Gå til innhold

Telia Norge først i Norden med ny telestandard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merk deg også at "Internet of Things" er noe som du bare vil kunne lese om i ca. 12-15 måneder til...

 

Etter det vil dette begrepet mest sannsynlig befinne seg på samme skraphaugen som "Web 2.0", "Ajax", "Semantic Web", etc.

 

Jeg sier ikke at selve konseptet er feil, og at små dingser med nettilgang også vil forsvinne... jeg sier bare av selve begrepet er nissete, og at det snart kommer til å befinne seg på historiens skraphaug...

 

Nostradamus 2.0

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merk deg også at "Internet of Things" er noe som du bare vil kunne lese om i ca. 12-15 måneder til...

 

Etter det vil dette begrepet mest sannsynlig befinne seg på samme skraphaugen som "Web 2.0", "Ajax", "Semantic Web", etc.

 

Jeg sier ikke at selve konseptet er feil, og at små dingser med nettilgang også vil forsvinne... jeg sier bare av selve begrepet er nissete, og at det snart kommer til å befinne seg på historiens skraphaug...

 

Nostradamus 2.0

 

Et korollar til hypotesen min er selvsagt at web-hipsters allerede nå bør slutte å ta begrepet IoT i sin munn, dersom de ønsker å bevare sin digitale hipster-status... ;)

Lenke til kommentar

Jeg er gammel nok til å huske ISDN. Ikke at jeg brukte det, men at Telenor snakket om det hele tida. Det var visst en greie for spesielt interesserte.

 

Da de fleste rocket med ISDN var jeg så tøff at jeg brukte mobiltelefonen min som modem til en laptop via IR porten. VG.no tok 5 minutter å åpne og kostet meg 10 kroner i datatrafikken per sidelast. Gud forby om man mistet tålmodigheten og trykket F5 før hele siden hadde lastet ferdig! :p

Lenke til kommentar

Jeg er gammel nok til å huske ISDN. Ikke at jeg brukte det, men at Telenor snakket om det hele tida. Det var visst en greie for spesielt interesserte.

 

ISDN var veldig bra og fremtidsrettet den gangen, men Televerket/Telenor ville ikke slippe det løs fordi det konkurrerte med faste dataforbindelser som de priset skyhøyt.

Hvis vi kunne brukt pakkedata over D-kanalen til å sende små datapakker uten særlig kostnad er det ikke sikkert at IP og ethernet hadde vært den rådende datacomm teknologien idag. Telecomm verdnen prøvde å bremse utviklingen så mye de kunne for å kapitaliser på sine gamle investeringer, men ble totalt overkjørt av dataindustrien som var mere aggressive i å ta ibruk ny teknologi.

Andy.

Lenke til kommentar

Telenor "dreit på draget" når det gjaldt ISDN ja. ISDN er totalt overlegent analog telefoni og som nevnt over så er det sikkert pga andre produkter at de priset ISDN for høyt. Du måtte ha telemontør ut, det kostet mer å ha og dyrere i bruk. Etterhvert så slapp de opp og lanserte "gjør det selv pakker" samme tellerskritt pris, men noen få kr mer i mnd på månedsbetaling.

 

Hadde de lansert ISDN til samme pris som analog med en gang så hadde nok flere brukt den teknologien og fått bedre tale etc på fastlinjer. Nå er jo fastlinjer en døende art, selv de gikk over til IP telefoni har også mer eller mindre kuttet ut det og kjører kun mobil telefon nå om dagen.

 

Mimre litt om den kan man satt hjemme med ISDN og kunne koble opp begge kanalene for å få 128Kbits hastighet og ikke bare 64K. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er gammel nok til å huske ISDN. Ikke at jeg brukte det, men at Telenor snakket om det hele tida. Det var visst en greie for spesielt interesserte.

 

Jeg gadd å betale for det. Men, så var jeg sikkert mer interessert i internettet den gang enn hva vanlige folk var.

 

Etterhvert så forstod jo også jeg at det var utdatert teknologi. Men det var et bruksområde jeg tror en del butikker scoret på å ha ISDN i bruk, før bredbånd slo an, og det var betalingsterminal. For ISDN hadde nok båndbredde til å ta unna slik betalingstrafikk, også koblet det seg opp utrolig raskt i forhold til analoge linjer med modem handshake.

