Gå til innhold

Klokken 19:00 starter Apple-lanseringen


Anbefalte innlegg

GPU er fortsatt AMD. Helt utrolig. Høyeste priser på markedet, dårligste GPU på markedet. Apple fortsetter ikke å skuffe på GPU fronten. De går alltid for det billigste og dårligste!

Som nevnt over, forrige gen CPU for 13", ikke noe de kan gjøre med 15", der må de ha forrige gen.

 

OLED stripa virker interessant, og brukbar. Får se hva den brukes til. Det å ha fingerleser er vel noe som har eksistert lenge, men jeg tror dette er en bra tid å få det ut til vanlige forbrukere. Litt tidlig, men har man ikke sensor får man ikke tjenester. Så det synes jeg er veldig bra.

 

Kommer det utvidede fargerommet til å bli støttet i OSX og apps? Hvordan håndterer OSX utvidede fargerom? Noen som vet?

Ellers nok en gang en sikkert supergod IPS LCD skjerm fra LG.  De går derimot åpenbart for bildekvalitet > batteri, der MS og Dell går for batteritid > bildekvalitet. (MS sin PC har fortsatt ekstremt bra skjerm, Dell sine er ganske bra).

 

SSDen er helt åpenbart en den nye Smasung 960. Eneste som kan oppnå de hastighetene. Ikke overraskende mtp at de brukte 950 før.  Hvis noen lurte så koster en 2 TB Samsung 960 nesten 12.000 kr:

https://www.prisguide.no/produkt/samsung-960-pro-2tb-276249

256 GB er 3000 kr, 512 GB er nesten 6000 kr (4400k for oppgradering)

CPU koster til sammenligning litt over 3000-4000kr (avhengig av modell) (Intel priser). Interessant utvikling :)

 

 

Men prisen er jo helt latterlig. Ikke bare prisen på en konfigurert Mac, men jeg tenker selve grunnprisen. MBA fås for litt under 11K, men åpenbart håpløst utdatert. Så når du da går til Apple.no og har veldig lyst på en Mac, fordi du elsker OSX, hva gjør du da? Du må betale 16.000 kr for laveste konfigurasjon!  Til sammenligning har Dell sin laveste XPS konfigurasjon til 800 USD (Da med i3 CPU!) i USA.

 

I motsetning til Dell derimot, så kan du faktisk kjøpe alle Apples modeller i Norge! Og de tømmer ikke ut nettbutikken når neste gen kommer og slik...., og du kan konfigurere PCene dine mye mer. Så laveste konfig i Norge av XPS 13 Kaby Lake er 13.000 kr (er en på 12.5K, men 128GB SATA -> 256GB PCIe er en STOR forskjell for 500 kr!). Ser du på Dell sin billigste QHD versjon av XPS 13, som da har veldig like specs som billigste MacBook Pro, så koster den 15.000 kr. Mac er altså marginalt dyrere. Og det er tingen. Prisene på Mac ser helt ekstreme ut, men HP, Dell, MS har akkurat like ekstreme priser på disse high-end no-compromise PCene.

 

Så jeg føler at folk, som vanlig, er litt raske til å dømme Apple for ekstreme priser (vel enig i at de har ekstreme priser), når konkurrentene faktisk har (nesten) like ekstreme priser selv. Det er rett og slett dyrt å være nordmann å kjøpe en av de beste PCene på markedet, uansett merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15" standard, med oppgradert GPU er den jeg skal gå for. Havner på 27 190 kr. 10 000 kr mer enn det jeg har lyst å bruke, men det har ikke kommet en ny XPS 15 enda, og gidder ikke vente lenger.

Skylake XPS 15 kom ut for evigheter siden. Skylake rMBP 15" kom nettopp ut. Det er ikke XPS du har ventet på, du har ventet på rMBP i nesten et helt år. Dell er nesten 1 år foran Apple i launch syklusen sin. Ikke Dell sin feil at Apple er trege.

 

Dell XPS kommer med launch av Kaby Lake HQ CPUer. Slike som rMBP skulle ha hatt, men som ikke finnes enda. I motsetning til Apple derimot så lager Dell XPSer når Intel CPUer kommer. Så 15" er alltid "forsinket" i påvente av kraftigere Intel CPUer. så skyld på Intel/fysikken bak transistorer.

 

PS: Sier ikke du burde kjøpe XPS, du kan kjøpe hva du enn har lyst til. Bare påpeker at du i realiteten har ventet på Mac, ikke på 

XPS. Kanskje et bra tegn på at du egentlig har lyst på Macen og ikke XPSen? Tviler på Kaby Lake XPS 15 blir veldig ulik Skylake-versjonen.

