Gå til innhold

Investere i Lyoness?


Momspaghetti

Anbefalte innlegg

Teksten som Tjo-bing har lagt ved har en av administratorene skrevet inne på en av Lyoness/cashback world sine lukkede grupper.. det har jeg selv sett. Dette har sikkert vedkommende som postet fått vite fra sin upline OG trodd på. Lite vet vedkommende at det er folk her inne og motstandere av selskapet som står bak nedgangen. Keep up the good work :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar fra Jysk:

 

Hei og takk for din henvendelse,
Det stemmer at vi selger store partier gavekort til Lyoness. Vi ekskluderer ingen, som bedriver lovlig virksomhet, fra å gjøre kjøp hos oss. Vi følger imidlertid alle prosesser forbundet med Lyoness virksomhet i Norge og vil avslutte transaksjoner dersom myndighetene konkluderer med at deres Norske virksomhet strider mot norsk lov - hvilket deres virksomhet pt. ikke gjør.

 

Og etter min kommentar om vedtak fra LT:

 

Hei igjen,

 

vi er kjent med at det er sendt et varsel til Lyoness fra Lotteritilsynet i Norge. Det foreligger imidlertid ikke et endelig vedtak fra tilsynets side og lotteritilsynet har heller ikke spørsmålsstilt den transaksjonsformen som foreligger mellom JYSK og Lyoness – salg av gavekort i kvanta. Lyoness har ved gjentatte anledninger fått varsler fra Lotteritilsynet og har justert sin virksomhet deretter for å imøtekomme Norsk og internasjonal lov.

 

Man skulle nesten tro avsender er med i Lyoness...  :hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svar fra Jysk:

 

Hei og takk for din henvendelse,

Det stemmer at vi selger store partier gavekort til Lyoness. Vi ekskluderer ingen, som bedriver lovlig virksomhet, fra å gjøre kjøp hos oss. Vi følger imidlertid alle prosesser forbundet med Lyoness virksomhet i Norge og vil avslutte transaksjoner dersom myndighetene konkluderer med at deres Norske virksomhet strider mot norsk lov - hvilket deres virksomhet pt. ikke gjør.

 

Og etter min kommentar om vedtak fra LT:

 

Hei igjen,

 

vi er kjent med at det er sendt et varsel til Lyoness fra Lotteritilsynet i Norge. Det foreligger imidlertid ikke et endelig vedtak fra tilsynets side og lotteritilsynet har heller ikke spørsmålsstilt den transaksjonsformen som foreligger mellom JYSK og Lyoness – salg av gavekort i kvanta. Lyoness har ved gjentatte anledninger fått varsler fra Lotteritilsynet og har justert sin virksomhet deretter for å imøtekomme Norsk og internasjonal lov.

 

Man skulle nesten tro avsender er med i Lyoness...  :hmm:

Flott innsats Rolf Tumert, stå på videre.

 

Du kunne jo sendt tilsynsrapporten fra 2014 til dem, som fortsatt står ved lag, hvor det bekreftes at de driver i strid med gjeldende lovverk på området, og hvor det stadfestes at selskapet bl.a. er et pyramideliknende omsetningssystem (som pr definisjon er et brudd på norsk lov), se delkonklusjon 1. For å bli "dømt" / stengt ned, kreves imidlertid at de felles på alle fire punkter, og ikke bare i 3 av 4 delkonklusjoner. Så da kan man jo stille spørsmål ved JYSK sitt etiske syn på forretningsdrift...Jeg vet i vertfall fra eget ståsted at jeg ikke kommer til å bruke penger hos bedrifter som ikke klart og tydelig tar avstand fra en slik forretningspraksis...Syns virkelig JYSK at det er god merkevarebygging å assosieres med et kjent pyramideliknende omsetningssystem...?

 

Kanskje du kan bruke noe av dette som argumentasjon mot dem...?

 

Som jeg sa i 2014; Bare fordi at man KAN gjøre noe, er det dermed sagt at man BØR gjøre det...?

