Gå til innhold

Investere i Lyoness?


Momspaghetti

Anbefalte innlegg

Kan ikke annet enn ?

 

 

FORLANGTE OPPVASK - Krevde at bryggerikonsernet Norbrew skulle kutte alle bånd til pyramideselskap

Bergensavisen 21. mars Enkel visning

Forfatter: STIAN ESPELAND

En lukrativ avtale med Tine gikk i vasken grunnet Norbrews sterke koblinger til omstridte Lyoness.

OSLO: Det forklarte Øystein Bugge Nergård under ed i Oslo tingrett.

Som BA skrev mandag, har Nergård saksøkt bryggerikonsernet Norbrew fordi han mener han ble oppsagt på ugyldig grunnlag, noe arbeidsgiver avviser.

Før denne konflikten oppsto, var Nergård prosjektleder for Norbrews sider-satsing. I retten fortalte han hvilken forklaring han fikk fra Tine på hvorfor konsernstyret til slutt besluttet å avbryte intensjonsavtalen med Norbrew som omhandlet produksjon og salg av sider. Tine ønsket ikke å bli assosiert med en samarbeidspartner som har en ledelse og selskaper tilknyttet Lyoness (se fakta), ifølge Nergård.

BA har tidligere omtalt at Lotteritilsynet har gitt Lyoness varsel om stans av all virksomhet i Norge, fordi tilsynet anser virksomheten som et ulovlig, pyramidelignende omsetningssystem.

 

Trakk seg fra samarbeid

Arne Hjeltnes (tidligere styremedlem og aksjonær i Norbrew) var mannen som satte Norbrew i kontakt med Tine.

I sin vitneforklaring bekreftet Hjeltnes at koblingen til Lyoness var en medvirkende årsak til at samarbeidet med Tine ble avsluttet. Hjeltnes påpekte at også Tines vegring mot å gå inn i alkoholproduksjon spilte inn.

- Dette er en sak vi ikke har noe kommentar til, sier pressevakt Øystein Syrstad i Tine om saken.

 

108.000 ført som tap

I retten fremkom det at en rekke nøkkelpersoner under oppbyggingen av Norbrew-konsernet har vært aktive markedsførere i Lyoness.

De var også pådrivere for at Norbrew og datterselskaper skulle plassere penger i det omstridte Lyoness-systemet. Et konkret eksempel er at Norbrews datterselskap Voss Fellesbryggeri under Frode Horviks ledelse i 2016 kjøpte andeler i kundeskyer for 108.000 kroner. Verdien av disse andelene ble i årsregnskapet nedskrevet til null kroner.

- Det var fra oppstart et ønske fra grunnlegger Steinar Knutsen om at både Norbrew og datterselskaper skulle være partnerbedrifter med Lyoness for å få økt distribusjonskraft, både nasjonalt og internasjonalt. Ved oppstart var dette strategiske valg velkjent for alle involverte i ledelsen.

Slik svarer Horvik BA på spørsmål om hvorfor selskapet han ledet kjøpte kundeskyandeler. Horvik henviser til Norbrew-leder og hovedeier Steinar Knutsen for ytterligere kommentarer.

 

Oppmuntret til kjøp

I retten ble det dokumentert at Knutsen i etableringsåret 2016 i en e-post oppfordret til flere kjøp av andeler i kundeskyer.

Knutsen argumenterte for at det ville gi tidobbel avkastning. Knutsen var tydelig irritert over at Lyoness var tema i rettssaken.

- Jeg skjønner ikke hva det har med dette å gjøre, sa Knutsen, og fremhevet at Lyoness «ble lagt dødt for ett år siden».

Han understreket at oppsigelsen av Nergård kun skyldtes nedbemanning. Da Knutsen likevel ble utspurt om Lyoness, skulle satse hardere på Lyoness forklarte at han at han i en peri- i fjor ble tatt opp på styrenivå. ode var svært aktiv i Lyonesssystemet.

- Det krever innsats. Du må stå på for å være der. Jeg var på level 5 en kort stund, sa Knutsen.

Han la til at han siden har forholdt seg passiv og har falt til nivå 2.

Under rettssaken kom det frem at ønsket om at Norbrew

Ville ikke bli innblandet

Daværende styremedlem og aksjonær Terje Duesund var den sterkeste pådriveren. Duesund er den mest profilerte nordmannen internt i det internasjonale Lyoness-nettverket.

Et annet styremedlem på den tiden, Arne Hjeltnes, var derimot svært skeptisk.