Lenke til kommentar

Så jeg føler at folk, som vanlig, er litt raske til å dømme Apple for ekstreme priser (vel enig i at de har ekstreme priser), når konkurrentene faktisk har (nesten) like ekstreme priser selv. Det er rett og slett dyrt å være nordmann å kjøpe en av de beste PCene på markedet, uansett merke.

Som du selv er inne på, så er ikke problemet at Apple ikke har ok priser på en gitt conf ved launch, men at de har få varianter og oppdaterer sjelden. Da kan man i praksis risikere å bruke ganske mye mer enn man "trenger". AtW

Lenke til kommentar

Fytti faen for noen grusomme priser. Nå har jeg ikke planer om oppgradering enda uanesett, men om dette er en pekepinn på prisene de neste årene er bruktmarkedet veien å gå evt. droppe Apple, men det blir hardt kjenner jeg. Apple gjør det i hvertfall meget lett for meg å ikke bli fristet  :)

 

Mid 2013 MBA`en får duge noen år til :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det bare meg, eller virker touchpaden for bred? Med denne størrelsen virker det nesten som om halve håndflaten min vil berøre mens jeg skriver. Håper de har god håndflatedeteksjon :p

 

Uansett glad for at de gikk for AMD-GPU og MacBook-tastatur, da kan jeg ikke angre på mitt XPS 15-kjøp :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Merker jeg skal klare å avvente "Gen.2" av disse nye modellene, regner med at de kommer med en refresh til sommeren foran "Back to School" med Kaby Lake og om de har solgt helt ræva så kanskje prisene går litt ned også... Selv om det er høyst tvilsomt.

 

Men det forventes vel en liten boom i kronekursen iforhold til dollaren? Kan jo resultere i litt penere priser her i Norge.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan denne "Touch Baren" kommer til å fungere med windows under boot camp?

 

Apple må vel oppdatere Boot Camp for å støtte det. Hva konkret som kommer til å skje vet jeg ikke, men det ville vel vært naturlig at den bare viser standardkontrollene (volum osv.) permanent i Windows, med funksjonstastene tilgjengelig bak "fn"-tasten på tastaturet?

Lenke til kommentar

Siklefaktoren er meget høy. Ingen som klarer å matche Apple i design. Det er jo hele pakken man kjøper, og det gjør at man betaler mer. De har kun kvalitetsprodukter, og ikke masse annet ræl som de fleste andre produsenter.

 

Må få solgt min MBP late 2012 som fortsatt funker som da jeg pakket den ut av eska.

Ehm, javel?

 

Tror ikke du har sett på PCer i det siste, men det er ingenting fantastisk med Apple sitt design i forhold til konkurrenter. Det er veldig bra, men det er mange som har veldig bra design. Se på MS sin Surface Book, hengslene på Lenovo sine maskiner, den ekstremt kompakte formen til Dells XPS ol. du kan subjektive like Apple sitt aluminium bedre fordi det er eple på det, men om du ser på objektive deler av designet, er det ingenting med Apples design som ingen kan matche. Faktisk er det slik at Dells Infinty Edge er noe ingen andre kan matche.

 

Så hvis du kan kjøpe en HP/Lenovo/Dell/MS til 5000 kr, så er toppmodellene deres til 15.000 kr dårligere?

Spar meg, det blir bare dumt å komme med slik argumentasjon.

 

Og har Apple kun kvalitetsprodukter? Har du sett MBA(2016)? Det er noe triste greier i 2016, og ren svindel å ta minst 11.000 kr for noe så gammelt. De burde selges til bruktpris. RamGuy har en liste over med masse produkter som er utdatert fra Apple sin side. De er ikke veldig flinke med å oppdatere akkurat.

 

Kult at du har funnet en PC du liker, men hvorfor skal du rakke ned på alle andre av den grunn? Hvis Mac virkelig er så god, så hadde du ikke trengt å nevne noen andre.

Lenke til kommentar

Diverse:

 

Så, ny skjerm ble lansert med hub-funksjonalitet som tidligere ThunderBolt Display og det som ser ut til å være skjermpanelene fra iMac 4K og iMac 5K, men uten Apple-branding.

 

MacBook Air ned 500 kr i pris.

MacBook (12") ned 1000 kr i pris.

Jeg mener det har alltid vært LG skjermer. Så nå selges de som LG skjermer. Apple bruker LG IPS i så godt som alt de selger. Så de sparer nok litt penger på at LG er helt ansvarlig for skjermen, og LG tjener muligens litt på det.