 

Kilde: Lottstift.no

Lotteritilsynets tilsynsrapport 2014 - Lyoness.pdf

Endret av Tjo-Bing
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En Fugel visket meg at Duesund og presidenter følger med her og dette forum og er vist så sinte at de tygger glass. Vi skal ta det som et komplimang og mitt forslag er vi nå øker våres aktivitet ang varsle bedrifter og nettbutikker og legger ut alt vi finner som har interesse for folk her. Husk mange familier og venner lider under dette svindel og bedrag firma. Egentlig gjør vi en god gjerning. Og vi følges med Argus øyne av folk høyt oppe i systemet.

Endret av Petter100
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen som plager/tipser journalister med dette prosjektet? Hadde vært kjekt om m flere enn en avis i Bergen skrev om kyniske bakmenn og lettlurte nordmenn som frivillig gir fra seg sparepengene under falske premisser..

Eller tør ikke redaksjonene i frykt for injuriesøksmål fra Lyoness/Lyconet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest bruker-457060

Jeg ser ikke for meg at media er særlig redde ?

Selv om lyopimpene liker å bruke det argumentet.

Gi meg ett navn så kan jeg godt prate jeg.

Endret av bruker-457060
Lenke til kommentar

Skummelt å lese de artiklene til ba. Mange som har lånt hundretusenvis av kroner for å investere, inkl. kreftsyke. Unge som har droppet ut av skolen og tatt forbrukslån. Disse folkene bak Lyoness må se at hvis de ikke stopper nå blir det bare lengre og lengre fengselsstraff for de. Viktig å oppmuntre deltagere som har blitt lurt til å anmelde det som har skjedd.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noen som vet hva det innebærer/kreves for å komme på level 4? Må man investere noe? Er bekymret for en slektning som driver aktivt med Lyoness, personen har nylig har lagt ut profilbilde av tallet 4 og fått masse gratulasjoner. Kan man komme dit med bare verving? Håper vedkommede ikke har lånt/brukt noe penger...

Lenke til kommentar

Noen som vet hva det innebærer/kreves for å komme på level 4? Må man investere noe? Er bekymret for en slektning som driver aktivt med Lyoness, personen har nylig har lagt ut profilbilde av tallet 4 og fått masse gratulasjoner. Kan man komme dit med bare verving? Håper vedkommede ikke har lånt/brukt noe penger...

Ikke sikker her men vil nesten garantere at han har investert en god del.

Send han denne videoen https://youtu.be/XCuLN9yWMUo

 

Og det lange brevet skrevet over.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva det innebærer/kreves for å komme på level 4? Må man investere noe? Er bekymret for en slektning som driver aktivt med Lyoness, personen har nylig har lagt ut profilbilde av tallet 4 og fått masse gratulasjoner. Kan man komme dit med bare verving? Håper vedkommede ikke har lånt/brukt noe penger...

For komme på level 4 har man vervet veldig mange. Alle som er på dette nivå har også selv innvistert i et stort antall skyer A kr 12000 pr andel og har alle ESP på 1200 kr pr måned..Så din venn tjener litt riktignok pr måned men skal holde på lenge for få tilbake det han har lagt ut. 200000 kr ville ikke være noe unormalt og ha lagt ut på dette nivå , selv om jeg tror på det dobbelte. På dette nivå koster det også en del i reiser og events og i den forbindelse fly reise og opphold osv.Ifølge Duesund selv må en seriøs markedsfører regne med ca 100000 kr i utgifter pr år.

Endret av Petter100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FORLANGTE OPPVASK - Krevde at bryggerikonsernet Norbrew skulle kutte alle bånd til pyramideselskap
 Bergensavisen 21. mars Enkel visning
Forfatter: STIAN ESPELAND

 

En lukrativ avtale med Tine gikk i vasken grunnet Norbrews sterke koblinger til omstridte Lyoness.

OSLO: Det forklarte Øystein Bugge Nergård under ed i Oslo tingrett. 

