Gå til innhold

Er det rart folk går vekk ifra håndverker yrkene? (rør,bygg,elektro,mur,etc)


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... og det er hvis du i det hele tatt overlever videregående, der alle de tøffe gutta går.

For meg, og sikkert mange andre, var ikke yrkesfag noe alternativ engang, rett og slett fordi det gikk et klart skille etter tiendeklasse. Nesten alle som var noe å spare på valgte allmenn. Mobberne, pøblene og bråkmakerne tok yrkesfag. Bevares, det er sikkert annerledes andre steder, men jeg tviler på at det bare var sånn hos oss. Det moraliseres over at ungdommen er blitt for fine på det, men når det fremstår som et valg mellom å ha det hyggelig og å ha det jævlig, begynner man ikke engang å vurdere hva retningene faktisk innebærer. Synd, for jeg tror jeg kunne blitt en knakende god fagmann, med god kontroll på det teoretiske i tillegg.

Har både fagbrev og studspess. Og jeg føler det er en stigmatisering. Der jeg vokste opp var/er det enda yrkesskole og gymnas. Det var akuratt de samme gruppe folkene som gikk på de forskjellige skolene alt fra soss,emoer, bondeknøller og bøller. Det er ikke slik lengre at det bare er de "dannede" som bare går almenn.

Edit: Liten funfact yrkesskolen har og har hatt de siste 5 årene hatt høyre snitt enn gymnaset. Så late er nok ikke yrkesskole elever :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Når man blir behandlet som en underklasse, og sett på som underklasse også. Hvor man ødelegger kroppen gjennom gjerne monotont arbeid, hvor knær, rygg og skuldre/nakke blir permanent ødelagt?

 

Hvor BAS følger over skulderen din når tiden på lunchen din er over, som om du er en barnehageunge. 

 

En arbeidsplass hvor alle snakker polsk, romensk, litauensk, etc.

 

En arbeidsplass hvor lønningstakhøyden er relativt lav i fohold til andre yrker ( typisk 600k). 

 

Jobbe ute i drittvær med regn og vind.

 

Jobbe med eks kriminelle og sure bitre menn som innerst inne hater alt sammen

 

Nevnte jeg monotont arbeid? Jaha legge rør hele dagen? Jaha sette opp gipsplater hele dagen? Jaha trekke kabel hele dagen? Pls kill me

 

Når arbeidsdagen er over, må man ut i den bråkete ukomfortable kassebilen som er raka for utstyr og stå stampe i kø og faenskap.

 

 

ELLER

 

Vil du komme i dine egne valgte komfortable klær, gjerne kjørt i en komfortabel stille sedan til jobb, en mandags morgen, hilse på den blide pene resepsjonisten som er ung og spenstig.

 

Ta deg en gratis kopp kaffe og sette deg ned i en god kontorstol. Søke litt på vg.no og facebook før man setter igang økten.

 

Vite at man har en seriøs arbeidsgiver som også behandler deg seriøst.

 

Velge å jobbe litt lengere mandag og tirsdag, avspasere fredag og dermed få langhelg. Vite at man har god takhøyde i karriere og lønn. Vite at man jobber med "oppegående" folk.

 

Når lunchen kommer, nyte fersk middag i kantina for 15 kr og kose deg med dine kollegaer.

 

Når du skal hjem, så er det ut i garasjen, inn i komfortabel stille bil og rusle hjem. Kanskje du valgte å begynne kl 06 den dagen? Vips ingen kø.

 

--------

 

Listene kunne vært lengere... Folk er ikke dumme, såklart er valget enkelt. Dette er den brutale upolitisk korrekte sannhet.

 

Hilsen en som jobber innen yrkesfag.

 

 

"sur bitter mann som innerst inne hater alt sammen" det er noen av dem ja  :laugh: 

 

Men nå svart maler du det veldig synes jeg. Det ække så ille. Lønna er heller ikke så gal. Du har kanskje ikke en advokat lønn. Men vis du ville hatt det så burde du valgt et annet yrke.

Lenke til kommentar

Det er klart at dersom du jobber for disse store firmaene som AF osv så er det et helvettes trist liv. 

Bygger du derimot hus så er det ikke så galt. 

 

Noe av det verste jeg vet er folk som klager på jobben sin, om det er dårlig betalt eller hva det skulle være.

Du har ingen andre enn deg selv å takke for den stillingen du er i. 

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet både på kontor, og ute hos kunder med egen firmabil.  Uten å skrive så veldig mye om det kan jeg si at kontor arbeidet var mest ensforming. Jeg gikk også i egne klær i begge jobbene

 

Studerer for å bli ingeniør nå, men kan ikke si at de ubrukelige typene fantes i noen stor grad, men nå gikk jeg elktro. Jeg kan heller ikke si at de jeg går i klasse med nå er vedlig forskjellige fra dem jeg gikk i klasse med på yrkesfag.

 

Sure bitre menn som innerst inne hater alt sammen minner meg om TS :wee:

Lenke til kommentar

 

Høyere snitt og lavere krav.

