Gå til innhold

Apples AirPods er utsatt på ubestemt tid


Anbefalte innlegg

Problemet med disse og Earpodene er at de sitter alt for dårlig i. Earpods faller ut av mine ører om jeg puster tungt.

 

Designet bør jo være slik at man kan bruke dem uten å måtte bevege seg på en spesiell begrenset måte for å unngå at de faller ut.

 

De kunne levert dem med noe silikonbasert som gjorde at de holdt seg i ørene.

 

Ellers er jo Airpods utrolig fæle, man ser jo helt tullete ut med dem i ørene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du kan ikke lade iPhonen din med nyere Macbooks en gang, uten adapter.

Jo?

 Apple-Lightning-to-USB-C-Cable.jpg

edit: riktig bilde..

Han var nok litt upresis. Det han mente var at man ikke kan få ladet uten å kjøpe adapter eller tilleggsutstyr. Så lenge den kabelen ikke følger med, så må man altså skaffe denne i tillegg.

Rart at Apple ikke satt den nye USB-C pluggen i iPhone 7 laderen!? Mye bråk hadde vært unngått da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Problemet med disse og Earpodene er at de sitter alt for dårlig i. Earpods faller ut av mine ører om jeg puster tungt.

 

Designet bør jo være slik at man kan bruke dem uten å måtte bevege seg på en spesiell begrenset måte for å unngå at de faller ut.

 

De kunne levert dem med noe silikonbasert som gjorde at de holdt seg i ørene.

 

Ellers er jo Airpods utrolig fæle, man ser jo helt tullete ut med dem i ørene.

 

De passer kanskje ikke i alles ører. Men hos meg er de helt perfekte. Jeg bruker faktisk Earpods på andre telefoner også, fordi jeg rett og slett liker dem veldig godt.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til en rekke ting (eller tabber kanskje) som Apple har gjort etter Steve Jobs, og dette er en sånn filosofisk vurdering. Altså er jeg langt fra å skjønne hva Steve selv tenkte, men her en min guesstimate, som kan godt kalles "What would Steve Jobs do?"

 

- Watch, den første, ville aldri blitt lansert pga den var rett og slett "meh", deriblandt at ei klokke i år 2000+ er ikke vanntett, ikke på papir i alle fall. Rett og slett ikke "Apple-worthy".

- AirPods ville aldri blitt lansert etter iPhone uten 3,5mm, eller rettere sagt de VILLE blitt lansert og tilgjengelig samtidig. Sånne "teknologi-demo" produkter må nesten gå hånd i hånd, jeg antar at hele poenget her var å overbevise forbrukere at man kan gå totalt wireless, vel, når man lover AirPods som skal liksom rettferdiggjøre mangelen av 3,5mm utgang og de utsettes så lenge så er det labre greier.

- Pro maskinen, slik den er idag, ville heller ikke blitt lansert. Mange har alrede sagt at de tror Touch Bar er gimmick, jeg er delvis enig, spesielt bildene med forskjellige smilyer etc.

- USB-C, Thunderbolt etc. Greit nok at man går for en ny port, samme skjedde med FireWire, samme var tilfellet med Thunderbolt. Nå har Apple bak se TO porter (Firewire og Thunderbolt) som ble omtrent aldri brukt. Mye bedre strategisk avgjørelse å gå for USB-C, men APPE porter er USB-C? Finnes knapt produkter til de heller, skal nok komme etter hvert, men å lage en maskin HELT uten "gamle" USB-porter?

Og så kommer problemer med at portene på høyre siden av maskinen har lavere båndbredde, og samtlige sliter med å støtte "gammel" Thunderbolt, i alle fall delvis.

- Relatert til dette er overgang-helvete. Nå må man visst bruke ørtens mange overganger for å bare lade en iPhone, høre på musikk, lade maskinen etc. Apple har - i alle fall før - vært helt bananas for å ta livet av alt som heter kabler, i stedet ble det flere idag. Samtidig så må man påpeke at MagSafe er noe av det mest geniale de har noensinne kommet med. Gudene må vite hvor mange maskiner har ikke blitt veltet/katapultert rett til helvete pga denne geniale tilkoblingen som tillater slike feil. Men hva har vi nå?

 

Man kan beskylde Apple for mange ting både før og idag, men i alle fall under Steve så var det en del aggressiv perfeksjonisme. Bare eksempelet da han tok en iPod Nano prototype og hev den i vann, og etter å ha sett bobler som kom fra denne krevde at man utnytter intern volum mer effektivt vise hvor fanatisk mannen var opptatt. Kjempestor ego, men noe som resulterte i en viss standard som Apple har gått stadig vekk fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At portene på høyre side har halvvert båndbredde er av ytterst liten betydning for 99% av markedet. Og for de få brukerne hvor det har en betydning så er nok de smertelig klar over at de skal benytte portene på venstre side.

