Gå til innhold

Jaguars elektriske suv får over 500 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Poenget er momsfritak eller ei. Momsfritak = null inntekter til staten, 25 % moms = inntekter til staten.

 

Forstår egentlig ikke det siste spørsmålet ditt. Jeg har ikke kjøpt bil det siste året, men kjører normalt sett buss til og fra jobb. Det betyr 10 % moms til staten.

Men kan det tenkes at utgiftene til staten reduseres?

 

Det siste refererte til at det var vi, altså fellesskapet som betalte for dette. Altså må du ha hatt en ekstra utgift ila de årene det har blitt solgt elbiler. Og jeg lurte på hvor mange kroner dette var i 2015. For jeg finner det ikke i min selvangivelse eller regning fra staten/skattevesenet eller andre instanser.

Det er jo ikke poenget. Momsfritaket handler om reduserte inntekter for staten, noe som igjen går utover felleskapet (redusert velferd, helsetilbud, etc.). Moms utgjør som sagt 19 % av de statlige inntektene. Ikke ubetydelig, med andre ord.
Jeg er enig i at "for lav" avgift er det samme som et subsidie. Jeg røyker ikke og betaler dermed ikke tobakksavgift. En person som er identisk med meg bortsett fra at han røyker vil således betale mer til fellesskapet enn meg. Ettersom vi er ganske sikre på at sansynligheten for at en ikke røyker får lungekreft er lavere enn for en røyker og dermed påfører samfunnet mindre kostnader er ikke mitt 0 bidrag til samfunnet noe jeg tenker på som et subsidie selvom jeg kunne vært pålagt en pusteskatt slik at jeg betalte det samme som min røykende klone.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at "for lav" avgift er det samme som et subsidie.

...

Når er noe 'for lavt'? Er en VW Polo subsidiert i forhold til en Bugatti Veyron? Det er vel ikke særlig mye tvil om at sistnevnte betaler mer i avgift men er en Polo subsidiert av den grunn?

 

 

For øvrig er det helt greit om elbiler snart skal betale moms. De er fredet noen år til så hva med 5% elbilmoms fra 2020, så legger vi på 3% i året til de når normalen? Med litt flaks så drar vi inn moms uten å bremse for hardt på elbilsalget, forutsigbart blir det også. Dessuten slipper vi det overbyråkratiske tullet med å betale *tilbake* deler av salgsbeløpet når vi bare kunne latt vær å kreve det inn i første omgang.

Lenke til kommentar

En god del ville nok ha kjøpt en ny bil, ja. Kjøpte du eks. en elbil til 600.000 kr, så gikk staten glipp av 150.000 kr i momsinntekter. En ordinær bil (med forbrenningsmotor) til 600.000 kr ville ha sørget for 120.000 momskroner i statskassa (hvis fravær av andre avgifter).

 

Problemet er at en fossilbil forurenser ned, og det er nødvendig å få ned utslippene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Du vil heller ha mer forurensende biler på veiene?

 

Ja, for vi kjøper jo EL-bil fordi vi vil spare miljøet :D

 

Det har da ingen relevans. Det er mer miljøvennlig uavhengig av om elbil-kjøperen har det som en grunn til å kjøre elektrisk eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

Er vi mot slutten av 2016 fremdeles ikke inneforstått med at et subsidie ikke nødvendigvis betyr at man får kontanter i lanken?

Kontrollspørsmål: Dersom du fyller koppen din med vatn frå ein fjellbekk og drikk det, drikk du då subsidiert vatn? Er lufta du pustar subsidiert? Pleier du å takke folk for at dei ikkje ranar deg?

 

Folk latar til å tru at Gud har pålagt staten å ta avgifter for alt, og når dei ikkje gjer det skal, vi vere takksame for at vi får subsidiar. Det er ei mental kortslutning. Vi må tvihalde på dei få avgiftsfritaka vi har, og heller fjerne fleire avgifter.

Så bygger veien seg selv og sykehus og skole gror opp av bakken som løvetann?

 

Skal fortelle deg en ting min hode mann. I 2014 var jeg i USA og ble akutt syk og måtte på sykehus. Med helseforsikring på jobben slapp jeg å betale, men herregud så mye mas det var mange ganger om dagen fra disse sortkledde forsikringsfolk på sykehuset. (Disse ser man inne i sykehus tv serier)

120.000 norske kroner kom oppholdet på.

 

Da var jeg glad for at jeg bor i Norge at vi betaler skatt og har et helsevesen for alle landets innbyggere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"litiumionebatteri"

 

litium-IONbatteri. Herregud, TU, dette er ikke vanskelig.

 

Heter det virkelig "litium-IONbatteri", altså med bindestrek og tre store bokstaver midt inne i ordet? Burde det ikke være litiumionbatteri?

https://no.wikipedia.org/wiki/Litium-ionbatteri

 

"ord deling" som det så fint heter... nesten :)

Wikipedia er nok ikke noen fasit mht norsk skrivemåte. I artikkelen er brukt både litium-ion, li-ion og li-Ion. Jeg heller til litiumion som riktig, men også litium-ion er bra. Dersom enkeltordene er uvanlige, skiller jeg dem gjerne med bindestrek.

