Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

LED-pære som blinker når bryter er avslått


Anbefalte innlegg

Etter at jeg byttet til LED-pære fra Clas i lampa over spisebordet, har den begynt å blinke taktfast omtrent hvert 13. sekund, men kun hvis bryteren er slått av og en eller to av de andre bryterne ved siden av er på. Hvorfor og hvordan fikser man?

 

Det er en slik bryter: 

 

post-92923-0-33463300-1478521463_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LED pærer er såpas energigjerrige at de kan lyse svakt på kappasitiv eller induktiv overføring og med trippel bryter med en av bryterne på så er det nok induktiv overføring av strøm fra en av de andre lederne i røret til å få den til å lyse.

Går det en strøm ved siden av kan det induseres over i lederen til lampa som egentlig er avslått og være nok til å få den til å lyse svakt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok midt i blinken, Dubious!

 

Det sitter en kondensator i LED-pæra som samler spenning fra støy i tilkoblingsledningene via en diode. Tilkoblingsledningene virker som antenner. Når spenningen når en tilstrekkelig høy verdi åpner kretsen til LED-pæren og kondensatoren tømmes. Så starter det hele på nytt.

 

Jeg har noen pærer som oppfører seg mer som et "tordenvær", med tilfeldig blinking. Jeg har løst dette ved å beholde en halogenpære i kretsen..

 

 

Ole

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antageligvis LED-pære med switchmode strømforsyning. Disse har en liten krets for å starte selve switchmode-driveren som lades sakte opp av den lille krypestrømmen som kan oppstå ved 1-pols brudd. Når denne er lada nok opp prøver den å starte hovedkretsen men siden det er for lite strøm tilgjengelig får du bare et lite blink.

 

En LED-pære med en enklere strøforsyning (capasitive dropper eller hva det heter på norsk) vil ikke blinke men kan muligens lyse svakt hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...