Gå til innhold

Er det rart folk går vekk ifra håndverker yrkene? (rør,bygg,elektro,mur,etc)


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må gjerne sjekke og tipper antallet polakker har økt men sjekk også samtidig statistikken for feil på nybygg.

Har inntrykk av at den har eksplodert uten å ha tall på dette.

 

Mitt inntrykk er at polakker er hardtarbeidene og flinke. Problemet ligger ofte i kultur og kommunikasjon. Og det aller største problemet er at arbeidstakere ikke krever lik lønn for likt arbeid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del polakker ef definitivt hardtarbeidende men de kjenner ikke norsk byggeskikk, de tar ofte snarveier, de missforstår og de holder på med ting utover deres kompetansefelt sånn som rør og el.

En annen ting er ansettelsesforhold og yrkesstolthet.

Er man ansatt i et bemanningsselskap og er utleid til et byggeprosjekt så bygger ikke dette opp om ansvarsfølelsen eller yrkesstoltheten.

Ei heller om man jobber for lav lønn, bor kommelig når man er på jobb fordi oppdragsgiver skal spare penger på arbeidstakerne som en del småentrepenører driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del polakker ef definitivt hardtarbeidende men de kjenner ikke norsk byggeskikk, de tar ofte snarveier, de missforstår og de holder på med ting utover deres kompetansefelt sånn som rør og el.

En annen ting er ansettelsesforhold og yrkesstolthet.

Er man ansatt i et bemanningsselskap og er utleid til et byggeprosjekt så bygger ikke dette opp om ansvarsfølelsen eller yrkesstoltheten.

Ei heller om man jobber for lav lønn, bor kommelig når man er på jobb fordi oppdragsgiver skal spare penger på arbeidstakerne som en del småentrepenører driver med.

 

Nå jobber jeg ikke i byggebransjen, men har jobbet med en del innen for automasjon. De har alltid vært veldig dyktige og flinke. De har også yrkesstolthet. 

 

Det er poenget mitt, de på gulvet må kreve lik lønn for alle. Det vill rydde opp i mange problemer, men norske folk mener de er mer verdt og syns det er greit at utlendingene har lavere lønn. De lurer seg selv. 

Lenke til kommentar

Det der er vel en «sannhet» med en del (visse) unntak.

 

Jeg jobber selv med yrkesfag, og ofte ser jeg firmaer som har utenlandsk arb.kraft (enten innleid eller ansatt). Problemet med mye av dette er at de ikke kan norsk, norske lover, regler og forskrifter, de sier ja om de har forstått det eller ikke, og så jobber de videre som de bestandig har gjort. Nå dreier det seg selvfølgelig ikke om alle, så langt derifra, mange er kjempeflinke, nøye, effektive og lønnsomme som bare det. Men å forlange lik lønn på gulvet under slike forutsetninger blir feil etter min mening.

 

Poenget mitt er at en gjerne får det en betaler for, og det er det kundene som avgjør, med tanke på hva de vil betale for det de har planlagt utført.

Setter en jobber ut på anbud eller til prising, så får en del forskjellige priser, og da er det mange som ikke er så nøye med hva hverken firmaet heter eller hvilket omdømme de har, for det er kun hva de skal betale som gjelder. 

Så får en i etterkant et dårlig rykte fordi håndverkere i dag ikke er så nøye, de følger ikke byggelover etc., og det rammer mange bransjer innen håndverks yrkene i dag. Og feilstatistikken bare øker når det gjelder f.eks våtrom, brann, dårlig finish, etc.

 

Slike håndverkere som blir benyttet av kunder som vil betale minst mulig, har gjerne et «rufsete rykte», men likevel så blir de benyttet fordi de er mye billigere. Men ryktet de etterlater seg rammer nesten helt bransjen på at alt er dårligere utført nå enn tidligere. Her snakker ikke jeg om utenlandsk arbeidskraft bare så det er sagt, men samtlige som har lagt bort all yrkesstoltheten, fordi de er for presset på priser og tid.