Lenke til kommentar

Telia og Telenor satser på Narrowband. Lurer på om de har vurdert dette i et omdømmeperspektiv. Vi onde tunger kan jo finne på å mene at Telia og Telenor alltid har hatt en preferanse for at forbrukerne bør ha det litt trangt. 

 

 

 

Merk deg også at "Internet of Things" er noe som du bare vil kunne lese om i ca. 12-15 måneder til...

Etter det vil dette begrepet mest sannsynlig befinne seg på samme skraphaugen som "Web 2.0", "Ajax", "Semantic Web", etc.

Jeg sier ikke at selve konseptet er feil, og at små dingser med nettilgang også vil forsvinne... jeg sier bare av selve begrepet er nissete, og at det snart kommer til å befinne seg på historiens skraphaug...

Nostradamus 2.0

 

Web 2.0 og Semantic Web er nå så-som-så, og Cloud også, som er helt meningsløst nå som hypen har bevegd seg videre til "private hybrid cloud" som er ledelses-synonymet for "på nett". Men akkurat Ajax er vel ikke et meningsløst begrep. Det er en reel teknikk som gjenspeiler seg både i opplæringen og koden vår. Jeg kan ikke forklare våre praktikanter hvordan de skal løse oppgaver om de ikke behersker Ajax. Da får det ikke hjelpe at de tenker Ajax = jQuery.

Lenke til kommentar

Narrowband mobiltelefoni. Fint det, men det er egentlig bare regninga vi vil ha narrow.

 

Utover det så lever vi godt med fullt GSM/UMTS/LTE modem i dingsene våre. Bare at å slippe en enhet inn i telenettet uten å fakturere faste avgifter går helt imot selve overlevelsesinstinktet til ethvert teleselskap. Så det skjer ikke. Dermed er vi tilbake til at enhver enhet som trenger nettilgang, må plasseres i nærhet av WiFi.

 

Uten økonomi, så er teknologien bak Narrowband uinteressant. Forresten så er verdiskapinga på dette punkt i henhold til artikkelen allerede eksportert til Huffamei i Kina. Gjetter dertil at andre enden av radiolinken er avhengig av de vanlige Greatest Offenders of the Industry, Qualcomm, Broadcom eller Marvell. Et. al. 

 

 

 

 

Som andre her på forumet så holder jeg meg personlig langt unna all IoT med unntak av hva jeg lager selv. Jeg foreslår en Reality Check for IoT - nevner den kulørte brosjyren noe om skytjenester (eller server hos fabrikant?) Svaret er i 99% av tilfellene ja. Gratulerer, du har nettopp montert et apparat i hjemmet ditt som sporer deg og som selger innsamlede data til høyeste Big Data tilbyder. I tillegg til at du er prisgitt leverandøren for all fremtid, selvfølgelig. 

 

Det mest problematiske er likevel at til og med bilen er blitt en IoT. Med lovpålagt tilstedeværelse. Som i henhold til bilfabrikantens EULA krever rett til å loggføre hver en kilometer jeg kjører, mm. Dagens nyhet om Galileo operativt og påbudt Galileomottaker i bil fra 2018 kommer ikke til å gjøre saken noe bedre - her kommer veiprising og sporing inn for fullt, via EU direktiv. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Teknologien NB IoT er spennende i seg selv. Om det betyr at bedrifter og privatpersoner kan ha utstyr stående og selv overvåke dette hjemmefra eller fra bedriften så er jo det genialt. Jeg vet om flere bedrifter som vil ha masse igjen for dette da dem selv tidligere har måttet utvikle tungvinte løsninger for overvåkning.

 

Da mener jeg overvåkning av ubemannede kraftstasjoner, koffertbokser på flyplasser, inngjerdinger av dyr på sommerbeite osv osv.

 

Man trenger ikke å basere seg på såkalte skyløsninger der man må logge seg på en server hos tilbyder for å kunne utnytte eget utstyr. Det finnes mange fine løsninger der man selv kan drifte fra A-Å.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hva hvis noen hacker brødristeren min slik at den utgir seg for å være kjøleskapet mitt, slik at brødristeren sender beskjed til handleappen om at det er nok øl i kjøleskapet? Resultatet er at jeg risikerer å gå tom for øl...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Narrowband mobiltelefoni. Fint det, men det er egentlig bare regninga vi vil ha narrow.

