Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

SilverShaded skrev (1 minutt siden):

Det er ganske skremmende at folk kan sette på seg politiuniform og jobbe på gata etter (noen steder) så lite som 18 ukers opplæring.

Allikevel henger alle seg opp i at hvite politimenn er rasister.... ikke at politiet i USA har elendig opplæring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (12 minutter siden):

Mobb-mentalitet har alltid eksistert og vil alltid eksistere. Og det er noen personligheter som tiltrekkes mer av å delta i en mobb enn andre. Det er svært mange som ikke blir del av en mobb av helt ærlige og rederlige grunner. Dette kan man se tusenvis av eksempler på i historien hvor naboen din plutselig kan bli din verste fiende tilsynelatende uten varsel.

Ja, konservative.
Enkelt og greit.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-human-beast/201210/why-liberal-hearts-bleed-and-conservatives-dont

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (5 minutter siden):

Allikevel henger alle seg opp i at hvite politimenn er rasister.... ikke at politiet i USA har elendig opplæring

Sant nok. På den annen side tviler jeg på at bedre opplæring radikalt vil endre den "iboende" mistenksomme innstillingen politifolk har til fargede. Tar gjerne meg selv som et eksempel : selv om jeg ikke bevisst har noen rasistiske innstillinger...hvis jeg er på vei hjem en kveld på et ensomt sted og merker at noen er på vei opp bak meg, blir jeg automatisk mere skremt hvis jeg snur meg og ser at det er en farget mann. Går helt "av seg selv".... som et produkt av "hvit kultur", muligens ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dudeliduu said:

Allikevel henger alle seg opp i at hvite politimenn er rasister.... ikke at politiet i USA har elendig opplæring

Nei det er faktisk ikke det "alle henger seg opp i" i det hele tatt. Det "folk henger seg opp i" alt for mange politifolk er farlige voldsmenn og at tydelig udugelige politifolk ikke straffeforfølges og fjernes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, SilverShaded said:

Sant nok. På den annen side tviler jeg på at bedre opplæring radikalt vil endre den "iboende" mistenksomme innstillingen politifolk har til fargede. Tar gjerne meg selv som et eksempel : selv om jeg ikke bevisst har noen rasistiske innstillinger...hvis jeg er på vei hjem en kveld på et ensomt sted og merker at noen er på vei opp bak meg, blir jeg automatisk mere skremt hvis jeg snur meg og ser at det er en farget mann. Går helt "av seg selv".... som et produkt av "hvit kultur", muligens ?

Folk mistenker De fremmede mer enn de typiske.  Det er jo helt naturlig 

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (Akkurat nå):

Sant nok. På den annen side tviler jeg på at bedre opplæring radikalt vil endre den "iboende" mistenksomme innstillingen politifolk har til fargede. Tar gjerne meg selv som et eksempel : selv om jeg ikke bevisst har noen rasistiske innstillinger...hvis jeg er på vei hjem en kveld på et ensomt sted og merker at noen er på vei opp bak meg, blir jeg automatisk mere skremt hvis jeg snur meg og ser at det er en farget mann. Går helt "av seg selv".... som et produkt av "hvit kultur", muligens ?

Kommer av stereotypi og statistikk og kommer an på flere forskjellige faktorer.
Jeg ville f.eks hatt samme følelsen i flere tilfeller men ikke f.eks på et campus hvor jeg vet det bare er studenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, SilverShaded said:

Sant nok. På den annen side tviler jeg på at bedre opplæring radikalt vil endre den "iboende" mistenksomme innstillingen politifolk har til fargede. Tar gjerne meg selv som et eksempel : selv om jeg ikke bevisst har noen rasistiske innstillinger...hvis jeg er på vei hjem en kveld på et ensomt sted og merker at noen er på vei opp bak meg, blir jeg automatisk mere skremt hvis jeg snur meg og ser at det er en farget mann. Går helt "av seg selv".... som et produkt av "hvit kultur", muligens ?

Vi er alle forutinntatte og det som er anderledes og ukjent kan være skremmende. Hvordan vi forholder oss til våre egne fordommer er det som avgjør om vi er rasister eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å gå gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen med vennegjengen på vei til ferie. Er en av dere mørkere i huden, har personen langt høyere sannsynlighet for å bli stoppet. Dette har jeg opplevd så mange ganger. Er det bevisst av vekterne? Sannsynligvis ikke i de fleste tilfeller. Er det fortsatt rasisme? Ja. 

Politireformer og lovverk kan endres i USA, men det alene fjerner ikke institusjonalisert rasisme. Foreløpig har vi en lang vei å gå, når hverken presidenten eller republikanske politikere en gang anerkjenner at dette eksisterer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Prøv å gå gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen med vennegjengen på vei til ferie. Er en av dere mørkere i huden, har personen langt høyere sannsynlighet for å bli stoppet. Dette har jeg opplevd så mange ganger. Er det bevisst av vekterne? Sannsynligvis ikke i de fleste tilfeller. Er det fortsatt rasisme? Ja. 

Bullshit. Det føles som om jeg blir stoppet hver gang, og jeg er kritthvit. Den ene vennen min som har pakistanske gener, men som er født og oppvokst i Norge kødder hver gang med at "Nå blir jeg stoppet, bare se" Men det skjer aldri...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (5 minutter siden):

Den ene vennen min som har pakistanske gener, men som er født og oppvokst i Norge kødder hver gang med at "Nå blir jeg stoppet, bare se" 

Bare at han sier det understreker poenget mitt. 