 

Selv har jeg pusset opp to bad her i huset, og spurte om priser til dette. Det ble alt fra 50.000,- til sammen, og opp til 450.000,- De billigste skulle hverken bruke membran eller andre våtromsplater under flisene, fordi fliser/fuger er vanntette og det var bare tull å gjøre...... Så igjen, hva kommer det av at håndverkere i dag et dårlig rykte tro.......

 

Slike firmaer skal de som driver seriøst og leverer kvalitets arbeid konkurrere med på pris, og så skal en kreve lik lønn?

 

 

____________________________

 

 

 

Jeg valgte nettopp et håndverksfag fordi jeg ikke orket å høre om dikt, dikt analyser, setningsoppbygninger, etc,, og ville ha et praktisk yrke og fagbrev så fort mulig, men har da likevel hatt mange andre krevende fag på skolen. Som er meget teoretiske, og andre fag har mye matematikk i seg. Så det er kanskje mange som kunne ha gjort det meget bra med allmenn skole også, men interessen ligger helt andre steder.........

F.eks. så er en ingeniør som har et fagbrev, tatt teknisk fagskole og så gått videre med ingeniørhøyskole etterpå, en mye bedre og løsningsorientert ingeniør innen bl.a. mitt yrke, fordi han i tillegg har praktisk sans og vet hvilke praktiske utfordringer som møter den som skal utføre jobben de har planlagt, fordi de har jobbet med dette tidligere.

Vi har flere ingeniører med forskjellig bakgrunn i firmaet jeg jobber, og alle står omtrent i kø for å få jobbene som den yrkes utdannede ingeniøren har planlagt, fremfor hva den teoretiske ingeniøren har planlagt. Så det er ikke bare de som har tatt allmenn utdannelse som er de som gjør det best og er flinkest, det kommer helt an på hva de gjør med den utdanningen etterpå. Det er mange flinke der også selvfølgelig, men ikke alle er flinke bare for at de har gått på den «smarte skolen» med de beste karakterene......

 

Det gjelder selvfølgelig også for de som har tatt yrkesfaglig utdanning også, der er det mange som aldri burde hverken ha gått eller fått et fagbrev i etterkant når en ser hva de utfører..............

 

 

__________________________

 

 

 

Til TS,

 

Det ser ut til at du kanskje har valgt litt feil og gått litt lei, og kanskje du vil være mer tjent med å ta en videreutdanning, slik at du kan bruke utdanningen din på et «høyere» nivå, og kanskje komme deg mer inn i varmen og finne litt mer tilbake gløden du hadde for faget når du utdannet deg.

 

Jeg for min del hadde muligheten til det for noen år siden, og helt ærlig så angrer jeg litt på at jeg ikke gjorde det i dag, så nå handler det om å gjøre det beste ut av det en holder på med.

Det er ingen problemer å finne mange ting som er kjedelig, utfordrende, krevende, vått og kaldt, etc i det yrket jeg jobber (jobber minst 98% av tiden utendørs hele året), men med en slik innstilling så tror jeg en finner noe en ikke liker med alle jobber/yrker.

 

Så da fokuserer jeg heller på at jeg ofte jobber på forskjellige steder hver dag, det regner ikke alle dager, er ute i frisk luft og har et fysisk yrke som gjør at jeg holder meg i form, krevende utfordringer gjør jo at en bare får mer erfaring og kan løse ting bedre og enklere for hver gang, så det handler nok også om litt innstilling og ikke tro at alle andre jobber enn den en selv har er bedre eller mer interessant :)  

Lenke til kommentar

 

 

Typisk total missforståelse av konseptet, å kreve lik lønn er veldig viktig. Gjør en ikke det så tar de utenlandske over jobben din etterhvert. Pris trumfer kvalitet, sånn er det bare. Men krever en lik lønn for samme type arbeidstaker velger jo arbeidsgiver den som leverer best kvalitet. Om en kan halvere prisen og miste litt kvalitet, ja da gjør arbeidsgiver det i de aller fleste tilfeller. Det er jo hele grunnen til arbeidsinnvandringen. 