 

Utover det så lever vi godt med fullt GSM/UMTS/LTE modem i dingsene våre. Bare at å slippe en enhet inn i telenettet uten å fakturere faste avgifter går helt imot selve overlevelsesinstinktet til ethvert teleselskap. Så det skjer ikke. Dermed er vi tilbake til at enhver enhet som trenger nettilgang, må plasseres i nærhet av WiFi.

 

Uten økonomi, så er teknologien bak Narrowband uinteressant. Forresten så er verdiskapinga på dette punkt i henhold til artikkelen allerede eksportert til Huffamei i Kina. Gjetter dertil at andre enden av radiolinken er avhengig av de vanlige Greatest Offenders of the Industry, Qualcomm, Broadcom eller Marvell. Et. al. 

 

 

 

 

Som andre her på forumet så holder jeg meg personlig langt unna all IoT med unntak av hva jeg lager selv. Jeg foreslår en Reality Check for IoT - nevner den kulørte brosjyren noe om skytjenester (eller server hos fabrikant?) Svaret er i 99% av tilfellene ja. Gratulerer, du har nettopp montert et apparat i hjemmet ditt som sporer deg og som selger innsamlede data til høyeste Big Data tilbyder. I tillegg til at du er prisgitt leverandøren for all fremtid, selvfølgelig. 

 

Det mest problematiske er likevel at til og med bilen er blitt en IoT. Med lovpålagt tilstedeværelse. Som i henhold til bilfabrikantens EULA krever rett til å loggføre hver en kilometer jeg kjører, mm. Dagens nyhet om Galileo operativt og påbudt Galileomottaker i bil fra 2018 kommer ikke til å gjøre saken noe bedre - her kommer veiprising og sporing inn for fullt, via EU direktiv. 

Dessverre er det bare mulig å gi én like per bruker. Her skulle jeg gjerne ha gitt flere. Du har mange gode poenger, og det største er: har vi behov for å trekke mobiloperatører inn i iOT? Hvordan kan de bli mer enn en bitpipe?

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å basere seg på såkalte skyløsninger der man må logge seg på en server hos tilbyder for å kunne utnytte eget utstyr. Det finnes mange fine løsninger der man selv kan drifte fra A-Å.

 

Man trenger ikke, men dette er fabrikantenes primære interesse i å tilby IoT klargjort utstyr i første runde - kontroll over konsumenten.

 

jeg tar selv godt vare på data fra mine egene internettilkoblede enheter. Men ser jo at jeg ikke trenger bry meg med å installere kommersielle løsninger for elektroniske dørlåser, termostater, videoovervåking eller DVR bokser, for å nevne noe. Men nå har jeg surmulet nok for i dag. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Hva hvis noen hacker brødristeren min slik at den utgir seg for å være kjøleskapet mitt, slik at brødristeren sender beskjed til handleappen om at det er nok øl i kjøleskapet? Resultatet er at jeg risikerer å gå tom for øl...

 

Eller noen hacker kjøleskapet til å tro at det er en fryser og fryser ned ølet du alledere har kjøpt ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter det vil dette begrepet mest sannsynlig befinne seg på samme skraphaugen som "Web 2.0", "Ajax", "Semantic Web", etc.

 

Pussig, Web 2.0 er det jo det vi ser overalt på internet i dag, med brukerdrevne nettsteder laget i større grad med javascript osv.

 

Ajax, forkortelsen for Asynchronous JavaScript And XML, som for det meste betyr bruk av XMLHttpRequest, driver jo stort sett hele nettet i dag. Det er det som gjør det mulig for nettsteder å oppdatere ting på siden du leser uten å laste alt på nytt.

 

Semantic Web er vel litt så som så, men Berners-Lee jobber jo fremdeles aktivt med dette, og beskriver det som "Web 3.0". Berners-Lee er jo som kjent regnet for å være opphavet til World Wide Web, det vi kjenner som internet i dag, slik at det er vel ikke sikkert han har vært helt bortreist når han har snakket varmt om Semantic Web i over 15 år.

 

Dersom IoT som begrep noen gang kommer inn i det gode selskap med de tre ovennevnte, så må det vel være å regne som ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...