Gå til innhold

Anbefalte innlegg

FUNKSJONSHEMMEDE UTESTENGT I POLITISKE NOMINASJONER

Hvor blir det av funksjonshemmede(fysisk/psykisk) på nominasjons-listene ? I et åpent og demokratisk samfunn er det lov å forvente at alle samfunnsgrupper blir representert i våre folkevalgte organer.

I disse tider er alle politiske partier godt i gang med sine nominasjonslister til Stortingsvalget 2017. Ved utvelgelsen av kandidater til nominasjonslistene vektlegges kjønn, geografisk fordeling, etnisitet, yrkesbakgrunn og alder. I Norge i 2016 har 18% av befolkningen nedsatt funksjonsevne i aldersgruppen 6 – 66 år. Fra 66 år og oppover utgjør andelen 34%. Tross dette blir folk med nedsatt funksjonsevne oversett og ignorert i nominasjons- prosessene og i rekrutteringen til politiske verv.

Våre folkevalgte organer skal gjenspeile befolkningen, inkludert befolkningen med funksjonsnedsettelser. Stortinget har vedtatt lover som forbyr ekskludering og diskriminering av folk med funksjonshindringer. Et paradoks er det at de samme politikere har vist minimal interesse for å trekke funksjonshemmede med i det politiske liv. Like påfallende er det etter hva jeg forstår ikke forsket på funksjonshemmedes deltakelse i politikken.

Politikerne antar jeg er enig i målet som er full likestilling og deltakelse for ALLE samfunnsgrupperinger. ALLE skal med sa Jens Stoltenberg. Folk med nedsatt funksjonsevne trenger talspersoner (personer med funksjonshemning/pårørende) som forstår deres hindringer og barrierer i daglig livet, og derfor er det viktig at disse potensielle talspersonene blir nominert og synliggjort for velgerne. F.eks.  hadde vi hatt en med funksjonshemning representert i bystyret, ville de farlige gapene mellom t-bane-vognene og plattformene vært tettet igjen for lengst, (spesielt på Nationaltheatret i øst-gående kjøreretning)

Funksjonshemmede møter like mange barrierer og utfordringer i samfunnslivet som andre diskrimineringsutsatte grupper. Andelen sysselsatte blant funksjonshemmede i yrkesaktiv alder er 44%. Blant innvandrere og den generelle befolkningen er andelen sysselsatte på henholdsvis 60% og 73%.

Ellers viser undersøkelser at folk med funksjonshindringer er sterkt underrepresentert i de folkevalgte organer.

Er det en god idê om de politiske partiene blir bevisste på å nominere og rekruttere funksjonshemmede og er det en god idê om LDO (Likestillings- og diskrimineringsombudet) og interesseorganisasjonene deltar i inkluderingsprosessen ?

Gunn Pound

Haugenstua

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan sikkert være en god ide å involvere mennesker med varierende grad av funksjonshemninger mer i politikken, og få innspill fra disse, men samtidig tenker jeg at det er ganske logisk at funksjonshemmede er underrepresentert i arbeidslivet og politikken all den tid de tross alt er funksjonshemmede, og en del antagelig ikke er i stand til å gjøre den jobben som forventes?

 

Jeg er positiv til at flere som er friske nok til å gjøre en god jobb deltar i styre og stell, men samtidig så forutsetter det jo at man er frisk nok til nettopp det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendig med fleire funksjonshemma i politikken, enn det som er eit representativt utvalg basert på befolkninga ellers.

 

I tillegg tenker eg at slike grupper får større innflytelse gjennom arbeid i sine interessegrupper. Det hjelp ikkje dei blinde så mykje at ein av politikerane har ein dårlig fot og derfor går med stokk. Men blindeforbundet derimot kan utrette mykje på tvers av partipolitikken.

Lenke til kommentar

Tviler på at politikere og politikken blir påvirket av å ha en funksjonshemmed eller tre i stillinger litt opp i systemet. Interesseorganisasjonene og andre talerør for funksjonshemmede har ganske så sterke røster og godt med påvirkningskraft. Ser man på utviklingen rundt funksjonshemmede så har den gått i positiv retning i mange år selv om de ikke er representert i politiske verv. Det er mange politikere uten funksjonshemminger som jobber aktivt for funksjonshemmede og som har personlige forhold til funksjonshemmede via familie og venner.

