Gå til innhold

Klokken 19:00 starter Apple-lanseringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anser vel egentlig ikke hw og sw som adskilte ting, det er en irrelevant distinksjon bortsett fra at sw selvsagt er enklere å endre i ettertid enn hw. Men drivere er like viktig som hw den skal kjøre.

 

Når jeg snakker om "design" er utsende en veldig liten del av det, forresten.

 

For datamaskiner vil jeg si det er en ganske relevant distinksjon, det blir jo stadig vanligere å kjøre mye forskjellig software på en maskin feks. (og grunnen til at du kjøper ny maskin er jo feks i praksis nesten kun hardware, da din gmale maskin formodentlig er kompatibel med nesten all den samme softwaren som du skal kjøre på den nye (selv om den nye hardwaren gjør at det yter bedre)) Men det betyr jo som du er inne på ikke at software er uviktig, det er det langt ifra.

 

Ja, det forsto jeg, men jeg forsto muligens ikke at du snakket om software og ikke hardware.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Enig i det, poenget er jo at her som alle andre steder er ikke kjedet sterkere enn det svakeste leddet.

 

Kjøpte f.eks en xps13 da den kom, men leverte den tilbake pga elendige drivere og en horribel prosess for å fikse dem, selv om maskinvaren i seg selv var flott. Det samme gjelder for alle maskinene som ikke støtter direkteaksess til touchpad for os, de er uaktuelle, selv om det ikke har noe med maskinvare å gjøre.

Lenke til kommentar

Windows har helt klart best driverstøtten av alle OS. Du kan sette så godt som alt sammen, og Windows finner driver som gjør at det virker.

 

Design er jo subjektivt. Det går ikke an å mene at OSX er et bedre OS enn Windows på et generelt objektivt grunnlag. Finnes eksempelvis nok av folk som mener OSX og Windows er håpløst og bruker en versjon av Linux.

 

Uansett hvor "forferdelig" windowsbrukere som bruker windows mener at windows er, så bruker de fortsatt Windows. Bare klager masse på forum, samtidig som de egentlig aldri har tenkt å bruke noe annet enn Windows uansett. Windows er og helt klart mye mer fleksibelt. De enhetene og Pcene vi ser komme nå er umulige å få til på noen Unix OS. Ikke pga tekniske begrensninger, men de har bare ikke støtte for det.

 

Det er og en grunn til at det er massevis av folk som ikke har peiling på hva de skal gjøre på en Mac for å få til ting, men ingen lurer på hva de skal gjøre i windows. Hvem har ikke brukt Windows liksom? Jeg har og prøvd å endre noen innstillinger i OSX som ikke er slike basic innstillinger, og det blir fort veldig vanskelig. Fordi det skal være så "enkelt" så er alt annet gjemt bort, da "enkelt" for mennesker ofte bare er mindre valg.

 

Blir litt som å bruke Linux der jeg googler for å finne det jeg skal skrive i terminal.

 

Så har du jo ting som å snappe vinduer for enkel multitasking, som har vært i Windows så lenge. Husker fortsatt når OSX ikke hadde fullscreen knapp. Hadde en venn som brukte 10-15 sec på å dra og resize vinduet hver gang for å prøve å få programmet i fullscreen. Ser det fortsatt hos mange OSX brukere, fullscreen er ikke noe de nødvendigvis er så vant med å bruke. fungerer sikkert fint det for folk, men for meg blir det helt håpløst, og hvis jeg skal gjøre som på Windows vil jeg bare bruke masse ekstra tid.

 

Akkurat nå som Windows har virtuelle skrivebord som OSX(som jeg alltid synes så lurt ut), så bruker jeg det ikke.

 

Så hva en mener er mye bedre design, kan en annen mene er ikke så veldig bra. Mange av de som bruker Linux fulltid synes Windows er håpløst, men nesten alle som bruker Windows synes Linux er håpløst. Jeg er glad OSX ikke er Windows, og Windows ikke er OSX. så jeg er heller ikke overrasket over at det har mye å si hvilken PC du kjøper om du liker og er kjent med OSX eller Windows.

 

For min egen del så kan jeg jo ikke prøve OSX engang. For det første så selger ikke Apple den type PC jeg vil ha (som er en Dell XPS 13, non-touch......) i tillegg så er programstøtte en annen viktig faktor. Jeg liker å kunne spille på PCen, og Intel HD graphics fungerer strålende til overraskende mange spill. Sammen med andre mer produktive programmer. Har og Linux for diverse koding, som fungerer bedre der enn i Windows.

Lenke til kommentar

Windows har helt klart best driverstøtten av alle OS. Du kan sette så godt som alt sammen, og Windows finner driver som gjør at det virker.

