Gå til innhold

Klokken 19:00 starter Apple-lanseringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det jeg og tenker på, Dell XPS gjør akkurat det som Precision touchpad gjør. Jeg gjorde alle gestures her, og det hadde likt resultat. Bortsett fra jeg har endret tap med tre fingre til handlingssenter og ikke cortana.

 

Ingen 4-finger gestures, men de gjør jo det samme som 3 finger, så ser ikke poenget.

 

Gestursene registerer det jeg gjør hel fint hver eneste gang for meg.Kan ha fingrene klemt inntil hverandre, eller spredt utover hele trackpaden. Nå har jeg ikke de fine håndmodellene da, men alt annet er liksom likt. Og alle settings endres i windows instillinger, akkurat som med Precision touchpad.

 

Hvis du leser artikkelen du linket til står det at Precision Touchpads må følge en spec. Det gjør blant annet XPS 13, HP Eny og Lenovo X1 carbon, men mens HP og Lenovo bruker Synaptics drivere, så bruker Dell XPS 13 MS sin Precision Touchpad driver.

 

Så dell XPS 13 har MS Precision touchpad, og opererer med i den modusen, ingenting annet installert av drivere. Så ting går fremover også i Windows verdenen :) Selv om det er en lang vei å gå på mange punkter.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

http://www.apple.com/no/shop/product/HKK22ZM/A/belkin-thunderbolt-3-kabel-2m?fnode=8b

http://www.multicom.no/startech-thunderbolt-3-usb-31/cat-p/c/p8504285

 

Vet ikke om skjermen er tilbud eller ikke. Ingen andre selger den. Altså det er redusert fra sin orginale pris, men når vi bare har en kilde så vet vi ikke om nåværende pris er rabattpris, eller normalpris. Likevel, den nåværende prisen på Ultrafine skjermene virker ganske bra egentlig. Blir ikke snytt for penger ved å kjøpe dem. De er dyre, men alle proffskjermer fra Dell, HP osv som bruker high end LG IPS er dyre. Det er jo og et segment de har monopol på i praksis, siden alt i denne kategorien kommer med deres paneler.

 

Jeg tror at den dagen Apple begynner å selge rimelige kabler, er dagen jorden går under. Så for kabler/adaptere vil du alltid spare mange hundrelapper ved å kjøpe andre steder. Selv å kjøpe i en annen norsk nettbutikk når Apple har salg sparer deg MYE. Kjøper du fra Kina så nærmer du deg 500-lappen på en kabel.

Lenke til kommentar

Fin pris på skjermen, men 21,5-tommer blir for snaut og prisen på 27-tommer er for dyr igjen. Den har tilsynelatende også kun en skjerminngang iform av USB-C? Veldig upraktisk, da den eventuelt hadde erstattet skjerm nr2 som jeg har til min stasjonære Windows maskin og fungert som sekundær skjerm til den, og som docking/skjerm til nye MacBook Pro 13-tommer. Har rett og slett ikke plass til en skjerm som kun kan brukes til MacBook'en.

Lenke til kommentar

Ja, standardkabler er det sjelden lurt å kjøpe fra apple, de er billigere andre steder. Men: man må aldri finne på å kjøpe ladere eller andre ting som skal kobles til strøm direkte fra Kinabutikker. De må være testet i europeisk lab og fra en anerkjent produsent. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ser ut til at Apple ble tatt litt på senga av all kritikken mot at maskina kun støtter usb-c, så nå kjører de relativt kraftig rabatt på alt utstyr med usb-c-tilkobling ut året. Inkludert den nye skjermen, så der er det en del å spare - vurderer en selv!

Fin pris på 27-tommeren nå som den er rabattert, men det hjelper jo ikke da man ikke kan trykke Kjøp. Tilgjengelig i desember. Så vidt jeg vet var billigste tilsvarende skjerm før denne lanseringen på rundt 15k.

 

Har rett og slett ikke plass til en skjerm som kun kan brukes til MacBook'en.

 

Den kan nok brukes på dine neste Windows-maskiner også, hvis det er skikkelige PC'er med ThunderBolt 3 over USB-C. F.eks. en HP Spectre. edit: Hvis maskinen din i dag ikke har ThunderBolt 3 kan den vel uansett ikke kobles til en 5K-skjerm med kun 1 kabel. Andre 5K-løsninger har brukt 2 DisplayPort-kabler.