Lenke til kommentar

Dette er foreløpig ikke et problem innen mitt yrke, men vi har ofte kontakt med andre yrkesgrupper som har disse utfordringene. Vi har mange forskrifter i mitt yrke som går på sikkerhet, og da er en fort borte fra yrket om en ikke følger »spillereglene», det er ikke gitt at en har livet i behold heller om en jukser eller ikke følger forskriftene vi må jobbe etter.

 

Vi er nok mindre uenig enn hva det høres ut som, vi tar dette bare fra hvert vårt ståsted. 

Jeg er en stor tilhenger av lik lønn for likt arbeid, og er ikke det minste fornøyd med at vi har differensiert lønn internt innen vårt firma heller, for det skaper et svært uheldig skille og blir fort ansett som et «tryne tillegg». Og det inspirerer heller ikke til best mulig innsats fra de som ligger lavere i lønn, og det er det jeg tror du mener også. 

MEN for lik lønn, så må det også være under de samme forutsetningene, til utdanning, resultater, yrkesstolthet, faglig utførelse, etc., ellers så er jeg ikke enig. En som ikke følger byggeforskrifter (eller andre lover og regler), tar snarveier, eier ikke yrkesstolthet, etc, skal heller ikke ha den samme lønna, han skal bort fra det han jobber med, uansett om h*n er norsk eller utenlands arbeidskraft.

 

Med nok klager og for mange feil, så setter et firma seg ganske så snart ut av spill på egenhånd. Så får en bare håpe at det skjer før, i stedet for senere. Men det er fremdeles kundene som bestemmer hvem de vil bruke selvfølgelig, men når forsikringer ikke gjelder f.eks ved lekkasjer på våtrom fordi det ikke er fagmessig utført, etc. så blir et firma straffet for det før eller senere, helst før........ 

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Dette er foreløpig ikke et problem innen mitt yrke, men vi har ofte kontakt med andre yrkesgrupper som har disse utfordringene. Vi har mange forskrifter i mitt yrke som går på sikkerhet, og da er en fort borte fra yrket om en ikke følger »spillereglene», det er ikke gitt at en har livet i behold heller om en jukser eller ikke følger forskriftene vi må jobbe etter.

 

Vi er nok mindre uenig enn hva det høres ut som, vi tar dette bare fra hvert vårt ståsted. 

Jeg er en stor tilhenger av lik lønn for likt arbeid, og er ikke det minste fornøyd med at vi har differensiert lønn internt innen vårt firma heller, for det skaper et svært uheldig skille og blir fort ansett som et «tryne tillegg». Og det inspirerer heller ikke til best mulig innsats fra de som ligger lavere i lønn, og det er det jeg tror du mener også. 

MEN for lik lønn, så må det også være under de samme forutsetningene, til utdanning, resultater, yrkesstolthet, faglig utførelse, etc., ellers så er jeg ikke enig. En som ikke følger byggeforskrifter (eller andre lover og regler), tar snarveier, eier ikke yrkesstolthet, etc, skal heller ikke ha den samme lønna, han skal bort fra det han jobber med, uansett om h*n er norsk eller utenlands arbeidskraft.

 

Med nok klager og for mange feil, så setter et firma seg ganske så snart ut av spill på egenhånd. Så får en bare håpe at det skjer før, i stedet for senere. Men det er fremdeles kundene som bestemmer hvem de vil bruke selvfølgelig, men når forsikringer ikke gjelder f.eks ved lekkasjer på våtrom fordi det ikke er fagmessig utført, etc. så blir et firma straffet for det før eller senere, helst før........ 

 

Men det er jo hele poenget med lik lønn, da har en ikke de ansatte som tar snarveier da de er samme utgift som en som ikke gjør det. Det er derfor lik lønn er så veldig viktig, da får en opp kvaliteten. 