- Jeg syntes ikke at det var en god idé. Jeg ville ikke blande oss inn i det, fortalte Hjeltnes i retten.

Hjeltnes forklarte at han tidligere ikke var klar over alle bindingene til Lyoness. Da han ble oppmerksom på dette, kontaktet Hjeltnes styreleder Geir Hjorth. Beskjeden var at «dette må vi ut av».

- Jeg satt pris på at Øystein (Nergård, journ.anm.) sa ifra om Lyoness. Det var mer enn nok utfordringer i bryggerivirksomheten, om ikke vi skulle begynne med slike ting også. Jeg følte det ble ryddet opp i, og at Lyoness aldri kom ordentlig i gang, sa Hjeltnes.

Han viste blant annet til at Horvik gikk av som daglig leder i Voss Fellesbryggeri og at Duesund trakk seg fra sitt styreverv i Norbrew.

- Nå har vi ingen forretningsmessig tilknytning til Lyoness, poengterte Hjeltnes.

- Lyoness fremstilles omtrent som forbrytersk. Det er ikke så ille, sa styreleder Hjorth da han ble spurt om sin oppfatning av Lyoness.

Styrelederen fortalte at han fikk presentert «en kongstanke» om hvordan Lyonesskunne integreres i Norbrew.

- Det var ukjent for de fleste at Horvik hadde brukt 108.000 kroner på skyer, sa Hjorth.

Likevel ønsket altså Hjorth at Duesund skulle få presentere sine tanker om Norbrew og Lyoness for styret.

- Det var bevisst at jeg slapp til Duesund. Greit å få det tatt opp slik. Det resulterte i et enstemmig vedtak om at det ikke var noe for oss, sa styrelederen.

Dermed ble Lyoness-planene avviklet umiddelbart, ifølge Hjorth.

 

NORBREW

■ Norbrew ble opprettet i 2016 og eier per i dag bryggeriene Voss Fellesbryggeri og Oslo & Akershus Bryggeri, samt Northern & Co på Fedje og et knippe andre selskaper. ■ Norbrew er i pengeknipe og det pågår for tiden en omstrukturering av konsernet med sikte på å opprettholde driften.

■ Bryggeriselskapet Norbrew har rundt 200 aksjonærer. På eiersiden finnes kjente personligheter som Kari Traa, Arne Brimi, Arne Hjeltnes, Vegard Ulvang og Bjørn Dæhlie.

■ Størst eierpost har Steinar Knutsen, et velkjent navn i Bergens uteliv. Hans mangeårige forretningspartner Per Jørgensen er også en av de største aksjonærene.

 

LYONESS

■ BA har publisert en rekke artikler om det omstridte nettverket Lyoness og om klagestrømmen til norske myndigheter.

■ Blant annet har BA fortalt hvordan håpefulle tømmer sparekontoer, tar opp forbrukslån og utvider boliglån for å satse i Lyoness, fordi det er skapt forventninger om at de skal få mye mer penger tilbake en gang i fremtiden.

■ Etter å ha gransket Lyoness over tid, konkluderte Lotteritilsynet i januar med at Lyoness sin virksomhet i Norge er et ulovlig pyramidelignende omsetningssystem.

■ Av den grunn har Lyoness fått varsel om at Lotteritilsynet vil stanse all virksomhet i Norge. ■ Lyoness ble etablert i Sveits i 2003, mens det norske selskapet LyonessNorway AS ble stiftet i 2012.

■ For få uker siden endret selskapet navn i foretaksregisteret fra Lyoness Norway AS til Myworld Norway AS.

SA STOPP: Arne Hjeltnes satte en stopper for forslaget om å integrere Norbrew i Lyoness. Nylig trakk han seg fra styret i bryggeriselskapet. I retten i går begrunnet han denne avgjørelsen med ønsket om å prioritere arbeid for et annet oppstartselskap. Hjeltnes er fremdeles aksjonær i Norbrew. | OPPSAGT: Øystein Nergård krever å få stå i stillingen. | DAGLIG LEDER: Norbrew-sjef og hovedeier Steinar Knutsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Av den grunn har Lyoness fått varsel om at Lotteritilsynet vil stanse all virksomhet i Norge

* For få uker siden endret selskapet navn i foretaksregisteret fra Lyoness Norway AS til Myworld Norway AS.