 

edit2: Som påpekt nedenfor er det nok et par andre grunner som gjør den til dårlig valg for Windows-maskiner, slik som tidligere ThunderBolt-display fra Apple.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Poenget var heller det at den kun har en inngang, ergo er det umulig for meg å ha MacBook'en og den stasjonære koblet til samtidig uten å måtte drive å nappe inn og ut kabler hele tiden.

 

Det er vel uansett "enkelt" å få koblet den til den stasjonære. I og med at den kjører over Thunderbolt 3 så betyr vel det Displayport 1.4, så da trenger jeg vel bare en Displayport til USB-C (Thunderbolt 3) overgang ifra skjermkortet.

Lenke til kommentar

Hele verden kommer til å gå over til usb-c-kontakta som standard i løpet av de neste få årene, så en skjerm med kun den er uproblematisk å kjøpe om man kun skal bruke den til fremtidige maskiner. Trenger man å koble til gamle greier er det verre, såklart. 

 

Som sagt så er ikke problemet Thunderbolt/USB-C i seg selv, er mer det at det tilsynelatende er bare en av de mangle USB-C koblingene på baksidene som fungerer som input. Ergo er det umulig å koble til flere enheter på samme skjerm.

 

 

EDIT:

 

Ser ikke ut som det støtter bytte av fot heller. I og med at strømkabelen går inn der den gjør så kan det se ut til at den mangler støtte for VESA feste? Merkelig for en pro skjerm.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Leste litt om UltraFine skjermen. Tror ikke det er lurt å bruke den med windows uansett. Den skal åpenbart ikke ha noen on-screen knapper, men du kan styre lysstyrke og slik fra tastaturet på din Mac. Bra løsning om du har OSX, men hvordan vil det fungere på Windows?

 

Så har du og P3 fargerommet da, som ikke er støttet i Windows, så farger vil bli oversaturert. Åpenbart skal det være ganske god støtte for det i OSX med programmer og slik. Selv om jeg tviler på at det fungerer om du f.eks leser tek.no. Da må jo tek sende ut den infoen.

 

En Type-C kontakt (Du bruker displayport, ikke USB) er jo for å gjøre det lettere. Som selvfølgelig bare er lettere om du har en Thunderbolt port med type-C kontakt. Noe som nyeste Mac har, som er det eneste denne skjermen er laget for.

 

@Audun_K Helt enig der, jeg kjøper kun ladere fra orginalprodusent. En lader som kan ta fyr eller ødelegge produktet ditt er ikke verdt å spare en hundrelapp eller to på. Ellers så tror jeg nok orginalladere lages i Kina og. Problemet med kinesiske er at de med vilje bruker det billigste som i teorien fungerer uten noen sikkerhetsmarginer. Hvis de får et oppdrag om å lage en skikkelig, så gjør de det.

 

Teste ladere klarer de og helt fint, hvis de vil. Huawei har vel over 15% markedsandel nå. Aldri hørt at laderene deres er farlige for å si det slik.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Absolutt ingenting galt med kinesiske ladere så lenge de er skikkelig designet og testet av en ryddig produsent. De farlige er de til et par dollar med god ytelse.

 

Skjermen er åpenbart ment som et tilbehør til Mac, trenger man mange tilkoblinger og god Windowsstøtte er den et katastrofalt kjøp.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en generell proffskjerm, så kjøper du bare en Dell Ultrasharp. Samme panel uansett, og standardisert oppløsning. Masse forskjellige porter, justeringsmuligheter osv. Fungerer bra til å brukes uavhengig av OS osv.

 

Ultrafine er nok et nisjeprodukt, ment til spesifikke bruksområder noen hos Apple har sett for seg.

Lenke til kommentar

Ja, du har nok rett i at Apple også hadde fått det til om de hadde lyst å gå for det valget. Det kommer jo ned til pros/cons. Jeg skrev det ikke for å mene at Dell var mye bedre enn alle andre, og gjorde noe ingen andre fikk til. Det var kun ment som et eksempel på objektiv design. Det er objektivt bedre å ha mindre rammer rundt skjermen. Samtidig er det og objektivt bedre å ha webcamera på toppen, i midten. Stripen under skjermen er og litt vel tykk (sikkert pga tastatur og trackpad).

 

Samtidig har det og innvirkning på hvilken skjerm du kan velge. Eksempelvis har Mac skjermer med høyere bildekvalitet, men da med bredere rammer og sannsynligvis høyere strømforbruk. (Spesielt ved 500 nits, siden skjermene Dell bruker går til 400-450).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...