 

 

Ser forøvrig ut som Radeon Pro 460 (betaler 2k ekstra for den) yter like bra som 960M. Skuffende, men som forventet.

 

Er det virkelig å forvente at Apple velger den dårligste GPUen, når alle andre velger Nvidia?

 

Til 20K+ så forventer jeg liksom at de går for det beste. De har eksempelvis en 960 SSD fra Samsung som er svindyr, men de sparer noen hundrelapper på GPU? Jeg forventer hvertfall bedre enn det.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

Siklefaktoren er meget høy. Ingen som klarer å matche Apple i design. Det er jo hele pakken man kjøper, og det gjør at man betaler mer. De har kun kvalitetsprodukter, og ikke masse annet ræl som de fleste andre produsenter.

 

Må få solgt min MBP late 2012 som fortsatt funker som da jeg pakket den ut av eska.

Ehm, javel?

 

(...)

 

Kult at du har funnet en PC du liker, men hvorfor skal du rakke ned på alle andre av den grunn? Hvis Mac virkelig er så god, så hadde du ikke trengt å nevne noen andre.

Her er det jo du som drar inn en masse andre produsenter. ;) Artikkelen er om lanseringen av Apple sin Macbook. Selvfølgelig vil det være folk her som synes det er flott, inkludert meg!

 

Jeg elsker designet på macbook pro, og det er heeeelt subjektivt (når ble det galt egentlig?)!

Lenke til kommentar

 

Siklefaktoren er meget høy. Ingen som klarer å matche Apple i design. Det er jo hele pakken man kjøper, og det gjør at man betaler mer. De har kun kvalitetsprodukter, og ikke masse annet ræl som de fleste andre produsenter.

 

Må få solgt min MBP late 2012 som fortsatt funker som da jeg pakket den ut av eska.

Ehm, javel?

 

Tror ikke du har sett på PCer i det siste, men det er ingenting fantastisk med Apple sitt design i forhold til konkurrenter. Det er veldig bra, men det er mange som har veldig bra design. Se på MS sin Surface Book, hengslene på Lenovo sine maskiner, den ekstremt kompakte formen til Dells XPS ol. du kan subjektive like Apple sitt aluminium bedre fordi det er eple på det, men om du ser på objektive deler av designet, er det ingenting med Apples design som ingen kan matche. Faktisk er det slik at Dells Infinty Edge er noe ingen andre kan matche.

ikke at jeg bryr meg om det ene designet eller det andre er best, men det er jo litt morsomt at du først argumenterer mot en annes påstand om hva som er best, for så å komme med samme påstand selv.
Lenke til kommentar

I motsetning til Dell derimot, så kan du faktisk kjøpe alle Apples modeller i Norge! Og de tømmer ikke ut nettbutikken når neste gen kommer og slik...., og du kan konfigurere PCene dine mye mer. Så laveste konfig i Norge av XPS 13 Kaby Lake er 13.000 kr (er en på 12.5K, men 128GB SATA -> 256GB PCIe er en STOR forskjell for 500 kr!). Ser du på Dell sin billigste QHD versjon av XPS 13, som da har veldig like specs som billigste MacBook Pro, så koster den 15.000 kr. Mac er altså marginalt dyrere. Og det er tingen. Prisene på Mac ser helt ekstreme ut, men HP, Dell, MS har akkurat like ekstreme priser på disse high-end no-compromise PCene.

 

Så jeg føler at folk, som vanlig, er litt raske til å dømme Apple for ekstreme priser (vel enig i at de har ekstreme priser), når konkurrentene faktisk har (nesten) like ekstreme priser selv. Det er rett og slett dyrt å være nordmann å kjøpe en av de beste PCene på markedet, uansett merke.

Helt enig. Tror det henger fra gammelt av. Blir akkurat som iMac klonen til MS, den koster vel 3k dollar, mens en iMac starter på 1799 dollar og går opp til 2300 dollar. Litt dårligere speccet, men mangler jo en spec bump.

 

HP Spectre, Dell XPS er alle laptoper som koster det samme som en Macbook Pro, og har lignende spesifikasjoner, men allikevel er Mac så dyre.

Lenke til kommentar

 

15" standard, med oppgradert GPU er den jeg skal gå for. Havner på 27 190 kr. 10 000 kr mer enn det jeg har lyst å bruke, men det har ikke kommet en ny XPS 15 enda, og gidder ikke vente lenger.

Skylake XPS 15 kom ut for evigheter siden. Skylake rMBP 15" kom nettopp ut. Det er ikke XPS du har ventet på, du har ventet på rMBP i nesten et helt år. Dell er nesten 1 år foran Apple i launch syklusen sin. Ikke Dell sin feil at Apple er trege.

