Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider

Anbefalte innlegg

Skrevet

slik av-på bryter

8p1dUiz.png

som sagt ingen skruer. bare røske av? (jeg klandrer ingen om den brekker eller ikke får på igjen, må i tilfelle bare kjøper ny. Noe må man ofre i vitenskapens tjeneste :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du vipper først ut vippedelen, under der er det som regel et par klips man kan bøye ut for å løsne ramma.

Spoiler

DSC_2927.thumb.jpg.d6de71f49cac119b9acae8ea998b34ad.jpg

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

såpass ja :confused:

tror jeg venter til dagslys i morgen i tilfelle, så ikke blir noe kødd med utelys nå. ikke lyst på evt. blottlagt innmat, henger noe gardiner rett over bryteren.

Skrevet
Mr.M skrev (10 timer siden):

tror jeg venter til dagslys i morgen i tilfelle

Holder selv på å 'fuske litt' i faget, jeg har riktignok en delvis utdannelse som montør og jobbet med faget noen år..

Men å bruke mye penger for å få jordet utelampa kan fort koste mer enn det smaker.. Siden det står en O på bryteren så indikerer dette at du har en forskriftsmessig topolet bryter som skal legge BEGGE trådene i kabelen ut til lampa døde når den er av. Så MÅ du tukle med utelyset så skal du trygt kunne gjøre dette med bryteren i av.

Du kan selvsagt lete i kontakta etter en jordtråd som du kan videreføre forbi bryter til utelys, men uten at det vil beskytte deg fra annet enn jobb på utelampa med bryteren PÅ!😬 (Ikke å anbefale...)

Jeg har en gammel bolig oppført i 1960 hvor stort sett all elektrisk arbeide er utført og utføres av meg selv, der er det kun jord på kjøkken og våtrom, ellers er jord tatt med der hvor (de fleste etter hvert) jeg har skiftet selve kabelen.. Men å bruke jordede punkter er jo heldigvis ikke påbudt enda...  😊
Siste jobben måtte jeg beklageligvis sette bort, utskifting av alle sikringer samt få på plass overspenning og jordingsværn på alt samt øke inntakssikringen krever nå at det blir dokumentert.. (Det 'gamle' sikringsskapet hadde jeg montert, med automater hele veien..)

Skrevet

Om utelampe er i metall slik at en kan få støt om en kommer borti metallet så har jord en sikkerhets funksjon. Hvis ikke så er vel ikke jord nødvendig.

Skrevet
10 minutes ago, Svein M said:

Om utelampe er i metall slik at en kan få støt om en kommer borti metallet så har jord en sikkerhets funksjon. Hvis ikke så er vel ikke jord nødvendig.

Og hvis den er dobbeltisolert så skal den ikke ha jord. Det kan gjøre den mer utrygg. I teorien i det minste.

Skrevet

Jeg ser du vurderer å bytte den ene stikkontakten i stua fra ujordet til jordet. Siden man som hovedregel ikke skal blande jordet og ujordet stikk i samme rom, så må du regne med å bytte alle stikkontaktene i stua til jordet dersom du skal ha jord til den ene.

I teorien kan elektrikeren trekke en jordleder i samme rør fra sikringsskapet, men det har lett for å balle seg til mens takstameteret går, så jeg vil anbefale å trekke nye faseledere i samme slengen. Det sparer tid og spart tid er sparte penger selv om lederne skulle koste noen hundrelapper. Som en ekstra bonus får du fornyet mer av anlegget, og papirer på det.

Det er svært lenge siden ujordede stikkontakter var vanlig å montere og levetida er egentlig "ute på dato" allerede så det er bare bra at du får skiftet ut mye i samme slengen. Samtidig kan elektrikeren sjekke at det er topolt bryter og gå god for at bryter og utelampe er ok, eller gjøre sånn at det blir ok. Husk å få dokumentert alt som gjøres. Det er viktig i tilfelle forsikringssaker, salg etc. i tillegg til at du og dine kan sove litt tryggere om natta.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...