 

Forøvrig er ikke mitt fag heller skadet av dette, heldigvis. Men jeg har ett eksempel fra en av mine tidligere stillinger som jeg gikk vekk i fra, da ble jeg erstattet av to i fra polen. De to kostet bedriften halvparten av min lønn, kvaliteten gikk ikke opp mulig produktiviteten. De ansetter fortsatt ikke flere norske i den avdelingen. Har ingenting vondt å si om bedriften, det er en helt topp plass. Men hadde disse i polen hatt samme lønn som meg, så hadde de aldri blitt ansatt. Nå jobber ikke disse i Norge så det er så og si umulig uansett, men det er iallefall ett eksempel. 

Lenke til kommentar

 

Men det er jo hele poenget med lik lønn, da har en ikke de ansatte som tar snarveier da de er samme utgift som en som ikke gjør det. Det er derfor lik lønn er så veldig viktig, da får en opp kvaliteten. 

 

 

 

 

En kan ikke gi den samme lønna til de som ikke følger spillereglene.

Om en gir en som utfører arbeidet sitt dårlig eller ikke følger lover/regler, så vil h*n heller ikke gjøre det bare om lønna øker. En får den samme lønna når en har gjort seg fortjent til den, men da må en også bevise at en verdt den.

 

Om det hadde vært en jeg hadde vært usikker på hva leverer av kvalitet i sitt arbeid, så hadde h*n vært lønnet lavere frem til h*n beviser at h*n fortjener en høyere lønn. En gir ikke lik lønn først, for så evt. sette den ned fordi den personen ikke leverer. MEN innen bedriften der jeg er ansatt, så skiller det ikke veldig mye. Det er noen som har noen eldre personlige tillegg, og andre har bastillegg (som et personlig tillegg) uten at de fungerer som det. Slike ting irriterer enkelte personer og det er jeg helt enig i, men grunnlønna skiller det ikke mange tusenlappene på i året. Men det er likevel en ting som ikke bør skje i det hele tatt, for det skaper splid, og er rett og slett forskjellsbehandling.

 

Men når det gjelder forskjell på lønn, så er jo det mye mer merkbart i fagene der en blander norsk og utenlandsk arbeidskraft, og ikke har lik lønn på dem. Vet om flere firmaer som faktisk har lik lønn på dem, og at de utenlandske arbeiderene utfører en meget bra jobb, og da er det jo heller ikke et problem.

Problemet kommer med innleid arbeidskraft (uavhengig om de er norske eller utenlandske) og at enkelte ikke forstår hverken språket eller hva de skal gjøre, hvilke lover, regler eller forskrifter som gjelder, ei heller har noen form for yrkesstolthet eller utfører sitt arbeid ufagmessig, og de mener jeg bestemt heller ikke skal ha den samme lønna som de som gjør det, uansett om de er norske eller utenlandske, og de burde heller ikke få fortsette i den jobben lenger.......

Lenke til kommentar

 

 

 

 

En kan ikke gi den samme lønna til de som ikke følger spillereglene.

Om en gir en som utfører arbeidet sitt dårlig eller ikke følger lover/regler, så vil h*n heller ikke gjøre det bare om lønna øker. En får den samme lønna når en har gjort seg fortjent til den, men da må en også bevise at en verdt den.

 

Om det hadde vært en jeg hadde vært usikker på hva leverer av kvalitet i sitt arbeid, så hadde h*n vært lønnet lavere frem til h*n beviser at h*n fortjener en høyere lønn. En gir ikke lik lønn først, for så evt. sette den ned fordi den personen ikke leverer. MEN innen bedriften der jeg er ansatt, så skiller det ikke veldig mye. Det er noen som har noen eldre personlige tillegg, og andre har bastillegg (som et personlig tillegg) uten at de fungerer som det. Slike ting irriterer enkelte personer og det er jeg helt enig i, men grunnlønna skiller det ikke mange tusenlappene på i året. Men det er likevel en ting som ikke bør skje i det hele tatt, for det skaper splid, og er rett og slett forskjellsbehandling.