 

Design er jo subjektivt. Det går ikke an å mene at OSX er et bedre OS enn Windows på et generelt objektivt grunnlag. Finnes eksempelvis nok av folk som mener OSX og Windows er håpløst og bruker en versjon av Linux.

 

 

Det er ikke det jeg mener med driverstøtte. Jeg driter i hvor mange forskjellige enheter operativsystemet støtter - det som er viktig er ekstremt god og langvarig støtte for det som sitter i den maskinen jeg bruker. Skrekkeksempelet er da jeg kjøpte en XPS13 og Dell ikke hadde laget skikkelig viftestyring og ikke kunne tilby en Bios som gjorde det. For å få til det måtte jeg til en tredjepartsleverandør av Bios og laste ned siste versjon der. Det samme gjaldt for touchpad og chipset. Det funka jo på et vis til slutt, men er ikke noe jeg er villig til å betale for. 

 

Jeg mener forøvrig som systemutvikler og fagmann at BSD-derivater på et objektivt grunnlag er bedre operativsystemer enn Windows, rett og slett fordi Windows er et clusterfuck av hacks som kun henger sammen på grunn av mirakler og hardt arbeid. Du får selvsagt gjort det du vil der også, men det gjør vondt å se på hvor dårlige løsninger Microsoft har klart å komme opp med gjennom årene og hvor uendelig liv alle disse har fått. Det vil ikke si at BSD-systemer er bedre for alle, såklart, spill er et godt eksempel på et område der Windows åpenbart er det beste valget. 

 

Det handler ikke så mye om features eller mangel på sådan som om hva som ligger under og evnen maskinprodusentene har til å komme med ny funksjonalitet som funker skikkelig. Der er det vanskelig å slå Apple (og etterhvert MS og Google) når de lager sin egen maskinvare, da de kan integrere ting som Touchbar, fingeravtrykkslesing, kryptering etc. på et maskinvarenært lag i operativsystemet og eksponere APIer til all annen programvare, mens de som kun lager maskinvare og ikke OS ikke har denne muligheten. F.eks tipper jeg et flertall av kjente OSX-programmer kommer til å ha god støtte for touch bar innen året er ute - mens Lenovo totalt feilet i å få til industristøtte da de forsøkte seg på det samme. 

 

Det er ting som dette jeg snakker om da jeg snakker om "industridesign" og "kvalitet". Hvordan ting ser ut og hvor mye de tåler er relevant det også, men der er definitivt ikke Apple enerådende på noen som helst måte lenger. 

 

(Skulle jeg bitt i det sure eplet og kjøpt en Win-maskin er det jaggu ikke rare utvalget heller. HP har noen litt tøffe ting, MS selger ikke de fine maskinene sine i Norge, Lenovo rører jeg aldri igjen etter spyware-episoden, ASUS er kanskje OK i toppmodellene, og det er vel sånn ca. det). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvis du er systemutvikler, hvordan kan du da si at BIOS er en del av Windows?

 

De aller fleste BIOS systemer for PC er jo og basert på American Megatrends, så om Dell gjør noe galt med viftestyring er ikke MS sin feil. Det var definitivt et problem Dell hadde på noen av sine XPS modeller derimot. Jeg har derimot aldri hatt dette problemet, og min viftestyring fungerer eksemplarisk, og vel, likt som Apple sin. Chipset og touchpad har og virket for meg fra dag 1 til nå. I både Windows og Linux. Touchpad bruker ellers bare vanlige Windows drivere for min hvertfall. Så selv om det finnes modeller med problemer, så har ikke alle modeller problemer av den grunn. Samme gjelder for Mac. Helt greit at du har dårlig erfaring og ikke vil kjøpe, sier ikke noe på det. Sier bare at det ikke akkurat slik at om du kjøper en Windows maskin så må du bruke tid på å fikse den slik at den virker.

 

Ulemper og fordeler med Windows ja. Hvis MS hadde i dag skrevet et OS, hadde nok mye av koden bak vært veldig annerledes. Windows er jo noe de har holdt med på i tiår, så da vil det naturlig være mye patching for å få ting til å fungere sammen. Kommer jo og selvsagt med fordeler, som eksempelvis programstøtte nærmest uendelig. Gamle XP spill kan fungere like bra på Windows 10 som de gjorde på XP. Ting som løsningene MS bruker i Windows er jo en av grunnene til at folk bruker Linux og mener Windows er håpløst.

 

Apple har klart en fordel med ny funksjonalitet ja, men til nå har de ikke akkurat kommet med så veldig mye nytt her. I år er liksom det første året. Og siden ingen faktisk har brukt disse maskinene enda, så finner jeg det vanskelig å si at OSet er bedre pga dette. 

 

Slutt på svar om OS

-------------------------------------------------

 

 

 

Nei, ikke så mange konkurrenter av Windows PCer heller. Når jeg så etter PC og fant XPS 13, så var det faktisk ingen som kunne tilby noe lignende.