 

Det er jo en ganske så meningsløs begrensing, men Thunderbolt 3 støtter såpass høy båndbredde at det er så latterlig få tilfeller hvor folk vil merke noe til dette at det knapt kan bli sett på som et problem.

Lenke til kommentar

Thunderbolt lever fortsatt, og bedre enn noen gang før. Det at de nå kommer med Type-C kontakt gjør det ikke til mindre Thunderbolt. Plutselig har Thunderbolt blitt mye viktigere og. Siden den har Type-C kontakt, og produsenter går over til det, så betyr det at de alle har DisplayPort ut, som bruker samme kontakt som Thunderbolt. enten som ren DP port eller Thunderbolt, som har DP i seg. Samtidig har vi fått en utvikling som gjør at DP er et krav for nyeste skjermer pga båndbredde.

 

Thunderbolt 3 har 40 GBs i overføringshastighet. Halvparten av det er fortsatt makshastighet til USB. Vet du om mye som krever 40 GBs?

Værre er det med Macbook, som har USB 3.1 med Type-C kontakt, men kun 5 GBs på sin eneste port. Hvis du da kobler på en multiadapter så blir båndbredden fort for dårlig.

 

Men hva vet jeg, kanskje massevis av folk kobler et GTX 1080 på høyre siden av sin MBP og opplever dårlig fps :)

 

Grunnen er nok enten i Intels chipset/CPU eller i deres eget hovedkort. Uansett kan de fikse det med komponenter i sitt eget hovedkort. Jeg tror derimot ikke de så mye poeng i å gjøre det, siden ingen vil merke det.

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke lade iPhonen din med nyere Macbooks en gang, uten adapter.

Jo?

 

 

edit: riktig bilde..

Og denne følger med i pakken regner jeg med? Da er det jo ikke noe problem.

 

Men her har jo Apple malt seg inn i ett hjørne ved å omfavne 2 forskjellige typer porter.... Idioti fra ende til annen.

 

EDIT: Var litt dårlig formulert det opprinnelige innlegget somlet ble påpekt over her :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan ikke lade iPhonen din med nyere Macbooks en gang, uten adapter.

Jo?

 Apple-Lightning-to-USB-C-Cable.jpg

edit: riktig bilde..

Han var nok litt upresis. Det han mente var at man ikke kan få ladet uten å kjøpe adapter eller tilleggsutstyr. Så lenge den kabelen ikke følger med, så må man altså skaffe denne i tillegg.

Rart at Apple ikke satt den nye USB-C pluggen i iPhone 7 laderen!? Mye bråk hadde vært unngått da...

 

 

Hadde vært bedre, absolutt. Kan se ut som nye TB3 har samme utforming som DP-1.2 og USB-C, og vil kunne takle alt inn på samme porten. I så tilfelle er det smått utrolig at ikke Apple selv har valgt å utstyre iPhone 7 med denne kabelen, og laderen med den kontakten.

 

https://www.cnet.com/news/thunderbolt-3-and-usb-type-c-join-forces-for-one-port-to-rule-them-all/

Lenke til kommentar

Ja, TB3 bruker Type-C kontakt. Du ser det på alle nye topp-PCer som Mac, XPS, Envy osv. De kommer alle med USB 3.1 og Thunderbolt. Thunderbolt og DP har alltid vært samme port. Eller, det er vel strengt tatt Thunderbolt som har USB i seg tror jeg, siden den leverer så mye mer båndbredde enn USB.

 

Tror Thunderbolt kontroller i en telefon kanskje er litt heftig, men det er svært merkelig at iPhone ikke fikk type-C kontakt, når hele verden, inkludert Apple går over til det i nye produkter. Og iPhone 7 er liksom et nytt produkt....

Lenke til kommentar

Det ble nok vurdert som en større ulempe at alle må bytte ut alt av tilbehør til iPhone enn at man må ha et adapter for å koble til datamaskin. De feste gjør nok uansett det svært sjelden - min iPhone har f.eks. ikke vært koblet til en datamaskin på årevis, men den brukes i dockingstasjoner og liknende daglig. I tillegg har nok ikke Apple lyst til å gi slipp på kontrollen over hva som kommer av iPhone-tilbehør, mens Mac alltid har vært en åpen plattform og det der ikke er noe tilbehørsmarked å kontrolllere. 

 

Generelt synes jeg folk bekymrer seg for mye for dongles og tilkoblinger. Det vil være et lite problem for noen en liten stund, så går det over når verden kommer seg over på usb-c-plugger og mer og mer går trådløst. Jeg har levd med en Macbook et år nå, uten å plages av mangelen på porter. Har én dongle - og den lar meg koble til kamera de gangene det trengs (nesten aldri, siden jeg importerer bilder til telefon og syncer dem via photos, funker perfekt mot avansert kamera), og til projektor de få gangene det trengs (der har man uansett trengt vga-dongle lenge). Det aller meste skjer uansett trådløst. 