Der er jeg uenig. Som tidligere nevnt har jeg både fagbrev og studspess og jeg synes at de var ganske like når det kom til krav.  

 

Ja da får vi nesten bare være uenige. Jeg klarer ikke endre et faktum fordi en person på et forum har opplevd noe annet. Det kan også være dumt å basere oppfatinger av vårt skolesystem med en undersøkelse kun basert på deg selv.

 

Det ble utført en undersøkelse over flere skoler, og den undersøkelsen bekreftet delvis det jeg sier her nå. Yrkefaglige elever slet med stoffet i almenfaglig. Norsk, Engelsk og all litteraturen(?) var visst problemet.

Lenke til kommentar

 

 

Høyere snitt og lavere krav.

Der er jeg uenig. Som tidligere nevnt har jeg både fagbrev og studspess og jeg synes at de var ganske like når det kom til krav.  

 

Ja da får vi nesten bare være uenige. Jeg klarer ikke endre et faktum fordi en person på et forum har opplevd noe annet. Det kan også være dumt å basere oppfatinger av vårt skolesystem med en undersøkelse kun basert på deg selv.

 

Det ble utført en undersøkelse over flere skoler, og den undersøkelsen bekreftet delvis det jeg sier her nå. Yrkefaglige elever slet med stoffet i almenfaglig. Norsk, Engelsk og all litteraturen(?) var visst problemet.

 

Ja, da får vi bare være uenig. Men grunnen til at de sliter med faget er nok fordi som jeg nevnte at vanskelighetsgraden er/ kan være det samme for både almenn og yrkesfag. Det har nok også med interessen å gjøre, da de som går ykesfag går det for å bli tømrere, bilmekanikere, frisører osv. Ikke sitte og lese om Ibsen. De er jo naturlig at de prioriterer program-fag fremfor almenn fagene, da det er programfagene de skal få bruk for senere i livet. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så du er bitter fordi du har valgt feil yrke? Det du sier om fleksibel arbeidstid må vel også gjelde fagarbeidere? Jeg styrte stort sett arbeidstiden min selv +/- en time eller to.

 

Jeg er utdannet tømrer og er veldig takknemlig for denne arbeidserfaringen jeg fikk gjennom den perioden der.

 

Men ja, jeg er bekymret for norsk håndverkertradisjon og rekruttering til bransjen på sikt. Særlig innen bygg. 

Lenke til kommentar

Så du er bitter fordi du har valgt feil yrke? Det du sier om fleksibel arbeidstid må vel også gjelde fagarbeidere? Jeg styrte stort sett arbeidstiden min selv +/- en time eller to.

 

Jeg er utdannet tømrer og er veldig takknemlig for denne arbeidserfaringen jeg fikk gjennom den perioden der.

 

Men ja, jeg er bekymret for norsk håndverkertradisjon og rekruttering til bransjen på sikt. Særlig innen bygg. 

 

 

Kjære vene da, jeg sier bare det folk tenker. Gjennomsnitts alderen i slike yrker er 25 år. Jeg viser bare hva folk veier opp mot hverandre. Er ikke bitter jeg altså, men skuffet. Skuffet over at det er slik. Klart det finnes arbeidsplasser som er absolutt gode i yrkesfag, men de kjempes om, og de er få. Har vært hos flere selskaper selv opp igjennom årene. Ser det samme patetiske greiene hver gang. Straks det åpnes en "selger" stilling eller BAS stilling f.eks, så kan man se desperasjonen i øynene på dem - deres eneste billett ut fra helvete hehe, aka den jobben de trives så godt i. For en livsløgn.

 

edit: sier seg selv hva det går i når du og andre her inne velger å gå på personangrep istedet for å holde seg til temaet :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg spurte eller antok at du var bitter fordi du hadde valgt feil yrke. Innlegget ditt reflekterte nemlig det ettersom du totalt svartmalte situasjonen. Det var ikke et personangrep, selv om du valgte å tolke det slik. :)

 

Som sagt, jeg er også bekymret for rekrutteringen til byggebransjen, men vet ikke hva man eventuelt kan gjøre med det all den tid man konkurrerer med jobber som er mer attraktive og bransjer hvor marginene og lønningene er bedre. En tid forsvant jo alt av arbeidskraft til oljebransjen, men det har jo heldigvis endret seg nå.

 

Allikevel er det nok fortsatt mer attraktivt å bli for eksempel elektriker. Bedre lønn og mindre slit.

Lenke til kommentar

Jeg spurte eller antok at du var bitter fordi du hadde valgt feil yrke. Innlegget ditt reflekterte nemlig det ettersom du totalt svartmalte situasjonen. Det var ikke et personangrep, selv om du valgte å tolke det slik. :)

 

Som sagt, jeg er også bekymret for rekrutteringen til byggebransjen, men vet ikke hva man eventuelt kan gjøre med det all den tid man konkurrerer med jobber som er mer attraktive og bransjer hvor marginene og lønningene er bedre. En tid forsvant jo alt av arbeidskraft til oljebransjen, men det har jo heldigvis endret seg nå.

