Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie ut leilighet gjennom andre enn airbnb


Morromann

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å være bortresit et par månender og vil derfor leie ut leiligheten. Mange bruker airbnb men borettslaget mitt nekter meg å bruke airbnb fordi de vil har fullt navn og personalia på eventuelle personer jeg leier ut til samtidig som de mener at bruk av airbnb er hotell- og næringsvirksomhet. Men jeg trenger å få utlyst utleie. Så hvilke andre kanaler finnes det? Lykkelig for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borettslaget kan nekte deg utleie i medhold av burettslagslova § 5-3, så det kan være en fordel å ha styret på sin side.

Det var vel nylig en rettsak i Oslo tingrett som sa det motsatte, og dette gjaldt Airbnb-utleie av borettslagleilighet. Styret gikk til drastiske skritt for å forsøke å kaste ut utleier, uten hell. Vedkommende fikk også fortsette å leie ut.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, jeg erindrer det bare fra radiosendingene.

 

Anonymous poster hash: e56a3...bf2

Lenke til kommentar

 

Borettslaget kan nekte deg utleie i medhold av burettslagslova § 5-3, så det kan være en fordel å ha styret på sin side.

Det var vel nylig en rettsak i Oslo tingrett som sa det motsatte, og dette gjaldt Airbnb-utleie av borettslagleilighet. Styret gikk til drastiske skritt for å forsøke å kaste ut utleier, uten hell. Vedkommende fikk også fortsette å leie ut.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, jeg erindrer det bare fra radiosendingene.

 

Anonymous poster hash: e56a3...bf2

 

Den eneste saken jeg har hørt om i mediene gjaldt en leilighet i boligsameie. Der er det i utgangspunktet lov til å leie ut. http://www.aftenposten.no/osloby/Tjente-300000-pa-Airbnb-utleie---risikerer-tvangssalg-601707b.html
Lenke til kommentar

 

Borettslaget kan nekte deg utleie i medhold av burettslagslova § 5-3, så det kan være en fordel å ha styret på sin side.

Det var vel nylig en rettsak i Oslo tingrett som sa det motsatte, og dette gjaldt Airbnb-utleie av borettslagleilighet. Styret gikk til drastiske skritt for å forsøke å kaste ut utleier, uten hell. Vedkommende fikk også fortsette å leie ut.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, jeg erindrer det bare fra radiosendingene.

 

Anonymous poster hash: e56a3...bf2

 

 

Slik jeg leser det er nyeste tolkning av borettslagsloven at det er lov så lenge andelseier bor i leiligheten, d.v.s. at det kan leies ut rom og det kan leies ut i ferier e.l. Hvis ikke andelseier bor i leiligheten må fremleie godkjennes av styret i borettslaget. Borettslaget kan også legge forbud mot f.eks. Airbnb i vedtektene, men endringer i vedtektene må jo gjøres ved flertall i generalforsamling så det er ikke mange borettslag som har fått til dette.

 

Edit: Ref. bl.a: http://www.usbl.no/Aktuelt/Er-utleie-via-Airbnb-lov-i-sameier-og-borettslag

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Slik jeg leser det er nyeste tolkning av borettslagsloven at det er lov så lenge andelseier bor i leiligheten, d.v.s. at det kan leies ut rom og det kan leies ut i ferier e.l. Hvis ikke andelseier bor i leiligheten må fremleie godkjennes av styret i borettslaget. Borettslaget kan også legge forbud mot f.eks. Airbnb i vedtektene, men endringer i vedtektene må jo gjøres ved flertall i generalforsamling så det er ikke mange borettslag som har fått til dette.

Og i denne tråden har altså trådstarter tenkt til å leie ut hele leiligheten i forbindelse med at han reiser bort...
Lenke til kommentar

 

Slik jeg leser det er nyeste tolkning av borettslagsloven at det er lov så lenge andelseier bor i leiligheten, d.v.s. at det kan leies ut rom og det kan leies ut i ferier e.l. Hvis ikke andelseier bor i leiligheten må fremleie godkjennes av styret i borettslaget. Borettslaget kan også legge forbud mot f.eks. Airbnb i vedtektene, men endringer i vedtektene må jo gjøres ved flertall i generalforsamling så det er ikke mange borettslag som har fått til dette.