 

Men når det gjelder forskjell på lønn, så er jo det mye mer merkbart i fagene der en blander norsk og utenlandsk arbeidskraft, og ikke har lik lønn på dem. Vet om flere firmaer som faktisk har lik lønn på dem, og at de utenlandske arbeiderene utfører en meget bra jobb, og da er det jo heller ikke et problem.

Problemet kommer med innleid arbeidskraft (uavhengig om de er norske eller utenlandske) og at enkelte ikke forstår hverken språket eller hva de skal gjøre, hvilke lover, regler eller forskrifter som gjelder, ei heller har noen form for yrkesstolthet eller utfører sitt arbeid ufagmessig, og de mener jeg bestemt heller ikke skal ha den samme lønna som de som gjør det, uansett om de er norske eller utenlandske, og de burde heller ikke få fortsette i den jobben lenger.......

 

 

Du missforstår poenget, om en har lik lønn for alle si ved en tariffavtale så vill per, pål eller pawel ha lik lønn. Om pål ikke følger spillereglene får han advarsel og evt sparken om han fortsetter. Men om pål koster arbeidsgiver 1/10 av de andre, så er det ikke sikkert han får sparken eller advarsel. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nok en gang: Man får det man fortjener. Om man er en sur pessimist som aldri gidder å yte det lille ekstra for bedriften, så blir man vel stuet bort på en byggeplass da :)

var den siktet til meg? hehe

 

jaja, da traff innlegget mitt tydligvis :)

 

Ikke nødvendigvis ;)

 

 Kanskje jeg ordla meg litt litt feil, da jeg "latterliggjorde" din virkelighetsoppfatning. Jeg skjønner godt at dette er satt litt på spissen for å kunne skape en god diskusjon.

 

Råder deg til å se opp og frem og se muligheter fremfor begrensninger. Du virker jo som en reflektert person med kvaliteter langt utover de du utøver i dagens stilling :)

 

Jeg vet det er en stor strøm av utlendinger til anleggsbransjen, og derav flere folk av varierende kvalitet. At nordmenn "skremmes" bort fra anleggsbransjen, kan kanskje bety mindre konkurranse og større mulighet for å kunne stige i gradene? :)

 

Lag deg et mål og lag en plan for å komme deg videre. Det er ekstremt motiverende i seg selv å vite at slitet du opplever i dag, ikke vil vare evig :)

Lenke til kommentar

 

Hahaha, for en snever virkelighetsoppfatning!

 

Hva er det som er så mye bedre med å sitte stille på et kontor foran en skjerm? :dontgetit:

 

Folk er forskjellige og har ulike preferanser og egenskaper og takk gud for det. Man høster som man sår. Også på arbeidsplassen!

 

Er selv håndverker, og driver med servicejobber. Reiser rundt overalt og blir kjent med nye spennende mennesker hver dag. Slipper å sitte på den samme stolen og snakke med samme kollegene dag etter dag! Bruker jobben aktivt til å knytte kontakter og utvide eget nettverk. Styrer dagen akkurat som jeg vil! Tjener godt over gjennomsnittet og tar samtidig videreutdanning ved siden av slik at jeg har flere muligheter senere.

 

En gang i blant må jeg ut på en manuell drittjobb, men hva så? Om en eller annen tulling vurderer meg som "underklasse" eller ser ned på meg pga yrke mitt, så sier det sitt om vedkommende. Kunne ikke brydd meg mindre.

 

Nok en gang: Man får det man fortjener. Om man er en sur pessimist som aldri gidder å yte det lille ekstra for bedriften, så blir man vel stuet bort på en byggeplass da :)

Igjen, du er et studie på 1 person. "Jeg gjør dette, derfor er dette slik det er" ganske spesielt å ha den holdningen samtidig som du snakker ned virkelighetsoppfatningen til andre.