 

Hvis en funksjonshemmed skal ha et politisk verv så skal det være pga andre ting enn funksjonshemmingen.

Lenke til kommentar

Funksjonshemmede er en noe spesiell gruppe, de er undertrykket i absolutt alle samfunn, og helst satt til side, så det er viktigere at vi kvoterer inn funksjonshemmede enn noen som er mørk eller kvinne, for å være helt ærlig.

Forestill deg dette: du er arbeidsgiver og har to stk som søker på samme jobb. Begge har samme utdanning og erfaring, men den ene kandidaten er funksjonshemmet og kan bety mye fravær eller ting som må tilpasses til rullestolbruker (f.esk, er mange andre hemninger som man kan tilpasse arbeidsplassen for). Hvilken kandidat velger du? Så, kan vi hoppe over diskusjonen om de blir diskriminert eller ei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvoter! Kvoter for kvinner, kvoter for skallede, kvoter for flyktninger, kvoter for tjukke, kvoter for samer, kvoter for dumme, kvoter for homofile, kvoter for kristne, .... og litt fiskekvoter

 

Jeg er helt unik. Hvorfor finnes det ingen kvoter for meg?

 

Uansett ser jeg ikke poenget med å kvotere inn funksjonshemmede da jeg tror deres interesser blir relativt godt ivaretatt likevel. Nye boliger som bygges må holde standarder for rullestolbrukere som koster mange tusen ekstra, selv om de som bor der ikke sitter i rullesto f. eks. Vi er veldig god til å ta vare på minioriteter (kanskje for gode?). Deres stemmer vil bli hørt uansett.

 

Eller er argumentet at de som er funksjonshemmede skal se at "en som de" har klart det, blitt politiker osv? Vel, da vil jo kvotering eliminere den bragden..

Lenke til kommentar

Forestill deg dette: du er arbeidsgiver og har to stk som søker på samme jobb. Begge har samme utdanning og erfaring, men den ene kandidaten er funksjonshemmet og kan bety mye fravær eller ting som må tilpasses til rullestolbruker (f.esk, er mange andre hemninger som man kan tilpasse arbeidsplassen for). Hvilken kandidat velger du? Så, kan vi hoppe over diskusjonen om de blir diskriminert eller ei?

 

Det er ikke diskriminering å ansette den personen som er best egnet for jobben. Det er ikke ønskelig å ha en arbeidstager som ikke alltid klarer å levere, spesiellt i yrker der det er viktig å få ting gjort når det trengs.

 

Det er heller diskriminerende av staten å ikke tilrettelegge et system der de funksjonshemmende er "billigere", subsidier og fradrag på skatten er ting man kan innføre, og på den måten kan de komme seg inn i arbeidslivet. Blir en form for ekstrahjelp, men det er vel diskriminering det også da de ikke blir "fullverdige arbeidstagere"...

 

Et naturlig resultat av en situasjon er ikke diskriminering uansett hvordan du vrir på det.

Lenke til kommentar

Forestill deg dette: du er arbeidsgiver og har to stk som søker på samme jobb. Begge har samme utdanning og erfaring, men den ene kandidaten er funksjonshemmet og kan bety mye fravær eller ting som må tilpasses til rullestolbruker (f.esk, er mange andre hemninger som man kan tilpasse arbeidsplassen for). Hvilken kandidat velger du? Så, kan vi hoppe over diskusjonen om de blir diskriminert eller ei?

Den som koster minst per produsert enhet. Jeg diskriminerer ikke. ;)

Lenke til kommentar

Forestill deg dette: du er arbeidsgiver og har to stk som søker på samme jobb. Begge har samme utdanning og erfaring, men den ene kandidaten er funksjonshemmet og kan bety mye fravær eller ting som må tilpasses til rullestolbruker (f.esk, er mange andre hemninger som man kan tilpasse arbeidsplassen for). Hvilken kandidat velger du? Så, kan vi hoppe over diskusjonen om de blir diskriminert eller ei?

Slike situasjonar er utfordrande, men vi kan ikkje ha eit system der funksjonshemma skal kvoterast inn og la arbeidsgiver ta heile rekninga.

 

Kva med arbeidssøkarar som ikkje alltid gidd å stå opp slik at dei ofte kjem for seint på jobb. Det kan godt hende dei har ei diagnose, men skal slike arbeidssøkarar få jobben forran andre arbeidssøkarar som alltid møter på jobb når dei skal?

