Gå til innhold

Kjøpte ståhjuling til 5000 kroner – er forbudt å bruke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

StayClassy er svindelfirma fra a til å.

De tjener penger på unger, de retter seg mot unger, og de lurer til seg under på alder fra 10-16 år som går på alt. Disse ungene går så til foreldrene sine som kjøper det de vil - uvitende at de gjør største tabben ever. Når man har vært med i luksusfellen og Paradise Hotel, må man vel forstå dette her er hverken reelle priser eller noe oppegående firma?

 

Uansett. Denne saken var oppe i TV2 Hjelper Deg. Der sa Holstad at de skulle gjøre dette enda tydligere i annonsene sine. Det har de altså IKKE gjort. Synes noen skal tipse TV2 Hjelper Deg en gang til, for Holstad tror han kan lure seg unna og snike til seg enda mer penger ved å ikke synliggjøre dette. Returnere et produkt hos de er verdens vanskligste jobb, så kanskje ikke rart de unnlater slik at folk skal kjøpe uten å kunne bruke den.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Feilen her er at nettbutikken StayClassy ikkje har gitt dei opplysningane som forbrukaren har grunn til å forvente å få.

 

Å henvise til reglane for ståhjulingar er forsåvidt greit nok, men det er ikkje dette som er den viktigaste opplysninga.

 

Den opplysninga som kunden har grunn til å forvente å få er om ståhjulingen er klassifisert som motorredskap eller elektrisk leiketøy.

Her er ikkje skillet veldig klart, og det er ikkje alltid like logisk kva som har blitt godkjent som motorisert farkost som ikkje skal reknast som motorredskap (slik som leikebilar, rullestolar, osv) og kva som skal reknast som motorredskap.

 

 

 

Her vil eg trekke likheiter mot kjøp av små elektriske bilar, her er det ei vesentlig opplysning frå selgaren om bilen er rekna som personbil, mopedbil, eller firhjuls-motorsykkel. 

Kunden skal vite kva krav til sertifikat det er til forskjellige typar kjøyretøy, men fyrst må kunden vite kva det dei kjøper er klassifisert som.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Glenfarclas; Jo, det er fortsatt idiotisk at de ikke sjekket regelverket. At foreldre kjøper ting i hytt og gevær uten å ta seg tid til å bruke den fornuftige delen av hodet og sjekke hva de kjøper er bare latterlig. Du kan ikke sammenlikne med bil heller fordi da tilsier det at man bør sjekke pga at ståhjuling er et motorisert kjøretøy.

 

Siden den har så liten motor så er det sikkert lov for alle....

 

"Idiotisk" og "latterlig" virker likevel ikke helt passende i denne sammenhengen. Jeg tenker du fort kan komme til å møte deg selv i døren, slik du uttaler deg. Sammenligningen med bil var det du som tok opp, så derfor spilte jeg videre på den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle bruker det vel ulovlig uansett på gaten av små guttunger med flere.

 

Jeg har sett en del feite guttunger som ikke får nok fysisk fostring lengre, da de slipper å gå og løpe mere, når de har en sånn dings.

 

Så kanskje guttungen skal prise seg lykkelig slik at han unngår dette farlige fedmeproblemet !?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

"Firma" Stay Classy virker til å være det mest useriøse jeg har sett!

Uansett skal han ha det, fra luksusfellen til å drive millionbutikk er jo grei forbedring!

 

 

Er du ironisk nå? Det var jo bare tull.

 

http://www.vgtv.no/#!/video/120713/thomas-26-jeg-lurte-meg-med-paa-luksusfellen

 

Programlederen for luksusfellen kom selv ut og sa at nøye økonomisk bakgrunn-sjekk blir gjort før de velger ut folk. Så med mindre han klarte å forfalske elektroniske bank-dokumenter så tviler jeg på at det han sier i den videoen er sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk meg en god latter av å lese vegvesenets krav. Klassifisert som motorvogn? Kan kjøre overalt utenom turveier, men gågate går fint? Dette da uten krav om hjelm? Altså kan du kjøre denne lille dingsen med en maksgrense på 20km/t på en trafikkvei opptil 60km/t, og i tillegg benytte deg av kollektivfeltet eller sykkelfeltet. Hvordan skal dette hjelpe kollektivet frem i kø dersom en idiot foran bussen kjører en såkalt "stålhjuling"? Eller for flyt i trafikken ellers? Hvordan skal dette overhode være bra for sikkerheten dersom du i teorien har flere joggende personer overalt i trafikken? Men vent.. Det blir bedre, stålhjulingen må selvfølgelig ha en form for varsling ala horn eller ringeklokke. Hvordan skal man få integrert dette i en Segway uten håndtak? Knapp under foten?