Og i denne tråden har altså trådstarter tenkt til å leie ut hele leiligheten i forbindelse med at han reiser bort...

 

 

Dermed skal det være fullt lovlig, så lenge borettslaget ikke har et spesifikt forbud mot midlertidig utleie i vedtektene. At styret ikke liker det holder ikke. ;-)

Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg leser det er nyeste tolkning av borettslagsloven at det er lov så lenge andelseier bor i leiligheten, d.v.s. at det kan leies ut rom og det kan leies ut i ferier e.l. Hvis ikke andelseier bor i leiligheten må fremleie godkjennes av styret i borettslaget. Borettslaget kan også legge forbud mot f.eks. Airbnb i vedtektene, men endringer i vedtektene må jo gjøres ved flertall i generalforsamling så det er ikke mange borettslag som har fått til dette.

Og i denne tråden har altså trådstarter tenkt til å leie ut hele leiligheten i forbindelse med at han reiser bort...

 

 

Dermed skal det være fullt lovlig, så lenge borettslaget ikke har et spesifikt forbud mot midlertidig utleie i vedtektene. At styret ikke liker det holder ikke. ;-)

 

Tullball. Det følger direkte av loven at utleie er ulovlig om ikke et av unntakene kommer til anvendelse. Ferie er ikke et slikt unntak.
Lenke til kommentar

 

 

 

Borettslaget kan nekte deg utleie i medhold av burettslagslova § 5-3, så det kan være en fordel å ha styret på sin side.

Det var vel nylig en rettsak i Oslo tingrett som sa det motsatte, og dette gjaldt Airbnb-utleie av borettslagleilighet. Styret gikk til drastiske skritt for å forsøke å kaste ut utleier, uten hell. Vedkommende fikk også fortsette å leie ut.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, jeg erindrer det bare fra radiosendingene. Anonymous poster hash: e56a3...bf2

Rettssaken gjaldt et seksjonert sameie. Reglene i borettslag er ikke de samme.

Lenke til kommentar

Borettslaget kan nekte deg utleie i medhold av burettslagslova § 5-3, så det kan være en fordel å ha styret på sin side.

 

 

Jeg har lov å leie ut, men det er et krav at borettslagledelsen på forhånd får full innformasjon om den jeg leier ut til; altså personalia, navn, arbeidsgiver, telefonnummet etc. noe som er umulig om man bruker airbnb hvor de ikke tillater slike opplysninger selv om systemet er ganske sikkert og har et veldig godt sikkerhetssystem mot misbruk. Men ledelsen er dinosuarer og lytter ikke til slike forklaringer.

Lenke til kommentar

Borettslaget vil vel ikke ha hotellutleie i leilighetene sine. Det er vel en selvfølge.

 

Jeg har da ikke tenkt å bruke leilighten som et "hotell". Jeg har ikke en gang tenkt å tjene penger på det; kun å spare utgifter; altså å slippe å betale når jeg likevel er bortreist. Altså at det skal gå i null. Jeg har ikke tenkt å profittere på dette.

Lenke til kommentar

 

Borettslaget kan nekte deg utleie i medhold av burettslagslova § 5-3, så det kan være en fordel å ha styret på sin side.

Det var vel nylig en rettsak i Oslo tingrett som sa det motsatte, og dette gjaldt Airbnb-utleie av borettslagleilighet. Styret gikk til drastiske skritt for å forsøke å kaste ut utleier, uten hell. Vedkommende fikk også fortsette å leie ut.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, jeg erindrer det bare fra radiosendingene.

 

Anonymous poster hash: e56a3...bf2

 

En link hadde vært kjekt. Som kunne vært videresendt borettslagslederen.

Lenke til kommentar

 

 

Borettslaget kan nekte deg utleie i medhold av burettslagslova § 5-3, så det kan være en fordel å ha styret på sin side.

Det var vel nylig en rettsak i Oslo tingrett som sa det motsatte, og dette gjaldt Airbnb-utleie av borettslagleilighet. Styret gikk til drastiske skritt for å forsøke å kaste ut utleier, uten hell. Vedkommende fikk også fortsette å leie ut.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, jeg erindrer det bare fra radiosendingene.