Som BA skrev mandag, har Nergård saksøkt bryggerikonsernet Norbrew fordi han mener han ble oppsagt på ugyldig grunnlag, noe arbeidsgiver avviser. 

Før denne konflikten oppsto, var Nergård prosjektleder for Norbrews sider-satsing. I retten fortalte han hvilken forklaring han fikk fra Tine på hvorfor konsernstyret til slutt besluttet å avbryte intensjonsavtalen med Norbrew som omhandlet produksjon og salg av sider. Tine ønsket ikke å bli assosiert med en samarbeidspartner som har en ledelse og selskaper tilknyttet Lyoness (se fakta), ifølge Nergård. 

BA har tidligere omtalt at Lotteritilsynet har gitt Lyoness varsel om stans av all virksomhet i Norge, fordi tilsynet anser virksomheten som et ulovlig, pyramidelignende omsetningssystem. 

 

Trakk seg fra samarbeid 

Arne Hjeltnes (tidligere styremedlem og aksjonær i Norbrew) var mannen som satte Norbrew i kontakt med Tine. 

I sin vitneforklaring bekreftet Hjeltnes at koblingen til Lyoness var en medvirkende årsak til at samarbeidet med Tine ble avsluttet. Hjeltnes påpekte at også Tines vegring mot å gå inn i alkoholproduksjon spilte inn. 

- Dette er en sak vi ikke har noe kommentar til, sier pressevakt Øystein Syrstad i Tine om saken. 

 

108.000 ført som tap 

I retten fremkom det at en rekke nøkkelpersoner under oppbyggingen av Norbrew-konsernet har vært aktive markedsførere i Lyoness

De var også pådrivere for at Norbrew og datterselskaper skulle plassere penger i det omstridte Lyoness-systemet. Et konkret eksempel er at Norbrews datterselskap Voss Fellesbryggeri under Frode Horviks ledelse i 2016 kjøpte andeler i kundeskyer for 108.000 kroner. Verdien av disse andelene ble i årsregnskapet nedskrevet til null kroner. 

- Det var fra oppstart et ønske fra grunnlegger Steinar Knutsen om at både Norbrew og datterselskaper skulle være partnerbedrifter med Lyoness for å få økt distribusjonskraft, både nasjonalt og internasjonalt. Ved oppstart var dette strategiske valg velkjent for alle involverte i ledelsen. 

Slik svarer Horvik BA på spørsmål om hvorfor selskapet han ledet kjøpte kundeskyandeler. Horvik henviser til Norbrew-leder og hovedeier Steinar Knutsen for ytterligere kommentarer. 

 

Oppmuntret til kjøp 

I retten ble det dokumentert at Knutsen i etableringsåret 2016 i en e-post oppfordret til flere kjøp av andeler i kundeskyer. 

Knutsen argumenterte for at det ville gi tidobbel avkastning. Knutsen var tydelig irritert over at Lyoness var tema i rettssaken. 

- Jeg skjønner ikke hva det har med dette å gjøre, sa Knutsen, og fremhevet at Lyoness «ble lagt dødt for ett år siden». 

Han understreket at oppsigelsen av Nergård kun skyldtes nedbemanning. Da Knutsen likevel ble utspurt om Lyoness, skulle satse hardere på Lyoness forklarte at han at han i en peri- i fjor ble tatt opp på styrenivå. ode var svært aktiv i Lyonesssystemet. 

- Det krever innsats. Du må stå på for å være der. Jeg var på level 5 en kort stund, sa Knutsen. 

Han la til at han siden har forholdt seg passiv og har falt til nivå 2. 

Under rettssaken kom det frem at ønsket om at Norbrew 

Ville ikke bli innblandet 

Daværende styremedlem og aksjonær Terje Duesund var den sterkeste pådriveren. Duesund er den mest profilerte nordmannen internt i det internasjonale Lyoness-nettverket. 

Et annet styremedlem på den tiden, Arne Hjeltnes, var derimot svært skeptisk. 

- Jeg syntes ikke at det var en god idé. Jeg ville ikke blande oss inn i det, fortalte Hjeltnes i retten. 

