Gå til innhold

Android knuser konkurrentene på mobilmarkedet


Anbefalte innlegg

Ikke overraskende. iOS er en konkurrent i det litt dyrere markedene. Men når du får kjøpt android telefoner til under 1000 lappen så er det klart disse har et høyere volum.

 

Vært android bruker lenge. Men trives mer på iOS nå. Hadde bare android løst problemet med oppdateringer. Så hadde jeg vært bruker av android ennå. Men jeg orker ikke å vente halvt år for å få de seneste oppdateringene.

 

attachicon.giff1477588115.jpg

 

Denne charten her forklarer veldig greit det største problemet jeg har med android

Jepp, dessverre er oppdateringer enda et ekstremt stort problem med Android. De aller fleste vil henge etter et par versjoner med mindre man kjøper Nexus/Pixel, noe jeg personlig nekter å gjøre (til nå), da jeg krever hardware som er 10/10 (har en S7 Edge i dag). Dette problemet blir nok neppe løst noensinne, så la oss håpe at Googles Andromeda gjør noe med det. Vi får se!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Apple har hatt fallende salgstall for sin ene virkelig store inntektskilde 3 kvartaler på rad nå. iPhone 7 kommer ikke til å endre det.

Hvordan vet du det?

 

Jeg så inn i fremtidsfontenen :p Neida, jeg mente at den sannsynligvis ikke kommer til å endre på noe. Salgstallene fra første uken var jo eksempelvis lavere enn året før.

Lenke til kommentar

 

Apple har hatt fallende salgstall for sin ene virkelig store inntektskilde 3 kvartaler på rad nå. iPhone 7 kommer ikke til å endre det.

Hvordan vet du det?

 

Tja, kanskje fordi at det er fakta? Salgstallene til Apple har, og fortsetter å falle etter tre kvartal. Kan vel forvente et hopp i desember, og kanskje i første kvartal 2017. Andre kvartal vil Galaxy S8 være på markedet, og siden S-serien er ekstremt populær, så kan vi vel også egentlig forvente å se en videre negativ utvikling hos Apple da. Problemet Apple har er at 2/3 av inntektene deres kommer fra iPhone alene.

 

At de ikke har diversifisert produktlinjen sin er for meg ren idioti. Et lite fall i iPhone-salget får plutselig veldig store konsekvenser for inntektene, og det er heller ekstremt tvilsomt at de nye (skuffende) Macbook Proene vil hjelpe dem her. Til sammenligning har Samsung fingrene sine i alt fra forsikring, oljetankere, klær, helse, elektronikk, biler (Renault Samsung) etc. Det samme gjelder forsåvidt Google (Alphabet). Nå beveger jeg meg off-topic, men TKongen har altså rett når han sier at salget har falt de siste tre kvartal :p

Lenke til kommentar

 

 

Apple har hatt fallende salgstall for sin ene virkelig store inntektskilde 3 kvartaler på rad nå. iPhone 7 kommer ikke til å endre det.

 

Hvordan vet du det?

 

Jeg så inn i fremtidsfontenen :p Neida, jeg mente at den sannsynligvis ikke kommer til å endre på noe. Salgstallene fra første uken var jo eksempelvis lavere enn året før.

 

Salgstallene var vel lavere sammenlignet med de foregående kvartalene, men høyere enn samme kvartal året før?

 

Dessuten skal de vel ha hatt problemer med å levere nok telefoner til å dekke etterspørselen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

Apple har hatt fallende salgstall for sin ene virkelig store inntektskilde 3 kvartaler på rad nå. iPhone 7 kommer ikke til å endre det.

Hvordan vet du det?

 

Tja, kanskje fordi at det er fakta? Salgstallene til Apple har, og fortsetter å falle etter tre kvartal. Kan vel forvente et hopp i desember, og kanskje i første kvartal 2017. Andre kvartal vil Galaxy S8 være på markedet, og siden S-serien er ekstremt populær, så kan vi vel også egentlig forvente å se en videre negativ utvikling hos Apple da. Problemet Apple har er at 2/3 av inntektene deres kommer fra iPhone alene.

 

Nå er det vel vanlig å sammenligne med samme kvartal året før og ikke kvartalene rett før (siden salgstall gjerne er sesongavhengige)?