 

Allikevel er det nok fortsatt mer attraktivt å bli for eksempel elektriker. Bedre lønn og mindre slit.

mer attraktivt å bli elektriker fremfor hva? elektriker går under yrkesfag altså

Lenke til kommentar

blablabla....masse idiotiske utsagn... blablabla

 

 

Dette er den brutale svartmalte subjektive sannhet.

 

Hilsen en som jobber innen yrkesfag.

 

Det er i hvert fall noe av det dummeste jeg har lest på lenge.

 

Hvor lenge (og i hvor mange firmaer) har du jobbet for å komme frem til alle de fantastiske konklusjonene dine?

Lenke til kommentar

Hahaha, for en snever virkelighetsoppfatning!

 

Hva er det som er så mye bedre med å sitte stille på et kontor foran en skjerm? :dontgetit:

 

Folk er forskjellige og har ulike preferanser og egenskaper og takk gud for det. Man høster som man sår. Også på arbeidsplassen!

 

Er selv håndverker, og driver med servicejobber. Reiser rundt overalt og blir kjent med nye spennende mennesker hver dag. Slipper å sitte på den samme stolen og snakke med samme kollegene dag etter dag! Bruker jobben aktivt til å knytte kontakter og utvide eget nettverk. Styrer dagen akkurat som jeg vil! Tjener godt over gjennomsnittet og tar samtidig videreutdanning ved siden av slik at jeg har flere muligheter senere.

 

En gang i blant må jeg ut på en manuell drittjobb, men hva så? Om en eller annen tulling vurderer meg som "underklasse" eller ser ned på meg pga yrke mitt, så sier det sitt om vedkommende. Kunne ikke brydd meg mindre.

 

Nok en gang: Man får det man fortjener. Om man er en sur pessimist som aldri gidder å yte det lille ekstra for bedriften, så blir man vel stuet bort på en byggeplass da :)

Lenke til kommentar

 

 

Nok en gang: Man får det man fortjener. Om man er en sur pessimist som aldri gidder å yte det lille ekstra for bedriften, så blir man vel stuet bort på en byggeplass da :)

var den siktet til meg? hehe

 

jaja, da traff innlegget mitt tydligvis :)

Lenke til kommentar

Hahaha, for en snever virkelighetsoppfatning!

 

Hva er det som er så mye bedre med å sitte stille på et kontor foran en skjerm? :dontgetit:

 

Folk er forskjellige og har ulike preferanser og egenskaper og takk gud for det. Man høster som man sår. Også på arbeidsplassen!

 

Er selv håndverker, og driver med servicejobber. Reiser rundt overalt og blir kjent med nye spennende mennesker hver dag. Slipper å sitte på den samme stolen og snakke med samme kollegene dag etter dag! Bruker jobben aktivt til å knytte kontakter og utvide eget nettverk. Styrer dagen akkurat som jeg vil! Tjener godt over gjennomsnittet og tar samtidig videreutdanning ved siden av slik at jeg har flere muligheter senere.

 

En gang i blant må jeg ut på en manuell drittjobb, men hva så? Om en eller annen tulling vurderer meg som "underklasse" eller ser ned på meg pga yrke mitt, så sier det sitt om vedkommende. Kunne ikke brydd meg mindre.

 

Nok en gang: Man får det man fortjener. Om man er en sur pessimist som aldri gidder å yte det lille ekstra for bedriften, så blir man vel stuet bort på en byggeplass da :)

Igjen, du er et studie på 1 person. "Jeg gjør dette, derfor er dette slik det er" ganske spesielt å ha den holdningen samtidig som du snakker ned virkelighetsoppfatningen til andre.

 

Yrkesfaglige utdannelser er ikke like attraktive pga globalisering og automatisering. Polakker gjør jobben bedre, raskere og norske arbeidere vil ikke jobbe for så lave summer som de når.

Lenke til kommentar

Jeg sitter i en lignende situasjon som spøkelset.

Jeg tar ikke videreutdanning men jobber innen servicehåndtverk der mye av jobben består i å sy sammen gammel og nytt og få det ting til å fungere som en helhet samt en del feilsøking.

En jobb jeg trives i og har muligheter til å styre deler av selv.

En og anne dag dukker det opp en drittjobb men det får stå sin prøve så er man ferdig med den.

Samtidig har jeg arbeidskoleger som ikke vil ta i denne typen arbeid som jeg gjør mye av med ildtang og foretrekker det jeg ikke trives med så da har vi en vi vin situasjon i firmaet også.

 

Polakkene og de andre utlendingene sørger dessuten for en solid strøm med serviceoppdrag der det må rettes opp etter deres billige og kjappe løsninger og da må det norske håndtverkere til i skadebransjen.

Så etter å ha sett ettervirkningen av div utendlandsk arbeidskraft så gjør ikke de jobben bedre, bare billigere og til dels dårligere.

 

Så da er vi 2 som har denne oppfatningen av yrkesfag.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...