Mr.M Skrevet 28. april Skrevet 28. april slik av-på bryter som sagt ingen skruer. bare røske av? (jeg klandrer ingen om den brekker eller ikke får på igjen, må i tilfelle bare kjøper ny. Noe må man ofre i vitenskapens tjeneste
sedsberg Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Du vipper først ut vippedelen, under der er det som regel et par klips man kan bøye ut for å løsne ramma. Spoiler Endret 28. april av sedsberg 1
Mr.M Skrevet 28. april Skrevet 28. april såpass ja tror jeg venter til dagslys i morgen i tilfelle, så ikke blir noe kødd med utelys nå. ikke lyst på evt. blottlagt innmat, henger noe gardiner rett over bryteren.
Woff Skrevet 29. april Skrevet 29. april Mr.M skrev (10 timer siden): tror jeg venter til dagslys i morgen i tilfelle Holder selv på å 'fuske litt' i faget, jeg har riktignok en delvis utdannelse som montør og jobbet med faget noen år.. Men å bruke mye penger for å få jordet utelampa kan fort koste mer enn det smaker.. Siden det står en O på bryteren så indikerer dette at du har en forskriftsmessig topolet bryter som skal legge BEGGE trådene i kabelen ut til lampa døde når den er av. Så MÅ du tukle med utelyset så skal du trygt kunne gjøre dette med bryteren i av. Du kan selvsagt lete i kontakta etter en jordtråd som du kan videreføre forbi bryter til utelys, men uten at det vil beskytte deg fra annet enn jobb på utelampa med bryteren PÅ!😬 (Ikke å anbefale...) Jeg har en gammel bolig oppført i 1960 hvor stort sett all elektrisk arbeide er utført og utføres av meg selv, der er det kun jord på kjøkken og våtrom, ellers er jord tatt med der hvor (de fleste etter hvert) jeg har skiftet selve kabelen.. Men å bruke jordede punkter er jo heldigvis ikke påbudt enda... 😊 Siste jobben måtte jeg beklageligvis sette bort, utskifting av alle sikringer samt få på plass overspenning og jordingsværn på alt samt øke inntakssikringen krever nå at det blir dokumentert.. (Det 'gamle' sikringsskapet hadde jeg montert, med automater hele veien..)
Svein M Skrevet 29. april Skrevet 29. april Om utelampe er i metall slik at en kan få støt om en kommer borti metallet så har jord en sikkerhets funksjon. Hvis ikke så er vel ikke jord nødvendig.
sedsberg Skrevet 29. april Skrevet 29. april 10 minutes ago, Svein M said: Om utelampe er i metall slik at en kan få støt om en kommer borti metallet så har jord en sikkerhets funksjon. Hvis ikke så er vel ikke jord nødvendig. Og hvis den er dobbeltisolert så skal den ikke ha jord. Det kan gjøre den mer utrygg. I teorien i det minste.
Simen1 Skrevet 29. april Skrevet 29. april Jeg ser du vurderer å bytte den ene stikkontakten i stua fra ujordet til jordet. Siden man som hovedregel ikke skal blande jordet og ujordet stikk i samme rom, så må du regne med å bytte alle stikkontaktene i stua til jordet dersom du skal ha jord til den ene. I teorien kan elektrikeren trekke en jordleder i samme rør fra sikringsskapet, men det har lett for å balle seg til mens takstameteret går, så jeg vil anbefale å trekke nye faseledere i samme slengen. Det sparer tid og spart tid er sparte penger selv om lederne skulle koste noen hundrelapper. Som en ekstra bonus får du fornyet mer av anlegget, og papirer på det. Det er svært lenge siden ujordede stikkontakter var vanlig å montere og levetida er egentlig "ute på dato" allerede så det er bare bra at du får skiftet ut mye i samme slengen. Samtidig kan elektrikeren sjekke at det er topolt bryter og gå god for at bryter og utelampe er ok, eller gjøre sånn at det blir ok. Husk å få dokumentert alt som gjøres. Det er viktig i tilfelle forsikringssaker, salg etc. i tillegg til at du og dine kan sove litt tryggere om natta. 1
AndersT2 Skrevet mandag kl 11:57 Skrevet mandag kl 11:57 Simen1 skrev (På 29.4.2026 den 11.00): Jeg ser du vurderer å bytte den ene stikkontakten i stua fra ujordet til jordet. Siden man som hovedregel ikke skal blande jordet og ujordet stikk i samme rom, så må du regne med å bytte alle stikkontaktene i stua til jordet dersom du skal ha jord til den ene. I teorien kan elektrikeren trekke en jordleder i samme rør fra sikringsskapet, men det har lett for å balle seg til mens takstameteret går, så jeg vil anbefale å trekke nye faseledere i samme slengen. Det sparer tid og spart tid er sparte penger selv om lederne skulle koste noen hundrelapper. Som en ekstra bonus får du fornyet mer av anlegget, og papirer på det. Det er svært lenge siden ujordede stikkontakter var vanlig å montere og levetida er egentlig "ute på dato" allerede så det er bare bra at du får skiftet ut mye i samme slengen. Samtidig kan elektrikeren sjekke at det er topolt bryter og gå god for at bryter og utelampe er ok, eller gjøre sånn at det blir ok. Husk å få dokumentert alt som gjøres. Det er viktig i tilfelle forsikringssaker, salg etc. i tillegg til at du og dine kan sove litt tryggere om natta. Veldig mange eldre boliger har jord frem til første punkt i rommet, som regel takpunktet for lampe. Hadde det hos min mor som nettopp har pusset opp 2 rom, så det var enkelt å bytte om til jordet stikk der. Trakk om slik at de ble nytt fra tavle hele veien for sikkerthetsskyld, da hele anlegget er fra 1981. Men riktig som du sier at alle kontakter da må bli jord. Det finnes måter rundt det, men som regel så går det ikke. Så gidder ikke å ta en lang avhendling om det her.