 

 

 

At de ikke har diversifisert produktlinjen sin er for meg ren idioti. Et lite fall i iPhone-salget får plutselig veldig store konsekvenser for inntektene, og det er heller ekstremt tvilsomt at de nye (skuffende) Macbook Proene vil hjelpe dem her. Til sammenligning har Samsung fingrene sine i alt fra forsikring, oljetankere, klær, helse, elektronikk, biler (Renault Samsung) etc. Det samme gjelder forsåvidt Google (Alphabet). Nå beveger jeg meg off-topic, men TKongen har altså rett når han sier at salget har falt de siste tre kvartal :p

 

Hva mener du? Apple har også nettbrett og PCer. Og det er ikke nødvendigvis en god ide å produsere alt mellom himmel og jord.

 

Samsung har nå f.eks. både en eksploderende telefon og en eksploderende vaskemaskin å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig snakk om i forhold til samme kvartal forrige år. Ellers gir ikke tallene mening. Ikke overraskende om salgstallet faller 3 kvartaler på rad etter launch. Kvartalet før ny launch har jo vanligvis lavest salg. Apple selger rett og slett færre iPhones nå enn før, og med litt lavere marginer også.

 

Apple har nettbrett og PCer ja. Vi vet alle hvordan det går med PC og nettbrett for tiden. iPad går ned, ned og mer ned. Mac har opplevd en liten vekst. Tilsammen er det rundt 1/3 som er andre ting, og 2/3 er iPhone. Det er IKKE diversifisering. De er ekstremt fokusert på en liten gruppe produkter. Se bare på eksempelet ditt med Samsung. Om Apple får en iPhone som brenner og de må trekke den. Hva tror du skjer da? HELE Apple mister all inntekt fra iPhone, og plutselig tjente de såvidt penger det året. I motsetning til Samsung som selger veldig mye, med oppdeling av selskapet. En del av selskapet kan gå under uten at gruppen påvirkes.

 

Du kan lese så mange idiotiske overskrifter på click-bait nettsider du vil, men det betyr ikke at vaskemaskiner eksploderer. Heller ikke Note 7 eksploderer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke overraskende. iOS er en konkurrent i det litt dyrere markedene. Men når du får kjøpt android telefoner til under 1000 lappen så er det klart disse har et høyere volum.

 

Vært android bruker lenge. Men trives mer på iOS nå. Hadde bare android løst problemet med oppdateringer. Så hadde jeg vært bruker av android ennå. Men jeg orker ikke å vente halvt år for å få de seneste oppdateringene.

 

f1477588115.jpg

 

Denne charten her forklarer veldig greit det største problemet jeg har med android

Hadde bare Apple også løst problemet med oppdateringer. Du må ikke tro at iOS er perfekt, de fleste oppdateringene til iOS er full av bugs, har du ikke merket det?

 

Det syns jeg er helt utrolig når Apple har et begrenset antall hardware-konfigurasjoner å programmere for. Det skulle ikke gått an, rett og slett.

Lenke til kommentar

Det klart Android spiser opp markedet da det i realiteten kun finnes to reelle alternativer på smarttelefonmarkedet anno 2016; Android og iOS. Og siden salgstallene av "ikke-smarttelefoner" mer eller mindre har forsvunnet helt og Android derfor helt naturlig tar over salgsvolumet selv i prisklassen under 1'000 kr så vil de få enorme markedsandeler.

 

I all den tid Apple forsetter å utelukkende holde seg til den høyeste prisklassen i markedet, så vil jo iOS aldri ha noen som helst realistisk sjanse til å utfordre Android på volum. Om så iPhone og iOS var flere hestehoder foran og bedre enn Android (dette er altså en fiktiv sammenligning) så ville Apple fremdeles aldri oppnådd en markedsdominans på det globale markedet. Det finnes alt for mange mennesker og brukere der ute som rett og slett ikke vil eller kan ta seg råd til prisklassen som Apple utelukkende opererer i.

 

Listen over land med høyest populasjon låter jo som følger;

 

1: Kina

2: India

 

Disse to har et langt høyere antall enn noen andre land i verden. Etterpå så følger land som 3: USA, 4: Indonesia, 5: Brasil, 6: Pakistan, 7: Nigeria, 8: Bangladesh, 9: Russland, 10: Japan.

 

Av disse ti så er det veldig mange land med svak privatøkonomi, med andre ord så har jo Apple mer eller mindre priset seg ut av flere av disse markedene. Og hvor mange av disse landene for noen år tilbake ikke boostet salget av Android så alt for mye da telefoner i prisklassen under 1'500 kr gjerne ikke kjørte et smart-OS så er jo det forandret veldig nå de siste årene da nesten samtlige telefoner, selv de billigste på markedet alle kjører Android. Så disse landene vil jo booste salget av Android noe voldsomt, om de så er aldri så lite interessert i smartfunksjoner eller ei.