 

Uansett, tilbake til topic: Det er bra at Apple utsetter disse, men flaut at de gikk ut offentlig med dem for så å utsette etter så kort tid. De må jo ha visst at de ikke var klare for markedet i løpet av kort tid da de ble lansert. Særlig når iPhone 7 har en del quirks med bluetooth-protokollen i tillegg sånn at eksisterende bt-headset ikke fungerer som de skal heller. Jeg er ironisk nok tvunget tilbake til kabelbruk etter flere år med trådløse headset. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Syns også det var bra at de ikke gikk for USB-C i selve telefonen, men jeg skjønner ikke at de ikke byttet til USB-C i selve laderen! Dette hadde f.eks. løst tilkoblingen med den nye iMac Pro...

 

Jeg opplever heldigvis ingen problemer med iPhone 7 og Bluetooth tilkoblinger. Merker at den kopler seg raskere til bilen (2011 bmw) enn iPhone 6.

Lenke til kommentar

Syns også det var bra at de ikke gikk for USB-C i selve telefonen, men jeg skjønner ikke at de ikke byttet til USB-C i selve laderen! Dette hadde f.eks. løst tilkoblingen med den nye iMac Pro...

 

Jeg opplever heldigvis ingen problemer med iPhone 7 og Bluetooth tilkoblinger. Merker at den kopler seg raskere til bilen (2011 bmw) enn iPhone 6.

 

 

De kunne i det minste sendt med to kabler, eller som du sier en usb-c-lader med tilhørende kabel. Antakeligvis politikk fordi de ikke ville avsløre seg, det er iallfall eneste grunn jeg kan komme på. Men da burde de selge usb-c til lightning ekstremt billig nå. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan ikke lade iPhonen din med nyere Macbooks en gang, uten adapter.

Jo?

 Apple-Lightning-to-USB-C-Cable.jpg

edit: riktig bilde..

Han var nok litt upresis. Det han mente var at man ikke kan få ladet uten å kjøpe adapter eller tilleggsutstyr. Så lenge den kabelen ikke følger med, så må man altså skaffe denne i tillegg.
Rart at Apple ikke satt den nye USB-C pluggen i iPhone 7 laderen!? Mye bråk hadde vært unngått da...

Ja. Men de tjener kanskje bra på å selge tilleggsutstyr som dongler/adaptere/ledninger.

 

Og det er kanskje mest personer som ikke kjøper Appleprodukter som er kritiske til dette. Men i et uvanlig skritt, har de valgt å selge ledninger for ny Mac laptops til kun kr 100 ut året. Noe som er ganske storsinnet av dem.

Lenke til kommentar

Det kan så være, men jeg som Apple bruker setter pris på at i hvertfall egne produkter fungere om hverandre med minst mulig ekstra utstyr sånn sett. At de senker prisene på adaptere og slikt er jo i grunn det minste man forventer fra Apple. Strengt tatt bør jo sånt være lagt med i pakken med de prisene de nå opererer med.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Tenk at det kan være så ekstremt mye støy fra folk som overhodet ikke er interessert i Apple-produkter.

 

Når toppmodellen Samsungtelefonene er livsfarlige å bruke og potensielt kan brenne ned hus og hjem er det omtrent stille i kommentarfeltet.

 

Det er noe å tenke over :/

Det kan og være noe å tenke over at du ikke leser alle tråder, og dermed ikke får med deg ting. Tror det heter "Selection Bias"

https://en.wikipedia.org/wiki/Selection_bias

Det har vært mye diskutert i forum. Når jeg går til forum som er helt urelatert til teknologi så blir Note 7 nevnt hver gang "eksplosjon" eller "Samsung" blir nevnt.

 

Kommentarer av typen "Hvis dette hadde skjedd med X selskap, så hadde alle kritisert dem" er alltid like håpløse.

 

I tillegg, hvis du anser diskusjon som støy, så forstår jeg ikke hva du gjør her. Apple er et selskap som ikke gir mange valg, og går en spesifikk retning. Det betyr at de gjør ting som folk ofte er enige/uenige i. Samsung tilbyr f.eks USB, mini-jack, og bluetooth, så er bare å velge. Da er det ikke mye å diskutere, siden det tilfredsstiller alle sine krav uansett.

 

Så hvis du ikke liker diskusjon, noe jeg tror de fleste andre her gjør, så trenger du ikke å lese dette. Og hvis du skal komme her å påstå at kritikk mot Apple er støy, og prøve å få folk til å kritisere Samsung og, siden de kritiserer Apple, så er det ingen her som er interesserte. Folk diskuterer og skriver det de har lyst til, hvis du ikke liker det og synes det er "urettferdig" så anbefaler jeg deg å la være å lese det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...