 

Enig med nessuno om at TU bør gå bort fra dette ione-tullet!

Lenke til kommentar

 

Kontrollspørsmål: Dersom du fyller koppen din med vatn frå ein fjellbekk og drikk det, drikk du då subsidiert vatn? Er lufta du pustar subsidiert? Pleier du å takke folk for at dei ikkje ranar deg?

 

Folk latar til å tru at Gud har pålagt staten å ta avgifter for alt, og når dei ikkje gjer det skal, vi vere takksame for at vi får subsidiar. Det er ei mental kortslutning. Vi må tvihalde på dei få avgiftsfritaka vi har, og heller fjerne fleire avgifter.

Så bygger veien seg selv og sykehus og skole gror opp av bakken som løvetann?

 

Nei, dei byggjer vi med pengar som hovudsakleg kjem frå staten. Det er subsidiar. Men ikkje kom her og påstå at noko er subsidiert berre fordi staten enno ikkje har lagt avgifter på det, som om det var ei naturlov at det skal vere statlege avgifter på alt. Når staten skal ileggje ei avgift, skal dei ha ein veldig god grunn til det, og når staten skal bruke pengar skal dei ha ein like god grunn til det. Når dei kallar avgiftsfritak for "subsidie", er det nytale som gjer at dei slepp å forsvare ei eventuell avgift. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i at "for lav" avgift er det samme som et subsidie.

...

Når er noe 'for lavt'? Er en VW Polo subsidiert i forhold til en Bugatti Veyron? Det er vel ikke særlig mye tvil om at sistnevnte betaler mer i avgift men er en Polo subsidiert av den grunn?

 

 

For øvrig er det helt greit om elbiler snart skal betale moms. De er fredet noen år til så hva med 5% elbilmoms fra 2020, så legger vi på 3% i året til de når normalen? Med litt flaks så drar vi inn moms uten å bremse for hardt på elbilsalget, forutsigbart blir det også. Dessuten slipper vi det overbyråkratiske tullet med å betale *tilbake* deler av salgsbeløpet når vi bare kunne latt vær å kreve det inn i første omgang.

 

Man kan vel sikkert si at en Polo er subsidiert ettersom den i forhold til en Bugatti har for lav avgift. 

 

Bensin og Diesel er også subsidiert med ca 15-20 kroner / liter så om du kjøper en Polo og kjører mye med den vil jeg nok si at du mottar millionsubsidier fra staten

Lenke til kommentar

50kW lading kan vel være godt nok på vanlige biler med batteri opp til 60kWt. På en dyr bil som denne bør det være minst 100kW lading.

 

Tja, 1,5ish timer ful lading hadde irritert meg iallefall. Som en bil nummer to hvor en egentlig ikke bruker til langtur er det nok greit, men er nok veldig irriterende de gangene en må lade en 2-3 ganger på turen. Blir veldig lange stopp for korte strekk. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Så bygger veien seg selv og sykehus og skole gror opp av bakken som løvetann?

 

Skal fortelle deg en ting min hode mann. I 2014 var jeg i USA og ble akutt syk og måtte på sykehus. Med helseforsikring på jobben slapp jeg å betale, men herregud så mye mas det var mange ganger om dagen fra disse sortkledde forsikringsfolk på sykehuset. (Disse ser man inne i sykehus tv serier)

120.000 norske kroner kom oppholdet på.

 

Da var jeg glad for at jeg bor i Norge at vi betaler skatt og har et helsevesen for alle landets innbyggere.

 

Tror du må forstå forskjellen mellom sløsing av statsbusjett og felles goder som ingen har noen ting imot.

Jeg har selv hatt noen uhell der jeg er meget takknemmelig for helsevesenet slik den er idag og har på ingen måte angret å betale skatt for fornuftige ting, men samtidig så kommer avisene med avsløringene om fastlegeordninger som bare hiver penger etter fastleger som bare har navn på en liste, uten at de faktisk gjør noe. Akkurat samme type tull skjedde (og skjer fortsatt) med NAV, der mange av de som "måtte ha litt penger", ofte slike som rett og slett ikke gidder å jobbe, "plutselig" forsvant da NAV krevde daglig oppmøte. Så kom "flykningene" som egentlig er velferdsmigranter, og ikke nok med det - de kom kun på papir, i virkeligheten kom de aldri inn i landet engang, så der forsvant en hel toglass med penger rett ut av vinduet på leie av fasiliteter som ALDRI ble tatt i bruk.

På toppen av det hele kommer andre talentløse opplegg som for eksempel underhodnings-kreftsvulsten som heter NRK som etter å ha laget 20 TV og radiokanaler synes det er "snodig" at noen faktisk plomberer mottakeren, og synes at nå burde man egentlig betale bare man puster og har en puls siden da "har man helt sikkert" brukt deres tjenester.