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg pratet om egentlig. Dere alle bare antok at den funksjonshemmede hadde måtte ta ut fravær og alt det der. Takk for at dere beviste poenget mitt om at funksjonshemmede blir diskriminert.

Nei det er ikkje det som er poenget, poenget er at dersom to potensielle arbeidstakarar har forskjellige utgangspunkt så er det ikkje rettferdig å late som at dei er like heller.

 

Det er mange med funksjonshemningar som heilt fint kan forsvare jobben sin fordi dei er flinke også. Og sjølv om funksjonshemma kan oppleve å bli diskriminerte, så blir det ikkje meir rett å kvotere dei inn i arbeidslivet heller om dei ikkje er i stand til å gjere jobben på ein fornuftig måte.

 

Ein skal ikkje lage unødvendige hindringer heller, men det seier seg sjølv at ikkje alle kan gjere alt av jobbar heller.

 

Og i forhold til det som trådstarter spør om så blir det nok vanskelig å få mange psykisk utviklingshemma inn i politikken. Det er ikkje alle som egnar seg som politikarar sjølv om dei forsåvidt kan ha fornuftige synspunkt.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg pratet om egentlig. Dere alle bare antok at den funksjonshemmede hadde måtte ta ut fravær og alt det der. Takk for at dere beviste poenget mitt om at funksjonshemmede blir diskriminert.

 

Du skrev selv "kan bety mye fravær" som igjen, med god grunn, gjør at man antar at det er en funksjonshemming som gjør at personen er fraværende i større grad enn en som ikke har tilsvarende funksjonshemming.

 

Har du bevis på at en person uten funksjonshemming blir valgt istedenfor en rullestolbruker (si at personen mangler bein) i en jobb der rullestolen er irrelevant for arbeidet, f.eks. programmering? Tror nok de fleste arbeidsgivere ser utelukkende på CV'en så lenge to personer er like kapable og har likt grunnlag for å være på jobb uten fravær.

 

Edit; Selvfølgelig tar en arbeidsgiver også med inntrykket av personen ved et intervju så det er jo ikke bare CV'en som teller.

 

Ingen beviste poenget ditt, du dro en konklusjon du ønsket å dra ut fra argumenter som ikke tilsia at konklusjonen din er riktig.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

Det var ikke det jeg pratet om egentlig. Dere alle bare antok at den funksjonshemmede hadde måtte ta ut fravær og alt det der. Takk for at dere beviste poenget mitt om at funksjonshemmede blir diskriminert.

Nei det er ikkje det som er poenget, poenget er at dersom to potensielle arbeidstakarar har forskjellige utgangspunkt så er det ikkje rettferdig å late som at dei er like heller.

 

Det er mange med funksjonshemningar som heilt fint kan forsvare jobben sin fordi dei er flinke også. Og sjølv om funksjonshemma kan oppleve å bli diskriminerte, så blir det ikkje meir rett å kvotere dei inn i arbeidslivet heller om dei ikkje er i stand til å gjere jobben på ein fornuftig måte.

 

Ein skal ikkje lage unødvendige hindringer heller, men det seier seg sjølv at ikkje alle kan gjere alt av jobbar heller.

 

Og i forhold til det som trådstarter spør om så blir det nok vanskelig å få mange psykisk utviklingshemma inn i politikken. Det er ikkje alle som egnar seg som politikarar sjølv om dei forsåvidt kan ha fornuftige synspunkt.

 

Mange funksjonshemmede er kjempedyktige og mange av dem kan bli dyktige politikere hvis de slipper til. Mange ser på funksjonshemmede som svake og hjelpetrengende og det er helt galt. oslo hadde i sin tid en ordfører med funksjonshemning som var veldig dyktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde det mer som en ''å så synd på han'' greie for å være ærlig. Hadde de virkelig brydd seg så hadde de ikke f.eks nektet funksjonshemmede spesialtilpasset utstyr hvis de var over 26 helt opp til sommeren 2014 (som håndsykkel for de som ikke kan bruke vanlig sykkel, osv). 

http://www.tv2.no/a/5769611/

Jeg syns vi generelt sykliggjør funksjonshemmede og står ofte i veien for deres selvstendighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...