Larzen_91 Skrevet mandag kl 17:28 Forfatter Skrevet mandag kl 17:28 Woff skrev (På 29.4.2026 den 8.25): Siste jobben måtte jeg beklageligvis sette bort, utskifting av alle sikringer samt få på plass overspenning og jordingsværn på alt samt øke inntakssikringen krever nå at det blir dokumentert.. Alt arbeid på fast elektrisk installasjon er det krav til at skal dokumenteres og leveres samsvarserklæring på, og det har det vært i snart 30 år.
Woff Skrevet mandag kl 17:44 Skrevet mandag kl 17:44 Larzen_91 skrev (8 minutter siden): Alt arbeid på fast elektrisk installasjon er det krav til at skal dokumenteres og leveres samsvarserklæring på, og det har det vært i snart 30 år. Som du kanskje leste selv om du kommenterte innlegget mitt så VET jeg dette. Jeg har tross alt en utdannelse innen faget selv om jeg ble svakstrømsmontør i yrket mitt. Sitat fra innlegget mitt: "krever nå at det blir dokumentert"
Larzen_91 Skrevet mandag kl 17:52 Forfatter Skrevet mandag kl 17:52 Var mer et stikk til at det virker som det er gjort mye annet i boligen udokumentert, men at skapet/inntaket var noe særeget og måtte dokumenteres.
Woff Skrevet tirsdag kl 08:44 Skrevet tirsdag kl 08:44 Larzen_91 skrev (14 timer siden): Var mer et stikk til at det virker som det er gjort mye annet i boligen udokumentert, men at skapet/inntaket var noe særeget og måtte dokumenteres. Som du kanskje kan lese, jeg har en bolig fra 1960 (og jeg har bodd her nesten hele livet...) og siden jeg har utdannelse innen elektro og har jobbet som elektriker i lang tid var det naturlig for meg å gjøre nødvendige jobber i eget hjem, det inkluderte selvsagt ALT i huset. Jeg hadde skiftet forrige sikringsskap selv og det eneste jeg ikke hadde behov for den gangen var å skifte inntakskabel og hovedsikringer. De ble oppdatert for to-tre år siden og etter det så tok jeg kontakt med elektriker da jeg ville ha HELE anlegget fram til sikringsskapet helt 'up to date'! Så nå er alt som skjer på egen eiendom helt 'up to specs'. Men tilbake til fortiden så var det ikke noen 'registrering' når jeg kom til verden for 67 år siden og siden jeg er en montør og KAN det som er å kunne så gjør jeg fortsatt alt som er nødvendig i eget hus. Og ja, jeg vet hva som kreves av dokumentasjon på nyere arbeide, men det betyr ikke at alt her plutselig er registrert! Altså skifter jeg selvsagt det som trengs og vil gjøre det til styggen sjøl henter meg. En gang fagarbeider, alltid fagarbeider. (Jeg plaget elektrikeren som var her med at jeg kunne like godt faget som han og hjalp der jeg slapp til nå også..)
Simen1 Skrevet tirsdag kl 08:53 Skrevet tirsdag kl 08:53 @Woff Du kan enkelt laste ned de nødvendige skjemaene fra NELFO, fylle ut og laste opp i boligmappa. Det er ikke kommunen som registrerer og lagrer skjemaer i sitt system, men hver enkelt huseier/byggeier må ha orden på sakene selv. Elektrikerselskaper har vel bare oppbevaringsplikt i 5 år om jeg husker rett. Dvs. plikten er der kun for eventuell forsikringssak eller økonomisk etterforskning.
Woff Skrevet tirsdag kl 08:58 Skrevet tirsdag kl 08:58 Simen1 skrev (Akkurat nå): men hver enkelt huseier/byggeier må ha orden på sakene selv Og du er da selvsagt klar over at det ikke bare er mitt hus her i landet? Som er fra forrige århundre? Som har elektriske installasjoner? Og som IKKE er registrert noe som helst sted? Jeg som huseier plikter ikke å dokumentere alle ledningene i en gammel bolig, noe jeg selvsagt ikke kommer til å gjøre. (Jeg er født og oppvokst i mitt hus og overtatt det som arv etter mine foreldre.)