 

 

Siden Lyoness fortsetter å byttet navn kan de bare holde på og Lotteritilsynet får egentlig ikke gjort noe med det ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest bruker-457060

* Av den grunn har Lyoness fått varsel om at Lotteritilsynet vil stanse all virksomhet i Norge

* For få uker siden endret selskapet navn i foretaksregisteret fra Lyoness Norway AS til Myworld Norway AS.

 

 

Siden Lyoness fortsetter å byttet navn kan de bare holde på og Lotteritilsynet får egentlig ikke gjort noe med det ?

Nope.

De kan bytte navn hver dag om de vil.

Det har ingen betydning for tilsynet eller rettsvesenet.

Lenke til kommentar

Jeg møtte en kvinne på et møte i Oslo i fjor sommer som bak ryggen på sin ektemann hadde lånt 500 tusen kr med kredittkort med dyr rente. Hun gråt faktisk under samtalen våres og fortalte hun nesten ikke sov om natten og var livredd hennes mann skulle oppdage dette. hennes mål var komme på level 7 nå i mars i år og til juni da få 1 million euro i bonus og da rydde opp i gjelda og så overaske sin mann.Det finnes masse historier om dette og jeg tror det vil kunne komme mange skilsmisser og tvangs salg av hus og folk i krise kan ta sitt liv. Alt pga jager etter penger og man blir hjernevasket på møter og når man først har kjøpt skyer for 100 tusen og har en rullende ESP og kansje vervet noen venner heller familie er man bondefanget i dette nettet. Jeg må si jeg selv en periode sov dårlig om natten og kjente på stresset og jaget og ble til tider kvalm av hele greia. Disse møter i de store byer er reine vekkelsen og i de ulike hemmelige grupper på Facebook blir man stresset veldig til være med og bli lite kritisk til hva som egentlig skjer.Dette er et råtten kynisk selskap med kyniske folk på toppen som driver et vanvittig press mot mennesker. La oss håpe dette vannvidd nå snart tar slutt i Norge med lotteritilsynet tar en endelig avgjørelse.

Dette er og blir et ponzi / Pyramide selskap og lotteritilsynet har samme mening og hvor fortere dette blir stoppet desto færre offer og mindre skade skjedd.

Endret av Petter100
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg møtte en kvinne på et møte i Oslo i fjor sommer som bak ryggen på sin ektemann hadde lånt 500 tusen kr med kredittkort med dyr rente. Hun gråt faktisk under samtalen våres og fortalte hun nesten ikke sov om natten og var livredd hennes mann skulle oppdage dette. hennes mål var komme på level 7 nå i mars i år og til juni da få 1 million euro i bonus og da rydde opp i gjelda og så overaske sin mann.Det finnes masse historier om dette og jeg tror det vil kunne komme mange skilsmisser og tvangs salg av hus og folk i krise kan ta sitt liv. Alt pga jager etter penger og man blir hjernevasket på møter og når man først har kjøpt skyer for 100 tusen og har en rullende ESP og kansje vervet noen venner heller familie er man bondefanget i dette nettet. Jeg må si jeg selv en periode sov dårlig om natten og kjente på stresset og jaget og ble til tider kvalm av hele greia. Disse møter i de store byer er reine vekkelsen og i de ulike hemmelige grupper på Facebook blir man stresset veldig til være med og bli lite kritisk til hva som egentlig skjer.Dette er et råtten kynisk selskap med kyniske folk på toppen som driver et vanvittig press mot mennesker. La oss håpe dette vannvidd nå snart tar slutt i Norge med lotteritilsynet tar en endelig avgjørelse.

Dette er og blir et ponzi / Pyramide selskap og lotteritilsynet har samme mening og hvor fortere dette blir stoppet desto færre offer og mindre skade skjedd.

Fy fa** for noe svineri, og det er mange slike skjebner der ute, dessverre. Takk for at du deler, så folk kan lese og lære, og forhåpentligvis holder seg langt borte fra konseptet! Tenk på alle de tusen relasjoner rundt omkring i verden som er / blir brutt pga dette selskapet! Familier i oppløsning, barndomshjem som går tapt, hytter, biler og andre eiendeler som forsvinner i dragsuget osv...

 

Få Lyoness stengt ned, og bur inne alle såkalte Presidenter. Lovens strengeste straff, 3 år. Deretter; Kast nøklene! Få alle f.o.m. Level 5 og opp til Presidentnivå domfelt og ilagt strenge bøter, med påfølgende skjønnslikning fra Skattekontoret. Og få hele hurven dømt som "uskikket til å drive næringsvirksomhet" for all fremtid. Resten kan få forenklede forelegg, i mine øyne.

 

Men det som er trist oppe i det hele er at den største "salgsvaren" et nedstengt pyramidespill har er dets medlemslister...Så når neste pyramideliknende omsetningssystem dukker opp (om noen måneder), så vet de hvem de skal gå etter for å verve. Trist, bare trist!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er så j*vla spekulativt hele opplegget. Og bare det å ansette Duesund som admin.direktør i selskapet (selv om han tydeligvis er en dyktig mlm-mann og flink til å snakke for seg), så er og blir fyren en svindler. Da Lyoness startet her til lands, var jeg med på møte og det er jo ingen tvil om at fyren kan få med seg folk og skape god stemning. Men når et selskap i Lyoness' størrelse ønsker å ha en toppsjef avd.Norge som er dømt for pyramidespill før, så burde folk ane ugler i mosen. Da er det ikke stuerent. Da er heller ikke de som sitter i Graz og på toppen i den antatte pyramiden (Friedl,Kapun, Worre osv) til å stole på. Hadde de vært seriøse hadde de gjort en solid bakgrunnssjekk og villet ha den beste av de beste, med rent rulleblad. Jeg har jo vært på noen møter, og det verste var at de aller fleste i disse møtene satt som tente lys da Duesund og hans likesinnede snakket og fabulerte. Få stilte spørsmål, selv om det i etterkant viste seg at mange ikke skjønte bæret av hva han snakket om.. og det samme har vært gjeldende på de store «vekkelsesmøtene» eller Kick off. Høy Halleluja-faktor og presidentene i pene dresser hylles nærmest som guder.. til dundrende techno og trampeklapp. Lyoness er et så innviklet system og mange ting å forholde seg til at de som er med blir helt forvirret. Det er godt gjennomtenkt, det skal de ha. Godt gjennomtenkt og finpusset ned til minste detalj. Og så er det veldig gode på å hjernevaske folk. Helt tragisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg møtte en kvinne på et møte i Oslo i fjor sommer som bak ryggen på sin ektemann hadde lånt 500 tusen kr med kredittkort med dyr rente. Hun gråt faktisk under samtalen våres og fortalte hun nesten ikke sov om natten og var livredd hennes mann skulle oppdage dette. hennes mål var komme på level 7 nå i mars i år og til juni da få 1 million euro i bonus og da rydde opp i gjelda og så overaske sin mann.Det finnes masse historier om dette og jeg tror det vil kunne komme mange skilsmisser og tvangs salg av hus og folk i krise kan ta sitt liv. Alt pga jager etter penger og man blir hjernevasket på møter og når man først har kjøpt skyer for 100 tusen og har en rullende ESP og kansje vervet noen venner heller familie er man bondefanget i dette nettet. Jeg må si jeg selv en periode sov dårlig om natten og kjente på stresset og jaget og ble til tider kvalm av hele greia. Disse møter i de store byer er reine vekkelsen og i de ulike hemmelige grupper på Facebook blir man stresset veldig til være med og bli lite kritisk til hva som egentlig skjer.Dette er et råtten kynisk selskap med kyniske folk på toppen som driver et vanvittig press mot mennesker. La oss håpe dette vannvidd nå snart tar slutt i Norge med lotteritilsynet tar en endelig avgjørelse.

Dette er og blir et ponzi / Pyramide selskap og lotteritilsynet har samme mening og hvor fortere dette blir stoppet desto færre offer og mindre skade skjedd.

Fy fa** for noe svineri, og det er mange slike skjebner der ute, dessverre. Takk for at du deler, så folk kan lese og lære, og forhåpentligvis holder seg langt borte fra konseptet! Tenk på alle de tusen relasjoner rundt omkring i verden som er / blir brutt pga dette selskapet! Familier i oppløsning, barndomshjem som går tapt, hytter, biler og andre eiendeler som forsvinner i dragsuget osv...

 

Få Lyoness stengt ned, og bur inne alle såkalte Presidenter. Lovens strengeste straff, 3 år. Deretter; Kast nøklene! Få alle f.o.m. Level 5 og opp til Presidentnivå domfelt og ilagt strenge bøter, med påfølgende skjønnslikning fra Skattekontoret. Og få hele hurven dømt som "uskikket til å drive næringsvirksomhet" for all fremtid. Resten kan få forenklede forelegg, i mine øyne.