Kan se for meg flere scenarioer her.. Du kjører Segway i trafikken, men det blir kø. Så du kjører rett inn i neste gangfelt slik at bilisten i motsatt fil får seg en overraskelse.

Eller kollektivfeltet som jeg allerede har nevnt, hvordan skal dette gå for buss og taxi? Trodde el-bilene fylte opp feltene deres nok alerede..

Ser også for meg en Segway-"sjåfør" kjører nedover en lang bakke i sykkelfeltet. En syklist kommer i full fart bak, rekker ikke bremse for tullingen foran og må ty til en forbikjøring som kan gi kraftige konsekvenser.

Virker som om dette skal bli ansett som noe en kan kjøre med overalt og ha mange fordeler, men som gir en hel haug av ulemper for alle oss andre. Jeg skjønner heller ikke hvorfor den ikke kan brukes i skog og mark da det er her den hovedsaklig - sammen med fortauet og gågater - skulle ha blitt brukt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For ei pingle, lad opp batteriet og kjør på, er vel ingen over 16 så kjører rundt på disse "ståhjulingene".....

 

Det jeg tror har skjedd her at han har ønsket seg den til jul, fikk den men så fant foreldrene ut at han ikke hadde lov å bruke den selv om kompisene kjører rundt på dem.

 

Dette er da selger sin skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje helt kvifor, men det er noko med desse ståhjulingane som provoserer meg grenselaust. Blir sur kvar gong eg ser ein eller anna fjortenåring som "står" bortover vegen, det ser jo så teit ut! Eg er ikkje ein gong 30, men det er noko med desse ståhjulingane som virkeleg trigger den gamle grinebiteren i meg. Kjenner pulsen stig allereie no eg altså ...

Lenke til kommentar

Har en i nabolaget som kommer durende på en slik en når hunden skal luftes... Jeg flirer like godt hver gang, og tenker at når du er så lat, så burde du ikke ha hund.

 

Men det ble litt off-topic.

 

Det er jo klart her at nettbutikkene er ute etter å lure folk, for hvor mye besvær er det å legge til:

"NB! Ståhjulinger anses som motorvogn, og har nedre aldersgrense 16 år"

 

Hvor vanskelig kan det være?

 

For eksempel på XXL sine nettsider hvor de selger elektriske terrengsykler, så opplyser de at elsykler er forbudt utenfor vei i Norge, og henviser så til lovteksten hvor dette står.

 

Nei, StayClassy og lignende butikker/nettbutikker lukter svindel i lang vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg. Stayclassy får inn noe nytt og det automatisk er nedsatt med flere prosenter.

Det er heller ikke lov ifølge markedsføringsloven og konkurranseloven.

 

For at en vare skal prises ned, må den har vært ute i 4-5 uker til ordinærpris før den kan settes ned. Så når Stayclassy får inn noe nytt og det er automatiske rabatt (av hva!?) på varen, så bryter de altså loven.

 

Det begynner å bli en del som de bryter loven med og ubugne greier de holder på med. Ønsker man og med litt arbeid så tar man dette firmaet lett ned. Det burde egentlig gjøres, dette firmaet er ikke et bra firma.

Lenke til kommentar

Hvem i huleste bruker 5000kr på en julegave til en 14 åring??

 

Har du adlri fått en sykkel, ett sett med slalomustyr eller snowboard i julegave/bursdagsgave?

 

Slikt koster fort over 5k det også. Så det er nok ikke så uvanlig, men skjer nok ikke hver jul. Må dog innrømme at noe så slapt som en ståhjulig ville det nok ikke blitt brukt 5k på :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...