 

Videre så har vel Apple møtt litt "merkelig" motstand i land som Russland etter at Tim Cook gikk offentlig ut som homofil. Det er jo et land som er litt bakstreversk når det kommer til den type samfunns"problematikk" og Kina har vel også blitt litt ekstra lunkne til Apple på det grunnlaget av at de er Amerikanske osv..

 

 

 

Apple lider nok ingen nød, de tar jo bare større og større prosentandel av fortjenesten i markedet. Så lenge de kan le hele veien til banken så er det vel ingen grunn til nevneverdig bekymring. Og hva gjelder støtte fra tredjepart og utviklere så lider Apple ingen stor nød der heller i all den tid Apple "eier" high-end delen av markedet. Ved utelukkende henvende seg til det dyreste spektret av markedet så sikrer jo Apple seg kunder med sterke privatøkonomi og da sikrer du også en større investering i økosystemet, App Store osv.. En utvikler bryr seg vel lite om markedsandelen til Android i all den tid en såpass forsvinnende stor del av markedsandelen er kunder som ikke legger igjen penger i økosystemet.

 

Uten at jeg har tall på det så vil jeg tro at en iPhonekunde legger igjen langt mer penger på App Store, enn hva personer og markeder som kjøper Androidtelefoner til under 1'500 kr gjør. Og det er jo nettopp i de markedene Android ser størst vekst. Så der er jo kunder som i utgangspunktet ikke tilfører så alt for mye for utviklere. Den store fragmenteringen som kommer av bøttevis med forskjellige modeller og maskinvare over hele spektret, samt så stort salg av budsjettmodeller som gjerne henger veldig igjen på programvareversjon hjelper jo ikke utviklerne på Android nevneverdig det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det sikkert er sant at mye av veksten til android skjer i markedet under 1500, så virker det jo tydelig at de også tar markedsandeler på dyre telefoner. Jeg tror ikke apple tar like lett på det som enkelte her, om de ikke passer seg kommer de under en kritisk markedsandel, og selv om det neppe betyr undergangen, så kan det bety sterkt reduserte inntekter.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du burde holde deg til fakta og ikke beskylde land og innbyggere for noe de ikke gjør. Jeg vet at media er veldig anti-Russland og skylder på dem for alt, men det er ikke sant av den grunn. Se her:

http://appleapple.top/the-share-of-apple-in-the-russian-smartphone-market-grew-to-10-the-sales-of-samsung-fell-despite-the-launch-of-galaxy-s7/

iOS opp og Android ned i Russland. Så ser ingen grunn til å skrive så negativt om Russland for ingen grunn. Hvor mange i Russland tror du engang vet at Tim Cook er homofil?

 

Du skriver og negativt om Kina og mener de har et ubegrunnet hat til USA som gjør at de ikke vil kjøpe Apple:

 

bii%20apple%20revenue%20share%20by%20reg

 

 

Kina er visst Apples 2. største marked, kun bak USA. Og forresten, det har vokst hele tiden, men er nå ned sammen med Apple generelt. Det finnes ellers masse gode grunner til å ikke kjøpe noe fra USA. Du skal lete lenge etter et land som kriger mer, de sender hele Stillehavsflåten fra USA til Kina og patruljerer grensene. Hva hadde USA gjort om Kina sendte sin marine til internasjonalt farvann rundt Hawaii? Hva enn Kina kjøper i USA blir beskyldt for spionasje, når det er USA og deres firmaer som er bevist å spionere. Likevel kinesere kjøper Apple, og andre amerikanske produkter. Kjøper seg inn i USA. Går på skole i USA i store mengder, flytter til USA osv. Se på Huawei sin markedsandel i Kina, verden, Europa og så USA. Så blir det ganske klart at det er amerikanere som "ikke like kinesere på det grunnlaget av at de er kinesiske....".

