Gå til innhold

Hvor gammel er deres PSU?


Anbefalte innlegg

Hvor gamle er deres PSU?

Jeg oppgraderte PC'en min nylig, men den nye CPU'en, RAM'en, HK'et og skjermkortet dro faktisk MINDRE strøm enn de gamle delene, så jeg kunne fortsette å bruke den gamle PSU'en.

 

PSU'en min er vel rundt 5-6år nå, av typen HX 650W Corsair Professional series.

 

Den eneste grunnen jeg ser for å kjøpe ny PSU, er frykten for at vifta en dag tar kvelden uten at jeg merker det før det er for sent, og at PSU'en tar fyr, eller ødelegger andre komponenter når den dør.

Noen som vet hvor lenge en vifte på PSU'en er ment å vare?

Noen som vet noe om risiko for brann eller ødeleggelse av andre komponenter om PSU overheater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid stort sett byttet PSU etter rundt 5år driftstid , uansett om de er i orden eller ikke.

Har ikke eid noen privat med 7 års produsentgaranti.

De som er skiftet ut går til el retur (skrotes). Passer på å beholde en som en backup PSU (lagret i deleboden , tørt og støvfritt).

Det er faktisk på tide å bytte ut en 100% velfungerende Corsair HX750 innkjøpt 2011/2012 i stue pcen.

Lenke til kommentar

Kjøper alltid ny PSU når jeg handler ny PC. PSU'er slites og jeg anbefaler ikke å beholde den gamle. Veldig vanlig tankegang at PSU'en ikke gir mer ytelse og dermed så trenger man ikke bytte den. Det man ikke tenker på da er at PSU'en er hjertet i systemet, hvis det blir et par fine hopp i spenningen så ryker resten, akkurat som hjerteinfarkt :)

Lenke til kommentar

De er nå ment å være fullgode sålenge produsentens garanti gjelder, minimum. Jeg ville ikke vært bekymret over å gå et år eller to over det.

 

Ikke lenge siden jeg pensjonerte mine PC Power & Cooling 750w'ere, som var både 7 og 8 år gamle, mest fordi de har dårlig effektivitet.

I og med at jeg har en "professional series"-PSU, har visst Corsair 7 år garanti, så antar jeg fortsatt kan bruke den med god samvittighet ja!

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva slags temperatur og belastning de har blitt kjørt med.Så det vil alltid variere individuelt.

Levetiden og degraderingen på kondensatorer påvirkes mye av kontinuerlig last/temperatur profil.

Er det kvalitets psu som ikke er misbrukt kan man sikkert bruke den dobbelt så lenge som garantien tilsier.

 

Liftetime expectancy beregning eks.

http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/december/power-supply-capacitor-q-and-a

 

Jeg føler ikke akkurat som at det haster for å bytte den eldste hjemme (HX750 2011/2012j. Kan være jeg venter et par-tre år til.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har mange PSU-er men den eldste som kjører 24/7 er 8-9 år gammel nå (2008). Dette er høy kvaltet fra Seasonic og bør minst greie minst 150k driftstimer og gjerne mer.

 

Det er ei sikring i PSU som skal ryke ved feil.

 

Det er ikke noen spesielt stor sjanse for at vifta skal stoppe sånn umiddelbart, men det kan bli slark i lageret etter så mange år. Enkelte lager er mer utsatt for temperatur enn andre. Du vil mest sannsynlig høre at lageret er slitt lenge før vifta stopper.

 

Jeg anbefaler å legge en del kroner i PSU, gjerne > 2k. Hvis den ikke er DOA eller ryker det første året, noe som uansett går på garanti/reklamasjon), er det gode muligheter for at den varer i både 5 og 10 år.

 

Til moderat bruk kan man nok greie seg med ei rimeligere kraftforsyning, men det er først og fremst varme som gjør at PSU "eldes" og da vil rimeligere kondensatorer og komponenter som man  finner i ei forsyning til 5-600 kr være mer utsatt. De mer kostbare PSU-ene har høyere effektivitet så det blir mindre effekttap i form av varme og komponentene pleier å være mer motstandsdyktig mot varme.

 

Det som gjelder er å finne sweetspot for kvalitet på komponenter vs kostnad. Med 1 high end GPU bør man IMO ha minst 650W 80 Plus Platiunum, til nød Gold, men Titanium er som regel overkill i forhold til prisen, selv om det gir lengre e-penis.