 

Asus har dårlige skjermer, og dårligere batteritid.

Lenovo er heller ikke så gode på skjermer og batteritid.

MS er veldig gode, men tilgjengeligheten er som sagt ikke den beste. Og Surface er egentlig ikke noe jeg har lyst på. Surface Book fantes ikke på den tiden.

HP har nå nylig kommet med modeller som ser bra ut(men ikke på den tiden). Jeg hadde derimot en Elitebook før som liksom skulle være deres beste linje PCer. Det var den ikke. Den hadde dedikert GPU som varmet opp CPUen..., som gjorde dGPUen ubrukelig, siden den overopphetet PCen.... Aluminium på toppen, og plast i bunn var og svært dårlig design. Til sammenligning har Dell aluminium rundt, og karbonfiber eller hva det nå enn er med tastaturet. Jeg tror HP bare ikke tenkte på temperaturer i det hele tatt når de lagde PCen.... Skjermen var og katastrofe.

 

 

 

Slutt på andre PC modeller, og svar

------------------------------------------

 

 

 

 

Men så lenge det hvertfall finnes 1 alternativ er det bedre enn 0 alternativer. Dell hadde hvertfall en maskin som XPS 13 i 2015, det hadde ingen andre. Da ble valget veldig lett for meg, da det ikke var noen konkurrenter.

 

Uansett bra det finnes forskjellige OS, så folk har forskjellige valg i forhold til hva de vil. Det jeg gjør i Linux kunne jeg gjort i Windows. Og jeg liker helt klart Windows myyye mer enn Linux, men det er mye lettere å gjøre det i Linux.

 

Hadde og vært gøy å prøve OSX skikkelig en gang i fremtiden, altså bruke det i flere måneder som primærmaskin. Har egentlig ikke noe imot OSX som OS, bare passer ikke veldig bra med mine behov. Apples Macer er og veldig solide produkter, som har vært veldig gode veldig lenge.(bedre enn min Elitebook hvertfall...). Så Mac med Windows er definitivt noe jeg har vurdert. Men med hvordan Apples MBA serie er så ble jo det fort uaktuelt.

 

Skuffende at Apple bar fortsetter MacBook Pro. De kunne fint hatt en Mac med oppgitt batteritid på 14 timer +, uten at den hadde vært verken svak eller dyr. Et effektivt 1080p panel med Kaby Lake og 50Whr-60Whr er alt de trenger.  MacBook Pro er jo nesten det i dag, men skjermen ødelegger. Derimot tvilsomt at de vil tilby noe med lavere oppløsning enn det de har i dag. Spesielt siden er så glad i "Retina" brandingen sin. LG burde bare lage et nytt undermerke som heter "Retina Displays" sammen med Apple...

 

 

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Hvis du er systemutvikler, hvordan kan du da si at BIOS er en del av Windows?

 

De aller fleste BIOS systemer for PC er jo og basert på American Megatrends, så om Dell gjør noe galt med viftestyring er ikke MS sin feil. Det var definitivt et problem Dell hadde på noen av sine XPS modeller derimot. Jeg har derimot aldri hatt dette problemet, og min viftestyring fungerer eksemplarisk, og vel, likt som Apple sin. Chipset og touchpad har og virket for meg fra dag 1 til nå. I både Windows og Linux. Touchpad bruker ellers bare vanlige Windows drivere for min hvertfall. Så selv om det finnes modeller med problemer, så har ikke alle modeller problemer av den grunn. Samme gjelder for Mac.

 

 

Jeg tror ikke du får beskrevet forskjellen mellom Apples produkter og resten av bransjen bedre enn det du gjør her. Når jeg kjøper et produkt er det siste jeg vil å forholde meg aktivt til hvilke underleverandører produsenten har brukt og problemløse på vegne av denne. Er det trøbbel med EFI på en Mac? Det er Apple som må fikse. Med vifta? Apple. Med hva som helst annet? Apple! Og de gjør det. 

 

Når det gjelder touchpad er det litt samme greia - MS har for lenge siden lagret touchpadstyring som er like god som Apple sin, men nesten ingen PCer støtter den og bruker heller "vanlige drivere" som du snakker om, fordi det er enklere for dem, men mye mye verre for brukeren. 

Lenke til kommentar

Ja, det er klart det er en fordel for Apple at det er de som er ansvarlig for alt, og må fikse alt. Det blir generelt sett bedre produkter på den måten.

 

Men vanlige drivere mente jeg ellers MS sine drivere. Min XPS har hvertfall ikke kommet med noen Synaptics eller lignende driver, bruker MS sin touchpadstyring. Helt klart en fordel fremfor å bruke noe 3. part drivere. Alt som er 3. part drivere blir lett mye mer trøbbel.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...