 

Og hvis du tror at mobiler under 1500 kr er det som selger mye i Kina tar du feil. Som du ser så er det en stor kinesisk middelklasse, som kjøper klart dyrere telefoner. Masse toppmodeller og. I land som India derimot så er det mange som kjøper det billigste så lenge det er en smarttelefon. Så bortsett fra at beskyldningene dine mot kinesere og russere er feil, så har du rett i at Apple aldri kan utfordre Android. En stor del av markedet er en prisklasse der Android har monopol essensielt. Med mindre Apple hadde åpnet iOS. Jeg tror nok heller ikke Apple sin fortjeneste øker. Færre solgte iPhones + lavere margin er nok lavere profitt. De har større andel av profitten, fordi Samsung brant opp sammen med Note 7. Til våren derimot blir det annerledes, med stor sannsynlighet. Så lenge Apple opprettholder omtrent det salget de har i dag har de ingen problemer. Ingen sier det, men de må fortsette å gjøre det veldig bra. Det finnes mange selskaper under som vokser raskt frem, og kan spise opp Apple på et par år om de får sjansen. Å være på toppen er oftest det vanskeligste. Og hvis iPhone faller mye så er halvparten av selskapet borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne charten her forklarer veldig greit det største problemet jeg har med android

 

Gjør den egentlig det?

Den sier lite om hva du ikke får gjort med telefonen fordi den har en gammel Androidversjon.

 

Selv bruker jeg telefonen til hundre forskjellige ting, og kan ikke huske sist jeg tenkte "søren og, hadde jeg bare hatt Android 7 så kunne jeg endelig fått gjort ..."

 

Men for all del, om det å få oppdatering på dagen gir det glede og trygghet så er sikkert iPhone et godt valg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Samsung har nå f.eks. både en eksploderende telefon og en eksploderende vaskemaskin å bekymre seg over.

 

.. mens Apple har ikke-eksisterende AppleCarts (=selvkjørende biler) og ikke-tilgjengelige AirPods å bekymre seg over. :)

 

Nå er dette off-topic, men nå lo jeg: http://www.theverge.com/circuitbreaker/2016/9/12/12892490/this-10-cable-will-turn-your-airpods-into-neckpods

 

YAGpXPd.png

Lenke til kommentar

Apple har nettbrett og PCer ja. Vi vet alle hvordan det går med PC og nettbrett for tiden. iPad går ned, ned og mer ned. Mac har opplevd en liten vekst. Tilsammen er det rundt 1/3 som er andre ting, og 2/3 er iPhone. Det er IKKE diversifisering. De er ekstremt fokusert på en liten gruppe produkter. Se bare på eksempelet ditt med Samsung. Om Apple får en iPhone som brenner og de må trekke den. Hva tror du skjer da? HELE Apple mister all inntekt fra iPhone, og plutselig tjente de såvidt penger det året. I motsetning til Samsung som selger veldig mye, med oppdeling av selskapet. En del av selskapet kan gå under uten at gruppen påvirkes.

 

Nå har Apple nok av penger på bok, så de kan nok overleve mange eksploderende telefoner hvis det skulle skje. Apples strategi med å fokusere på færre produkter som de gjør bra har jo vært svært lønnsomt for dem, og å spre seg ut og lage veldig mye forskjellig vil ikke passe måten selskapet fungerer på. De få personene som står bak produktene/konseptene har ikke uendelig med kapasitet.

Lenke til kommentar

 

Samsung har nå f.eks. både en eksploderende telefon og en eksploderende vaskemaskin å bekymre seg over.

 

.. mens Apple har ikke-eksisterende AppleCarts (=selvkjørende biler) og ikke-tilgjengelige AirPods å bekymre seg over. :)

 

Apple eksperimenterer jo med veldig mye forskjellig, og de har sagt at det meste av det de jobber med aldri kommer ut på markedet. At de også har sett på biler kan jeg ikke se at skal være noe grunnlag for å gjøre narr av dem.

Hadde det vært et hvilket som helst annet selskap hadde de sannsynligvis bare kjørt på og fått det ut på markedet uansett.

 

Det er en styrke at Apple vet å stoppe produkter de ikke er fornøyde med.

Lenke til kommentar

IPhone burde i hovedsak smmenlignes med google sine egne telefoner som pixel og nexus.

Der er ikke oppdatering noe problem da man får det med en gang.

 

At f.eks Samsung er trege med å oppdatere sine mobiler fordi de skal fylle Android med bloatware før den kommer til mobilen er ikke ett problem med selve Android, men med Samsung.

 

 

Kan uansett ikke huske sist jeg fikk beskjed om at jeg hadde for gammel version av Android til å utføre noe jeg ønsket. Sikkerhetsoppdatering får man via google play uansett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...