 

80 Plus

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Corsair HX750 i en sekundærmaskin, den PSUen er 7 år og 1 måned gammel, altså gikk den akkurat tom for garanti.  Men det bekymrer meg ikke, den funker like fint i dag som første dagen.  Nå har jeg ikke mulighet for å måle ting som ripple, men en PSU som er solid bygd med japanske kondensatorer og andre høykvalitetskomponenter, skal  som nevnt vare lenge over 7 år.  I hovedmaskina har jeg en RM750x, men den er kun 6 måneder gammel.  Regner med å beholde den lenger en HX750n, Corsair har utvidet garantien på den serien (blant andre) til 10 år.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Jeg bytter PSU når jeg bytter hovedkort, CPU, og eventuelt minne. Sist PSU(Mist 1000w) hadde jeg fra 2009 til 2015. Hadde PSUen vært et par år nyere ville jeg tatt vare på den og brukt den i en reste-PC. Tar som regel vare på gamle datadeler en liten stund. Greit med reservedeler :)

 

Nå har jeg en EVGA Supernova 850 G2, og den vil bli byttet ut neste gang jeg skifter plattform.

Lenke til kommentar

Jeg har byttet mange defekte PSU opp gjennom årene, men nesten aldri har det vært skader på maskinens andre komponenter. Når det har skjedd har det dreid seg om lynnedslag eller annen ytre påvirkning, ikke selve PSUen.

 

Bytter aldri PSU om den virker, så fremt det ikke dreier seg om en server eller annet kritisk. Eldste jeg har i nettverket er 13 år gammel (original 300 watt i en HP-maskin, rimeligste sort). Blåser om nødvendig ut støv en gang i blant (avslått, trukket ut strøm og avkjølt først).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytter alltid PSU hver gang jeg bygger nytt, som nå for tiden vil si rundt hvert femte år.  Helt sikkert ikke nødvendig, men det er vanskelig å se noen grunn til å la være.  PSUen er tross alt prismessig kun en liten del av av et nybygg, så den evt. besparelsen vil knapt være merkbar.  Dessuten kan den gamle selges, sammen med resten av delene.

Lenke til kommentar
Den eneste grunnen jeg ser for å kjøpe ny PSU, er frykten for at vifta en dag tar kvelden uten at jeg merker det før det er for sent, og at PSU'en tar fyr, eller ødelegger andre komponenter når den dør.

Noen som vet hvor lenge en vifte på PSU'en er ment å vare?

Noen som vet noe om risiko for brann eller ødeleggelse av andre komponenter om PSU overheater?

 

 

 

Dusty-PC-fans-1.jpg

c-before.jpg

 

Dette er ekstra ille, normalsett pleier jeg kun å bytte enten på grunn av støy\bytte av skjermkort\overklokking ellers pleier jeg ikke å  bytte strømforsyning med mindre om det er nødvendig. De fleste PSU i dag særlig litt dyrere verianter har overtempraturvern  men de som ikke har det, er vel større sansynlig for kortsluttning eller at PSUen smelter innvendig, skal det brenne må det være plast\olje eller annet som tennes på lik fystikker.

 

Selv har jeg Consair TX850M og EVGA SuperNOVA 750 G2 og EVGA SuperNOVA 850 G2

Hadde før bilige PSU fra piximania f.eks Advance men bruker ikke de særlig lengere nå.

Men tror du skal være ekstrent uheldig for brann. Men du bør sjekke PSU trenger å renses for støv, ser de så ille ut som bildene over bør ikke PSU brukes. Eller om hår\støv blokker for viftene.

 

Vifter bør holde 2-5 år avhending av kvalitet.

Så beste med ECO vifter som kun aktiveres når det er behov for det.

 

Forresten har du forsøkt å høre med consair om du har mulighet å få svar hva de garanter viften vil holde?

Eller om det er mulighet å få tilsendt ny vifte?

Da jeg regner med viftene til dagens PSU koster under 200 kr hvis du er fornøyd med strømforsyningen din.

Går ikke dette gå for Seasonic\EVGA i så fall neste gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det der er nok et resultat av ekstremt mangelfullt renhold på gutterommet. :green:

Se for deg lungene til den personen :rofl:

Men faktisk, de bildene du viser er typisk for folk som røyker i samme rommet som PC'en. Røyk inneholder tjære, som fester seg på komponentene

 

Foreldrene mine har en kompressor som jeg bruker en gang i året til å blåse vekk støv, når jeg besøker dem

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...