 

Yrkesfaglige utdannelser er ikke like attraktive pga globalisering og automatisering. Polakker gjør jobben bedre, raskere og norske arbeidere vil ikke jobbe for så lave summer som de når.

 

Ts satt det på spissen i det første innlegget, så jeg satt det også på spissen for å understreke et poeng.

 

Jeg er 100 % enig i at vi står ovenfor en kjempeutfordring i anleggsbransjen. Jeg mener likevel ikke at løsningen er å gi opp, for så å la markedet oversvømmes av useriøse aktører.

 

Nå vet jeg ikke eksakt hvilket yrke TS jobber innenfor, men registrerer at tilstanden er vesentlig verre hos tømrere, malere, og murere, enn f.eks elektriker, rørlegger og ventilasjons firmaer. 

 

Med det sagt så lurer jeg på hvilke yrker TS sikter til når han beskriver alternativet, nemlig å jobbe på kontor? Jeg kan muligens gå med på at å jobbe som byråkrat i kommunen muligens er en bedagelig stilling, men ellers er vel også flere "kontorjobber" preget av mye rutinearbeid, samt tidsfrister?

 

Når jeg er ute hos kunder så syns jeg synd på dem som sitter på en skjerm og ser på tall og grafer hele dagen i et musestille åpent kontorlandskap, men de syns kanskje synd på meg også som må klatre i gardintrapper og bruke hammer? Ikke vet jeg. Det eneste jeg vet er at jeg hadde sluttet på dagen om jeg ikke hadde trivdes i yrket mitt. I Norge kan faktisk folk skifte utdanning og omskoleres uten å måtte velte om hele livet sitt, bare en er motivert for det og vil det selv :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

En kan ikke gi den samme lønna til de som ikke følger spillereglene.

Om en gir en som utfører arbeidet sitt dårlig eller ikke følger lover/regler, så vil h*n heller ikke gjøre det bare om lønna øker. En får den samme lønna når en har gjort seg fortjent til den, men da må en også bevise at en verdt den.

 

Om det hadde vært en jeg hadde vært usikker på hva leverer av kvalitet i sitt arbeid, så hadde h*n vært lønnet lavere frem til h*n beviser at h*n fortjener en høyere lønn. En gir ikke lik lønn først, for så evt. sette den ned fordi den personen ikke leverer. MEN innen bedriften der jeg er ansatt, så skiller det ikke veldig mye. Det er noen som har noen eldre personlige tillegg, og andre har bastillegg (som et personlig tillegg) uten at de fungerer som det. Slike ting irriterer enkelte personer og det er jeg helt enig i, men grunnlønna skiller det ikke mange tusenlappene på i året. Men det er likevel en ting som ikke bør skje i det hele tatt, for det skaper splid, og er rett og slett forskjellsbehandling.

 

Men når det gjelder forskjell på lønn, så er jo det mye mer merkbart i fagene der en blander norsk og utenlandsk arbeidskraft, og ikke har lik lønn på dem. Vet om flere firmaer som faktisk har lik lønn på dem, og at de utenlandske arbeiderene utfører en meget bra jobb, og da er det jo heller ikke et problem.

Problemet kommer med innleid arbeidskraft (uavhengig om de er norske eller utenlandske) og at enkelte ikke forstår hverken språket eller hva de skal gjøre, hvilke lover, regler eller forskrifter som gjelder, ei heller har noen form for yrkesstolthet eller utfører sitt arbeid ufagmessig, og de mener jeg bestemt heller ikke skal ha den samme lønna som de som gjør det, uansett om de er norske eller utenlandske, og de burde heller ikke få fortsette i den jobben lenger.......

 

 

Du missforstår poenget, om en har lik lønn for alle si ved en tariffavtale så vill per, pål eller pawel ha lik lønn. Om pål ikke følger spillereglene får han advarsel og evt sparken om han fortsetter. Men om pål koster arbeidsgiver 1/10 av de andre, så er det ikke sikkert han får sparken eller advarsel. 