 

Men det som er trist oppe i det hele er at den største "salgsvaren" et nedstengt pyramidespill har er dets medlemslister...Så når neste pyramideliknende omsetningssystem dukker opp (om noen måneder), så vet de hvem de skal gå etter for å verve. Trist, bare trist!

Helt enig at folka på toppen burde få fengselsstraff og aktive markedsførere på lavere nivå en level 5 kansje bøter. Ang medlemslister har flere av mine gratis casback medlemmer bedt lyoness norge bli slettet av deres lister uten lyoness følger opp og gjør det. det værste her er de sitter på konto opplysninger om oss alle. Hvem kan føle seg trygg på dette ikke kan misbrukes også.Jeg vil nå fremover jobbe med varsle alle mine gratis casback medlemmer og oppfordre de til kreve få seg fjernet fra lyoness sine listet.En av disse er advokat og vil om nødvendig stevne lyoness og gå rettes vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan frist har de? Hvor lenge skal de få holde på å fortsette å svindle kreftsyke og gjeldsslaver? Når blir det punktum?

Varsel om vedtak ble sendt 11. Januar 2018, med 4 ukers frist for å fremlegge etterspurt dokumentasjon. Fristen gikk ut 8. Februar, og Lyoness sine advokater sendte inn dokumentasjon denne dag, journalført i Lotteritilsynets postjournal 9. Februar.

 

De to påfølgende ukene etter fristens utløp satt Lotteritilsynets saksbehandlere i rettsak i Oslo (ankesaken til World Ventures), et annet kjent pyramideliknende omsetningssystem. Deretter var det 1 uke vinterferie på Sunnmøre, før man endelig kunne begynne å gjennomgå ettersendt dokumentasjon fra Lyoness.

 

Jeg har hørt (men har ikke fått bekreftet) at Lyoness har bedt om et nytt møte med Lotteritilsynet denne uken, men jeg vet ikke om det er gjennomført. De skriver at saken har høy prioritet, så jeg personlig håper på en avklaring før Påske, selv om det ikke er så mange dager igjen til den braker løs...

 

De må være nøye, og etterse at alle prosesser og regelverk blir fulgt, så ikke Lyoness kan unnslippe pga en saksbehandlingsfeil fra Lotteritilsynets side. Samtidig må Lyoness bli gitt mulighet til å ettergå påstander fra både publikum og tilsynet, og gis mer enn rimelig tid på seg til å fremskaffe nødvendig og etterspurt dokumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Satt og så på luksusfellen i stad og kom til å tenke på alle de som har blitt lurt inn i denne lyoness svindelen. Det er mange triste skjebner der ute og jeg blir ikke overasket om noen fra lyconess eller andre MLM selskaper havner på skjermen i denne eller neste sesong av luksusfellen. Kanskje de bør tipses? Tror det hadde hjulpet om Halgeir gikk offentlig ut og advarte folk mot slike ting.

Lenke til kommentar

Hørte en påstand om at det har vært møte mellom Lotteritilsynet og Lyoness/Myworld, resultatet skal da ha vært at vedtaket ble trukket tilbake.
Jeg har liten tiltro til dette da det ble fremført av en person som er ganske aggresiv å verve nye medlemmer.

(Lotteritilsynet er tipset om dette)

Endret av rambler64
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen som vet hva det innebærer/kreves for å komme på level 4? Må man investere noe? Er bekymret for en slektning som driver aktivt med Lyoness, personen har nylig har lagt ut profilbilde av tallet 4 og fått masse gratulasjoner. Kan man komme dit med bare verving? Håper vedkommede ikke har lånt/brukt noe penger...

For komme på level 4 har man vervet veldig mange. Alle som er på dette nivå har også selv innvistert i et stort antall skyer A kr 12000 pr andel og har alle ESP på 1200 kr pr måned..Så din venn tjener litt riktignok pr måned men skal holde på lenge for få tilbake det han har lagt ut. 200000 kr ville ikke være noe unormalt og ha lagt ut på dette nivå , selv om jeg tror på det dobbelte. På dette nivå koster det også en del i reiser og events og i den forbindelse fly reise og opphold osv.Ifølge Duesund selv må en seriøs markedsfører regne med ca 100000 kr i utgifter pr år.

 

Hvor mange andre her inne må betale 100.000,- årlig i utgifter i jobbsammenheng som ikke blir dekket av arbeidsgiver...?

Hvor mange andre her inne må betale arbeidsgiver månedlige beløp for å få lov til å gå på jobb...?

Sikkert ikke mange...

Endret av Tjo-Bing
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...