 

Anonymous poster hash: e56a3...bf2

 

Den eneste saken jeg har hørt om i mediene gjaldt en leilighet i boligsameie. Der er det i utgangspunktet lov til å leie ut. http://www.aftenposten.no/osloby/Tjente-300000-pa-Airbnb-utleie---risikerer-tvangssalg-601707b.html

 

Jeg får ikke lest noe på Aftenposten. Er ikke abbonement,

Lenke til kommentar

 

 

 

Slik jeg leser det er nyeste tolkning av borettslagsloven at det er lov så lenge andelseier bor i leiligheten, d.v.s. at det kan leies ut rom og det kan leies ut i ferier e.l. Hvis ikke andelseier bor i leiligheten må fremleie godkjennes av styret i borettslaget. Borettslaget kan også legge forbud mot f.eks. Airbnb i vedtektene, men endringer i vedtektene må jo gjøres ved flertall i generalforsamling så det er ikke mange borettslag som har fått til dette.

Og i denne tråden har altså trådstarter tenkt til å leie ut hele leiligheten i forbindelse med at han reiser bort...

 

 

Dermed skal det være fullt lovlig, så lenge borettslaget ikke har et spesifikt forbud mot midlertidig utleie i vedtektene. At styret ikke liker det holder ikke. ;-)

 

Tullball. Det følger direkte av loven at utleie er ulovlig om ikke et av unntakene kommer til anvendelse. Ferie er ikke et slikt unntak.

 

 

Jeg siterer fra min link til USBL:

 

"Mer praktisk er det at andelseier benytter seg av utleie via Airbnb der han selv bor i boligen, men er bortreist i kortere perioder, for eksempel på grunn av ferie. Dersom andelseier selv bor i boligen, har han etter borettslagsloven § 5-4 rett til å overlate bruken til andre uten samtykke fra styret. Dette innebærer at andelseieren har rett til å leie ut ett eller flere rom i boligen til hvem han vil, så lenge han selv bor i boligen. Det har ikke betydning om slik utleie skjer gjennom Airbnb eller på annen måte. Det er heller ikke noe krav om at andelseier skal informere styret om dette. Videre har Kommunal- og moderniseringsdepartementet uttalt at slik utleie også må kunne tillates der andelseieren ikke er tilstede i boligen hele tiden, for eksempel på grunn av ferie. Dette vil typisk være tilfelle ved utleie via Airbnb. Andelseier er f.eks. på ferie eller reiser mye med jobben, og velger å drive korttidsutleie i den perioden han er bortreist. "

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Det virker merkelig at andelseigarar som har reist bort på ferie eller reiser mykje i jobben fortsatt skal falle under burettslaglova § 5-4 om overlating av bruken når andelseigaren sjølv bur der.

Eg ser at forarbeida ikkje i detalj tek for seg kvar skillet skal gå, men dersom ein ser på § 5-6 så er det der satt opp eit krav om at ein må ha godkjenning frå styret for å overlate bruken til andre når andelseigaren midlertidig er borte. Der nevnes det eksempel som fråvær som følge av "arbeid, utdanning, militærteneste, sjukdom eller andre tungtvegande grunnar".

 

Ein anna ting er at det står heilt klart i § 5-4 at andelseigaren kun kan overlate delar av boligen til andre så lenge andelseigaren sjølv bur der. Så sjølv om ein andelseigare som har reist vekk (men har plana om å returnere på eit eller anna tidspunkt) kan leige ut andelsleiligheita utan å søke styret, så må det vell likvell være ei begrensning på kor stor del av boligen som kan leigast ut?

Er det tilstrekkelig at dei som leiger ut via f.eks. airbnb kun låser av hovedsoverommet, eller ikkje gir airbnb-gjesten tilgang til boda for at det skal reknast som utleige av berre delar av boligen?

 

 

Ein kan jo spørre seg kvar skillet mellom ein andelseigar som reiser mykje gjennom jobben og derfor leiger ut andelsleiligheita via airbnb utan krav om godkjenning frå styret, som kommunal og moderniseringsdepartementet har uttalt.

Og når burettslaglova § 5-6 skal benyttast, der det er krav om godkjenning frå styret dersom ein skal leige ut andelsleiligheita fordi andelseigaren er mellombels bortreist i forbindelse med jobben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...