Simen1 Skrevet tirsdag kl 09:12 Skrevet tirsdag kl 09:12 Ja, men når nye arbeider utføres så skal de utføres etter nåværende gjeldende regler, og det innebærer dokumentasjon på arbeidet som er utført. Inkludert arbeid som er utført av deg som montør på eget hus. Sånn jeg forstår det så hadde du oppdatert hele installasjonen i hele huset og nå nylig skaffet ny hovedsikring og inntakskabel i tillegg. Da er det i praksis hele installasjonen som skal dokumenteres. Det er ikke vanskelig, det er bare å laste ned, fylle ut og laste opp i boligmappa. Ting som henger igjen fra gammelt har ikke noe krav om dokumentasjon.
Woff Skrevet tirsdag kl 09:59 Skrevet tirsdag kl 09:59 Simen1 skrev (26 minutter siden): Da er det i praksis hele installasjonen som skal dokumenteres. Og det ignorerer alle elektrikere i Lillehammer tror du? Jeg la jobben ut på anbud, det var vel i alle fall 8 forskjellige firma som svarte og ingen av de krevde å dokumentere mitt anlegg. Ergo er praksisen din forhåpentligvis ikke noe du kan dokumentere da det innebærer en enorm jobb hver gang en elektriker skal gjøre en jobb.. Er hele anlegget dokumentert? NEI selvsagt ikke. Ikke engang det som ble gjort for et år siden er dokumentert.. Selv i et NYTT hus er det ingen som klarer å dokumentere alle nødvendige endringer som blir gjort etter at huseier overtar nøklene, det har noe med økonomi å gjøre.. Ja, jeg 'fusker' som jeg kaller det, jeg har montert takbelysning i 7-8 rom her som kommer fra Kina.. (Og alle disse står ved siden av en branndetektor for å gi meg ro).. I det hele tatt så gjør jeg sikkert inngrep som det burde finnes et dokument på, men det gjør ikke det verken her eller i resten av landet. Så det er vel neppe noe vi trenger å diskutere, sånn er det bare.
Zeph Skrevet tirsdag kl 10:53 Skrevet tirsdag kl 10:53 Simen1 skrev (1 time siden): @Woff Du kan enkelt laste ned de nødvendige skjemaene fra NELFO, fylle ut og laste opp i boligmappa. Det er ikke kommunen som registrerer og lagrer skjemaer i sitt system, men hver enkelt huseier/byggeier må ha orden på sakene selv. Elektrikerselskaper har vel bare oppbevaringsplikt i 5 år om jeg husker rett. Dvs. plikten er der kun for eventuell forsikringssak eller økonomisk etterforskning. Du må gjerne fylle ut samsvarserklæring, men om du iht. regelverket ikkje har gyldig kompetanse til å signere på eit sånt dokument så er det ikkje verdt meir enn historikk på utført arbeid.
Simen1 Skrevet tirsdag kl 16:33 Skrevet tirsdag kl 16:33 Zeph skrev (5 timer siden): Du må gjerne fylle ut samsvarserklæring, men om du iht. regelverket ikkje har gyldig kompetanse til å signere på eit sånt dokument så er det ikkje verdt meir enn historikk på utført arbeid. @Woff sier han er montør. Det er jo den kompetansen som kreves, så det skulle være i orden. 1
Simen1 Skrevet tirsdag kl 16:35 Skrevet tirsdag kl 16:35 Woff skrev (6 timer siden): Og det ignorerer alle elektrikere i Lillehammer tror du? Jeg la jobben ut på anbud, det var vel i alle fall 8 forskjellige firma som svarte og ingen av de krevde å dokumentere mitt anlegg. Vel, det er jo du som skal kreve dokumentasjonen for å ha alt i orden for eksempel i forbindelse med framtidige forsikringsaker, salg (ok, skjønner det er lite aktuelt, men det skal vel arves en gang). Dokumentasjonen er en del av jobben så jeg vil påstå at de ikke har gjort jobben ferdig. Hadde jeg vært deg ville jeg etterspurt dokumentasjonen på den jobben de gjorde og skal stå som ansvarlige for. 1
Woff Skrevet tirsdag kl 16:37 Skrevet tirsdag kl 16:37 (endret) Simen1 skrev (3 minutter siden): @Woff sier han er montør. Det er jo den kompetansen som kreves, så det skulle være i orden. Joda, jeg har skole og har jobbet som elektriker her i Lillehammer så jeg har jo litt kunnskap, selv om dette nå er så lenge siden at dere andre på forumet ikke var påtenkt engang, jeg var rundt 18-20 år gammel og det er altså snart 50 år siden folkens! 🙂 Endret tirsdag kl 16:38 av Woff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå