringsinfo/videoer av denne telefonen tas baklokket av først(Har ikke tilgang til Sony sin servicemanual, så kan ikke si dette med 100% sikkerhet), dette er helt uten og uten noen form for skader. Jeg har kun bedt dem om å se på kameraet, om skjermen blir totalvraket i prosessen så er det ingen problem for meg, den må byttes uansett. En ting er vel kanskje at Sony internt ikke godtar at man leverer ut telefoner fra service som innehar skader/feil. Driver å samler sammen alt av dokumentasjon nå, så får jeg se hva forbrukerrådet sier.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...