Dette er noen ytterst få eksempler av sløseri i særklasse, uten å nevne en endeløs rekke andre ting i dette landet som parasitterer på samfunnet og yter ingen nytte i det hele tatt.

Nå har oljeprisen tatt en stor dypp og den vil enda forbli forholdsvis lav en stund til, men i sterk kontrast til statens økonomi så har SAMTLIGE private aktører - både de som er i oljebransjen og de som er direkte eller indirekte tilknyttet - hatt en enorm brainstorm på gang og snudd hvert eneste stein for å finne løsninger. Dette ble kostnadskutt i første rekken og deretter andre tiltak, men alt rettet mot å kutte utgifter. Og hva gjør staten? Oljekrise eller ei, man snakker kun om en ting: øke avgifter, øke skatter, begynne å skatte ting som ikke var skattet før. Kommuner synes nå det er helt okay å skatte dobbelt for eiendommer bare fordi de synes de burde ha mer penger.

 

Og så kommer slike AP/NKP/MDG-tankesinnede som deg og begynner å grine med krokodilletårene om hvor ille man har det i USA og hvor viktig det er å betale skatter og avgifter. Jeg er ikke uenig, men i absolutt alle andre situasjoner så ser man først og fremst hva man kan spare FØR man hiver penger etter problemet, og det har staten bestandig ikke gjort.

Av alle verdens land så har Norge bortimot den mest ekstreme skatt,- og avgiftspolitikken, og slik jeg ser det finnes det kun to logiske løsninger: finne hvor pengene sløses og dermed redusere (eller fjerne) avgiftene, eller beholde de men jammen da burde man også se at pengene faktisk går til noe nyttig.

Til slutt om USA; ja, helsevesenet der borte kan man ikke kalle fornuftig. Men jeg har vært i nesten alle stater der borte, og det finnes ytterst få bomstasjoner som ironisk nok er der den tradisjonelle oppslutningen politisk sett er for det Demokratisk partiet. Uansett er disse bomstasjonene ganske få, og de krever ikke inn så sinnsyke summer som her i landet. Derimot så finnes det asfalterte veier OVERALT, og om du tar deg en gang turen over Rocky Mountains (som ikke har bomstasjoner), så vil du fort se at til og med veiene over fjellene der er bedre kvalitetsmessig enn i Norge, og de er adskillig bedre sikret med nødtelefoner hver 100m eller noe sånt og såkalte "runaway truck ramps". Og selv i lutfattige Alabama så finnes det motorveier so vil få enhver norsk "europavei" med bomstasjon hver 5 kilometer og total pris for å kjøre en vei bort imot 500NOK eller noe sånt til å blekne.

Så en ting er sosiale goder, noe helt annet er om pengene faktisk går til disse godene eller til noe helt annet totalt meningsløst tull.

 

Internett er ikke helt enig med deg:

"litiumionbatteri": 9040 treff på Google

litiumionebatteri: 1390 treff på Google

"litium-ionbatteri": 1340 treff på Google

 

Søk etter "ionbatteri" har 5210 treff...

 

Du kan med det samme søke på ordene "dog" og "doge" og konkludere at en hel rekke engelske ordbøker også tar feil, bare pga treff i en søkemotor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

 

 

De aller fleste av oss er jo inneforstått med at ett slik scenario ikke går. Men det er ikke poenget, hvilke ekstra utgifter har vi pga folk kjøper elbil pr i dag? 

 

Reduserte statlige inntekter.

 

 

Javel, er det gitt at disse folkene ville kjøpt bil om det ikke var for elbilen? Og når vi er inne på det, hvor stort var ditt bidrag til de reduserte inntektene i 2015? Jeg kan ikke huske å ha betalt inn noe ekstra, selv om jeg også er en del av "fellesskapet".

 

En god del ville nok ha kjøpt en ny bil, ja. Kjøpte du eks. en elbil til 600.000 kr, så gikk staten glipp av 150.000 kr i momsinntekter. En ordinær bil (med forbrenningsmotor) til 600.000 kr ville ha sørget for 120.000 momskroner i statskassa (hvis fravær av andre avgifter).

Mens sykehuset bruker 150.000,- på å behandle mennesker for lungeskader, etter all eksosen?

Da ville jeg heller tenkt langsiktig, og momsfritak på elbiler, som jo det er bevist er mer miljøvennlige, selv under produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Momsfritaket burde bare gjelde opp til 300000 kr.

Finnes det noen som helst fornuftig grunn til å ha progressive bilavgifter annet enn at det 'alltid har vært sånn'?

 

Omfordeling bør tas via skatteseddelen, så kan folk få bruke de penga de har igjen til å kjøpe den bilen de trenger eller har lyst på, *uten* å bekymre seg for at den passerer en eller annen vilkårlig grense som gir den et prishopp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...