Hjeltnes forklarte at han tidligere ikke var klar over alle bindingene til Lyoness. Da han ble oppmerksom på dette, kontaktet Hjeltnes styreleder Geir Hjorth. Beskjeden var at «dette må vi ut av». 

- Jeg satt pris på at Øystein (Nergård, journ.anm.) sa ifra om Lyoness. Det var mer enn nok utfordringer i bryggerivirksomheten, om ikke vi skulle begynne med slike ting også. Jeg følte det ble ryddet opp i, og at Lyoness aldri kom ordentlig i gang, sa Hjeltnes. 

Han viste blant annet til at Horvik gikk av som daglig leder i Voss Fellesbryggeri og at Duesund trakk seg fra sitt styreverv i Norbrew. 

- Nå har vi ingen forretningsmessig tilknytning til Lyoness, poengterte Hjeltnes. 

Lyoness fremstilles omtrent som forbrytersk. Det er ikke så ille, sa styreleder Hjorth da han ble spurt om sin oppfatning av Lyoness

Styrelederen fortalte at han fikk presentert «en kongstanke» om hvordan Lyonesskunne integreres i Norbrew. 

- Det var ukjent for de fleste at Horvik hadde brukt 108.000 kroner på skyer, sa Hjorth. 

Likevel ønsket altså Hjorth at Duesund skulle få presentere sine tanker om Norbrew og Lyoness for styret. 

- Det var bevisst at jeg slapp til Duesund. Greit å få det tatt opp slik. Det resulterte i et enstemmig vedtak om at det ikke var noe for oss, sa styrelederen. 

Dermed ble Lyoness-planene avviklet umiddelbart, ifølge Hjorth. 

 

NORBREW 

■ Norbrew ble opprettet i 2016 og eier per i dag bryggeriene Voss Fellesbryggeri og Oslo & Akershus Bryggeri, samt Northern & Co på Fedje og et knippe andre selskaper. ■ Norbrew er i pengeknipe og det pågår for tiden en omstrukturering av konsernet med sikte på å opprettholde driften. 

■ Bryggeriselskapet Norbrew har rundt 200 aksjonærer. På eiersiden finnes kjente personligheter som Kari Traa, Arne Brimi, Arne Hjeltnes, Vegard Ulvang og Bjørn Dæhlie. 

■ Størst eierpost har Steinar Knutsen, et velkjent navn i Bergens uteliv. Hans mangeårige forretningspartner Per Jørgensen er også en av de største aksjonærene. 

 

LYONESS 

■ BA har publisert en rekke artikler om det omstridte nettverket Lyoness og om klagestrømmen til norske myndigheter. 

■ Blant annet har BA fortalt hvordan håpefulle tømmer sparekontoer, tar opp forbrukslån og utvider boliglån for å satse i Lyoness, fordi det er skapt forventninger om at de skal få mye mer penger tilbake en gang i fremtiden. 

■ Etter å ha gransket Lyoness over tid, konkluderte Lotteritilsynet i januar med at Lyoness sin virksomhet i Norge er et ulovlig pyramidelignende omsetningssystem. 

■ Av den grunn har Lyoness fått varsel om at Lotteritilsynet vil stanse all virksomhet i Norge. ■ Lyoness ble etablert i Sveits i 2003, mens det norske selskapet LyonessNorway AS ble stiftet i 2012. 

■ For få uker siden endret selskapet navn i foretaksregisteret fra Lyoness Norway AS til Myworld Norway AS.

SA STOPP: Arne Hjeltnes satte en stopper for forslaget om å integrere Norbrew i Lyoness. Nylig trakk han seg fra styret i bryggeriselskapet. I retten i går begrunnet han denne avgjørelsen med ønsket om å prioritere arbeid for et annet oppstartselskap. Hjeltnes er fremdeles aksjonær i Norbrew. | OPPSAGT: Øystein Nergård krever å få stå i stillingen. | DAGLIG LEDER: Norbrew-sjef og hovedeier Steinar Knutsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...