 

Dell XPS kommer med launch av Kaby Lake HQ CPUer. Slike som rMBP skulle ha hatt, men som ikke finnes enda. I motsetning til Apple derimot så lager Dell XPSer når Intel CPUer kommer. Så 15" er alltid "forsinket" i påvente av kraftigere Intel CPUer. så skyld på Intel/fysikken bak transistorer.

 

PS: Sier ikke du burde kjøpe XPS, du kan kjøpe hva du enn har lyst til. Bare påpeker at du i realiteten har ventet på Mac, ikke på 

XPS. Kanskje et bra tegn på at du egentlig har lyst på Macen og ikke XPSen? Tviler på Kaby Lake XPS 15 blir veldig ulik Skylake-versjonen.

 

Hehe, enig i det du sier. Jeg har egentlig ventet forgjeves. Jeg vet jeg kan vente noen måneder til å få Kaby Lake XPS, men syntes samtidig macen var spennende.  Så prøver vel egentlig "forsvare" at jeg kjøper macen, men ja. Kan godt hende vi får en mindre refresh på våren med Kaby Lake fks. Men vet ikke om det er var verdt.

 

Jeg håpet kanskje nye XPS 15 kunne komme med gtx1060, men nå får det bli med synsinga, siden macen allerede er bestilt :)

Lenke til kommentar

radeonpromacbookprocomparison-800x614.jp

Dette betyr at

 

460 = GTX 965M

455 = GTX 950M

450 = Mellom gtx 950m og gtx 945m

 

Memory og compute er også veldig likt Nvidia sine lignende produkter.

 

Nå finnes det eGPU løsninger (som fungerer i Windows) så hvis man vil ha mer hestekrefter er det fullt mulig. Den er rett rundt hjørnet, og skal koste under 300 euro.

https://www.techinferno.com/index.php?/forums/topic/10519-us300-akitio-node-tb3-egfx-box-32gbps-tb3/&page=1

 

https://www.akitio.com/expansion/node

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Her er det jo du som drar inn en masse andre produsenter. ;) Artikkelen er om lanseringen av Apple sin Macbook. Selvfølgelig vil det være folk her som synes det er flott, inkludert meg!

Jeg elsker designet på macbook pro, og det er heeeelt subjektivt (når ble det galt egentlig?)!

 

Når du skriver "ingen kan matche Apple i design", så antar jeg at du mener at den er objektivt bedre designet. Da iforhold til størrelse osv. Ikke at du synes den ser mye bedre ut.

 

Jeg har ingenting imot at du synes den ser mye bedre ut enn alt annet :)

 

Hvis du skriver "jeg mener ingen kan matche Apple i design" så blir det en helt annen setning. Da blir det din subjektive mening, og ikke en bastant påstand.

 

 

 

Siklefaktoren er meget høy. Ingen som klarer å matche Apple i design. Det er jo hele pakken man kjøper, og det gjør at man betaler mer. De har kun kvalitetsprodukter, og ikke masse annet ræl som de fleste andre produsenter.

 

Må få solgt min MBP late 2012 som fortsatt funker som da jeg pakket den ut av eska.

Ehm, javel?

 

Tror ikke du har sett på PCer i det siste, men det er ingenting fantastisk med Apple sitt design i forhold til konkurrenter. Det er veldig bra, men det er mange som har veldig bra design. Se på MS sin Surface Book, hengslene på Lenovo sine maskiner, den ekstremt kompakte formen til Dells XPS ol. du kan subjektive like Apple sitt aluminium bedre fordi det er eple på det, men om du ser på objektive deler av designet, er det ingenting med Apples design som ingen kan matche. Faktisk er det slik at Dells Infinty Edge er noe ingen andre kan matche.

ikke at jeg bryr meg om det ene designet eller det andre er best, men det er jo litt morsomt at du først argumenterer mot en annes påstand om hva som er best, for så å komme med samme påstand selv.

 

Hvis du leser over hva jeg skrev så er det en viktig forskjell. Du kan si at Dell objektivt har designet rundt skjermen bedre mtp plass, da den har mye mindre ramme. En XPS 13 har bedre specs enn MBA, større batteri, men er fysisk mindre i størrelse med god margin. Så mtp størrelse er den objektivt bedre designet. 

 

Eller du kan si at Macbook sitt kjøledesign er objektivt veldig bra. Finnes mange Pcer med elendig design her som gjør kjøleevnen dårligere enn den burde vært, uten at det tar mindre plass enn Macbook sin f.eks.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...