Gå til innhold

Android knuser konkurrentene på mobilmarkedet


Anbefalte innlegg

Nå har Apple nok av penger på bok, så de kan nok overleve mange eksploderende telefoner hvis det skulle skje. Apples strategi med å fokusere på færre produkter som de gjør bra har jo vært svært lønnsomt for dem, og å spre seg ut og lage veldig mye forskjellig vil ikke passe måten selskapet fungerer på. De få personene som står bak produktene/konseptene har ikke uendelig med kapasitet.

 

Problemet er ikke om de mister iPhone inntekten et er. Eller går i solid minus i et år, fordi det er det som hadde skjedd. Problemet er om iPhone salget permanent faller mye.

 

Jeg ville sagt at selskapet er ekstremt svakt om det er så avhengig av nøkkelpersoner som du sier. Mennesker flytter, mennesker blir gamle, mennesker blir leie osv. Et godt selskap vil alltid klare å finne gode folk til å fortsette å jobbe hos seg. Ingen sier at Apples nåværende ansatte skal være ansvarlig for nye grener, men de bør absolutt være i stand til å finne personer som kan.

 

Ellers er Samsung Electronics alene mye større en Apple. De er så store at til tross for at Apple prøvde å klare seg uten dem, så viste deg seg helt umulig. Apple er ikke en nødvendighet for noen som helst. Ingen sier at Apple ikke går bra, men du kan umulig si at Apple ikke kan gå bedre. Jeg hadde heller ikke blitt overrasket om Samsung har flere ansatte i USA enn Apple. Outsourcing kulturen er sterk, og selv om Apple som et amerikansk selskap tjener mye penger, så betyr det ikke nødvendigvis at USA tjener så mye på det som en skulle tro. På den andre siden tjener Sør-Korea store penger på Samsung.

 

Apple eksperimenterer jo med veldig mye forskjellig, og de har sagt at det meste av det de jobber med aldri kommer ut på markedet. At de også har sett på biler kan jeg ikke se at skal være noe grunnlag for å gjøre narr av dem.

Hadde det vært et hvilket som helst annet selskap hadde de sannsynligvis bare kjørt på og fått det ut på markedet uansett.

 

Det er en styrke at Apple vet å stoppe produkter de ikke er fornøyde med.

 

Så universiteter er bare tull da?

 

Reserach handler ikke bare om å ha produkter som kundene er fornøyd med og kjøper i stor stil. Det å vise frem ting, og konsepter er en stor del av det. Usikker på om du har sett Apples R&D tall, men de er ikke spesielt høye akkurat. Apple er avhengig av underleverandører for å utvikle veldig mye av det de bruker. Og så kjøper de mange mindre selskaper for å få teknologi. Som Siri. 

 

Og helt ærlig, Apple bruker ikke mye penger på R&D, og de viser nesten ingenting, så hva er beviset ditt på at de gjør mye?

 

Jeg synes også å huske at Apple har lansert produkter som Apple Watch, som kundene ikke var fornøyde med. De har jo og lansert sine trådløse ørepropper.....nei vent. De brukte sin "styrke" litt sent i utviklingen der.

 

Styrken til universiteter er jo nettopp at de viser frem veldig mye teknologi, som ikke er kommersielt på nåværende tidspunkt. Mange selskaper lager lignende rene forskningsenheter. Målet er å være kreative å komme med spennende produkter. Om det blir er skikkelig produkt eller ikke ser en senere.

 

Verden er ikke svart/hvit. En ting er ikke bra eller dårlig. Og Apple sin metode er hovedsaklig for å tjene penger. Du tjener ikke penger ved å dele og vise ideer. Og Apple selger ikke komponenter eller lignende til noen. De trenger ikke vise bøybare skjermer, fordi de selger ikke skjermer. Skjermprodusenter som Samsung og LG derimot vil gjerne vise det frem for å få potensielle kunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fjor lagde de A9 hos Samsung, som er første gang Apple ikke har laget  AX 100% hos TSCM.

 

Ellers er RAM laget av Samsung. Der er det jo egentlig bare to alternativer for mobiler, SK Hynix eller Samsung.

Flash kan være laget av Samsung, men de har bedre (og dyrere) så er nok hovedsaklig SK Hynix/Toshiba.

 

Ellers er jo Samsung SDI en stor leverandør av batterier til Apple.

 

Så Apple bruker fortsatt Samsung i mobilene sine. Hvis de VIRKELIG ville derimot hadde de nok klart å få produktene helt Samsung frie. Likevel så var poenget mitt selskapsstruktur. LG og SK Group har samme struktur som Samsung. Og prøv å finne en telefon som hverken har SK Hynix eller Samsung RAM. Apple har brukt LG skjermer i en evighet nå.

 

Staten California har en BNP på 2,5 milliarder USD. Sør-Korea har 1,3 milliarder USD. Likevel er det ingen high end produkter som kan lages av disse store selskapene i California som ikke inkluderer RAM, Flash eller skjerm fra Samsung, LG, SK Hynix. Apple, som andre selskaper i området har ingen tro på å diversifisere seg og spre seg utover flere områder. Blir og liksom litt trist når den eneste sjansen for at Apple produktet er made in USA er hvis A9en er laget ved Samsungs fabrikk i Austin, Texas.

 

Når du har enorme profitter på et området blir det ekstremt lett å reinvestere inn i nye områder, og gjøre det bra der, fordi du allerede har så mye kapital. Samsung begynte med å selge nudler i et krigsherjet land med fattige bønder, og se hvor de er nå 50 år senere. Hadde de f.eks fokusert på en kjernevirksomhet, som skipsverft hadde de i dag vært på randen av utslettelse. De har tjent mye penger på skipsverft gjennom tidene, men i dag er SHI et selskap tynget ned i enorm gjeld. Profitten fra verftet når det gikk bra på 90 tallet og opp til 2008 har derimot vært med på å bygge opp Samsung Electronics i dag. Akkurat som profitt fra Samsung Electronics i dag går til medisinsektorer hvor de er i rask vekst. Hvis du har vilje og mål som dette, så er det ingen grenser for hvor mye du kan vokse, hvor langt du kan nå, hva du kan drive med. Det er vel forskjellen på land med statsintervensjon, og land som ikke har i det hele tatt. I dag fokuserer Apple bare på kjerneområder som de tjener mye på, og gir profitt videre til aksjonærer, som er svært fornøyde med Apple. Istedenfor å bruke pengene til egen vekst og øke sysselsettingen i USA. Det er sånn topp 1% blir rikere, og folk ellers går fra middelklasse til fattige. Merk, sier ikke dette spesielt Apple sin feil. Alle selskapene der gjør jo det samme.

Lenke til kommentar

 

Nå har Apple nok av penger på bok, så de kan nok overleve mange eksploderende telefoner hvis det skulle skje. Apples strategi med å fokusere på færre produkter som de gjør bra har jo vært svært lønnsomt for dem, og å spre seg ut og lage veldig mye forskjellig vil ikke passe måten selskapet fungerer på. De få personene som står bak produktene/konseptene har ikke uendelig med kapasitet.

 

Problemet er ikke om de mister iPhone inntekten et er. Eller går i solid minus i et år, fordi det er det som hadde skjedd. Problemet er om iPhone salget permanent faller mye.

 

Jeg ville sagt at selskapet er ekstremt svakt om det er så avhengig av nøkkelpersoner som du sier. Mennesker flytter, mennesker blir gamle, mennesker blir leie osv. Et godt selskap vil alltid klare å finne gode folk til å fortsette å jobbe hos seg. Ingen sier at Apples nåværende ansatte skal være ansvarlig for nye grener, men de bør absolutt være i stand til å finne personer som kan.

 

Ellers er Samsung Electronics alene mye større en Apple. De er så store at til tross for at Apple prøvde å klare seg uten dem, så viste deg seg helt umulig. Apple er ikke en nødvendighet for noen som helst. Ingen sier at Apple ikke går bra, men du kan umulig si at Apple ikke kan gå bedre. Jeg hadde heller ikke blitt overrasket om Samsung har flere ansatte i USA enn Apple. Outsourcing kulturen er sterk, og selv om Apple som et amerikansk selskap tjener mye penger, så betyr det ikke nødvendigvis at USA tjener så mye på det som en skulle tro. På den andre siden tjener Sør-Korea store penger på Samsung.

 

Må bare quote deg slik at du kanskje får med deg hvor feil den kommentaren din var. Til tross for at Apple prøvde? Før var det Samsung som leverte komponenter som SOC chippen, rammen og flashminne. Nå er det bare rammen. Hvordan passer den virkeligheten med kommentaren din? For i mine øyne så ser det faktisk ut som at Apple er på god vei med å kvitte seg med avhengigheten til Samsung. Men samtidig så er ikke Samsung og Apple fanboys, de driter i hvem som leverer så lenge de får gode priser og kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg synes også å huske at jeg skrev at Apple kan lage produkter som er Samsung frie i mitt andre svar, etter å ha sett litt på hvem som har laget hva for iPhone :) Så jeg har allerede innrømmet at jeg tok feil. Les det som står etter:

 

"Likevel var poenget mitt selskapsstruktur"

 

Der jeg følger opp på hva som var poenget mitt, etter dette. Som du sier derimot, så er ikke Samsung og Apple fanboys, så de går for hva som er best for dem. Som betyr at Apple også kommer til å bruke Samsung som leverandør selv om de kunne ha latt være å kjøpe fra dem (men da tjent mindre). SK Hynix hadde f.eks hatt monopol på RAM til iPhone da.

 

Hvis du hadde fulgt med så var det helt ekstremt at Samsung leverte Apple SoC i det hele tatt. De har og fortsatt med kontrakter for Snapdragons, og foundry gikk vel opp over 50% i 2015, og sikker mye i 2016 og. Det vil si at Apple nå reelt må vurdere Samsung eller TSCM hvert år, når det før var åpenbart at de gikk TSCM. Ellers er det veldig dyrt å dual source chips som dette, så hvis de kan unngå det så kjøper Apple kun av en.

 

Når var det ellers Samsung leverte flashminnet? iPhone har brukt samme flash siden iPhone 6, og da var det Toshiba/SK Hynix, og det jeg har sett nå er det det samme. Apple takler ikke 3D V-NAND og kjøper bare billigste planar TLC flash. Er ikke sikker om Samsung lager det engang, siden de uansett lager noe som er bedre.

 

Så Apple kan fort endre opp med Samsung flash (de er jo klart nr 1 i verden). Samsung RAM har de allerede. Samsung batterier har de. De kan fort ende opp med Samsung produsert SoC igjen. Skjerm er veldig sannsynlig at de kommer til å kjøpe fra Samsung.

Foundry, flash, RAM, skjerm er ikke markeder som kommer til å endres uten noe uventet.

Og siden Apple ikke er fanboys og velger det beste for dem i forhold til pris/kvalitet, så det å lage produkter uten noen kompoenter fra et selskap som er markedsledene, eller i toppen på så mange områder er urealistisk. Og som sagt, trioen Samsung, SK Hynix, LG er umulig å unngå.

Lenke til kommentar

iPhone 7 får batterier fra Huizhou Desay i følge IHS. https://9to5mac.com/2016/09/20/649-iphone-7-estimated-to-cost-apple-220-heres-the-component-breakdown/

 

Og angående flashminnet så er det såvidt jeg har sett av benchmarks veldig bra. Ikke har jeg hørt om problemer med minnet over tid heller.

 

Angående SOC produksjon så har jo Samsung vært ene leverandør av disse chippene i årevis. A8,A8X,A9X og A10 fusion er det kun TSMC som har produsert. Før chippene het A4 så var det også Samsung som produserte de. Så for å si det slik, Samsung har alltid produsert SOC til apple, bortsett fra i senere tid med chippene jeg liste opp ovenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hadde det vært bedre med bare ett mobil-OS? Da kunne utviklerne ha konsentrert seg om lage best mulige apper, i stedet for å bruke krefter på å utvikle i parallell. WP er ikke noe dårlig OS, men app-mangelen kan skyldes at to OS er nok for utviklerne. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært med tilgang på apper hvis vi hadde hatt fire OS.

 

Hadde vi ikke da endt opp i samme situasjon som PC verden? Et system som er buggy og ustabilt, men uten klare alternativer?

Lenke til kommentar

 

 Apple takler ikke 3D V-NAND og kjøper bare billigste planar TLC flash. Er ikke sikker om Samsung lager det engang, siden de uansett lager noe som er bedre.

 

 

Joda , så lenge de tjener penger på det så....

 

Den artikkelen har jeg jo lest tom. :p Virker som om SK Hynix og Toshiba har best ytelse/pris for planar TLC for mobiler da.

 

iPhone 7 får batterier fra Huizhou Desay i følge IHS. https://9to5mac.com/2016/09/20/649-iphone-7-estimated-to-cost-apple-220-heres-the-component-breakdown/

 

Og angående flashminnet så er det såvidt jeg har sett av benchmarks veldig bra. Ikke har jeg hørt om problemer med minnet over tid heller.

 

Angående SOC produksjon så har jo Samsung vært ene leverandør av disse chippene i årevis. A8,A8X,A9X og A10 fusion er det kun TSMC som har produsert. Før chippene het A4 så var det også Samsung som produserte de. Så for å si det slik, Samsung har alltid produsert SOC til apple, bortsett fra i senere tid med chippene jeg liste opp ovenfor.

Sist jeg sjekket så har Apple flere leverandører. Enhetene kommer ikke med like komponenter, men komponenter som gjør samme jobb. Batterier er veldig enkelt å multisource. Dessuten kan det være Huizhou Desay bare pakker battericeller, som de kjøper fra Samsung SDI :) Ikke lett å spore det opp.

 

TSCM lagde SoCer for MediaTek, HiSilicon, Apple, Qualcomm. De lagde GPUer for AMD og NVIDIA. Det var veldig uventet når de fikk kontrakt fra Apple om deler av A9 produksjonen. Virker veldig som om TSCM ikke hadde kapasitet til alt Apple behøvde. De lå jo likt med TSCM senere i løpet, men startet altså tidlig i forhold til TSCM med stor kapasitet. Dermed tok de uventet mange bestillinger.

 

Og som du sier så lagde Samsung A4-A7 + 60% A9. TSCM har laget A8 - A10. Så jeg ser ikke hvordan det er usannsynlig om Samsung da ender opp med å lage A11 f.eks? Foundry delen var helt klart på vei ned, men med nye samarbeid i USA og sikkert andre tiltak er de definitivt på vei opp igjen. Noe som er bra for selskapene, da TSCM ellers ville hatt monopol.

 

Har ikke sagt at flashminnet scorer dårlig, men om du går i butikk og ser på den billigste SSDen de har der, så er det samme flash som er i iPhone. Åpenbart er det forskjeller på mobil og PC, og Apple bruker en smart løsning(som de ikke har utviklet om noen skulle tro det) som gjør at det oppfører seg svært raskt i 99.9% av tilfeller, selv om det ikke egentlig er det. Noe lignende Samsung sin Evo serie, bare ikke like bra (noe pga av NAND, da 3D V-NAND er bedre, noe vi og har sett bekreftet med Micron sin 3D NAND).

Endret av TKongen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...