Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må avtagbart hengerfeste kunne taes av på PKK?


fotonisse

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over Aprilspøken som ble lagt ut for en liten stund siden, så jeg tenker ikke på det de skrev om at det ikke er lov å kjøre med det montert hele tiden, for det er lovlig etter hva jeg kan forstå.

 

Men noen kollegaer mener at på PKK så skal det kunne fjernes, altså at det ikke er rustet fast, men jeg finner ikke det skriftlig noen steder at det er tilfelle.

 

At det er smart å ta det av/på for at det ikke skal sette seg helt fast høres jo forsåvidt både logisk og fornuftig ut, men er det et krav at det skal kunne fjernes ved f.eks en PKK?

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

 

Dette gjelder kun bla. i Sverige, men det er ingen krav i Norge :)

 

 

Takk, jeg regnet med at det var slik, men jeg finner det ikke skriftlig noe sted :)

 

 

 

Dette var et tema for et par år siden. Legg merke til datoen i artikkelen: http://www.tv2.no/a/4188100

 

 

Ja det var denne jeg tenkte på i åpningsinnlegget mitt når jeg skrev om Aprilspøken, så det er kjent for meg.

 

Spørsmålet var om et avtagbart hengerfeste kan sitte på til evig tid og da sette seg helt fast med tid og stunder, eller om det er krav til at det kan taes av siden det heter avtagbart.......?

Har lest at det er noen som mener det enkelte steder, og noen av mine kollegaer har hørt at det var et krav på PKK. Altså ikke at det må fjernes, men at det ikke har satt seg helt fast. Men det får jeg ikke helt til å stemme som sagt, men jeg finner det ikke noen steder hva som faktisk er kravet til et avtagbart hengerfeste ved en PKK, dvs om det i det hele tatt er noen krav til det (bortsett fra at det er i forsvarlig stand selvfølgelig)........?

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at systemer som bilen originalt er levert med, skal fungere. For ABS/antispinn ol. betyr det at det ikke skal være feilmelding i dashbordet. Men det er jo naturlig å tro at et fastrustet avtagbart hengerfeste også dekkes under samme "paraply."

 

At det må tas av hvis det dekker registreringsnr. gir jo mening, men noen har jo også fastmontert hengerfeste som dekker regnr.

Lenke til kommentar

 

noen har jo også fastmontert hengerfeste som dekker regnr.

Det er nok uoriginalt og ettermontert og neppe lovlig.

Avtagbart som dekker skilt skal demonteres etter bruk.

 

 

Ja dette har vel ikke direkte noe med regler for hengerfeste å gjøre, men det er et krav at skiltet SKAL være synlig. (Selvfølgelig!)

Derfor er det alltid avtagbart hengerfeste som er standard fra fabrikk på biler med lavt montert skilt, og det skal selvfølgelig fjernes når det ikke er i bruk.

 

Dekker ikke hengerfestet for skiltet kan det ikke være noe problem å kjøre med det året rundt. Det gjør i hvert fall jeg, da har folk mer respekt for bilen min når den er parkert i gata. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke uenig i at det kan beskytte bilen litt mot evt andre uforsiktige trafikanter, som skal parkere e.l., men jeg for min del tar bort det innsvingbare h.feste så fort jeg ikke har behov for det. For det er jo noe av det verste jeg vet å treffe med skinnleggen, for ikke å snakke om hvor ødelagte buksebein en kan få om en kommer borti det når det er møkkete og evt. at en er flink til å smøre draget på hengeren en bruker.

 

 

Men da kan jeg kanskje konkludere med svarene som har kommet her på mitt spørsmål dit hen, at et avtagbart hengerfeste kan sitte på til evig tid og bør heller ikke kunne taes bort ved f.eks en PKK?

Såfremt det ikke dekker reg.nummeret på bilen når det er montert?

Lenke til kommentar

Se side 25: https://lovdata.no/static/SF/sf-20121101-1039-01-02.pdf

 

Punkt 6.1.6, bokstav f) "Skjuler lykter eller hindrer lesbarhet av kjennemerke (når innretningene ikke er i bruk)." gir 2-er-feil.

 

Ellers er det andre punkter som kanskje kan brukes for å gi feil, men så lenge det ikke er tvil om at festet er låst (ref. bokstav e; "indikator virker ikke") , sitter skikkelig fast (ref. bokstav c; "Ikke tilstrekkelig festet"), og ikke er forsøkt reparert på feil/skadelig måte (ref. bokstav g; "Feilaktig reparasjon eller modifisering"", så vil jeg si at det ikke er PKK-feil i seg selv at det sitter for godt fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...