Det har vært saker på saker med lignende hendelser på utesteder i Oslo hvor personer som er mørkere i huden har blitt nektet inngang. Som sagt tror jeg ikke det alltid er bevisst, men det er et underliggende problem som er overførbart til USA og andre land. Konservative politikere og befolkning må ta innover seg dette før det kan bli en reell, varig endring i USA.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Bare at han sier det understreker poenget mitt. 

Det har vært saker på saker med lignende hendelser på utesteder i Oslo hvor personer som er mørkere i huden har blitt nektet inngang. Som sagt tror jeg ikke det alltid er bevisst, men det er et underliggende problem som er overførbart til USA. Konservative politikere og befolkning må ta innover seg dette før det kan bli en reell, varig endring. 

Nei, han sier det fordi alle andre sier det, klovn.
Folk bygger på hverandres oppfatning av virkeligheten som ikke stemmer. At du bruker sikkerhetsvakten på Gardermoen som eksempel viser bare hvor langt på jordet du er og at ingen noen sinne burde stole på en dritt du sier. Tilfeldige kontroller der gjøres av en datamaskin; nettopp for å hindre at idioter skriker "RASISME RASISME!" Kontroll kan også gjøres på mistanke, men det gjøres nesten aldri og det er kun hvis en person oppfører seg skikkelig merkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (17 minutter siden):

Nei, han sier det fordi alle andre sier det, klovn.
Folk bygger på hverandres oppfatning av virkeligheten som ikke stemmer. At du bruker sikkerhetsvakten på Gardermoen som eksempel viser bare hvor langt på jordet du er og at ingen noen sinne burde stole på en dritt du sier. Tilfeldige kontroller der gjøres av en datamaskin; nettopp for å hindre at idioter skriker "RASISME RASISME!" Kontroll kan også gjøres på mistanke, men det gjøres nesten aldri og det er kun hvis en person oppfører seg skikkelig merkelig.

Alltid trivelig med noen personangrep, takk for det.

For å ta noen andre lignende eksempler her i landet, er rasisme på utesteder:

Mørkhudede avvist på fire av fem utesteder
En irakisk kurder og fire etiopiere ble nektet adgang til fire av fem utesteder i Oslo. Det viser en test med skjult kamera.
https://www.aftenposten.no/osloby/i/Q7vX8/moerkhudede-avvist-paa-fire-av-fem-utesteder

- Slik nekter vi mørke nordmenn adgang til utesteder
En av Oslos dørvakter forteller hvordan klubbene lærer ansatte å hindre etniske minoriteter adgang. - Det første vi lærte var ulike måter å nekte det vi kaller utlendinger, altså mørkhudede nordmenn, adgang. Mange klubbledere mener det ikke ser bra ut med slike i lokalet, sier den mangeårige dørvakten Kesh til Dagbladet.
https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-nekter-vi-morke-nordmenn-adgang-til-utesteder/64317456

Utbredt at mørkhudede blir diskriminert på utesteder
- Ungdom opplever at dette skjer hver helg. Næringsetaten i Oslo kommune har i snitt avdekket diskriminering ved fem-ti prosent av utestedene de har kontrollert de siste årene. Samtidig er de klare på at de mener mørketallene er store, melder NRK.
https://www.nettavisen.no/nyheter/--utbredt-at-morkhudede-blir-diskriminert-pa-utesteder/3423336785.html

Nattklubber tatt for diskriminering av kunder
Utesteder i Oslo slapp inn hvite gjester, men avviste mørkhudede på døren. Seks utesteder i Oslo risikerer å miste skjenkebevillingen etter at de i oktober ble funnet skyldig i etnisk diskriminering av kunder, skriver Dagbladet i mandagens papirutgave.
https://www.tv2.no/a/3347288

Likestillingsombudet etter at utested ble stengt etter rasisme-sjekk: – Utelivet er for alle
– At utesteder «ikke vil ha for mange sånne» på besøk, er diskriminerende og ulovlig, sier likestillingsombud Sunniva Ørstavik, etter at et utested i Oslo mistet bevillingen etter rasisme-sjekk.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/49jaq/likestillingsombudet-etter-at-utested-ble-stengt-etter-rasisme-sjekk-utelivet-er-for-alle

Bonus: rapport fra Politiet rundt hatkriminalitet (2015): https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/rapporter/anmeldt-hatkriminalitet-oslo/hatkrim---rettslige-og-praktiske-sporsmal-november-2015.pdf

Evner man ikke å se at institusjonalisert rasisme eksisterer i Norge vil man også slite med å se problemet med dette i USA, hvor det nå er med på å splitte samfunnet i større grad enn på mange tiår. På sidelinjen sitter president Trump og lar være å anerkjenne problemene. I stedet velger han å nøre oppunder forskjellsbehandlingen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Sikker på at du ikke blander med høyreekstreme nå?

Komisk. Du finner én hendelse på ene siden av det politiske spekteret og tenker at all uro, plyndring og dødsfall knyttet til opptøyene må være relatert til det?
Enhver med IQ over romtemperatur skjønner i det minste at det er voldelige på begge sider av spekteret

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...