 

 

 

Neida, jeg har forstått hva du mener hele tiden, men saken har flere sider enn dette i dag, internt i et firma så er jeg enig med deg. Lik lønn for likt arbeid, det har jeg skrevet hele tiden.

 

Men problemet i dag er innleid arbeidskraft, midlertidige ansettelser, er i prøvetid, etc, ja det skulle kanskje vært tydeligere skrevet tidligere, men det er ofte hva som møter en i et firma eller på en «byggeplass» i dag. Og da er det ikke alle som støtter opp om lik lønn, før en vet noe mer om dem og de kan vise til hva de duger til, og om de oppfyller kravene som settes til hvordan ting skal være utført i dag. Det rammer nok fort «pawel» mer enn «pål» dessverre, og det er en uting......... 

Lenke til kommentar

 

 

 

Neida, jeg har forstått hva du mener hele tiden, men saken har flere sider enn dette i dag, internt i et firma så er jeg enig med deg. Lik lønn for likt arbeid, det har jeg skrevet hele tiden.

 

Men problemet i dag er innleid arbeidskraft, midlertidige ansettelser, er i prøvetid, etc, ja det skulle kanskje vært tydeligere skrevet tidligere, men det er ofte hva som møter en i et firma eller på en «byggeplass» i dag. Og da er det ikke alle som støtter opp om lik lønn, før en vet noe mer om dem og de kan vise til hva de duger til, og om de oppfyller kravene som settes til hvordan ting skal være utført i dag. Det rammer nok fort «pawel» mer enn «pål» dessverre, og det er en uting......... 

 

 

Ok la oss ta ett eksempel på den saken, arbeidsgiver leier inn fra ett firma som gir veldig gode takster. Dere mener de bør vise seg frem før de får lik lønn som dere, så når de da har vist seg frem og er "greie nok" ift lønnen, hva skjer da med dere som er sterkt overbetalt ift denne personen? Tror du ikke det frister for arbeidsgiver å erstatte dere med 1 - 2 ganger så mange folk fra innleie til samme kost? Og om de er totalt ubrukelige så bytter han de jo bare ut med nye innleide til han finner de han vill ha, til lav kost. 

 

Det er ikke snakk om å redde de underbetalte, det er snakk om å redde de faste arbeidsplassene. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok la oss ta ett eksempel på den saken, arbeidsgiver leier inn fra ett firma som gir veldig gode takster. Dere mener de bør vise seg frem før de får lik lønn som dere, så når de da har vist seg frem og er "greie nok" ift lønnen, hva skjer da med dere som er sterkt overbetalt ift denne personen? Tror du ikke det frister for arbeidsgiver å erstatte dere med 1 - 2 ganger så mange folk fra innleie til samme kost? Og om de er totalt ubrukelige så bytter han de jo bare ut med nye innleide til han finner de han vill ha, til lav kost. 

 

Det er ikke snakk om å redde de underbetalte, det er snakk om å redde de faste arbeidsplassene. 

 

 

 

Er selvfølgelig helt enig i det du skriver her, det er det ingen tvil om.

 

Men slik jeg beskrev det, er en ganske så utbredt måte å tenke og gjøre ting på i praksis, men det behøver selvfølgelig ikke å være den riktige løsningen av den grunn.

 

Som sagt i mitt yrke, så er vi ikke rammet av noe av dette her, og det er nok ikke sikkert at det vil komme heller, siden oppdragsgiverne vi jobber for stiller meget strenge krav til det meste, og en må også bli godkjent av oppdragsgiveren for å jobbe for dem.

Hjelper ikke om vi leier inn «billig» arbeidskraft, om ikke de fyller oppdragsgiverens krav og blir godkjent av oppdragsgiveren så får de heller ikke jobbe der. Kravene er meget strenge og heldigvis for det, for ellers så kan fort liv gå tapt.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...